جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بلیچینگ دندان چیست؛ تفاوت بلیچ دندان و سفید کردن دندان

بلیچینگ دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

همه ما می‌دانیم بلیچینگ دندان نامی آشنا برای افرادی است که به دندانپزشکی زیبایی علاقه دارند و می‌خواهند با بلیچ دندان، رنگ دندان‌هایشان را سفید کنند. اما چرا باید بلیچینگ را انتخاب کنیم؟

دندان‌ها ممکن است به‌دلایل مختلفی تغییر رنگ دهند. اگر می‌خواهید آن‌ها را روشن‌تر و سفیدتر کنید، چندین گزینه برای انتخاب وجود دارد. می‌توانید برای انجام یکی از تکنیک‌های سفیدکننده دندان مانند بلیچینگ دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید یا محصولات سفیدکننده خانگی را امتحان کنید. البته در صورت استفاده نادرست از این محصولات، خطراتی مانند افزایش حساسیت دندان‌ها یا حتی آسیب شدید به مینای دندان شما را تهدید می‌کند!

چرا دندان‌ها ممکن است تغییر رنگ بدهند و به بلیچینگ نیاز پیدا کنند؟

از دلایل اصلی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف غذاها و نوشیدنی‌های خاص مانند قهوه و چای که حاوی رنگدانه هستند.
  • وجود عاداتی مانند سیگار کشیدن تاثیر زیادی در تغییر رنگ یا ایجاد لکه در بخش بیرونی دندان‌ها دارند.
  • استفاده از داروهای خاص مانند قطره آهن یا تتراسایکلین
  • ابتلا به بیماری در دوران کودکی مانند عفونت
  • ضربه به دندان یا افزایش سن

در چنین شرایطی ممکن است نیاز به بلیچینگ حرفه‌ای باشد تا بتوان به سفید شدن دندان‌ها کمک کرد. در ادامه، برای پاسخ به سوال بلیچینگ دندان چیست؟ به جزئیات بیشتری اشاره خواهیم کرد.

برای بلیچینگ دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟ اگر می‌خواهید پاسخ همه سئوالات خود را به صورت مستقیم از دندانپزشک دریافت کنید، فقط کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی آنلاین

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان و سفید کردن دندان چه تفاوتی دارند؟ در ابتدا لازم است بدانید که یک تفاوت اساسی میان سفید کردن دندان (teeth whitening) و بلیچینگ دندان (teeth bleaching)  وجود دارد. منظور از فرآیند سفید کردن، بازیابی رنگ طبیعی دندان‌ها با از بین بردن لکه‌های سطحی است. در واقع، سفیدکننده‌ها مواد پاک‌کننده‌ای هستند که در برخی از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها نیز یافت می‌شوند. درحالی‌که بلیچینگ دندان به روند سفید کردن دندان‌ها فراتر از رنگ طبیعی آن‌ها اشاره دارد.

موادی مانند پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید، به‌عنوان سفیدکننده در بلیچینگ استفاده می‌شوند. معمولا از پراکسید هیدروژن برای بلیچ دندان در مطب و از پراکسید کاربامید برای بلیچینگ دندان در خانه استفاده می‌شود.

بلیچینگ دندان چیست؟

پس از تماس غلظت بالایی از این مواد روی دندان، به‌تدریج درون ساختار کریستالی دندان نفوذ کرده و می‌توانند رنگدانه‌های رسوب‌کرده را اکسید کنند. در نتیجه پس از چند جلسه بلیچ دندان، عاج دندان رنگ روشن‌تری به خود می‌گیرد.

 تجربه سایه از اردکان:

من میخوام بلیچینگ بکنم ولی دندان‌هایم آسیب دیده و حساس هستند. آیا با توجه به این شرایط بلیچ کردن دندان‌ها ضرر ندارد؟

پاسخ میخک:

تماس این مواد اکسیدکننده با لثه، پوشش داخلی و خارجی دهان و صورت خطرناک است. افرادی ‌که به فکر بلیچینگ دندان هستند باید با دندانپزشک مشورت کنند. زیرا در ابتدا باید علت تغییر رنگ دندان‌ها، مشخص و براساس آن بررسی می‌شود که آیا درمان بلیچینگ نتیجه مطلوبی را به همراه خواهد داشت یا خیر.

توجه به این مسئله برای افرادی که دارای پرکردگی دندان، درمان ریشه (روت کانال)، روکش دندانی، مینای دندان آسیب‌دیده و لکه‌های بسیار تیره روی دندان‌های قدامی هستند، اهمیت بیشتری دارد.

انواع بلیچینگ دندان

به طور کلی دو نوع تکنیک بلیچینگ دندان وجود دارد:

بلیچینگ دندان‌ زنده (Vital bleaching)

اگر دندان‌های «زنده» در اثر مصرف غذا یا تنباکو لکه‌دار یا با افزایش سن تیره شده‌ باشند. می‌توان از این روش برای سفید کردن آن‌ها استفاده کرد. امروزه بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی بسیار رایج شده است.

بلیچینگ دندان‌های غیر زنده (Non-vital bleaching)

روی دندان‌هایی انجام می‌شود که دیگر «زنده» نیستند. مثلا اگر دندان شما به‌دلیل درمان ریشه تغییر رنگ داده باشد. این نوع بلیچینگ می‌تواند ظاهر آن را از داخل به بیرون روشن کند. اصولا در ابتدا دندانپزشک لثه و سطح داخلی دهان را با یک یک ژل محافظتی مخصوص می‌پوشاند. این کار به جلوگیری از تماس مواد بلیچینگ دندان با این مناطق کمک می‌کند. سپس پراکسید هیدروژن با غلظت بالا به مدت تقریبا یک ساعت روی دندان‌ها می‌ماند.

اگرچه بعضی از مواد بلیچینگ دندان به‌صورت شیمیایی به‌محض تماس با دندان فعال می‌شوند. اما گاهی به تماس گرما یا نور لیزر برای آغاز و سرعت بخشیدن به این فرآیند نیاز است. جالب است بدانید که نحوه بلیچینگ دندان در خانه کمی متفاوت است. ابتدا دندانپزشک دندان‌ها را قالب‌گیری می‌کند تا بتواند دستگاهی به نام «تری بلیچینگ» را بسازد. فرد هر شب باید ژل مخصوص را درون این دستگاه شفاف ریخته و آن را روی دندان‌های خود سوار کند. طول مدت درمان بلیچینگ خانگی توسط دندانپزشک تعیین می‌شود.

بلیچ دندان چند جلسه طول ‌می‌کشد؟

اصولا بلیچ دندان در مطب دندانپزشکی، طی ۱ الی ۲ جلسه انجام می‌شود. پس از تقریبا یک هفته سفید شدن بیش‌ازحد دندان‌ها نمایان می‌شود. درحالی‌که برای بلیچینگ خانگی علاوه‌بر این‌که هر شب به ۴ الی ۶ ساعت زمان برای قرار دادن دستگاه نیاز است. طول درمان حداقل ۲ هفته است!

بلیچینگ چقدر دندان‌ها را سفید می‌کند؟

بلیچینگ چقدر دندان‌ها را سفید می‌کند؟

اگرچه بلیچینگ باعث سفید شدن دندان‌ها بیشتر از رنگ طبیعی آن‌ها می‌شود. اما باید بدانید که بسته به جنس دندان و نوع رنگدانه‌های رسوب‌کرده، نتیجه نهایی در افراد مختلف کمی متفاوت است. تجربه نشان داده است که اگر بعد از بلیچینگ دندان، مراقبت‌های لازم و بهداشت دهان و دندان به‌خوبی رعایت شوند. ظاهر سفید دندان‌ها بهتر خود را نشان می‌دهند و حتی ممکن است تا سال‌ها نیاز به ترمیم و بازسازی نباشد.

آیا دندان عصب‌کشی یا پر شده، بلیچینگ می‌شود؟

بلیچینگ دندان عصب‌کشی شده

یکی از مشکلاتی که افراد بعد از عصب‌کشی با آن مواجه می‌شوند، تغییر رنگ دندان است. این مسئله از طریق تکنیک بلیچینگ دندان‌های غیر زنده قابل رفع است. برای انجام آن، دندانپزشک ماده سفیدکننده را از طریق مدخل دندان وارد بخش حاوی رنگدانه‌های رسوب‌کرده می‌کند البته باید بدانیم که، ممکن است عوارضی مانند تحلیل ریشه، دندان مورد نظر را تهدید کند.

بلیچینگ دندان پر شده

در مورد دندان‌های پر شده نیز می‌توان به کمک بلیچینگ، ظاهر بیرونی آن‌ها را سفید کرد. اما باید بدانید که مواد بلیچ دندان روی مواد پرکننده دندان و روکش‌ها اثری ندارند. در واقع، نمی‌توانند رنگ آن‌ها را تغییر بدهند. این مسئله در مورد و ونیرهای کامپوزیتی و سرامیکی نیز صدق می‌کند. به‌همین‌دلیل، ممکن است بعد از بلیچ دندان، نواحی ترمیم کامپوزیتی روشن‌تر نشوند و دندان‌ها حالت دورنگ پیدا کنند.

هزينه بليچينگ دندان چقدر است؟

قیمت بلیچینگ دندان بسته به اینکه کدام روش را انتخاب کنید متفاوت است. شبکه دندانپزشکی میخک هزینه دندان بلیچ شده را به صورتت آفیس و هوم به شکل زیر تعیین کرده است.

بلیچ دندان (سفید کردن دندان) هزینه‌های دندانپزشکی(تومان)
بلیچینگ هوم هر فک 1,500,000
بلیچینگ آفیس هر فک 2,000,000

فرق بلیچینگ و دیگر روش‌ها در سفیدی دندان چیست؟

سفیدکردن دندان به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود از جمله این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • لمینت دندان
  • جرم‌گیری
  • کامپوزیت

اینکه شما کدام روش را انتخاب می‌کنید به شرایط دندان‌ها و تشخیص دندانپزشک بستگی دارد. در ادامه مقایسه کوتاهی بین بلیچ و دیگر روش‌ها خواهیم داشت.

تفاوت بلیچینگ دندان و انواع لمینت

تجربه نشان داده است که نمی‌توان از بلیچینگ، به اندازه ونیرهای کامپوزیت یا لمینت دندان انتظار داشت. بلیچینگ دندان، نهایتا به اندازه دو الی سه درجه بتواند دندان‌ها را روشن‌تر کند در‌حالی‌که کامپوزیت همرنگ دندان است از طرفی کامپوزیت دندان معمولا تا ۶ سال دوام دارد. بنابراین، فرق بلیچینگ و کامپوزیت بسیار زیاد است.

تفاوت بلیچینگ دندان و جرم‌گیری

 در مورد تفاوت بلیچینگ و جرم‌‌گیری دندان باید بدانید که بلیچینگ در سفید کردن دندان‌ها موثرتر است. چراکه در روش جرم‌گیری فقط برای حذف جرم‌های روی دندان‌ها و لثه و رنگدانه‌های خارجی اقدام می‌شود. در نهایت این کار به نمایان شدن رنگ واقعی دندان‌ها کمک می‌کند. درحالی‌که مواد بلیچینگ به داخل مینای دندان نفوذ می‌کنند. باعث سفیدتر و روشن‌تر شدن دندان نسبت به حالت طبیعی آن می‌‎شوند.

بلیچ دندان برای چه سنی مناسب است؟

اگرچه انجام بلیچ دندان در هر سنی ممکن است. اما بهتر است، افراد بالای ۱۸ سال برای اجرای این تکنیک اقدام کنند. چراکه عاج و مینای دندان‌ها به طور کامل بالغ شده است. از طرفی، با رویش کامل دندان‌های دائمی فضای خالی بین دندان‌ها مشاهده نمی‌شود.
بلیچ دندان برای چه سنی مناسب است؟

بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟

اصولا بلیچینگ دندان یک درمان دائمی نیست. بسیاری از افراد در نهایت بعد از ۶ ماه تا ۲ سال تحت درمان‌های دوره‌ای بلیچینگ قرار می‌گیرند. بعد از بلیچینگ بهتر است که برای اثربخشی بیشتر و عدم نیاز به ترمیم و اصلاح، مراقبت‌هایی انجام شود.

چگونه مواد شیمیایی بلیچینگ دندان را سفید می‌کنند؟

باید بدانید که ماده شیمیایی بلیچینگ به ساختار دندان نفوذ کرده و رنگ دانه‌های قدیمی روی دندان را اکسید می‌کنند. این فرآیند سبب روشن شدن و سفید شدن رنگ دندان می‌شود. آنچه که اهمیت دارد این است که این مواد شیمیای به هیچ عنوان نباید با لثه و صورت در تماس باشند.

اخیرا مشاهده شده مواد پودرهای زیادی برای روشن کردن دندان‌ها به افراد پیشنهاد می‌شود که عوارض جبران ناپذیری برای دندان و دهان دارد. فراموش نکنید که روشنم کردن دندان حتما زیر نظر دندانپزشک انجام دهید.

عوارض ناشی از بلیچ دندان‌ها چیست؟

اصولا انجام این روش تحت نظر دندانپزشک متخصص زیبایی و ترمیمی عوارضی ایجاد نمی‌کند. اما می‌توان به عوارض زیر در بلیچینگ دندان اشاره کرد:

  • ممکن است در طول درمان بلیچینگ، حساسیت دندانی و تحریک بافت‌های نرم (مانند لثه) رخ دهد. این عوارض بلیچینگ گذرا هستند. با مصرف خمیردندان‌های مخصوص دندان‌های حساس (حاوی نیترات پتاسیم و ژل سدیم فلوراید) در طی چند روز برطرف می‌شوند.
  • از معایب بلیچ دندان‌ می‌توان به دائمی نبودن اثرات آن اشاره کرد. چراکه در صورت مصرف دخانیات و غذاهای حاوی رنگدانه احتمال لکه‌دار شدن و تغییر رنگ دوباره دندان‌ها وجود دارد.

از طرفی، نتیجه نهایی بلیچینگ قابل پیش‌بینی نیست. ممکن است بسته به سن، رنگ طبیعی و اولیه دندان‌ها، رنگ لکه‌های دندانی چیزی متفاوت با تصور شما حاصل شود.

از نظر کارشناسان، بلیچینگ فقط باید تحت نظر دندانپزشک انجام شود تا کاملا ایمن و موثر باشد. چراکه اگر قبل از بلیچینگ، دندان پوسیده‌ای وجود داشته باشد یا نیاز به جرم‌گیری باشد، باید توسط دندانپزشک، پر کردن دندان یا جرم‌گیری انجام شود. زیرا نفوذ مواد بلیچینگ به داخل پوسیدگی‌ها باعث افزایش حساسیت دندانی می‌شود.

مراقبت پس از بلیچینگ دندان چیست؟

  •  در ابتدا لثه خود را آب گرم شستشو دهید و برای جلوگیری از درد می‌توانید به آرامی آن را ماساژ دهید.
  • از استعمال دخانیات و سیگار و قلیان فاصله بگیرید.
  • دندان‌ها را روزی دو با با آب گرم شست و شو دهید.
  • در 24 ساعت اول پس از بلیچینگ از خوردن نوشابه و غذاهای رنگی خودداری کنید.
  • از نوشیدن مایعاتی مثل چای پررنگ، قهوه خودداری کنید و در صورت مصرف بلافاصله دندان‌ها را بشوئید.
  • از خوردن غذاهایی سرد جلوگیری کنید.
  • در روزهای ابتدایی پس از بلیچ از خمیردندان ضد حساسیت استفاده کنید.
  • پس از بلیچینگ دندان بهتر است از نوشیدنی‌های بدون رنگ مثل شیر و آب استفاده کنید.

در نهایت باید گفت یکی از روش‌های سفید کردن دندان‌های زرد شده، بلیچینگ است که به دو روش خانگی و مطب انجام می‌شود. آنچه که اهمیت دارد این است که این روش دائمی نیست و برای حفظ سفید ماندن دندان، پس از انجام بلیچ باید مراقبت‌هایی انجام داد. شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با بهره‌گیری از کادر حرفه‌ای و متخصص، خدمات بلیچینگ دندان را با بهترین کیفیت ارائه می‌کند.

میخک با مشاوره آنلاین و رایگان شما را در تشخیص سریع نوع درمان کمک می‌کند، از طرفی با طرح درمان شفاف و تعرفه دندانپزشکی یکسان در تمام شعب، فرآیند درمان را برای شما سرعت می‌بخشد.

 

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای: 9

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

اصولا هزینه کامپوزیت خیلی بیشتر از بلیچینگ است و هزینه جرم‌گیری دندان از بیلیچینگ دندان و کامپوزیت، خیلی کمتر است.

 

افرادی که دچار تحلیل لثه هستند و ریشه‌های دندانی آن‌ها به محیط دهان باز شده است. گزینه‌های مناسبی برای بلیچینگ نیستند. اگر در حال انجام کارهای دندانپزشکی خاصی هستید، بهتر است خودسرانه برای انجام بلیچینگ خانگی اقدام نکنید.

یکی از راه‌های سفید کردن دندان، بلچینگ دندان است که به دو روش خانگی و در مطب انجام می‌شود.

بلیچ دندان یک روش ماندگار نیست و باید بعد از آن مراقبت‌هایی انجام شود.

تعداد جلسات بلیچینگ آفیس

1 تا 2 جلسه

سن مناسب بیچینگ دندان

18 سال به بالا

روش‌های بلیچینگ

بلیچینگ هوم

بلیچینگ آفیس

انواع بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان زنده

بلیچینگ دندان غیر زنده

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای: 9

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
maryam
maryam
1 سال قبل

آیا بلیچینگ هوم و آفیس به لحاظ ماندگاری با هم متفاوت دارند؟

میخک
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  maryam

بله بلیچینگ هوم ماندگاری طولانی تری نسبت به آفیس دارد

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.