جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراحل کامپوزیت دندان چیست؟

مراحل کامپوزیت دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

امروزه افراد به‌دنبال اطلاع از مراحل کامپوزیت دندان هستند زیرا کامپوزیت دندان یکی از روش‌های درمانی عصب کشی و پرکردن دندان است که طرفداران زیادی دارد. مراحل کامپوزیت دندان جلو، مراحل کامپوزیت دندان کج و به‌طور کلی مراحل کامپوزیت دندان از ابتدا تا انتها با یک روند مشخص و اصولی انجام می‌شود. اطلاع از مراحل انجام کامپوزیت ونیر دندان و موارد استفاده از کامپوزیت به شما در انتخاب روش درمان مناسب و مدت زمانی که برای آن نیاز دارید کمک شایانی می‌کند.

در ابتدای مطلب به‌طور مختصر به تعریف کامپوزیت، موارد استفاده از آن و انواع کامپوزیت می‌پردازیم و در ادامه از مراحل انجام کامپوزیت دندان و چگونگی انجام آن به شما خواهیم گفت. اگر قصد دارید تا در آینده‌ای نزدیک برای کامپوزیت دندان‌هایتان اقدام کنید، این مقاله را از دست ندهید.

کامپوزیت چیست؟

پیش از آنکه به مراحل کامپوزیت دندان بپردازیم بهتر است بدانیم کامپوزیت چیست؟ کامپوزیت نوعی ماده پرکننده در دندانپزشکی است که برای کارهای درمانی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این ماده روکشی نازک است که آن را به‌صورت لایه‌لایه بر روی دندان می‌گذارند.

کامپوزیت مخلوطی از ذرات مختلف مانند گلاس، کوارتز و رزین آکریلیک است که به‌شکل و قوام خمیر و در بسته‌بندی‌های سرنگ مانند که رنگ تیره دارند در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. این مواد در پروسه درمان با قرار گرفتن زیر نور، سفت می‌شوند.

← می‌خواهم بیشتر بدانم: طول عمر کامپوزیت دندان

موارد استفاده از کامپوزیت چیست؟

مراحل کامپوزیت دندان برای هر نوع درمانی کاملا مشخص است؛ ازمهم‌ترین موارد استفاده از کامپوزیت می‌توان به این موارد اشاره داشت:

  • پر کردن دندان با ماده سفید رنگ
  • اصلاح تغییر رنگ دندان‌هایی که با روش‌های درمان معمول درمان نمی‌شوند
  • اصلاح خردشدگی و ترک‌خوردگی دندان
  • بستن فاصله موجود بین دندان‌ها (در صورتی که نیاز به ارتودنسی نباشد)
  • اصلاح کوتاه یا کوچک بودن برخی از دندان‌ها
  • ساییده شدن سطوح جونده دندانی
  • نامرتب و یا کج بودن جزئی دندان‌ها
  • تحلیل بیش از اندازه مینای دندان یا نازک بودن بیش از اندازه مینا
برای کامپوزیت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

مراحل کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان شامل مراحل متفاوتی است که در ادامه مراحل کامپوزیت دندان با عکس  را به همراه توضیحات، بیان می‌کنیم.

مشاوره

  • اولین مرحله از مراحل انجام کامپوزیت دندان ، مراجعه به دندانپزشک متبحر برای تشخیص درمان مناسب برای دندان بیمار است.

انجام بی‌حسی

  • پس از تایید دندانپزشک برای درمان با کامپوزیت، مراحل کامپوزیت دندان شروع می‌شود. استفاده از ماده بی حسی دندان به تشخیص دندانپزشک و مشکلات دندان بیمار بستگی دارد. معمولا برای کامپوزیت نیازی به استفاده از بی‌حسی نیست اما اگر در مراحل کامپوزیت دندان بی‌حسی استفاده شود تا زمانی که اثر بی‌حسی از بین برود بیمار باید مراقب گاز گرفتن، جویدن و سایر فعالیت‌های دهان و دندان خود باشد.

انتخاب رنگ کامپوزیت

  • یکی از مهم‌ترین مراحل انجام کامپوزیت ونیر دندان، انتخاب رنگ متناسب با سایر دندان‌های بیمار است. نوع منبع نور تاثیر زیادی بر روی انتخاب رنگ کامپوزیت دندان دارد؛ نور خورشید، لامپ‌های رشته‌ای، فلورسنت و غیره می‌توانند در این انتخاب تاثیرگذار باشند. توجه داشته باشید به دلیل کم آبی در حین درمان، رنگ دندان‌ها روشن‌تر و شفاف‌تر است، بنابراین انتخاب رنگی دقیقا مشابه رنگ دندان بیمار غیرممکن خواهد بود.

آماده‌سازی و پاک‌سازی دندان

  • در این مرحله دندان‌ها تمیز می‌شوند، برای کامپوزیت، دندان‌ها باید عاری از هرگونه جرم و پلاک دندانی باشد.
  • دندان مورد نظر باید جدا شده و در فضای ایزوله و خشک عاری از هرگونه آلودگی ناشی از مایعات دهان (بزاق، خون) درمان شود. این جداسازی می‌تواند با قرار دادن یک رول پنبه یا یک ورق لاستیکی (لاتکس) در اطراف دندان انجام گیرد.
  • در ادامه مراحل انجام کامپوزیت ونیر دندان با توجه به مشکل دندان در این مرحله تراشیدن و دریل کردن آن انجام می‌گیرد؛ میزان شکل‌دهی مورد نیاز برای ترمیم دندان متفاوت است. کامپوزیت را معمولا بر روی مینای دندان قرار می‌دهند.
ممکن است به دلیل مشکل شدید دندانی نیاز به تراشیدن زیاد باشد که در این‌صورت هم لایه‌های مینای دندان و هم لایه‌های عاج درگیر می‌شوند.

اسیدشویی دندان

  • در مرحله بعدی از مراحل کامپوزیت دندان متخلخل کردن سطح دندان با ماده اسیدی انجام می‌شود. ماده اسیدی به‌شکل ژل و در سرنگ‌های کوچکی است که در آن 30 تا ۴۰ درصد اسید فسفریک وجود دارد. ماده فوق را بر روی دندان مورد نظر ریخته و پس از 15 ثانیه دندان شسته می‌شود.

مراحل کامپوزیت دندان با عکس

قرار دادن و فرم دادن کامپوزیت روی دندان

  • در این مرحله کامپوزیت را با استفاده از یک برس کوچک یا اپلیکاتور روی سطح متخلخل شده دندان می‌گذارند.

سفت کردن کامپوزیت روی دندان

  • پس از قرارگیری ماده کامپوزیت بر روی دندان، نوری را با طول موج خاص بر روی آن می‌تابانند. این نور آبی رنگ کاتالیزور را در ماده کامپوزیت فعال می‌کند و باعث سخت شدن آن می‌شود. معمولا مدت زمان تابش نور حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه خواهد بود.
  • پس از اتمام کامپوزیت اولیه، مرحله دیگری از مراحل کامپوزیت دندان شروع می‌شود. در این مرحله لایه‌های پی‌در‌پی کامپوزیت دندانی به دندان اضافه می‌شود تا به شکل و حجم مورد نیاز برای ترمیم دندان برسند.
  • پس از تایید دندانپزشک مجددا ۱۰ تا ۴۰ ثانیه و در برخی از موارد احتمالاً بیشتر نور آبی بر روی کامپوزیت تابانده می‌شود.
  • اگر بعد از قرار دادن مقدار اولیه کامپوزیت، ترمیم دندان همچنان اتمام نیافته باشد به تشخیص دندانپزشک بر روی آن لایه‌های اضافی قرار می‌دهند.

مراحل کامپوزیت دندان با عکس

  • دندانپزشک نوار نازکی از کاغذ کربن را در بین دندان‌های بیمار قرار می‌دهد و از بیمار می‌خواهد تا دندان‌هایش را حرکت دهد؛ جای دندان‌ها در نقاطی که به‌هم می‌رسند بر روی کاغذ کربنی باقی‌ می‌ماند. بررسی کامپوزیت دندان به هنگام گاز گرفتن از موارد مهم در مراحل کامپوزیت دندان است تا دندانپزشک چگونگی جمع شدن و روی هم قرار گرفتن دندانهای بیمار را ارزیابی کند. توجه داشته باشید تا زمانی که اثر بی‌حسی بطور کامل از بین نرفته است از اعمال نیروی زیاد به دندان‌ها خودداری کنید.

پالیش دندان

مراحل کامپوزیت دندان کج چگونه است؟

درمورد مراحل کامپوزیت دندان کج باید بدانید که همه دندان‌های کج قابلیت اصلاح با کامپوزیت را ندارند. در واقع اگر میزان کجی دندان‌ها کم باشد می‌توان با کامپوزیت ظاهر آن‌ها را اصلاح کرد. از طرفی مراحل کامپوزیت دندان کج نیز مانند مراحل کامپوزیت دیگر دندان‌هاست فقط میزان تراش بیشتر دندان بیشتر خواهد بود تا دندان‌ها هم سطح شود.

تشخیص اینکه دندان‌های کج قابلیت اصلاح با کامپوزیت دندان را دارند، به عهده دندانپزشک است.

کامپوزیت دندان یکی از روش‌های زیبایی مقرون‌به‌صرفه برای رفع مشکلات دندانی است. برای آنکه مراحل کامپوزیت دندان به‌درستی انجام شود، باید به یک دندانپزشک متبحر و باتجربه مراجعه کنید تا تمام این مراحل را با دقت کافی انجام دهد. نوع و کیفیت مواد به‌کاررفته برای کامپوزیت نیز بسیار حائز اهمیت است.

پس از انجام تمام مراحل کامپوزیت دندان، باید به توضیحات دندانپزشک خود توجه کافی داشته باشید؛  باید مراقب عادات غذایی و چگونگی مراقبت از دندان‌های خود باشید تا ماندگاری و دوام کامپوزیت را افزایش دهید و طول عمر کامپوزیت دندان افزایش یابد. به‌دلیل تغییر رنگ کامپوزیت توصیه می‌شود تا به بهداشت دهان و دندان بیش‌تر از قبل توجه کنید و استفاده از دخانیات و مواد غذایی رنگی را به حداقل برسانید.

رعایت موارد فوق موجب ماندگاری کامپوزیت برای 5 تا 8 سال خواهد شد. در حین مراحل کامپوزیت دندان و پس از آن هیچ‌گونه دردی نخواهید داشت؛ بنابراین بدون ترس تنها به زیبایی خنده‌ای که پس از کامپوزیت خواهید داشت فکر کنید و درمان خود را به تعویق نندازید.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان، بالاترین کیفیت را در زمینه کامپوزیت دندان ارائه می‌کند از طرفی با طرح دندانپزشکی اقساطی، زمینه رسیدگی به سلامت دهان و دندان را برای همه فراهم کرده است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

مراحل انجام کامپوزیت دندان به طور کلی روند مشخصی دارد در ابتدا رفع پوسیدگی، استفاده از کامپوزیت و درنهایت پولیش کامپوزیت است. برای اطلاع از جزئیات مراحل این مطلب را بخوانید.

خیر، مراحل کامپوزیت دندان جلو با مراحل کامپوزیت دیگر دندان‌ها تفاوت چندانی ندارد فقط جنبه زیبایی آن مطرح است.

مراحل کامپوزیت دندان
  • مشاوره
  • انجام بی حسی دندان
  • انتخاب رنگ کامپوزیت
  • آماده سازی دندان
  • اسیدشویی
  • قرار دادن کامپوزیت روی دندان
  • تثبیت کردن کامپوزیت
  • پالیش کردن کامپوزیت دندان

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.