جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عوارض ارتودنسی دندان چیست؟

عوارض ارتودنسی
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

کسب اطلاع در مورد عوارض ارتودنسی برای افرادی که کاندید انجام درمان ارتودنسی هستند، اهمیت زیادی دارد. ارتودنسی دندان یکی از راه‌های درمانی و زیبایی در علم پزشکی است که اتفاقا مراجعان بسیاری هم دارد. اغلب افراد بیشتر به مزایای ارتودنسی دقت می‌کنند و از عوارض ارتودنسی دندان غافل هستند. در راس همه‌ی مزایای ارتودنسی، زیبایی دندان و ظاهر خوب آن‌ها است، اما بدون شک انجام هرعمل دندان پزشکی ممکن است برای شخص مراجعه کننده مشکلاتی را به همراه داشته باشد که البته امکان دارد سطح آسیب این عوارض کم یا زیاد باشد که می‌تواند منجر به مشکلات قابل توجهی برای فرد شود. در ادامه این مطلب به فواید و عوارض ارتودنسی اشاره می‌کنیم و به این پرسش که عوارض ارتودنسی دندان کدام است، پاسخ می‌دهیم.

عوارض ارتودنسی کدام است؟

در ادامه مطلب برخی از عوارض ارتودنسی را بررسی می‌کنیم.

عوارض ارتودنسی

پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه

 پوسیدگی دندان ازجمله عوارض ارتودنسی است. یکی از مواردی که خیلی مهم است، تمیز نگه داشتن دندانها و لثه است، هنگامی که سیم‌های ارتودنسی در دهان قرار می‌گیرند پاک کردن و تمیز نگه داشتن قسمت‌هایی از لثه و دندان‌ها که زیر این سیمها هستند کار دشواری است. ممکن است، ذرات غذا در این نواحی انباشته شوند که باعث پوسیدگی دندان می‌شود و خطر بیماری‌های لثه را چند برابر می‌کنند. پس برای جلوگیری از ایجاد عوارض ارتودنسی، رعایت بهداشت دهان امر حیاتی است و هنگامی که سیم‌های ارتودنسی در دهان شما هستند باید حداقل یک‌بار در روز دهان و دندان خود را به دقت شست‌و‌شو دهید .

واکنش‌های آلرژیک

واکنش‌های آلرژیک یکی دیگر از عوارض ارتودنسی است. گاهی اوقات ممکن است برخی از افراد نسبت به مواد استفاده شده در حین ارتودنسی (برای مثال لاتکس دستکش دکتر و یا الاستیک‌های ارتودنسی یا فلزی که برای سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد) آلرژی داشته باشند و این موضوع واکنش‌های آلژیک را به دنبال دارد برای مثال خارش بدن و یا حتی التهاب. به همین خاطر برای جلوگیری از این رخداد بهتر است اگر آلرژی خاصی دارید قبل از انجام هر عملی، پزشک خود را با خبر کنید.

برای ارتودنسی دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟ شما می‌‌توانید پاسخ همه سئوالات خود را از طریق ارتباط مستقیم با متخصص ارتودنسی دریافت کنید!
مشاوره دندانپزشکی آنلاین

زخم و خارش

یکی از عوارض ارتودنسی دندان، زخم و خارش است. در اوایل دوره‌ی ارتودنسی ممکن است که بعد از مدتی در دهان خود شاهد زخم‌هایی باشید یا گاهی احساس خارش کنید، که این امر کاملا شایع و معمول است، به این دلیل که یک وسیله جانبی و فلزی در دهان شما قرار دارد که بدون شک بدن شما نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد. این امر معمولا چند روزی طول می‌کشد تا هنگامی که لثه‌ها و فک شما به این جسم جانبی عادت کنند. البته برای جلوگیری از این مورد می‌توان از وکس و موم ارتودنسی استفاده کرد که در مراحل اولیه از دهان و دندان شما محافظت می‌کند.

کوتاه شدن ریشه دندان‌ها

یکی دیگر از عوارض ارتودنسی، کوتاه شدن ریشه دندان در طول مدت درمان است، البته به طور قطعی نمی‌توان گفت که ممکن است برای شما پیش بیاید یا خیر؟ اما برخی بیماران در این امر مستعدتر از دیگران هستند، مثلا افرادی که زمینه ژنتیکی دارند و باید در کاربرد ارتودنسی در بیماران دقت کرد. یکی از عوارضی که کوتاه‌تر شدن ریشه دندان‌ها به همراه دارد، کاهش طول عمر دندان است و ممکن است زودتر از بین بروند. البته هنوز دقیقا دلیل این موضوع مشخص نشده است اما ظاهرا استفاده طولانی مدت از سیم‌های ارتودنسی احتمال بروز آن را افزایش می‌دهد.

↵می‌خواهم بیشتر بدانم: لق شدن دندان در ارتودنسی

تحلیل مینای دندان

گاهی اوقات ممکن است که در ارتودنسی ثابت مینای دندان دچار آسیب شود و لکه‌هایی رو دندان‌ها ایجاد شود. برای رفع این عارضه ارتودنسی، استفاده از دهانشویه ضروری است.

فراموش نکنید که بسیاری از عوارض ارتودنسی نادر است و موارد رایج نیز با مراقبت و مراجعه به متخصص ارتودنسی متبحر قابل پیشگیری است

مزایای ارتودنسی دندان چیست؟

به طور کلی هدف از ارتودنسی یک لبخند زیبا و داشتن دندان‌های منظم و متناسب با فک است. همه‌ی ما می‌دانیم که انجام ارتودنسی زیبایی دندان و لبخند ما را دو چندان می‌کند، انجام ارتودنسی مزایای دیگری هم به همراه دارد که تعدادی از مزایای ارتودنسی را بیان می‌کنیم.

مزایای ارتودنسی دندان

داشتن لبخند زیبا

  • بدون شک این رازِ پنهانی نیست، لبخند زیبا با دندان‌هایی صاف و مرتب حس بهتری به شما می‌دهد تا اینکه دندان‌هایی نامرتب و بهم ریخته داشته باشید. یک لبخند زیبا، عزت نفس و اعتماد به نفس شما را در اجتماع دو چندان می‌کند و خیالتان از این بابت راحت خواهد بود. همچنین در هنگام صحبت کردن با دندان‌هایی ردیف و صاف احساس راحتی بیشتری می‌کنید به جای اینکه از دیده شدن دندان‌های نامرتب خجالت بکشید. پس داشتن لبخند زیبا و تاثیر ارتودنسی بر چهره از مزایای ارتودنسی است.

کاهش پوسیدگی

  • کاهش پوسیدگی دندان از جمله فواید ارتودنسی دندان است. بعد از درمان ارتودنسی، دندان‌هایی مرتب خواهید داشت که تمیز کردن آن‌ها هم راحت‌تر خواهد بود زیرا دیگر ذرات غذا مابین دندان‌های شما باقی نمی‌ماند و همچنین این موضوع باعث می‌شود کمتر دچار پوسیدگی و خرابی شوند.

اصلاح فک

  • ارتودنسی یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی اختلالات فک است. از آنجا که ما برای بقا به غذا نیاز داریم، عضلات ومفاصل فک اغلب خود را به جبران موقعیت ناصحیح دندان‌ها برای ایجاد حداکثر قابلیت هماهنگ می‌کنند، از این رو داشتن دندان‌های مرتب، عضلات مفاصل را در موقعیت صحیح خود حفظ نموده و از بروز عوارضی نظیر صدای فک، درد مفصلی، میگرن و ناراحتی‌های شبانه نظیر نفس تنگی حین خواب جلوگیری می‌کند.

بهبود جویدن و بلع

  • بسیاری از افراد از مشکل جویدن غذا به دلیل نامرتب بودن دندان‌ها رنج می‌برند. اگرچه به دلیل پیدایش تدریجی این مشکل در گذر زمان، اغلب گمان می‌کنند که امری طبیعی است و به آن عادت می‌کنند ولی اینگونه نیست. درمان‌های ارتودنسی با ردیف نمودن دندان‌ها به افزایش قابلیت آنها در انجام وظیفه اولیه‌شان که همان جویدن غذا می‌باشد کمک می‌کنند. پس رفع مشکل جویدن دندان از فواید ارتودنسی است.

اصلاح اختلالات گفتاری

  • از جمله دیگر فواید ارتودنسی دندان می‌توان به این مورد اشاره کرد که ارتودنسی به شما کمک میکند کلمات را راحت‌تر ادا کنید. به عنوان مثال در برخی مشکلات شدید دندانی- فکی ادای “س” یا “ز” با مشکل همراه میباشد (تکلم نوک زبانی). در این موارد، درمان ارتودنسی با بستن شکاف عمودی و افقی بین دندان‌های جلویی بالا و پایین ممکن است دست کم تا حدودی مشکل را کاهش دهد.

 با توجه به اینکه احتمال وقوع این عوارض ارتودنسی کم است اما هنوز برخی از افراد با شک و تردید درباره‌ی ارتودنسی تصمیم می‌گیرند. البته که حق با شماست، بحث زیبایی و سلامت دندان‌هاست که موضوع خیلی مهمی است. ولی شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک‌های تخصصی و مطمئن و همچنین رعایت نکات مراقبتی احتمال بروز عوارض ارتودنسی را به صفر برسانید. با مراجعه به کلینیک‌های تخصصی و مطمئن و همچنین رعایت نکات مراقبتی احتمال بروز عوارض ارتودنسی را به صفر برسانید.

شبکه تخصصی میخک با استفاده از متخصصان با تجربه، طرح درمان و تعرفه شفاف همه خدمات دندانپزشکی را بهترین کیفیت ارائه می‌دهد. از طرفی دندانپزشکی میخک با طرح ویژه پرداخت اقساطی مسیر درمان را برای مراجعین عزیز هموار کرده است.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

از عوارض ارتودنسی در سن بالا می‌توان به عدم موفقیت آمیز بودن ارتودنسی، آسیب به مینای دندان و آسیب به ریشه دندان اشاره کرد.

خیر. بسیاری از موارد عوارض ارتودنسی نادر است و موارد اندکی که رایج است با مراقبت و مراجعه به متخصص ارتودنسی ماهر قابل پیشگیری است.

مزایای ارتودنسی دندان
  • داشتن طرح لبخند زیبا
  • اصلاح فک
  • اصلاح بلع و جویدن
  • اصلاح اختلال گفتاری
  • کاهش پوسیدگی
عوارض ارتودنسی دندان
  • داشتم درد کم در روز‌های اول
  • ایجاد زخم در باف لثه و دهان به علت وجود براکت‌ها
  • کم شدن مینای دندان
  • شکل‌گیری عفونت در لثه برای افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند.
  • کوتاه شدن ریشه دندان که در موارد نادر رخ می‌دهد
  • افزایش مشکلات دندان و دهان
  • به‌وجود امدن لکه بر روی دندان‌ها که ممولا موقتی است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.