ردکردن این

عفونت لثه چیست؟

یافتن راهی برای درمان لثه عفونی یکی از بزرگترین دغدغه افرادی است که دچار مشکلات لثه و عفونت دهانی هستند. چرا که عدم توجه به مشکلات لثه می‌تواند به مرور زمان عوارض غیر قابل جبرانی را برای دندان‌ها ایجاد خواهد کرد. بنابراین سایت دندانپزشکی میخک  داشتن اطلاعات در مورد مشکلات لثه و آشنایی با راه‌های درمان لثه عفونی برای هر فردی ضروری است. در ادامه توضیحاتی را در خصوص مشکلات لثه و راه‌های درمان لثه عفونی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

عفونت لثه چیست و چه علایمی دارد؟

عفونت لثه یا ژنژیویت، التهاب بافت‌های اطراف دندان‌ها است که بیشتر در اثر عدم توجه به بهداشت دهان و دندان بروز می‌کند. هر چند ژنژیویت بیماری شایعی است اما معمولا شدت آن در افراد مختلف متفاوت است. علائم بروز ژنژیویت لثه‌های قرمز و متورمی هستند که به‌راحتی در هنگام مسواک زدن دندان‌ها یا استفاده از نخ دندان خونریزی می‌کنند. لازم به ذکر است که ژنژیویت همان پریودنتال نیست، هرچند گاهی فرد ممکن است تحت تأثیر هر دوی این بیماری‌ها قرار گیرد. اما درمان لثه عفونی با پریودنتیت تفاوت دارد.

تفاوت بین ژنژیویت و بیماری پریودنتال چیست؟

ژنژیویت التهاب لثه‌های اطراف دندان‌ها است. درحالی‌که بیماری پریودنتال زمانی رخ می‌دهد که استخوان زیر لثه ملتهب یا آلوده شود.

در مجموع باید بدانید که در اثر مخلوط شدن مواد غذایی با بزاق و باکتری‌های دهانی پلاکی روی سطوح دندان تشکیل می‌شود. اگر این پلاک با استفاده از مسواک و خمیردندان و یا استفاده از نخ دندان از بین نرود، می‌تواند سبب ایجاد رسوب یا جرم روی دندان شود که این رسوب معمولا تنها با جرم‌گیری حرفه‌ای از روی دندان‌ها برداشته می‌شود. که این جرم‌گیری در نوبه خود می‌تواند روشی برای درمان لثه عفونی تلقی شود. اما اگر پلاک یا جرم موجود بر روی سطوح دندان برداشته نشوند لثه‌ها را تحریک کرده و منجر به ایجاد ژنژیویت می‌شوند.

در صورتی که عارضه ژنژیویت درمان نشود از لثه‌ها به استخوان گسترش می‌یابد و منجر به پریودنتیت می‌شود. به این ترتیب که استخوان زیر لثه نیز آلوده می‌شود و پاکت‌های لثه‌ای عمیقی را تشکیل می‌دهد. این پاکت‌ها پلاک‌ها و باکتری‌های موجود در دهان را در خود جمع می‌کنند و به بافت لثه و دندان آسیب می‌رسانند. در مراحل بعدی پیشرفت این بیماری بافت استخوانی بیشتر از بین می‌روند، و ممکن است ریشه دندان‌ها را سست کند و باعث شود که بیفتند.

علت بیماری عفونت لثه چیست؟

بیماری عفونت لثه عمدتا ناشی از عدم توجه به بهداشت دهان و دندان است. چرا که به باکتری‌ها یا پلاک‌ها اجازه داده می‌شود که بر روی دندان‌ها باقی بمانند و لثه‌ها را آلوده کنند. اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که خطر ابتلا به ژنژیویت را افزایش می‌دهند. برخی از رایج‌ترین این عوامل عبارتند از :

• سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو که از بهبود بافت لثه جلوگیری می‌کنند.
  • دندان‌های کج یا روی هم افتاده که تمیز نگه داشتن آن‌ها سخت است و زمینه‌ی بیشتری را برای تشکیل پلاک و جرم بر روی دندان ایجاد می‌کنند.
  • تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی که باعث می‌شوند رگ‌های خونی موجود در لثه‌ها به حمله باکتریایی و شیمیایی بیشتر حساس باشند.
  • سرطان و درمان آن که فرد را بیشتر در معرض عفونت قرار می‌دهد.
  • مصرف الکل که بر مکانیزم دفاعی دهان تأثیر می‌گذارد.
  • استرس که پاسخ ایمنی بدن را به تهاجم باکتری مختل می‌کند.
  • تنفس با دهان که می‌تواند موجب تحریک و التهاب لثه‌ها شود.
  • رژیم غذایی نادرست مانند کمبود ویتامین ث و استفاده از قند و کربوهیدرات بالا و جذب کم آب که باعث ایجاد پلاک بر روی دندان می‌شود.
  • دیابت که باعث ایجاد اختلال گردش خون در لثه می‌شود.
  • مصرف داروهایی ضدتشنج.
  • تولید ضعیف بزاق و …

آیا عفونت لثه باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود؟

عفونت لثه اغلب با بوی بد دهان همراه است. چرا که باکتری‌های موجود در دهان باعث ایجاد پلاکی بر روی زبان می‌شوند که منجر به بوی بد دهان می‌شود. مسواک زدن منظم، استفاده از نخ دندان و پاک کردن حرفه‌ای دندان این پلاک‌ها و تاتارها را از دندان و زبان حذف می‌کند و بوی بد دهان را بین می‌برد. این راه ساده‌ترین و موثرترین شیوه غلبه بر بوی بد دهان و درمان لثه عفونی است.

البته ناگفته نماند که رشد دندان‌های عقل، خشکی دهان، تنفس دهانی، آب‌ریزش بینی، عفونت‌های گلو یا ریه، سنگ‌های لوزه، کشیدن سیگار، مشکلات گوارشی و … نیز می‌توانند منجر به ایجاد بوی نامطبوع در دهان شوند.

علائم و نشانه‌های شناسایی ژنژیویت یا عفونت لثه

قبل از انتخاب یکی از روش‌های درمان لثه عفونی لازم است تا با علائم و نشانه‌های آن آشنا شویم. در ادامه برخی از این علائم را بررسی می‌کنیم.

• خونریزی لثه‌ای که ممکن است در حین مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان رخ دهد. این خونریزی ممکن است با درد و تورم بافت لثه همراه باشد. این فرآیند معمولا ناشی از ایجاد پلاک دندانی در اطراف خط دندان است.
  • طعم یا بوی بد دهان
  • تشکیل لکه‌های سفید یا پلاک در لثه
  • تشکیل فاصله بین لثه و دندان‌ها
  • چرک بین دندان‌ها
  • تغییر در نحوه قرارگیری دندان‌ها در دهان یا فضاهای باز بین دندان‌ها
  • تغییر شیوه قرارگیری دندان‌های مصنوعی

می‌توان نتیجه گرفت که پیشرفت ژنژیویت می‌تواند عوارض مختلفی را در فرد ایجاد کند. فرد مبتلا ممکن است به پسرفت لثه یا دیده شدن ریشه دندانی، از بین رفتن بافت لثه یا استخوان اطراف دندان‌ها و سستی دندان یا افتادن آن‌ها دچار شود. این تغییرات می‌توانند بسیار کند یا سریع باشند و بر روی چند دندان یا کل دهان تأثیر بگذارد. بنابراین انتخاب راه‌حل مناسب برای درمان لثه عفونی یکی از مهمترین مسائلی است که افراد مبتلا به ژنژیویت باید به آن توجه کنند. مراجعه به دندانپزشک در زمان مناسب و تشخیص به موقع بیماری در درمان لثه عفونی بسیار موثر است.

بیماری عفونت لثه چگونه توسط متخصصان تشخیص داده می‌شود؟

• اندازه‌گیری لثه: دندانپزشکان معمولا یک بار در سال از پروب پریودنتال برای اندازه‌گیری عمق پاکت اطراف دندان‌ها استفاده می‌کنند. لثه‌های سالم دارای پاکت‌های ۱ تا ۳ میلی‌متر هستند. اما پاکت‌های عمیق‌تر نشان‌دهنده بیماری لثه است.
  • استفاده از اشعه ایکس: اشعه ایکس به دندان‌پزشک کمک می‌کند تا سطح استخوان‌های زیرین لثه را تشخیص دهد و به شناسایی بخش‌های از بین رفته بپردازد.
  • معاینه لثه: با معاینه لثه توسط دندانپزشک لثه‌های قرمز، متورم یا خونی شناسایی می‌شوند.

راه درمان لثه عفونی چیست؟

شناسایی و از بین بردن عواملی که باعث ایجاد حساسیت بیشتر لثه می‌شوند یکی از مهم‌ترین مراحل درمان لثه عفونی است. با ایجاد عادت‌های بهداشتی سازگار و کامل‌ و تمیز کردن دندان‌ها به صورت حرفه‌ای می‌توان بسیاری از مشکلات لثه‌ای را از بین برد. توجه داشته باشید که پس از درمان لثه عفونی توسط دندانپزشک استفاده اصولی و نظم از مسواک، نخ دندان و دهان شویه‌ها می‌تواند از بروز مجدد این بیماری جلوگیری کند.

در مواردی که ژنژیویت به بیماری پریودنتال منجر شده است درمان لثه عفونی اندکی دشوارتر است. زیرا پاکت‌های عمیق‌تری در کنار دندان‌ها تشکیل می‌شوند که تمیز کردن آن‌ها دشوارتر است. در این حالت بیمار به به جرم‌گیری عمیق و تسطیح ریشه نیاز دارد. حتی ممکن است برای دسترسی به تمامی سطوح دندان و تمیز کردن کامل آن بیمار به عمل جراحی نیاز پیدا کند. این روش شامل بی‌حس کردن لثه‌ها و سپس بلند کردن آن‌ها به ‌منظور تمیز کردن دندان‌ها است.

در برخی موارد نیز برای درمان لثه عفونی از پیوند بافت نرمی برای پوشاندن سطوح ریشه‌ای که در معرض عقب‌نشینی لثه قرار دارند، استفاده می‌شود. که این امر می‌تواند از میزان حساسیت دندان‌ها بکاهد.

لیزر درمانی نیز یکی از روش‌های درمان لثه عفونی است که برای کمک به افزایش سلامت لثه انجام می‌شود. در این روش پاکت لثه با لیزر درمان می‌شود تا باکتری‌های مضر موجود در پاکت پریودنتال را از بین روند و بافت‌های ناسالم آن حذف شوند.

برای درمان لثه عفونی به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

پریودنتیست‌ها دندان‌پزشکانی هستند که پس از تحصیل در رشته دندانپزشکی، به‌طور کامل بر ارزیابی، تشخیص و درمان بیماری لثه و استخوان اطراف دندان متمرکز شده اندهر چند یک دندانپزشک عمومی نیز می‌تواند بیماری ژنژیویت را تشخیص داده و راهکاری برای درمان لثه عفونی ارائه دهد. اما در نهایت برای ارزیابی و کسب اطمینان شما را به یک پریودنتیست ارجاع می‌دهد. زیرا پریودنتیست‌ها در انجام روش‌های درمان لثه عفونی مانند پیوند لثه استخوان، ژنژیوکتومی، ژنژیوپلاستی، ایمپلنت و تاج زدن، بسیار ماهر هستند.

برای درمان لثه عفونی از چه داروهایی استفاده می‌شود؟

مصرف آنتی‌بیوتیک یکی از راه‌های درمان لثه عفونی و پریودنتال است. البته در برخی موارد استفاده از کلرهگزیدین (Peridex) که یک دهان‌شویه آنتی‌بیوتیک است هم می‌تواند برای کاهش باکتری‌هایی که باعث عفونت لثه می‌شود، مفید باشد. قرص‌ها یا ژل‌هایی مانند PerioChip که حاوی آنتی‌بیوتیک کلرهگزیدین یا داکسی سیکلین هستند هم می‌توانند پس از جرم‌گیری عمیق و تسطیح ریشه در پاکت‌های عمیق برای درمان لثه عفونی مورد استفاده قرار گیرند. این قرص‌ها بقایای باکتری‌های مضر را می‌کشند و حجم پاکت پریودنتال را کاهش می‌دهند.

آیا برای درمان لثه عفونی می‌توان از روش‌های خانگی نیز استفاده کرد؟

هر چند درمان لثه عفونی بهتر است توسط دندانپزشک و به صورت تخصصی انجام شود. اما گاهی روش‌های خانگی هم می‌توانند در درمان این بیماری موثر باشند. در ادامه برخی از مهمترین آن‎ها را با هم مرور می‌کنیم.

• چای سبز دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که التهاب را کاهش می‌دهد. بنابراین می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان لثه عفونی باشد.
  • شستشوی دهان با آب نمک باعث کاهش التهاب می‌شود و باکتری‌ها را از بین می‌برد. البته توجه داشته باشید که استفاده روزانه از این محلول به دندان‌ها آسیب می‌رساند.
  • محلول جوش شیرین و آب بهترین گزینه برای خنثی کردن اسیدهایی که باعث ایجاد بیماری‌های لثه می‌شوند، است.
  • استفاده از روغن کنجد یا نارگیل می‌تواند راهی برای باکتری‌هایی که باعث عفونت لثه می‌شوند، باشد.

آیا پس از درمان لثه عفونی امکان بازگشت این بیماری وجود دارد؟

تا زمانی که علل عفونت لثه به درستی شناسایی نشده و بیمار پروسه درمان لثه عفونی را به طور کامل طی نکند، این بیماری می‌تواند برگشت‌پذیر باشد.

عفونت لثه در حاملگی چگونه کنترل می‌شود؟

در دوران بارداری، زنان در معرض خطر ابتلا به ژنژیویت بارداری قرار دارند. این امر به دلیل افزایش هورمون‌های بدن در دوران بارداری است. در این دوران بافت‌های لثه‌ای بیشتر نسبت به حمله باکتری‌ها و سایر پاتوژن‌ها حساس هستند. بنابراین خانم‌های باردار باید در صورت نیاز برای درمان لثه عفونی خود به پزشک متخصص مراجعه کنند.

آیا می‌توان از عفونت لثه جلوگیری کرد؟

پیشگیری از بیماری ژنژیویت و پریودنتال در اغلب موارد بسیار ساده است. پیشگیری از عفونت لثه بهتر است از طریق کنترل پلاک تشکیل شده بر روی دندان‌ها صورت بگیرد. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بهترین راه برای حذف پلاک از سطوح بیرونی دندان و حذف ذرات مواد غذایی بین دندان است. استفاده از دهان‌شویه نیز می‌تواند با کاهش باکتری‌هایی که موجب ژنژیویت می‌شوند، از بروز بیماری‌های عفونت لثه جلوگیری کنند. علاوه بر آنچه که گفته شد کنترل استرس، داشتن خواب متعادل، ترک سیگار، بهره‌گیری از درمان ارتودنسی و رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند از بروز بیماری‌های عفونت لثه‌ای جلوگیری کند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!

افزودن نظر