مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت چگونه است؟

مراقبت بعد از ایمپلنت

پس از کاشت ایمپلنت، مراقبت بعد از ایمپلنت از اهمیت زیادی برخوردار است. اما مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت چیست؟ مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت شامل چه مواردی می‌شود؟ اگر به‌دنبال پاسخ این سئوالات هستید، تا انتهای مطلب را بخوانید!

مراقبت بعد از ایمپلنت مهمترین دغدغه برای افرادی است که اقدام به جبران دندان‌های از دست رفته خود توسط ایمپلنت کرده‌اند. کاشت ایمپلنت دندان، یک روش برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. ایمپلنت یک پایه‌ی دندانی قوی فلزی است که به جای ریشه قرار می‌گیرد و برای سازگاری بهتر با بدن انسان از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود. این روش با این‌که هزینه‌ی بالایی دارد، اما یک روش دائمی و مقرون به‌صرفه در بلند‌مدت است و در صورتی‌که به طور صحیح نگهداری شود، ماندگاری بالایی دارد.

اما مراقبت های بعد از ایمپلنت شامل چه مراحلی است؟ و اهمیت مراقبت بعد از ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان، امروزه به یکی از بهترین روش‌ها برای حل معضل بی دندانی، تبدیل شده است. استفاده از روش ایمپلنت دندان علاوه بر جبران دندان ازدست‌رفته به زیبایی لبخند، بهبود جویدن غذا و همچنین به اصلاح تکلم نیز کمک می‌کند.

انواع سرویس‌های جراحی و کاشت ایمپلنت دندان:
۱. ایمپنت تک دندان
۲.ایمپلنت دندان فوری
۳. ایمپلنت دندان بر مبنای پونتیک
۴. جراحی‌های لیفت سینوس
۵. جراحی بازسازی استخوان فک در ایمپلنت دندان

اهمیت مراقبت بعد از ایمپلنت چیست؟

مراقبت های بعد از ایمپلنت به انجام اقداماتی گفته می‌شود که قبل و به‌ویژه بعد از کاشت ایمپلنت توسط بیمار و به توصیه‌ی پزشک انجام می‌شود. هر چه نکات مراقبت های بعد از ایمپلنت را بهتر رعایت کنید، ریسک‌ها و عوارض ایمپلنت را کمتر خواهید کرد.

درصورتی‌که مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت را انجام ندهید ممکن است دچار عفونت لثه، استخوان‌های فک یا حتی عفونت در دندان‌های دیگر شوید. در این صورت مشکلات درمانی جدید برایتان به‌وجود می‌آید. به این ترتیب علاوه بر تحمل درد و عوارض، متحمل هزینه‌ی مضاعف برای درمان هم می‌شوید پس مراقبتهای بعد از جراحی ایمپلنت را جدی بگیرید.

عوارض عدم مراقبتهای بعد از ایمپلنت چیست؟

اگر شما به توصیه‌های متخصص ایمپلنت خود برای مراقبت بعد ایمپلنت توجه نکنید، قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. اصلی‌ترین مشکل در عدم رعایت مراقبت بعد از ایمپلنت عفونت، خونریزی بیش از حد و در نهایت شکست ایمپلنت است. از طرف دیگر باید رژیم غذایی مناسبی را بعد جراحی ایمپلنت رعایت کنید زیرا اگرچه  ایمپلنت دندان مقاوم و محکم است، اما ممکن است به دلیل سهل انگاری لق شود.

مراقبت از دندان ایمپلنت شده شامل چه مراحلی است؟

جدول مراقبت های بعد از ایمپلنت

مراقبت اولیه(24 ساعت اولیه) مراقبت 3 یا 4 روز ابتدایی مراقبت طولانی مدت
   نگه‌داشتن گاز استریل تا 1 ساعت عدم مصرف دخانیات و الکل  استفاده از مسواک و نخ دندان
   عدم فشار به قسمت جراحی شده  مراجعه به دندانپزشک در صورت داشتن تب استفاده از دهانشویه
   انجام کمپرس یخ  شست‌و‌شوی دهان با آب و نمک انجام چکاب
   اجتناب از مصرف دخانیات انجام کمپرس گرم  شست‌و‌شو دهان با آب و نمک
   شست و شوی دهان بعد از هر وعده غذا مراجعه به دندانپزشک در صورت وجود حساسیت دارویی رعایت بهداشت دهان

فرق کامپوزیت و لمینت چیست؟

فرق کامپوزیت و لمینت دندان از نظر مراحل نصب و ترمیم

اصلی‌ترین تفاوت کامپوزیت و لمینت در نصب، مرحله قالب‌گیری است. در ویدئو زیر به طور کامل فرق لمینت و کامپوزیت دندان شرح داده شده است.

مراقبت از ایمپلنت شامل دو بخش است:

• مراقبت قبل ایمپلنت
  • مراقبت بعد از ایمپلنت

در ادامه آن‌‌ها را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

مراقبت‌های قبل از ایمپلنت دندان

علاوه بر مراقبت بعد از ایمپلنت، پیش از انجام ایمپلنت باید از سلامت لثه‌ها مطمئن شوید و بررسی دقیقی در مورد عفونت، پوسیدگی، یا سایر بیماری‌ها انجام شود. همچنین توصیه می‌شود که اسکن رادیوگرافی تحت عنوان عکسCBCT انجام شود و به همراه گزارش و CD به پزشک تحویل داده شود. پزشک با این گزارش می‌تواند ارتفاع و ضخامت استخوان، محل عبور اعصاب و سینوس‌ها را بررسی کند. در نهایت پزشک باید در جریان بیماری‌های فرد قرار بگیرد. اما به طور کلی تمام بیمارانی که قصد انجام ایمپلنت دارند باید موارد زیر را رعایت کنند:

• 3 تا ۵ روز قبل از انجام ایمپلنت با نظارت متخصص قلب و متخصص ایمپلنت از داروهای رقیق کننده مانند وارفارین و انواع دیگر داروهای رقیق کننده استفاده نکنند.
  • بهتر است یک ساعت پیش از انجام ایمپلنت یک داروی مسکن قوی با صلاح دید پزشک مصرف کنند.
  • شب پیش از جراحی فرد باید به میزان کافی استراحت کند.
  • درصورت تشخیص پزشک می‌توان مصرف آنتی بیوتیک را قبل از انجام ایمپلنت شروع کرد.

حال باید دید که مراقبت های بعد از ایمپلنت شامل چه زمینه‌هایی می شود.

برای مراقبت بعد از ایمپلنت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با متخصص ایمپلنت پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مراقبت‌های بعد از جراحی ایمپلنت چیست؟

مراقبت بعد از جراحی لثه برای ایمپلنت مهم است. استفاده از کمپرس سرد به عنوان مراقبت بعد از ایمپلنت و قرار دادن یخ روی محل یکی از بهترین اقدامات برای کاهش تورم و تسکین درد است. با توجه به نظر پزشک معمولا بین 1 تا 3 روز در نظر گرفته می‌شود.

که باید هر 20 دقیقه یکبار انجام شود، یعنی 20 دقیقه کمپرس سرد و 20 دقیقه آزاد بگذارید.

1. خونریزی لثه و دندان بعد از ایمپلنت

ممکن است در روزهای اول بعد از جراحی دچار خونریزی لثه و دندان شوید. مقداری کمی از خونریزی(خون‌آبه) طبیعی و ناشی از آسیب به لثه است و ممکن است تا ۴۸ یا ۷۲ ساعت نیز ادامه داشته باشد. برای مراقبت بعد از ایمپلنت، ممکن است، پزشک شما بعد از اتمام عمل، یک تکه گاز استریل روی محل می‌گذارد. شما باید آن را فشار دهید و تا یک ساعت دهان خود را باز نکنید. این کار باعث کنترل خونریزی می‌شود.

2. تسکین درد دندان بعد از ایمپلنت

مراقبت بعد از ایمپلنت و کنترل درد اهمیت زیادی دارد البته بروز درد و ناراحتی بعد از کاشت دندان، طبیعی است و پزشک برای کنترل آن به بیمار توصیه می‌کند از داروهای مسکن استفاده کند. پس مصرف مسکن یکی از راه های مراقبت بعد از ایمپلنت در کنترل درد است.

3. مراقبت از بخیه ایمپلنت

رعایت بهداشت دهان و دندان به‌عنوان مراقبتهای بعد از جراحی ایمپلنت ضروری است. بنابراین شست و شوی ناحیه بخیه با سرنگ حاوی دهانشویه، راهی برای مراقبت های بعد از ایمپلنت در جهت حفظ بخیه‌ها است. اما در مسواک زدن باید دقت شود که به لثه‌ی آسیب‌دیده یا اجزای ایمپلنت یا بخیه‌ها فشار وارد نشود. به طور معمول در مواردی که از بخیه قابل جذب، استفاده نمی‌شود ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی برای کشیدن بخیه باید به مطب مراجعه کنید.

4. مراقبت های بعد از سینوس لیفت

در مواردی که ارتفاع استخوان فک کم است و نمی‌تواند ایمپلنت را پشتیبانی کند، برای افزایش ارتفاع استخوان باید جراحی لیفت سینوس انجام شود. بعد از انجام سینوس لیفت فشار نیاوردن به محل لیفت سینوس یکی از روش های مراقبت بعد از جراحی لثه برای ایمپلنت است.

یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت قرار نگرفتن در معرض مواد آلرژن و عطسه نکردن، است. زیرا موجب حرکت مواد پیوند استخوان و شل شدن بخیه ها می‌شود.

یکی از مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت قرار نگرفتن در معرض مواد آلرژن و عطسه نکردن، است. زیرا موجب حرکت مواد پیوند استخوان و شل شدن بخیه ها می‌شود.

5. درمان تورم دندان بعد از ایمپلنت

از عوارض شایع بعد از جراحی دندان تورم است که در محل جراحی ایجاد می‌شود و کاملا عادی است. بنابراین هر چقدر منطقه‌ی جراحی وسیع تر باشد تورم هم بیشتر می‌شود. معمولا تورم بعد از جراحی ایمپلنت در بیماران مسن بیشتر رخ می دهد. مراقبت بعد از ایمپلنت برای جلوگیری از تورم به شرح زیر است:

• استفاده از کمپرس سرد
  • استفاده کردن از داروهای ضد التهاب با تجویز پزشک
  • بالاتر بودن سر از بدن هنگام خوابیدن 2 تا 3 روز بعد از جراحی
  • نداشتن فعالیت شدید فیزیکی بعد از جراحی

6. عفونت بعد از ایمپلنت دندان

یکی از اهداف اصلی مراقبت بعد از ایمپلنت، جلوگیری از عفونت است. ایجاد عفونت بعد از ایمپلنت در بازه‌های زمانی مختلف و به دلایل متفاوت ایجاد می‌شود که البته نادر است. با رعایت کردن بهداشت دهان و استریل محل بخیه، احتمال عفونت بسیار کم بوده و جای نگرانی نیست. اما در صورت ابتلا به عفونت، بهترین راه مصرف کردن آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک است.

شما می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره فوری برای مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت، با مشاوره آنلاین و رایگان میخک به طور مستقیم با دندانپزشک در ارتباط باشید. شبکه تخصصی میخک، با استفاده از بهترین متخصصان ایمپلنت و همچنین طرح ویژه پرداخت اقساطی زمینه را برای تسهیل جبران دندان‌های از دست رفته مراجعان فراهم کرده است.

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای: 3

بله، برای داشتن اطلاعات بیشتر مقاله مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت را تا انتها مطالعه کنید.

مصرف آنتی‌بیوتیک بخشی از برنامه مراقبت از ایمپلنت دندان است. در این باره حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید. اینکه چه آنتی‌بیوتیکی و با چه دستوری مصرف شود را باید پزشک شما تعیین کند.

طول عمر ایمپلنت به عوامل متعددی وابسته است از جمله رعایت رژیم غذایی مناسب بعد از کاشت ایمپلنت، استفاده از نخ دندان و استفاده کردن از مسواک نرم و … .

اصلی‌ترین مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت، قرار نگرفتن در در معرض مواد آلرژن و عدم عطسه است.

مراقبت قبل از ایمپلنت

مراقبت‌های قبل از ایمپلنت معمولا شامل موارد زیر است:

• مراجعه ب پزشک متخصص و مشورت با وی، در صورت داشتن بیماری‌های خاص
  • داشتن استراحت کافی قبل از جراحی
  • مصرف مسکن قبل از جراحی
مراقبت های بعد از ایمپلنت

مراقبت بعد از ایمپلنت شامل موارد زیر است:

• مراقبت به دلیل خونریزی لثه و دندان پس از جراحی
  • تسکین درد بعد از ایمپلنت