جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراحل لمينت دندان و نحوه نصب آن چگونه است؟

مذاحل لمینت دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

برای انجام لمینت، باید در مورد مراحل لمینت دندان اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید تصمیم درستی برای اصلاح لبخند خود بگیرید. زیرا لمینت به عنوان یک روش زیباسازی و رفع نواقص دندان‌ شناخته می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید مراحل لمینت دندان به چه صورت است؟ و آیا مراحل انجام لمینت دندان سخت و زمانبر است؟ این مقاله را تا انتها مطالعه کنید زیرا در مورد نحوه لمینت دندان، مراحل لمینت دندان و اهمیت انجام دقیق این روش اطلاعات جامع و کاملی ارائه می‌کند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان  یا ونیر، روکش‌های ظریفی هستند که در عین ظریف بودن از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و برای پوشاندن و بهبود دندان‌ها از آن‌ها استفاده می‌شوند. از این روش برای رفع ایرادهای ظاهری دندان‌ها مثل شکستگی و ترک‌های دندانی، بدرنگی و همچنین فواصل باز بین دندانی استفاده می‌شود.

لمینت دندان، یکی از روش‌های محبوب زیباسازی طرح لبخند است که در چندسال اخیر، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. میخک همه آنچه که شما باید پیرامون لمینت دندان بدانید، از جمله مراحل و نحوه نصب لمینت، تعرفه لمینت دندان، مزایا و معایب لمینت و … را در اختیار شما می‌گذارد.

مراحل انجام لمینت دندان چگونه است؟

نکته کلیدی و قابل توجه در لمینت دندان، انتخاب متخصص و انجام دقیق مراحل لمینت دندان است. به این معنی که دندانپزشک و متخصص قبل از شروع کار باید در مورد این که آیا این نوع روش درمانی برای بیمار مناسب است یا نه، اطمینان کامل را کسب کند.

لازم به ذکر است که قبل از همه این موارد، فرد مراجعه‌کننده باید در انتخاب متخصص و دندانپزشک دقت زیادی داشته‌باشد. اگر دندانپزشک شما دقت و تجربه کافی برای انجام مراحل لمینت دندان نداشته باشد، ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری بر جای بگذارد.

از جمله‌ی عوارض لمینت دندان غیر اصولی می‌توان به عفونت لثه، پوسیدگی و فرسایش دندان‌های قرار گرفته در زیر روکش لمینت در اثر نفوذ باکتری‌ها و پسماند مواد غذایی به داخل دندان‌ها اشاره کرد.

اگر درباره نحوه لمینت دندان اطلاعات کافی داشته باشید قطعا جلسات مشاوره و خروجی کار نیز موفق خواهد بود. در ادامه مراحل ایجاد لمینت دندان (که شامل ۶ مرحله است) را شرح می‌دهیم.

خلاصه جدول مراحل لمینت دندان

مراحل لمینت دندان نوع عملیات در هر مرحله
 معاینه و آماده سازی مشاوره، جرم‌گیری و تراش دندان
انتخاب رنگ لمینت انتخاب رنگ مناسب
 قالب گیری لمینت استفاده از خمیر قالب‌گیری برای ساخت قالب
ساخت لمینت  ساخت لمینت‌ها در لابراتوار
 نصب لمینت چسباندن روکش‌های لمینت سرامیکی

مرحله اول: معاینه و آماده‌سازی دندان

  • معاینه

اولین قدم از مراحل لمينت دندان، معاینه است. در ابتدای مراجعه، دندان‌های بیمار معاینه شده و با توجه به اهداف بیمار برای انجام این روش و بر اساس شرایط و جنس دندان‌ها و لثه فرد، متخصص به طور کلی مشاوره داده و راهنمایی می‌کند.
مرحله معاینه از این جهت ضروری‌ست که شرایط لثه بیمارانی که قصد لمینت کردن دندان‌های خود را دارند باید بررسی شود.

  • آمادگی لثه بیمار برای دندانپزشک و متخصص بسیار مهم و ضروری است.
  • در صورتی که لثه‌های بیمار دارای بیماری خاص و اندازه نامتعارف باشد قبل از شروع مراحل لمینت دندان، نیاز به جراحی لثه خواهد بود.
    با فرض این‌که بیمار در این زمینه مشکلی ندارد یا مشکل برطرف شده‌است به ادامه توضیحات مراحل لمینت سرامیکی دندان می‌پردازیم.

معاینه و آماده سازی دندان برای لمینت

  • جرم‌گیری و پاکسازی دندان

بعد از معاینه در صورت نیاز دندان‌های بیمار را پاکسازی و جرم‌گیری کرده و سپس از آن‌ها عکس رادیوگرافی تهیه می‌کند. در این مرحله بعد از عکس‌برداری به بیمار نشان می‌دهد که فرم دندان‌های او بعد از انجام لمینت به چه شکلی خواهد بود.

  • تراش دندان

بعد از اتمام این فرآیند‌، متخصص شروع به آماده‌سازی دندان‌ها می‌کند. برای این کار ابتدا حدود ۰.۳ تا ۱ میلی‌متر از مینای دندان را می‌تراشد. البته میزان تراش دندان برای لمینت بستگی به نوع دندان و مینای آن دارد. این کار برای این است که قالب لمینت به صورت کامل دندان‌ها را بپوشاند.

مرحله تراشیدن دندان‌ها براساس انتخاب بیمار یا به صورت بی‌حس یا به صورت بدون بی‌حسی انجام می‌شود. بعد از اتمام کار تراش، دندانپزشک قالبی از دندان‌های بیمار را آماده کرده و به لابراتوار دندان‌سازی ارسال می‌کند.

برای لمینت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

مرحله دوم: انتخاب رنگ و روش مناسب لمینت

انتخاب رنگ و روش مناسب لمینت دندان یکی از مهم‌ترین مراحل لمینت دندان است. انتخاب رنگ مناسب لمینت می‌تواند در ظاهر طبیعی و زیبایی و حالت چهره و لبخند فرد تاثیر زیادی داشته باشد. افزون بر این، انتخاب روش درست درمانی بر اساس شرایط فرد نیز بسیار مهم و ضروری است.

انتخاب رنگ لمینت دندان

  • رنگ‌های لمینت دندان چند رنگ دارد؟

جدول استاندارد لمینت دارای ۴۴ سایه رنگ است که در حالت کلی این رنگ‌ها به چهار دسته اصلی تقسیم‌بندی شده‌اند. این گروه‌های رنگی عبارت است از:

  • هر یک از این گروه‌ها، حاوی ۱۱ سایه رنگ با تیرگی‌های مختلف هستند.
  • در انتخاب رنگ لمینت برای دندان باید مواردی چون رنگ چشم‌ها، رنگ پوست، رنگ دندان‌ها، سن و جنسیت را نیز در نظر گرفت.
  • رنگ چشم‌ها به تنهایی در انتخاب رنگ لمینت تاثیر زیادی دارد. برای نمونه رنگ لمینت مورد نظر، نباید روشن‌تر از سفیدی چشم‌های فرد باشد. در صورتی که رنگ انتخابی لمینت خیلی سفید باشد باعث می‌شود تا دندان‌های فرد غیرطبیعی و مصنوعی به نظر برسد.
  • در مورد رنگ پوست و رنگ لمینت‌های دندانی باید به این نکته اشاره کرد که هر چقدر پوست فردی تیره‌تر باشد، باید رنگ انتخابی لمینت به همان اندازه روشن‌تر باشد تا تناسب کافی به وجود آید.

جدول گروه رنگی لمینت دندان

گروه لمینت    رنگ لمینت دندان
  گروه A رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز
گروه B رنگ زرد متمایل به قرمز
  گروه C رنگ خاکستری
گروه D رنگ خاکستری متمایل به قرمز

مرحله سوم: قالب‌گیری دندان‌ها و طراحی روکش لمینت

این بخش از مراحل لمینت دندان در طی چند جلسه انجام می‌شود. همان طور که گفته شد، برای ساخت لمینت مناسب، ابتدا دندان‌های بیمار قالب‌گیری می‌شوند. در فرآیند قالب‌گیری در حقیقت از فرم دهان و دندان‌های بیمار یک نسخه کپی تهیه می‌شود. برای قالب‌گیری دندان‌ها دو روش متمایز وجود دارد. این دو روش در زیر توضیح داده می‌شود.

قالب گیری دندان ها در مراحل لمینت دندان

  • استفاده از خمیر قالب‌گیری جهت ساخت لمینت

بسیاری از متخصصین و دندانپزشکان از خمیر قالب‌گیری برای ساخت لمینت‌های دندانی استفاده می‌کنند. در این روش از قالب‌گیری، یک پلاک خالی با خمیر مخصوص پر شده و در داخل دهان و بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شود.

بعد از قرار دادن این خمیر توسط دندانپزشک روی دندان بیمار، از او خواسته می‌شود که خمیر را گاز بگیرد تا الگوی دندان روی خمیر به صورت کامل نقش ببندد. این کار ممکن است چند دقیقه‌ای طول بکشد؛ زیرا گاز گرفتن مداوم این خمیر در دهان باعث می‌شود تا شکل دندان مورد نظر به صورت کامل روی آن حک شده و خمیر سفت شود. بعد از گذشت چند دقیقه، قالب از دهان خارج می‌شود. قالب به دست آمده به لابراتوار دندان‌سازی ارسال می‌گردد تا لمینت مورد نظر ساخته‌شود.

توجه داشته باشید که فرآیند ساخت لمینت حدود ۲ الی ۴ هفته طول می‌کشد.

  • استفاده از نخ زیر لثه‌ای در قالب‌گیری و طراحی لمینت برای دندان

در اغلب موارد متخصص تراشیدن دندان را تا لبه‌های دندان و بخشی از زیر لثه پیش می‌برد. در چنین شرایطی برای قالب‌گیری اصولی دندان از نخ زیر لثه‌ای (رترکشن) استفاده می‌شود. دلیل استفاده از نخ زیر لثه‌ای این است که به هنگام قالب‌گیری لثه به صورت کامل کنار زده شده و دقیقا فرم لبه‌های دندان روی خمیر حک شود.

مرحله چهارم: نصب لمینت اولیه و موقتی

در این مقطع از مراحل لمینت دندان، بعد از اتمام فرآیند قالب‌گیری و ارسال آن به لابراتوار دندان‌سازی، مدت کوتاهی طول می‌کشد تا لمینت آماده شود. در این مدت کوتاه، دندانپزشک برای سالم ماندن و آسیب ندیدن دندان‌های بیمار از روکش‌های لمینت موقت استفاده می‌کند.

تفاوت این روکش‌های موقت با لمینت دائمی این است که به صورت کوتاه مدت از دندان‌های بیمار در برابر عواملی چون پوسیدگی، عفونت و همچنین نفوذ مواد‌غذایی به داخل دندان‌ها جلوگیری می‌کند. یکی از مزایای لمینت‌های موقت این است که از نمایان شدن دندان‌های تراش خورده شما تا زمان تکمیل مراحل و آماده شدن لمینت اصلی جلوگیری می‌کند.

مرحله پنجم: ساخت لمینت دندان در لابراتوار

این قسمت از مراحل انجام لمینت دندان، نیازمند مدت زمان زیادی است. ساخت یک لمینت محکم و استاندارد مطابق با قالب‌گیری انجام شده توسط دندانپزشک در لابراتوار دندان‌سازی به روش سنتی معمولا ۲ تا ۴ هفته زمان می‌برد. اما در صورتی که لابراتوار دندان‌سازی مجهز به تکنولوژی CAD/CAM باشد، طراحی و ساخت لمینت سریع‌تر از روش سنتی انجام شده و دیگر نیازی به استفاده از لمینت‌های موقت در دندان‌های بیمار نیست. با استفاده از این تکنولوژی پروسه طراحی و ساخت لمینت در عرض یک جلسه به اتمام می‌رسد.

مراحل لمینت دندان - ساخت لمینت در لابراتوار

مرحله ششم: انجام مراحل نصب لمینت بر روی دندان (bonding)

آخرین مرحله از مراحل لمینت دندان، قرار دادن لمینت روی دندان‌ها یا bonding است.

در این مرحله دندانپزشک قبل از چسباندن لمینت با سیمان مخصوص، روی دندان را پوشانده و سپس لمینت را به دندان می‌چسباند. در صورت نیاز، این سیمان را دندانپزشک برداشته و برای اندازه شدن آن با دندان، آن را مرتبا برش می‌دهد تا سیمان و دندان به تناسب کافی برسند.

مراحل انجام لمینت دندان چند جلسه طول می‌کشد؟

  • هر یک از مراحلی که اشاره کردیم در جلسات جداگانه انجام می‌شود. در کل برای انجام تمامی مراحل لمینت دندان، حدود ۳ الی ۴ جلسه کاری نیاز است.
  • لازم به ذکر است که، بخش بزرگی از زمان مراحل لمینت دندان مربوط به ساخت لمینت در لابراتوار دندان‌سازی است. این کار حدود ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد.
  • در حالت کلی اگر بخواهیم بگوییم لمینت دندان چند روز طول می‌کشد، مدت زمان تقریبی انجام تمامی مراحل لمینت دندان حدود ۶ هفته است.

بنابراین لمینت دندان یک روش اصولی و درمانی برای اصلاح طرح لبخند است. دانستن مراحل لمینت دندان به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کافی از روند درمان مورد نیاز خود داشته باشید از مرحله آماده سازی دندان‌ها برای رفع پوسیدگی تا قالب‌گیری و انتخاب رنگ همه به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصمیم صحیحی برای انجام لمینت دندان بگیرید.

شبکه تخصصی دندانپزشکی با ارائه خدمات زیبایی و لمینت دندان با بهترین کیفیت در خدمت مراجعان قرار دارد. علاوه بر این، میخک با بهره‌گیری از متخصصان و دندانپزشکان باتجربه در زمینه زیبایی و طرح ویژه پرداخت اقساطی زمینه را برای رضایت مراجعان فراهم می‌کند.

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

مراحل انجام لمینت دندان شامل 6 مرحله می‌شود. که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها این مطلب را بخوانید.

کلیه مراحل انجام لمینت دندان در بازه 4 تا 6 هفته زمان نیاز دارد.

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.