جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراحل عصب کشی دندان یا نحوه عصب کشی دندان چیست؟

تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

امروزه اطلاع از مراحل عصب کشی دندان برای افرادی که دندان آن‌ها به عصب رسیده است و نیاز به اندو دارد، اهمیت دارد. زیرا از طریق شناخت کامل از مراحل عصب کشی دندان می‌توانند علاوه بر مدیریت وقت برای تعداد جلسات مورد نیاز برای عصب کشی، از روند درمان نیز آگاه شوند.

«عصب کشی دندان» اصطلاح رایجی است که برای درمان ریشه دندان، اندو(Endo) یا Root Canal Therapy به‌کار می‌رود. اعصاب و عروق خونی دندان در مرکز آن و در قسمتی که پالپ نامیده می‌شود قرار دارند. وقتی دندان شروع به پوسیدگی می‌کند، ابتدا مینا پوسیده می‌شود، پس از آن پوسیدگی به عاج می‌رسد و در صورتی که مراحل عصب کشی دندان انجام نشود، به سمت پالپ گسترده شده و ریشه را عفونی می‌کند.

این شرایط منجر به افزایش حجم پالپ شده و در نتیجه فشار داخلی دندان را زیاد می‌کند. این فشار بالا درد شدیدی را ایجاد می‌کند که به‌شکل خودبه‌خود و گاهی شبانه رخ می‌دهد و ادامه‌دار است. در این شرایط برای نجات دندان، نیاز به انجام صحیح مراحل عصب کشی دندان است.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی یا درمان روت کانال، از آخرین اقدام‌ها برای نجات دندان طبیعی محسوب می‌شود. در این روش، دندان سوراخ شده و پوسیدگی و عفونت از پالپ و کانال ریشه بیرون کشیده می‌شود؛ سپس داخل دندان تمیز شده و ضد عفونی می‌شود و در مرحله آخر با مواد مناسب پر می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید مراحل عصب کشی دندان متعدد است. ما در اینجا قصد داریم تا این مراحل را به ترتیب شرح دهیم.

مراحل عصب کشی دندان

مراحل عصب کشی دندان چیست؟

دندانپزشک معمولا مراحل عصب کشی دندان و نحوه عصب کشی دندان را به ترتیب زیر انجام می‌دهد:

  • گرفتن عکس opg و معاینه
  • تزریق بی حسی دندان
  • سوراخ کردن و رفع پوسیدگی
  • خارج کردن پالپ و عصب
  • تمیز کردن و ضد عفونی کردن
  • پر کردن جای خالی پالپ
  • پر کردن موقت دندان
  • روکش دندان

در ادامه هر یک از مراحل عصب کشی دندان را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

مراحل عصب کشی دندان قبل از شروع درمان

مرحله 1: دندانپزشک عکس اشعه ایکسی(رادیوگرافی) را که قبلا از دندان شما گرفته است، دوباره بررسی می‌کند و سپس به خود دندان نگاهی می‌اندازد.

مرحله 2: یک بی‌حس‌کننده موضعی را با استفاده از یک سوزن کوچک به داخل لثه شما تزریق می‌کند. ممکن است درد کمی هنگام تزریق دارو حس کنید که کاملا قابل تحمل است. بی‌حسی تقریباً بلافاصله تأثیر می‌گذارد و دندانپزشک می‌تواند به سراغ مرحله بعدی از مراحل عصب کشی دندان برود.

مرحله 3: دندانپزشک یک ورقه لاستیکی کوچک خاص را اطراف دندان آسیب‌دیده جای می‌دهد تا از آن ناحیه محافظت کرده و آن را از قسمت‌های دیگر جدا کند. این ورقه لاستیکی باعث تمیز و خشک نگه‌داشتن محل در طول مراحل عصب کشی دندان می‌شود.

مراحل عصب کشی دندان در حین درمان

درمان ریشه یا مراحل عصب کشی دندان معمولاً حدود 90 دقیقه طول می‌کشد. دندان‌هایی که چند کانال دارند و یا عفونی هستند، ممکن است به بیش از یک جلسه درمان نیاز داشته باشند.

مرحله 4: دندانپزشک با استفاده از یک مته خاص، یک سوراخ در بالای دندان پوسیده ایجاد می‌کند. این سوراخ به‌طور کامل قسمت بالای پالپ دندان را که حاوی عصب و رگ‌های خونی است، نمایان می‌کند. این مرحله از مراحل عصب کشی دندان، شبیه به مرحله آماده‌سازی برای پرکردن است.

مرحله 5: در این مرحله پالپ آسیب‌دیده دندان، از داخل دندان و ریشه جدا می‌شود. قسمتی از ریشه که پالپ از داخل آن بیرون کشیده می‌شود کانال ریشه یا روت کانال نامیده می‌شود. همان‌طور که می‌بینید نام این روش درمانی از این قسمت از دندان گرفته شده است.

برای عصب کشی دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

مرحله 6: فضایی که اکنون از پالپ خالی شده است، به‌دقت توسط دستگاهی به نام «فایل عصب‌کشی دندان» تمیز می‌شود و برای ریختن مواد پرکننده شکل داده می‌شود. سپس دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه این ناحیه را با انواع محلول‌های اختصاصی آبکشی می‌کند تا باقیمانده پالپ از آن جدا شده و شسته شود. دندان و ناحیه اطراف آن قبل از حرکت به مرحله بعدی از مراحل عصب کشی دندان کاملاً خشک می‌شود.

مرحله 7: در این مرحله دندانپزشک داروی ضد میکروبی خاصی را به‌منظور درمان یا پیشگیری از عفونت به داخل کانال ریشه تزریق می‌کند. اگر عفونت شدید باشد، ممکن است دندان برای یک یا چند روز باز بماند تا عفونت برطرف شود. در این فرض بقیه مراحل عصب کشی دندان بعد از چند روز پیگیری می‌شود.

مرحله 8: اگر نیازی به باز گذاشتن دندان برای تخلیه نباشد، دندانپزشک این مرحله را شروع می‌کند. کانال‌ دندان با مواد زیست‌سازگار پر می‌شود. ماده مورد استفاده معمولاً «گوتاپرکا» است. گوتاپرکا یک ماده لاستیک‌مانند است که داخل ریشه را کاملا با یک چسب سیمانی پر کرده و از عفونت آن جلوگیری می‌کند.

مرحله 9: در مرحله آخر، دندانپزشک یک پرکردگی موقت (پانسمان دندان) را در قسمت بالای دندان قرار می‌دهد تا ریشه را از نفوذ خرده‌های مواد غذایی محافظت کند. این پرکردگی موقت تا زمانی در داخل دندان باقی می‌مانند که پرکردگی دائمی و یا روکش جایگزین آن شود. در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است بتواند این مرحله را نادیده بگیرد و در همان جلسه، یک پرکردگی دائمی قرار دهد.

مراحل عصب کشی دندان

مراحل نهایی عصب کشی دندان

در بیشتر موارد، پس از مدتی باید دوباره به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید. در این جلسه، دندانپزشک پرکردگی موقت را خارج کرده و یک پرکردگی دائمی قرار می‌دهد یا دندان را برای روکش کردن آماده می‌کند. دندانپزشک تصمیم می‌گیرد که باید دندان پر شود و یا روکش گردد. در آخرین مراحل عصب کشی و روکش دندان، قالب‌گیری انجام می‌شود و برای دندان روکش ساخته می‌شود. لازم به ذکر است که گاهی بنا به تشخیص دندانپزشک نیازی به روکش دندان نیست.

علاوه بر این، بسته به شدت آسیب وارده به دندان، ممکن است پزشک از یک پایه فلزی یا پلاستیکی برای افزایش دوام مواد پرکننده و روکش استفاده کند.

مراقبت‌های بعد از مراحل عصب کشی دندان

هنگامی که مراحل عصب کشی دندان کامل شد، باید به‌مدت چند روز از دندان آسیب‌دیده به‌خوبی مراقبت کنید. در این مرحله، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • بلافاصله پس از اتمام عصب کشی، باید از گاز گرفتن یا جویدن با دندان آسیب‌دیده خودداری کنید. وقتی بی‌حسی از بین رفت، می‌توانید غذاهای نرمی را که جویدن آنها آسان است بخورید.
  • ممکن است چند روز دندان شما درد کند و یا حساس باشد. احتمالا دندانپزشک مسکن‌های معمولی مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین را برای کاهش درد تجویز می‌کند. همچنین ممکن است به مدت چند روز، آنتی بیوتیک برای شما تجویز گردد تا از عفونت پیشگیری کند. بسیار مهم است که آنتی‌بیوتیک خود را سر وقت مصرف کنید.
  • پس از اتمام درمان و ترمیم کانال ریشه با پرکردن یا روکش، دندان شما به شرایط طبیعی خود برمی‌گردد. در حقیقت می‌توان گفت، مراحل عصب‌کشی دندان در این‌جا پایان می‌پذیرد. با این حال لازم است از دندان درمان‌شده به‌خوبی مراقبت کنید. این دندان نیز مانند سایر دندان‌های شما در معرض پوسیدگی قرار دارد. پس لازم است حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را به‌درستی مسواک کنید.
  • همچنین لازم است پس از مصرف مواد غذایی، حتما نخ دندان بکشید. نخ دندان را باید در اطراف دندان پر شده به‌دقت استفاده کنید تا تمام ذرات مواد غذایی از آن جدا شود. با مراقبت می‌توانید عمر دندان عصب کشی شده را به مقدار زیادی افزایش دهید.

در نهایت باید گفت که مراحل عصب کشی دندان  زمانی مطرح می‌شود که دندان نیاز به روت کانال دارد. عصب کشی دندان و یا درمان روت کانال زمانی ضروری است که پوسیدگی به پالپ و ریشه دندان نفوذ کرده باشد. در این زمان دندانپزشک مراحل عصب کشی دندان را به‌ترتیب در پیش می‌گیرد. وقتی این مراحل به‌طور کامل تمام شد، شما می‌توانید از دندان عصب کشی شده مانند یک دندان عادی استفاده کنید.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در زمینه عصب کشی دندان ارائه می‌کند. در شبکه دندانپزشکی میخک کلیه خدمات میخک به صورت نقد و اقساط با بهترین شرایط برای بیماران ارائه می‌شود.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

خیر. روکش کردن دندان بستگی به تشخیص دندانپزشک دارد.

مراحل عصب کشی 10 مرحله است که از معاینه و عکس شروع می‌شود و تا روکش کردن دندان در صورت نیاز ادامه دارد. برای اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید.

روش عصب کشی دندان

به  طور کلی طریقه عصب کشی دندان شامل 3 مرحله کلی است:

  • نحوه عصب کشی دندان قبل از شروع دندان
  • نحوه عصب کشی دندان حین درمان
  • مرحله نهایی و روکش
مراحل عصب کشی دندان
  • گرفتن عکس رادیولوژی و معاینه
  • تزریق بی حسی
  • برطرف کردن پوسیدگی و عفونت
  • برطرف کردن پالپ آسیب دیده
  • پر کردن دندان
  • در صورت نیاز روکش کردن دندان

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.