جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

 آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

افراد به‌دلیل اینکه فکر می‌کنند، کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود از انجام آن منصرف می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید که آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود یا خیر بهتر است خواندن این مطلب جامع را از دست ندهید.

ایا کامپوزیت دندان را خراب میکند؟

برای اینکه بدانیم کامپوزیت سبب پوسیدگی دندان می‌شود یا نه، باید بگوئیم که کامپوزیت نوعی ماده رزینی است که شکستگی، ترک، پوسیدگی دندان را می‌پوشاند و باعث می‌شود دندان‌ها زیباتر به نظر بیایند. از طرف دیگر موجب ایجاد لایه حفاظتی روی دندان‌ها می‌شود و از ایجاد پوسیدگی جلوگیری می‌کند.

  • سازگار بودن مواد کامپوزیت با دهان و دندان

ماده رزینی که برای کامپوزیت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، از سال‌ها قبل توسط دندانپزشکان برای پرکردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین سازگار بودن آن با دهان و دندان ثابت شده است و می‌توانیم اطمینان خاطر داشته باشیم که کامپوزیت موجب ایجاد پوسیدگی دندان نمی‌شود.

  • اجرای کامپوزیت بدون نیاز به تراشیدن دندان

وقتی کسی می‌پرسد آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود می‌توانیم بگوییم یکی از مهم‌ترین مزایای کامپوزیت این است که انجام آن نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد. قطعا تراشیدن مینای دندان باعث کم شدن استحکام آن می‌شود و پوسیدگی را تسریع می‌کند.

پس در پاسخ به کسانی که می‌پرسند آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی میشود می‌توانیم بگوییم سالم ماندن مینای دندان و نتراشیدن آن دلیل مناسبی برای محافظت از دندان‌ها است.

آیا کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان میشود

در چه شرایطی کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

تا اینجا برای پاسخ به سوال آیا کامپوزیت دندان را خراب میکند یا نه؛ دو دلیل قانع کننده آوردیم و ثابت کردیم متقاضیان کامپوزیت می‌توانند بدون دغدغه، از این درمان دندانپزشکی استفاده کنند. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که در شرایط خاصی کامپوزیت زمینه‌ای برای ایجاد پوسیدگی دندان است و این پوسیدگی می‌تواند جز عوارض کامپوزیت دندان باشد. موارد زیر مهم‌ترین شرایط ایجاد پوسیدگی دندان است.

برای کامپوزیت دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین
  • عدم توجه به بهداشت دهان و دندان

با اینکه کامپوزیت علت ایجاد پوسیدگی دندان نیست، اما کسی که کامپوزیت انجام داده باید بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت کند تا شرایط ایجاد پوسیدگی را فراهم نکند. زیرا باقی ماندن غذا لابه‌لای دندان‌ها و روی سطح آن باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود. بنابراین رعایت مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان، مانع از پوسیدگی دندان‌ می‌شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان از تجمع باکتری‌ها اطراف دندان و روی لثه جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود دندان‌هایی که کامپوزیت کرده‌اید، سالم بماند.

  • مشخص نبودن پوسیدگی با کامپوزیت

شاید برخی از افراد درگیر این تجربه ناخوشایند شده باشند که دندانی را کامپوزیت کنند و زمانی متوجه پوسیدگی دندان کامپوزیت شده، می‌شوند که دندان به طور کامل پوسیده و خراب شده باشد. با اینکه دلیل ایجاد پوسیدگی، کامپوزیت نیست، اما کامپوزیت باعث می‌شود فرد خیلی دیر متوجه پوسیدگی شود.

زیرا ونیر کامپوزیت سطح دندان را می‌پوشاند و درصورتی که لکه‌ای روی دندان ایجاد شود، به دلیل پنهان شدن زیر کامپوزیت، گسترش پیدا می‌کند و فرد متوجه آن نمی‌شود. بنابراین باکتری‌ها اطراف دندان و لثه گسترش پیدا می‌کنند و موجب خراب شدن دندان می‌شوند. حتی ممکن است میزان پوسیدگی به قدری گسترش پیدا کند که دندان به طور کامل از بین برود و لازم باشد دندانپزشک کامپوزیت را بردارد و از روکش استفاده کند.

ایا کامپوزیت از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند؟

حقیقت آن است که بعضی از افراد تصور می‌کنند با انجام کامپوزیت دندان، دیگر  نیازی به مراقبت از دندان‌ها نیست یا به‌طور‌کلی کامپوزیت از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند، اما پس از انجام کامپوزیت دندان، اگر مراقبت های بهداشتی پس از آن را رعایت نکنید. دندان‌ها به‌سادگی پوسیده می‌شوند.

توصیه‌های مهم در مورد کامپوزیت و پوسیدگی دندان

پاسخ سوال آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود یا خیر ساده و واضح است و متوجه شدیم ماده کامپوزیت تاثیری در ایجاد پوسیدگی ندارد اما رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و مراقبت‌های لازم باعث می‌شود دندان کامپوزیت شده خراب شود. به همین دلیل به کسانی که یک یا چند دندان کامپوزیت کرده‌اند توصیه می‌کنیم مراقبت‌های زیر را جدی بگیرند.

  • مسواک زدن و کشیدن نخ دندان از مراقبت‌های ضروری است که موجب محافظت از کامپوزیت دندان می‌شود.
  • برای اینکه خیلی زود متوجه پوسیدگی دندان شوید و کامپوزیت مانعی بر این آگاهی نباشد، هر 6 ماه یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • در صورتی که سیگار می‌کشید، غذاهای اسیدی استفاده می‌کنید یا علاقه زیادی به خوردن ترشیجات دارید، باید از کامپوزیت مراقبت کنید. زیرا این موارد احتمال ایجاد پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهند.

سوال مشترک اغلب متقاضیان انجام کامپوزیت این است که “ایا کامپوزیت باعث خرابی دندان میشود”. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب پاسخی جامع به سوال “آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود” ارائه کنیم و دلایل ادعاهایمان را بیان کنیم. همچنین به کسانی که دندان‌های خود را کامپوزیت کرده‌اند، چند توصیه ارائه کردیم تا بتوانند از سلامت و زیبایی دندان‌ها محافظت کنند و مانع از پوسیدگی دندان خود به‌خاطر کامپوزیت بشوند.

شبکه دندانپزشکی میخک بهترین کیفیت را در زمینه کامپوزیت دندان همراه با پرداخت اقساطی برای بیماران فراهم می‌کند.

 

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

در صورتی که کامپوزیت دندان اصولی انجام شده باشد و بهداشت دهان و دندان رعایت شود، پوسیدگی رخ نمی‌دهد.

کامپوزیت دندان یک روش درمانی و زیبایی است. پس از انجام کامپوزیت با رعایت بهداشت و دهان و دندان پوسیدگی رخ نمی دهد.

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.