جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

7 عامل موثر در طول عمر لمینت دندان

تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

اطلاع از عمر لمینت دندان که یکی از روش‌های خوب برای اطلاح طرح لبخند و جبران بدرنگی دندان‌ها است، چالش بسیاری از افراد است. عوامل متعددی در افزایش عمر لمینت دندان و عمر مفید لمینت دندان موثر است. در این مطلب علاوه بر بررسی اینکه طول عمر لمینت دندان چقدر است به عوامل تاثیرگذار در ماندگاری لمینت نیز می‌پردازیم پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

همان‌طور که می‌دانید که لمینت دندان یکی از جذاب‌ترین روکش‌ها برای زیبایی دندان است. یکی از دلایل انتخاب لمینت سرامیکی طول عمر بیشتر آن نسبت به لمینت کامپوزیتی است. اما عمر مفید لمینت دندان سرامیکی می‌تواند در اثر بی دقتی و عدم مراقبت کاهش بیاید که در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد.

طول عمر لمینت دندان سرامیکی چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که عمر لمینت دندان در صورت مراقبت می‌تواند تا 20 سال هم افزایش یابد. بنابراین به طور قطعی باید بدانید که افزایش عمر مفید لمینت دندان با مراقبت، رعایت نکات و دستورالعمل‌های دندانپزشک رابطه مستقیم دارد. اما در صورت عدم رعایت ماندگاری عمر آن‌ها بیش‌تر از 10 سال نخواهد بود.

راه‌های افزایش عمر مفید لمینت دندان چیست؟

لمینت‌های سرامیکی به دلیل داشتن مقاومت بالا و زیبایی طبیعی مورد اقبال عموم قرار می‌گیرند. از طرفی با رعایت موارد زیر می‌توانید طول عمر لمینت دندان را افزایش دهید و از هزینه مجدد برای تعویض روکش جلوگیری کنید.

  • حفظ بهداشت دهان و دندان

موثرترین گام در افزایش عمر مفید لمینت دندان رعایت بهداشت دهان و دندان است. البته لمینت‌ دندان سرامیکی نیازمند مراقبت ویژه‌ایی نیست اما درست مسواک کردن و استفاده مداوم از نخ دندان و همچنین استفاده از دهانشویه سبب می‌شود تا سلامتی لثه و لمینت‌ سرامیکی تضمین شود.

  • عدم مصرف دخانیات

عدم مصرف سیگار و سایر دخانیات باعث می‌شود تا از بیماری‌هلی لثه و پوسیدگی شدید در در دندان‌ها در امان بمانید از طرفی مصرف دخانیا باعث تغییر رنگ و کاهش عمر مفید لمینت دندان می‌شود.

اگر تصمیم به انجام لمینت دندان گرفته اید، حتما سیگار و سایر دخانیات را ترک کنید.

  • استفاده از نایت گارد در افرادی که دندان قروچه دارند

عاداتی مانند دندان قروچه که نشات گرفته از اضطراب و استرس است و سبب می‌شود تا دندان‌های خود را روی هم فشار دهید می‌تواند عمر لمینت سرامیکی دندان را کاهش بدهد و باعث ایجاد ترک و شکستگی در لمینت شود. اگر مبتلا به دندان قروچه هستید و تمایل به انجام لمینت دندان دارید، حتما از نایت گارد (محافظ دندان قروچه) استفاده کنید.

 

عمر مفید لمینت دندان

  • استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب

استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب می‌تواند سبب افزایش طول عمر لمینت سرامیکی شود. خمیردندان‌هایی که حاوی مواد سفیدکننده یا شامل مواد ساینده مثل جوش شیرین هستند باعث ایجاد خراش و آسیب به روکش‌های سرامیکی می‌شود و از شفافیت و زیبایی لمینت‌ها کاهش می‌یابد.

  • عدم استفاده از دندان به عنوان ابزار

به‌طور کلی از دندان‌ها نباید به عنوان ابزار برای سکشتن یا بریدن اجسام و خشکبار استفاده کرد. لمینت‌های سرامیکی با وجود مقاومتی که دارند باز هم مانند دندان طبیعی نیستند بنابراین باید برای بالا بردن طول عمر لمینت دندان از آن‌ها مراقبت بیشتری کرد.

  • انجام چکاپ

همه افرادی که دندان‌های خود را لمینت کرده‌اند بهتر است که هر 6 ماه یکبار نزد دندانپزشک بروند تا شرایط دندان‌ها و لثه آن‌ها بررسی شود که درصورت بروز مشکل به سرعت درمان آغاز شود.

  • کاهش مصرف غذاهای اسیدی و رنگی

لمینت‌های پرسلن اگرچه مقاوم و ماندگار هستند اما در صورت رعایت نکردن رژیم غذایی صحیح، دچار تغییر رنگ می‌شوند و جذابیت و زیبایی خود را از دست می‌دهند. بنابراین بعد از خوردن و نوشیدن خوراکی‌های رنگی مسواک زدن را فراموش نکنید.

برای لمینت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان زیبایی میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

 عوامل موثر در ماندگاری و طول عمر لمینت سرامیکی چیست؟

5 فاکتور اساسی و مهم وجود دارد که در عمر لمینت سرامیکی دندان تاثیرگذار است.

  • جنس لمینت دندان

یکی از مهم‌ترین مواردی که در عمر و ماندگاری لمینت تاثیر دارد جنس آن است. استفاده از برند و جنس مرغوب، معتبر و همچنین لابراتوار با کیفیت در انجام روکش‌های پرسلن اهمیت ویژه‌ای دارد.

  • مهارت و دقت دندانپزشک

یکی دیگر از موارد مهم در انجام لمینت انتخاب و مراجعه به دندانپزشک متبحر و ماهر است. قالب‌گیری صحیح و نصب روکش‌های لمینت به صورت اصولی از جمله موارد مهمی است که سبب افزایش طول عمر لمینت دندان می‌شود. زیرا اگر این‌کار به درستی انجام نشود عللاوه بر مشکلات جدی در لثه و دندان سبب تحمیل هزینه مضاعف می‌شود.

طول عمر لمینت دندان به چه عواملی وابسته است

  • سن لثه

با بالا رفتن سن، تحلیل بافت لثه و عقب رفتن آن رخ می‌دهد که باعث می‌شود طول دندان افزایش یابد. این اتفاق سبب می‌شود تا به مرور زمان از زیبایی لمینت‌ها کاسته شود.

  • اجرای نادرست و اشتباه روکش‌های لمینت 

در مواقعی که دندانپزشک کار خود را به درستی انجام نداده باشد امکان دارد که روکش‌ها به شیوه اشتباه و نادرست نصب شده باشد در این صورت قابل تعویض هستند.

آیا روکش‌‌ها با کاهش طول عمر لمینت دندان قابل تعویض هستند؟

بله، در صورتی که به هر دلیلی روکش‌های لمینت دندان عمر مفید خود را از دست بدهند و یا آسیب ببینند، بیمار می‌تواند با مراجعه به دندانپزشک لمینت‌های خود را تعویض کند.

آیا طول عمر روکش لمینت در انواع لمینت متفاوت است؟

باید بدانید که یکی از مهم‌ترین فاکتورها در عمر لمینت دندان، برند و جنس و نوع لمینت دندان است. امروزه بهترین لمینت‌های موجود، سرامیکی پرسلن، زیرکونیا و لمینت‌های لومینیرز نازک است.

عوارض رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ها بر طول عمر لمینت دندان چیست؟

عدم توجه به حفظ بهداشت دهان و دندان باعث شکل گیری بیماری‌های مختلف در دهان و دندان می‌شود. اگر لثه دچار تحلیل شود باعث ایجاد فاصله بین روکش لمینت دندان می‌شود و زیبایی خود را از دست می‌دهد. از طرفی این فاصله محل تجمع باکتری و سبب ایجاد پلاک و در نهایت باعث پوسیدگی دندان می‌شود. این موضوع استحکام و ماندگاری لمینت را مورد تهدید قرار می‌دهد.

چه موقع لمینت دندان نیاز به تعویض دارد؟

در صورتی که نکات مهم مراقبتی پس از انجام لمینت دندان رعایت نشود، باعث پوسیدگی دندان می‌شود و باید آن را عوض کرد. اما چه موقع طول عمر لمینت تمام شده است و نیاز به تعویض دارد؟

  • صدمه دیدن لمینت

در صورتی که لمینت دندان سرامیکی دارای شکستگی یا لب پرشدگی باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کرد و آن را تعویض کرد زیرا عمر لمینت دندان تمام شده است.

  • پوسیده شدن دندان زیر لمینت

اگر دندان لمینت شده دچار پوسیدگی شود، باید لمینت آن را عوض کرد و پس از رفع پوسیدگی مجددا لمینت کرد.

  • عدم رضایت بیمار

در صورت عدم رضایت بیمار از نحوه لمینت دندان می‌توان آن را تعویض کرد.

در نهایت می‌توان گفت که همه ما می‌دانیم طول عمر لمینت دندان سرامیکی  بیشتر از لمینت کامپوزیتی است، بنابراین گزینه مناسب‌تری برای افرادی است که می‌خواهند، طرح لبخند خود را اصلاح کنند. از طرفی عمر مفید لمینت دندان و ماندگاری لمینت دندان به عوامل متعددی از جمله رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم مصرف دخانیات، انجام چکاب و کاهش مصرف غذاهای رنگی و … بستگی دارد. فراموش نکنید که مهم‌ترین نکته در در بالابردن عمر مفید لمینت دندان مراجعه به دندانپزشک ماهر و استفاده از جنس و برند معتبر است.

 

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

عمر مفید لمینت دندان سرامیکی در صورت مراقبت و رعایت دستورالعمل‌ها تا 20 سال هم می‌رسد.

 

 

بله، خمیردندان‌های حاوی جوش شیرین و سفید کننده سبب کاهش عمر مفید لمینت دندان سرامیکی می‌شود و درخشندگی و زیبایی لمینت را از بین می‌برد.

دلایل تعویض لمینت دندان
  • پوسیدگی دندان
  • نارضایتی بیمار
  • آسیب دیدگی لمینت
عوامل موثر در ماندگاری لمینت دندان
  • جنس لمبنت دندان
  • کیفیت کار دندانپزشک
  • سن لثه بیمار
  • عدم رضایت بیمار از اجرای لمینت
راه‌های افزایش طول عمر لمینت دندان
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مصرف نکردن دخانیات
  • استفاده از نایت گارد در صئرت داشتن دندان قروچه
  • استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان مناسب
  • عدم استفاده از دندان در شکستن مواد غذایی
  • انجام چکاب
  • داشتن رژیم غذایی مناسب

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.