جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟

آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

سوالاتی مثل آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟ رابطه ایمپلنت و سرطان چیست؟ دغدغه افرادی است که کاندید کاشت ایمپلنت هستند و نگران این موضوع هستند که ایمپلنت باعث سرطان می‌شود یا خیر؟ از طرفی دانستن میزان موفقیت جراحی ایمپلنت افرادی که مبتلا به سرطان هستند چقدر است، نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پاسخ همه سوالات را می‌توانید در این مقاله بیابید.

ایمپلنت دندان یکی از موثرترین روش‌ها برایِ درمان دندان‌های از دست رفته است. عده‌ای از مردم به دلیلِ صحبت‌های افرادِ دیگر در اینترنت و جامعه یا به دلیل سابقه بیماری خود یا خانواده از انجامِ این درمان سر باز می‌زنند.

ایمپلنت دندان، امروزه به یکی از بهترین روش‌ها برای حل معضل بی دندانی، تبدیل شده است. استفاده از روش کاشت ایمپلنت دندان علاوه بر جبران دندان ازدست‌رفته به زیبایی لبخند، بهبود جویدن غذا و همچنین به اصلاح تکلم نیز کمک می‌کند.

انواع سرویس‌های جراحی و کاشت ایمپلنت دندان:
۱. ایمپلنت تک دندان
۲.ایمپلنت دندان فوری
۳. ایمپلنت دندان بر مبنای پونتیک
۴. جراحی‌های لیفت سینوس
۵. جراحی بازسازی استخوان فک در ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک روش قطعی برای افرادی است که دندان خود را به هر دلیلی از دست داده‌اند اما عده‌ای از مردم به دلیلِ صحبت‌های افرادِ دیگر در اینترنت و جامعه یا به دلیل سابقه بیماری خود یا خانواده از انجامِ این درمان سر باز می‌زنند.

در ادامه به طور کامل بررسی می‌کنیم که آیا کاشت ایمپلنت دندانی باعث ایجاد سرطان می‌شود؟ یا کسانی که دچار سرطان شده‌اند می‌توانند از درمانِ کاشت ایمپلنت استفاده کنند یا خیر؟ اما در ابتدا باید بدانیم که ایمپلنت دندان برای چه افرادی مناسب است و چه افرادی نباید کاشت ایمپلنت انجام دهند.

آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود

چه افرادی می‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

افراد بزرگسالی که به هر دلیلی مختلفی یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند، می‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند.. بعضی  از افراد به دلیل پوسیدگی‌ شدید، دندان خود را از دست می‌دهند. بعضی دندان‌ها به‌صورت مادرزادی رویش نمی‌کنند. اما باید بدانیم که طبق مطالعات صورت گرفته، کاشت ایمپلنت دندان در ۹۰ تا ۹۵ درصد از مواقع موفقیت‌آمیز است.

ایمپلنت دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟

به‌طور ۱۰۰ درصد نمی‌توان گفت که ایمپلنت دندان برای همه موفقیت آمیز خواهد بود و همچنین به‌صورت قطعی نمی‌توان گفت ایمپلنت برای چه افرادی ممنوعیت دارد. بنابراین برای جلوگیری از کاشت ناموفق ایمپلنت، حتما باید متخصص ایمپلنت این موارد را بررسی کند.
در ادامه چند مورد از افرادی که باید در انجام ایمپلنت احتیاط کنند را نام می‌بریم.

  •  ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری صورت نمی‌گیرد، چون سیگار کشیدن ریسک ناموفق بودن کاشت ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد.
  •  ایمپلنت برای افرادی که از عفونت‌های دهانی رنج می‌برند نیز انجام نمی‌شود. چون، عفونت ریسک لق شدن ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد.
  • ایمپلنت دندان برای بانوان باردار به خودی خود منع ندارد. اما کاشت ایمپلنت دندان جراحی دارد و بهتر است به دلیل احتمال بروز خطر حین جراحی، از آن پرهیز کنید.
  • انجام ایمپلنت دندان برای افرادی که در پروسه رادیوتراپی فک و صورت قرار دارند، ممنوعیت دارد.
  • اگر هنوز در سنی هستید که رشد استخوان فک شما متوقف نشده، نباید ایمپلنت دندان انجام دهید. در غیر این صورت امکان لق شدن ایمپلنت دندان وجود دارد.
  • برای کسانی که دندان قروچه می‌کنند ایمپلنت دندان در بلندمدت موفق نخواهد بود. زیرا به‌خاطر فشارهای وارده، امکان آسیب به ایمپلنت دندان و کاهش عمر آن وجود دارد.
    باید بدانید بسیاری از این موارد قابل حل هستند. پس اگر هر یک از این موارد شامل حال شما می‌شود ناامید نشوید، کافی است همین الان با متخصصان ایمپلنت میخک مشورت کنید.
برای ایمپلنت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم متخصص ایمپلنت پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

سرطان دهانی چیست؟

برای اینکه مطلب را باز و بررسی کنیم که آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟ ، ابتدا باید راجع به سرطان دهانی بدانیم.

کارسینومای دهانی بیماری‌ای است که اکثر افرادی که برای کاشت ایمپلنت به مطب متخصص دندانپزشکی مراجعه می‌کنند نگران آن هستند. سرطان‌های دهان بخشی از گروهی از سرطان‌ها هستند که پزشکان از آن‌ها به عنوان سرطان‌های سر و گردن یاد می‌کنند.

این گروه از سرطان‌ها شامل سرطان‌های زیر است:

  • لب
  • زبان
  • گونه‌ها
  • کف دهان
  • کام سخت و نرم
  • سینوس‌ها
  • حلق

سرطان دهان معمولا به صورت توده یا زخمی در دهان ظاهر می‌شود که از بین نمی‌رود. کارسینومای دهانی نوع خاصی از سرطان است که از سلول‌های پوستی و بافتی دهان شروع می‌شود و آن‌ها را درگیر می‌کند. گاهی اوقات این سرطان می‌تواند بسیار خطرناک عمل کند و به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت کند.

سرطان دهانی

چه افرادی به سرطان دهان مبتلا می‌شوند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۹۵ درصد از افرادی که به آن مبتلا می‌شوند، سیگار می‌کشند، الکل مصرف می‌کنند یا هر دو عمل را انجام می‌دهند. درمان این بیماری به شرطی که در مرحله اول تشخیص داده شود و در همان زمان شروع شود، بسیار موفقیت آمیز خواهد بود.

اما از آن‌جایی که در مرحله اول علائمی ندارد و مردم معمولا معاینات دندانی خود را جدی نمی‌گیرند، همیشه زود تشخیص داده نمی‌شود. طبقِ تحقیقات انجام شده، سالانه حدود ۶۰ هزار نفر در جهان به آن مبتلا می‌شوند بنابراین خطر ابتلا شدن به آن پایین است اما این به آن معنی نیست که نباید خطرِ ابتلا را جدی نگرفت.

آیا التهاب لثه همان کارسینومای دهانی است؟

یکی از عوارض نسبتا نادر پس از جراحی ایمپلنت دندان، التهاب لثه است که در این شرایط لثه بیمار دچار التهاب و تورم می‌شود و بافت نرم لثه، سفت و سخت می‎شود. در این شرایط بعضی از افرادی ک دچار بیماری التهاب لثه پس از جراحی ایمپلنت می‌شوند به غلط تصور می‌کنند که مبتلا به سرطان یا کارسینومای دهانی شده اند که این تشخیص کاملا اشتباه است.

آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود

رابطه ایمپلنت و سرطان چیست؟

خیلی از مردم هستند که با توجه به سابقه سرطان در خانواده خود، سبک زندگی سالمی را پیش گرفته‌اند و با توجه اینکه مستعد چنین بیماری‌ای هستند از انجام درمان ایمپلنت می‌ترسند و از پزشک خود می‌پرسند که آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟

معمولا کارسینومای دهانی با التهابِ لثه حاصل از ایمپلنت اشتباه گرفته می‌شود. این موضوع وقتی اتفاق می‌افتد که بافت نرم لثه تحریک می‌شود و استخوان شروع به جذب ایمپلنت در بدن می‌کند. این موضوع اتفاق شایعی نیست و راه‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد. محققان می‌گویند که گاهی اوقات همین التهاب به اشتباه به عنوان کارسینومای دهانی و بالعکس تشخیص داده می‌شود که نتیجه آن بروز شایعاتی راجع به رابطه ایمپلنت و سرطان می‌شود.

می‌خواهم بیشتر بدانم: عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که ایمپلنت های دندانی باعث سرطان نمی شوند. مطالعات بی‌شماری به ارتباط بین این دو پرداخته و مشخص کرده‌اند که هیچ ارتباطی بین ایمپلنت و سرطان وجود ندارد. با این حال، تحقیقات منتشر شده در مجله آمریکایی ایمپلنتولوژی یک گام فراتر برداشته و نسبت احتمال ایجاد سرطان بعد از انجام درمان ایمپلنت را 0.00017 درصد محاسبه کرد. به عبارت دیگر، خطر ابتلا به سرطان بسیار بسیار بسیار پایین است.

آیا افرادی که سرطان داشته‌اند، می‌توانند ایمپلنت انجام دهند؟

پس از ترمیم استخوان فک از طریق تقویت استخوان، ایمپلنت‌ برای بازیابی ظاهر فیزیکی و عملکرد دهان، در لثه قرار می‌گیرند. در ایمپلنت‌های دندانی، فیکسچرهای ایمپلنت جای ریشه دندان را می‌گیرند. به جای قرار گرفتن روی خط لثه مانند دندان مصنوعی، ایمپلنت‌ها در استخوان فک قرار می‌گیرند تا ریشه دندان را شبیه سازی کنند. در طی مراحل انسجام استخوان، ایمپلنت‌ها با استخوان فک اطرافِ خود ترکیب می‌شوند و جوش می‌خورند. هنگامی که ریشه فلزی در جای خود قرار گرفت، دندانپزشک یا جراح یک دندان جدید را برای تکمیل فرآیند ترمیم به آن وصل می‌کند.

با این حال، حتی درمان ایمپلنت در بیماران مبتلا به سرطان دهان چالش برانگیز است زیرا استخوانی که ایمپلنت‌های دندانی در آن قرار می‌گیرند اغلب تحت تابشِ پرتو قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، شکست در درمان ایمپلنت زمانی افزایش می‌یابد که ایمپلنت‌ها در استخوانی که قبلا تحت درمان بوده‌اند، قرار بگیرند زیرا می‌تواند زمان بهبودی را بسیار بیشتر کند.

موفقیت آمیز بودن جراحی ایمپلنت در بیماران سرطانی چقدر است؟

میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی پس از پرتودرمانی می‌تواند به محل درمان سرطان بیمار نیز بستگی داشته باشد. طب مدرن اغلب اجازه می‌دهد که پرتودرمانی در یک ناحیه متمرکز شود، بنابراین هر چه محل اصابت پرتو از دهان دورتر باشد، احتمال درمان موفقیت آمیز درمان ایمپلنت دندانی برای بیمار بیشتر می‌شود. میزان تشعشعی که در درمان استفاده می‌شود نیز می تواند تأثیر داشته باشد.

می‌خواهم بیشتر بدانم: مراقبت بعد از ایمپلنت

ایمپلنت‌ها جایگزینی ایده آل برای دندان‌های از دست رفته هستند زیرا عملکرد طبیعی دندان را انجام می‌دهند که به شما کمک می‌کند استخوانِ لثه خود را حفظ کنید. کسانی که دندان‌های خود را از دست می‌دهند و گزینه‌های دیگری را انتخاب می‌کنند، معمولاً در آن نواحی، از دست دادن و تجزیه استخوان را تجربه می‌کنند که منجر به افتادگی صورت می‌شود. وضعیتی که افراد سالخورده در اطراف دهانشان با آن مواجه می‌شوند. با این حال، اگر هنوز در مورد خطر ابتلا به سرطان نگران هستید و شک دارید که آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود یا نه، بهتر است که با دندانپزشک خود در مورد سطح خطری که با آن مواجه هستید صحبت کنید و مطمئن شوید که در معاینات منظم خود از نظر سرطان غربالگری و بررسی می‌شوید.

شبکه تخصصی میخک با بهره گیری از متخصصان باتجربه، بهترین خدمات را در زمینه ایمپلنت برای مراجعین ارائه می‌کند. میخک علاوه بر مشاوره آنلاین و رایگان به ارائه طرح درمان با هزینه شفاف برای مراجعین می‌پردازد.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

آمار نشان می‌دهد که ایمپلنت دندان باعث سرطان نمی‌شود. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

کاشت ایمپلنت دندان برای همه افراد موفقیت آمیز نیست. افراد مبتلا به سرطان باید با متخصص ایمپلنت خود حتما مشاوره داشته باشند تا بتوانند ریسک شکست ایمپلنت را کاهش بدهند.

کارسینومای دهانی نوعی سرطان است که دهان و گردن را درگیر می‌کند و در افراد سیگاری و الکلی شایع است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
1 سال قبل

من نگران بودم که آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود یا نه. چون باید ایمپلنت میکردم. با این مطلب خیالم راحت شد .ممنون

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.