جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ترمیم کامپوزیت دندان چگونه است؟

ترمیم کامپوزیت دندان چیست؟
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

معمولا بعد از مدتی، ترمیم کامپوزیت دندان ضرورت پیدا می‌کند. این موضوع را افرادی که کامپوزیت انجام داده‌اند، بهتر درک می‌کنند. در این مطلب در مورد روش ترمیم کامپوزیت دندان و همچنین را‌ه‌هایی برای کاهش نیاز به ترمیم و تعویض کامپوزیت، صحبت خواهیم کرد.

چرا ترمیم کامپوزیت دندان نیاز می‌شود؟

کامپوزیت یک نوع ونیر یا روکش است که برای ترمیم پوسیدگی دندان، آسیب به دندان در اثر سایش و ضربه، بهبود ناهنجاری‌های مینای دندان یا برای اهداف زیبایی استفاده می‌شود.

اگرچه کامپوزیت دندان شکل زیبایی به لبخند شما می‌دهد، اما به طور متوسط 5 تا 8 سال دوام می‌آورد. زیرا ونیرهای کامپوزیت به اندازه دندان‌های طبیعی در برابر ضربه و تغییر رنگ مقاوم نیستند.

بنابراین، بعد از گذشت مدت زمان مشخصی باید برای ترمیم کامپوزیت دندان اقدام کنید. البته ممکن است بتوانید با مراقبت خوب، طول عمر آن را افزایش دهید. در ادامه به نحوه ترمیم یا تعویض کامپوزیت دندان و راهکارهایی برای پیشگیری از مراجعه مداوم به دندانپزشک برای ترمیم کامپوزیت دندان اشاره خواهیم کرد.

دندانپزشک برای نصب کامپوزیت ابتدا سطح اندکی از مینای دندان را می‌تراشد تا از حالت صیقلی خارج شود و اتصال بهتری صورت بگیرد. سپس از یک نوع رزین که ساختار بتونه‌ای‌شکل دارد استفاده می‌کند. در نهایت نیز پس از قالب‌گیری، به کمک نور لیزر یا اشعه ماوراءبنفش شکل روکش را تثبیت می‌کند. معمولا کل این فرآیند در طی یک جلسه انجام می‌شود.

نحوه ترمیم کامپوزیت دندان

اگر بعد از گذشت مدتی از کامپوزیت دندان متوجه ترک‌خوردگی، شکستگی، تغییر رنگ یا لکه‌دار شدن آن شدید، لازم است برای ترمیم کامپوزیت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. زیرا خطر تجمع پلاک بر روی دندان‌های زیرین، آسیب به آن‌ها و حتی پوسیدگی وجود دارد. از طرفی، تغییر رنگ روکش جلوه زیبایی به چهره شما نمی‌دهد.

خوشبختانه کامپوزیت برخلاف لمینت یک روش کم‌تهاجمی است و به سرعت در طی یک جلسه درمانی می‌توان برای ترمیم آن اقدام کرد. زیرا رزین کامپوزیت به‌‌راحتی توسط دندانپزشک با ابزارهای خاصی فرم می‌گیرد و روی دندان‌ها متصل می‌شود. در نتیجه نیازی نیست مانند لمینت در لابراتوآر ساخته و سپس نصب شود

ونیرهای کامپوزیت را می‌توان به‌راحتی با افزودن مواد کامپوزیت جدید ترمیم یا جایگزین کرد.

  • ابتدا محل پوسیدگی دندان زیرین یا شکستگی، ترک‌خوردگی و تغییر رنگ روکش به دقت بررسی می‌شود.
  • در مرحله بعد با استفاده رزین کامپوزیت، محل مورد نظر ترمیم می‌شود. در نهایت از نور لیزر یا اشعه ماوراءبنفش برای خشک کردن رزین و ابزارهای مناسب برای پولیش سطح کامپوزیت استفاده می‌شود.

ترمیم کامپوزیت دندان چگونه است؟

راهکارهایی برای پیشگیری از ترمیم کامپوزیت دندان

اگر می‌خواهید از مراجعه بیش‌ازحد برای ترمیم کامپوزیت خلاص شوید، پیشنهاد می‌کنیم به مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان توجه کنید.

به شکل منظم از مسواک و نخ ‎دندان استفاده کنید

سعی کنید روزی دو بار دندان‌های خود را با استفاده از یک مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید تمیز کنید. شب‌ها نیز قبل از خواب از نخ‎ دندان استفاده کنید. این کار مانع از پوسیدگی دندان‌ها و تغییر رنگ و ترمیم کامپوزیت دندان می‌شود.

از مصرف غذاهای سفت و چسبناک پرهیز کنید

یکی از دلایل رایج برای ترمیم کامپوزیت دندان، ترک‌خوردگی یا شکستگی لبه‌های آن در اثر مصرف مداوم غذاهای سفت مانند ته‌دیگ و مواد خوراکی چسبناک، مانند آب‌نبات است. خوردن مواد غذایی اسیدی و شیرین مانند مرکبات و نوشابه نیز می‌تواند مقاومت کامپوزیت را کاهش دهد و نیاز به ترمیم و تعویض کامپوزیت دندان را افزایش می‌دهد.

دندان‌قروچه نکنید

اگر عادت دارید، دندان ‌قروچه کنید یا سر خودکار و ناخن خود را بجوید، باید آن‌ها را ترک کنید. زیرا احتمال آسیب به کامپوزیت و ترمیم کامپوزیت دندان زیاد است. با دندانپزشک خود در مورد استفاده از محافظ دهان برای جلوگیری از دندان قروچه مشورت کنید.

از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا مشروبات الکلی خودداری کنید

لازم است بدانید که رزین کامپوزیت ساختار متخلخلی دارد و خیلی سریع تحت تأثیر ترکیبات این نوشیدنی‌ها قرار می‌گیرد و به مرور تغییر رنگ می‌دهد. از نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌توان به چای، قهوه، نسکافه و نوشابه اشاره کرد.

پس اگر به دنبال ترمیم مداوم کامپوزیت دندان نیستید، توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی خود داشته باشید و مصرف بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را محدود کنید.

از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید

یکی از اصول مهم برای محافظت از کامپوزیت دندان، غرغره‎کردن دهان با دهانشویه بدون الکل است. زیرا الکل می‎تواند کامپوزیت را لکه‌دارکرده و به سرعت ساختار آن را تخریب کند و شما را نیازمند ترمیم کامپوزیت دندان کند.

در این مقاله یاد گرفتیم که ترمیم کامپوزیت دندان در هر حال ضروری است اما می‌توان از طریق مراقبت، نیاز به ترمیم کامپوزیت و تعویض کامپوزیت دندان را کم کنیم.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک، با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در زمینه ترمیم کامپوزیت به صورت اقساطی برای شما فراهم می‌کند.

 

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

خیر، ترمیم کامپوزیت دندان اگر به درستی و با مهارت ویژه‌ای انجام شود، اصلا قابل توجه نیست و بالعکس زیبایی خوبی به دندان‌ها می‌بخشد.

مطالعات نشان داده‌اند که احتمال خطا در این روش، 1 تا 5 درصد است. پس بدون نگرانی برای انجام به موقع آن اقدام کنید تا خطری دندان‌های زیرین شما را تهدید نکند.

اگرچه امکان آن وجود دارد، اما در حالت ایده‌آل هرچه تعداد مراجعه کمتر باشد بهتر است. زیرا برای هر بار ترمیم، دندان دچار لرزش مکانیکی می‌شود و احتمال آسیب جزئی به مینا و عاج دندان وجود دارد.

نیازی به اقدامات احتیاطی خاصی نیست. فقط لازم است به نکات مراقبتی ذکر شده در بخش قبلی توجه کنید.

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.