جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

6 فرق لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

تفاوت لمینت و کامپوزیت
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

امروزه همه به‌دنبال دانستن فرق لمینت و کامپوزیت هستند زیرا برای داشتن لبخند زیبا از لمینت یا کامپوزیت استفاده می‌شود. از طرفی لبخندی زیبا، یکی از اجزای اصلی زیبایی است. ظاهر دندان‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر عزت‌نفس و اعتماد به نفس شما دارد. لمینت دندان و کامپوزیت دندان از روش‌های زیباسازی دندان‌ها هستند که می‌شناسید. اما تفاوت لمینت و کامپوزیت در چیست؟ احتمالا تفاوت‌ این دو روش را به طور دقیق ندانید. در این مقاله فرق كامپوزيت و لمينت را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم تا بدانیم آیا لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

چرا از لمینت یا کامپوزیت استفاده می‌کنیم؟

به طور کلی در لمینت یا کامپوزیت، یک سری مواد روی دندان‌ها قرار می‌گیرد تا ایرادات دندان‌ها را بپوشاند. این مواد نازک، به قسمت جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند و انواع مشکلات دندانی از جمله موارد زیر را برطرف می‌کنند:

  • بدرنگی
  • فواصل بازبین دندان‌ها
  • ترک‌ها و شکستگی دندان
  • بهم ‌ریختگی دندانی

با اینکه در کلیات، این دو روش یک هدف دارند اما فرق كامپوزيت و لمينت در جزئیات است. در این مطلب پس از بررسی تفاوت کامپوزیت و لمینت، می‌خواهیم به جواب این سوال برسیم که برای دندان لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟

فرق لمینت و کامپوزیت در مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها است. این تفاوت باعث می‌شود مراحل درمان‌ و همچنین ویژگی‌های هر یک متفاوت باشد. با دیدن فیلم زیر به‌طور کامل می‌توانید به تفاوت لمینت و کامپوزیت در نحوه ساخت و مراحل درمان پی ‌ببرید.

به‌طور کلی فرق لمینت و کامپوزیت ونیر از جنبه‌های زیر مورد بحث قرار می‌گیرد.

  • نحوه نصب و اجرا
  • زیبایی دندان
  • طول عمر و دوام
  • کاربرد
  • هزینه
  • برگشت‌پذیری

در ادامه همه موارد تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی را به‌صورت مبسوط‌ توضیح می‌دهیم.

مقایسه کوتاه در مورد فرق لمینت و کامپوزیت

ویژگی های کامپوزیت یا لمینت  لمینت دندان   کامپوزیت دندان
   نحوه اجرا ساخت در لابراتوار  توسط دندانپزشک
   طول عمر و ماندگاری  عمر طولانی عمر کوتاه
   هزینه  زیاد کمتر از لمینت
 زیبایی بسیار طبیعی  خوب 
   برگشت پذیری ندارد  دارد

 

فرق کامپوزیت و لمینت چیست؟

فرق کامپوزیت و لمینت دندان از نظر مراحل نصب و ترمیم

اصلی‌ترین تفاوت کامپوزیت و لمینت در نصب، مرحله قالب‌گیری است. در ویدئو زیر به طور کامل فرق لمینت و کامپوزیت دندان شرح داده شده است.

 

  • برای مراحل کامپوزیت دندان نیازی به قالب‌گیری نیست. برای جایگذاری مواد کامپوزیت روی دندان زمانی حدود پنج ساعتی برای هر فک نیاز است. به همین دلیل اجرای این روش در یک جلسه تمام می‌شود.
  • برای انجام مراحل لمینت دندان حدود دو هفته  تا 1 ماه زمان لازم است. به این منظور ابتدا پزشک، مراجعه‌کننده را معاینه و پس از تایید فرم نهایی، پروسه‌ی قالبگیری آغاز خواهد شد.
  • برای نصب مواد روی دندان‌ها در مراحل لمینت دندان حدود نیم ‌میلی‌متر از مینای دندان تراشیده می‌شود. پس از انجام لمینت دندان امکان ترمیم و جا‌به‌‌جایی مواد نیست. به همین دلیل چنانچه دندان دچار لب‌پریدگی یا شکستگی شود باید آن را برداشته و جایگزین شود در حالی‌که کامپوزیت قابل ترمیم است
  • مهم‌ترین تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت در نحوه نصب و ساخت آن‌هاست.

 

فرق کامپوزیت و لمینت دندان از نظر مراحل نصب و ترمیم

فرق لمینت و کامپوزیت از نظر زیبایی و ظاهری

یکی از مهمترین تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در ظاهر این دو روش است. با توجه به فرق کامپوزیت و لمینت، خدمات این دو نیز از جهاتی با هم متفاوت‌ است. انتخاب نهایی بین لمینت و کامپوزیت بر اساس سلیقه‌ی مراجعه‌کننده و نظر پزشک، انجام می‌شود.

تفاوت کامپوزیت و لمینت از  نظر ظرافت

  • در کاشت لمینت دندان به دلیل عدم ضخامت مواد، زیبایی و ظرافت بیشتری را نسبت به کامپوزیت مشاهده می‌کنیم.

فرق کامپوزیت و لمینت از نظر شفافیت

  • اکثر دندانپزشکان بر این عقیده‌اند که لمینت‌ها طبیعی‌ترین و زیباترین نوع ساختار دندان را ارائه می‌دهند. لمینت دارای رنگی شفاف کاملاً شبیه به مینای دندان است.
برای لمینت یا کامپوزیت دندان‌های خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان زیبایی پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

فرق لمینت و کامپوزیت در جذب رنگ

  • همچنین به دلیل استحکام مواد و لعابی که پس از درمان اعمال می‌شود‌، در برابر جذب رنگ و خرد‌شدن بسیار مقاوم‌اند.
  • از طرف دیگر‌، روکش‌های کامپوزیت رنگ‌پذیر هستند‌. به همین دلیل شاید لازم باشد در رژیم غذایی خود از مصرف مواد غذایی‌ای که ایجاد لکه می‌کند اجتناب کنید.

فرق لمینت و کامپوزیت دندان در پوشانندگی پوسیدگی

  • گاهی لکه‌ها و تیرگی‌های روی سطح دندان بسیار عمیق یا داخلی هستند. در این صورت کامپوزیت نمی‌تواند ایرادات عمیق ظاهری را برطرف کند. اگر دندان‌های شما این‌گونه هستند می‌توانید مشکل را با لمینت حل کنید.
  • لمینت برای تغییر اندازه‌ی دندان‌ها نیز مناسب است. در بعضی افراد دندان‌ها به ‌دلایل مختلف از جمله ساییدگی کوتاه بلند شده‌اند. در این شرایط لبخند افراد فاقد زیبایی است و دندان‌ها موقع صحبت‌کردن و خندیدن به‌طرز نامرتبی نمایان می‌شوند. اگر شما نیز از جمله این افراد هستید می‌توانید برای حل‌کردن این مسئله اقدام به چسباندن لمینت دندان کنید.
  • برای اصلاح دندان که شامل اصلاح لبه‌های دندان، اصلاح ناصافی و ناهمواری سطح دندان‌ها است نیز از لمینت استفاده می‌شود. اگر لبه‌های دندان ناصاف، کج و دندانه‌دار باشد این روش قابل اجرا است. همچنین برخی دندان‌ها ناهموار و لایه‌لایه‌اند یا سطح‌‌شان سوراخ است، در این صورت نیز می‌توانید از لمینت دندان استفاده کنید.
  • تفاوت لمینت و کامپوزیت در زیبایی در رنگ جذاب و طبیعی بودن لمینت سرامیکی است.

بسیاری از مراجعه‌کنندگان به دنبال روشی هستند که با آن زیبایی طبیعی دندان‌ها حفظ شود. آن‌ها نمی‌خواهند لبخند مصنوعی داشته باشند، در این صورت نیز نصب لمینت دندان مناسب‌تر است.

 

فرق لمینت و کامپوزیت از نظر زیبایی و ظاهری

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر طول عمر و دوام

اگرچه روکش‌های کامپوزیت دارای مزایای متعددی هستند‌، اما در یک بخش نمی‌تواند با لمینت وارد رقابت شود. اساسی‌ترین فرق کامپوزیت و لمینت در دوام و طول عمر است.

  • ماده اولیه کامپوزیت، رزین است. از زمان معرفی کامپوزیت‌ها تا امروز، کیفیت رزین بیشتر شده است. اما با این وجود، همچنان لمینت‌ها مستحکم‌تر از کامپوزیت هاستند.
  • لمینت‌ها به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند‌. درضمن اگر بهداشت دهان و دندان و دستورات دندانپزشک خود را به‌خوبی رعایت کنید، عمر لمینت دندان بیشتر نیز می‌شود. این در حالی است که طول عمر کامپوزیت دندان تقریباً نصف‌ لمینت یعنی ۵ تا ۷ سال است.
پس اگر بپرسیم که از نظر دوام و طول عمر لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ با قاطعیت پاسخ می‌دهیم لمینت دندان با دوام‌تر است.

فرق کامپوزیت و لمینت دندان از نظر کاربرد

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کامپوزیت و لمینت کاربرد آن‌هاست که هنگام انتخاب روش زیباسازی و اصلاح لبخند باید در نظر گرفته ‌شود. فراموش نکنید که باید بررسی کرد که با چه هدف و کاربردی به‌دنبال انجام اقدامات ترمیمی و زیبایی هستیم.

از جمله مواردی که بر کاربرد و انتخاب بین این دو روش موثر است عبارت است از:

  • شرایط بیمار
  • سن بیمار
  • شرایط فک و سایر دندان‌ها

تاثیر سن بیمار در انتخاب کامپوزیت یا لمینت

کودکان و نوجوانان پر‌جنب‌وجوش به دلیل حوادثی که ممکن است برایشان پیش بیاید بیشتر دچار شکستگی دندان می‌شوند. همچنین امروزه خدمات زیبایی دندان بسیار مورد توجه قرار گرفته و از این حیث نیز شاید نوجوانان بخواهند پیرو مد باشند. در مورد این کامپوزیت انتخاب می‌شود.

لمینت سرامیکی به دلیل میزان تراش‌هایی که در اندازه‌ها و مینای دندان ایجاد می‌کند تقریبا برگشت ناپذیر است. از طرفی چون تا قبل از ۱۸ سالگی رشد فک و دندان‌ها کامل نشده، لمینت توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است نصب لمینت رشد دندان‌ها را مختل کند. همچنین امکان دارد با بروز تغییرات ناشی از رشد فک و دندان، لمینت از دندان جدا شده یا فاصله بگیرد. سن مناسب لمینت برای دختران سن ۱۷ سالگی و برای پسران سن ۲۰ سالگی توصیه شده است.

تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت

فرق لمینت و کامپوزیت دندان در قیمت‌ها نیز مشهود است. اما دلیل این تفاوت چیست؟ دلایل و شرایط مختلفی برای قیمت‌گذاری روی خدمات زیبایی دندان وجود دارد، از جمله:

نحوه‌ی جایگذاری مواد روی دندان

فرق کامپوزیت و لمینت در نحوه‌ی جایگذاری ونیر، مربوط به تراش مینای دندان است. در واقع برای کامپوزیت، دندانپزشک هیچ اقدامی جهت تراشیدن مینای دندان نمی‌کند. او با استفاده از تکنیک لایه‌گذاری کارش را انجام می‌دهد و به‌منظور محکم‌شدن مواد روی دندان از لیزر پزشکی استفاده می‌کند. مهارت دندانپزشک در عدم ایجاد ناهمواری و برآمدگی در نصب کامپوزیت بسیار حائز اهمیت است. درحالی‌که برای لمینت سرامیکی دندان تراش می‌خورد و اما میزان تراش دندان برای لمینت دندان اندک است و روکش سرامیکی در لابراتوار ساخته می‌شود. پس هزینه بیشتری می‌طلبد.

جنس ونیر دندان

در حال حاضر لمینت‌ها از لحاظ جنس و نوع ساخت در دو گونه‌ی ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی تولید می‌شوند.

  • لمینت سرامیکی از ماده‌ای به نام پرسلین ساخته می‌شود که دندان را در برابر ضربه، ساییدگی و زردی ایمن حفظ می‌کند. در واقع این مواد موجب مقاومت و استحکام دندان‌ها می‌شود. نیازی به رعایت هیچ رژیم غذایی‌ای نیست و افراد پس از لمینت می‌توانند مثل همیشه هر چه دوست دارند بخورند. حتی نیازی به رعایت مصرف نوشیدنی‌هایی مانند قهوه هم نیست. لمینت‌ها تا ده سال دربرابر زردشدن و لکه مقاومت می‌کنند.
  • کامپوزیت از رزین تولید می‌شود که جنسی پلاستیکی توام با فیلر دارد. رزین به اندازه‌ی سرامیک مقاوم و محکم نیست. علاوه بر این، مواد اولیه‌ی رزین بسیار ارزان‌تر از سرامیک است.
فرق لمینت و کامپوزیت در قیمت نیز بیشتر به همین دلیل است. گذشته از این موارد، افراد با انجام کامپوزیت، دیگر قادر به خوردن و نوشیدن انواع و اقسام مواد غذایی نیستند. آن‌ها باید به‌شدت مراعات رنگ دندان‌ها و لب‌پر نشدن آن‌ها را بکنند.

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

کامپوزیت و لمینت هر دو روش‌های خوبی برای بهبود ظاهر دندان‌ها و ایجاد لبخندی زیبا هستند. علاوه بر این‌، از این نوع درمان‌ها در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به روش‌هایی مانند ارتودنسی نتیجه خواهید گرفت.

با این حال‌، در مواردی فرق کامپوزیت و لمینت دندان می‌تواند در تصمیم‌گیری شما تاثیرگذار باشد. بنابراین اینکه کدام درمان را انتخاب کنید به سلیقه و انتظار شما و نظر دندانپزشک بستگی دارد. مناسب بودن لمینت سرامیکی یا کامپوزیت وابسته به عوامل متعددی است.

 

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

 

اگر به دنبال اصلاحات کوچک و سریع در طراحی لبخند یا فرم تعداد کمی از دندان‌ها هستید، کامپوزیت گزینه مناسب شما است. زیرا مواد مصرفی در این روش بسیار سبک هستند و نیازی به برداشتن مینای دندان نیست. اما اگر برای اصلاح شکل‌، اندازه و فاصله بین دندان‌های خود نیاز به تغییرات اساسی دارید لمینت گزینه‌ی بهتری است. همچنین اگر به دنبال ثبات رنگ بالا یا سفید شدن زیاد دندان‌ها هستید‌، لمینت را انتخاب کنید.

بسیاری از افراد به دلیل نقص موجود در دندان‌ها از لبخندی زیبا محروم‌اند. اما امروزه با کمک خدمات زیبایی دندان و روش‌های کامپوزیت و لمینت این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است. با دانستن تفاوت لمینت و کامپوزیت می‌توان بهترین و مناسب‌ترین درمان را انتخاب کرد. ما در این مقاله به‌طور مبسوط فرق لمینت و کامپوزیت را بررسی کردیم. اگر قصد ترمیم و زیبایی دندان‌هایتان را دارید با توجه به شرایط خود گزینه‌ی مناسب را انتخاب و سپس به دندانپزشکی مجرب مراجعه کنید.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با بهترین دندانپزشکان زیبایی، باکیفیت ترین خدمات را در زمینه لمینت و کامپوزیت ارائه می‌کند. از طرفی با طرح دندانپزشکی اقساطی میخک می‌توانید هزینه‌های زیباسازی دندان‌هایتان را به سادگی بپردازید.

 

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای: 25

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

لمینت و کامپوزیت از جنبه‌های مختلفی با هم متفاوت هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید.

 

تفاوت قیمت کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی زیاد است به‌طوری‌که قیمت هر واحد لمینت سرامیکی دو تا سه برابر هر واحد کامپوزیت می‌شود.

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای: 25

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر
کاربر
7 ماه قبل

سلام ،اگه دندان ها رو لمینت کنیم دیگه پوسیدگی یا شکستگی دندان نخواهیم داشت؟؟؟
بعداز ۱۰سال که گفتید ماندگاری داره بعداز اون باید ترمیم بشن ؟؟؟

میخک
مدیر
7 ماه قبل
پاسخ به  کاربر

لمینت دندان مانند هر روش دیگری نیاز به نگه داری و رعایت بهداشت دارد در صورتی که بهداشت دهان و دندان رعایت شود و ضزبه نخورد و چکاپ هر 6 ماه یکبار انجام شود عمر طولانی خواهد داشت.

شادكام
شادكام
6 ماه قبل

سلام يك سوال اگر در طول سنواتي كه دندان ها را لمينت يا كامپوزيت ميكنيم دنداني نياز به درمان عصب كشي و پركردن داشته باشد چه بايد كرد و چه تفاوتهايي دارد و دنداني كه با آملگام پر شود از زير كامپوزيت سايه مي اندازد؟

میخک
مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  شادكام

سلام، لمینت و کامپوزیت هر دو روی دندان شما قرار می‌گیرند و اگر به مرور زمان نیاز به عصب کشی و ترمیم داشتید دندان از زیر ترمیم می‌شود و مشکلی برای کامپوزیت و لمینت دندان‌های شما پیش نمی‌آید و سایه نمی‌اندازد

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.