جراحی دندان عقل نهفته چیست؟

جراحی دندان عقل نهفته

افرادی که دندان عقل نهفته دارند باید با جراحی دندان عقل نهفته این مشکل را حل کنند اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که جراحی دندان عقل نهفته چگونه انجام می‌شود و یا هزینه جراحی دندان عقل نهفته چقدر است. میخک در این مطلب به تمام سوالاتت شما پیرامون جراحی دندان عقل نهفته می‌پردازد پس تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

دندان عقل چیست؟

دندان‌ عقل معمولا بین 17 تا 21 سالگی رویش می‌کنند. چهار دندان آسیاب دائمی که در گوشه‌های پشتی دهان در فک بالا و پایین قرار می‌گیرند. محققان بر این باورند که ظهور دندان عقل برای اجداد ما ضروری بوده زیرا رژیم غذایی آن‌ها بیشتر شامل آجیل سفت، برگ‎های ترد و گوشت نپخته بوده است. اما امروزه بیشتر غذای پخته می‌خوریم و از چنگال و چاقو برای بریدن غذا به قطعات کوچکتر استفاده می‎کنیم.

اگر دندان عقل فضایی برای رشد نداشته باشد که منجر به درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی شود، احتمالا باید آن را بکشید و یا جراحی دندان عقل انجام دهید. اصولا جراحی دندان عقل نهفته برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی آینده توصیه می‌شود، حتی اگر دندان‌های نهفته در حال حاضر مشکلی ایجاد نکرده باشند. در ادامه به جزئیات بیشتری از این مساله اشاره خواهیم کرد.

ویژگی های دندان عقل نهفته چیست؟

دندان عقل نهفته، نحوه جای‌گیری متفاوتی دارد. به دلیل همین ویژگی، جراحی دندان عقل نهفته ضرورت پیدا می‌کند. به طور کلی دندان عقلی، نهفته است که ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

• با زاویه نسبت به دندان بعدی (آسیاب دوم) رشد می‌کنند.
  • با زاویه‎ به سمت پشت دهان رشد می‌کنند.
  • با زاویه 90 درجه نسبت به سایر دندان‌ها رشد می‌کنند، گویی دندان عقل در داخل استخوان فک دراز کشیده است.
  • مانند سایر دندان‌ها مستقیما به سمت بالا یا پایین رشد می‌کنند اما در استخوان فک محبوس می‌مانند.

جراحی دندان عقل نهفته

چرا جراحی دندان عقل نهفته ضروری است؟

دندان‌های عقل یا آسیاب سوم آخرین دندان‌های دائمی هستند که در دهان ظاهر می‌شوند. البته برخی از افراد هرگز دندان عقل در نمی‌آورند. اگرچه در اغلب بزرگسالان دندان‌های عقل درست مانند دندان‌های آسیاب دیگر به طور طبیعی رویش می‌کنند اما بعضی از افراد با دندان عقل نهفته مواجه می‎شوند، دندانی‌که فضای کافی برای رویش در دهان یا رشد طبیعی ندارد. اصولا دندا‌ن‌عقل نهفته از زیر لثه بیرون نمی‌‎آیند و قابل مشاهده نیستند.

این وضعیت اگر منجر به بروز مشکلاتی مانند زیر شود، احتمالا به جراحی دندان عقل نهفته برای کشیدن آن نیاز خواهید داشت:

• درد فک و دهان
  • به دام افتادن مواد غذایی یا باقی‎مانده آن‌ها در پشت دندان عقل
  • عفونت یا بیماری لثه (بیماری پریودنتال)
  • پوسیدگی دندان عقل
  • آسیب به دندان مجاور یا استخوان فک
  • ایجاد یک کیسه پر از مایع (کیست) در اطراف دندان عقل
  • عدم امکان درمان‌های ارتودنسی برای صاف کردن دندان‌های دیگر
اگرچه متخصصان دندانپزشکی در مورد ارزش کشیدن و جراحی دندان عقل نهفته که مشکلی ایجاد نمی‌‎کند (بدون علامت) اختلاف نظر دارند اما پیش‎ بینی مشکلات آینده ناشی از آن دشوار است زیرا:

• دندان عقل نهفته و بدون علامت همچنان می‌‎تواند عامل بیماری دهان و دندان باشد.
  • اگر فضای کافی برای رویش دندان وجود نداشته باشد، اغلب رسیدگی و تمیز کردن صحیح آن دشوار است.
  • عوارض جدی دندان عقل در افراد جوان کمتر اتفاق می‎‌افتد.
  • افراد مسن ممکن است با جراحی و عوارض بعد از جراحی دچار مشکل شوند.

بنابراین، بهتر است در این زمینه حتما با یک جراح دندانپزشک متبحر مشورت کنید.

جراحی دندان عقل نهفته چگونه انجام می‌شود؟

دندانپزشک شما ممکن است این روش را در مطب انجام دهد. با این حال، اگر دندان شما عمیقا نهفته است یا اگر کشیدن آن نیاز به یک روش جراحی خاص دارد، ممکن است به شما پیشنهاد کند که به جراح دهان و دندان مراجعه کنید. کشیدن دندان عقل نهفته در اغلب موارد به‌صورت سرپایی انجام می‎شود. یعنی همان روز به خانه می‌روید.

حتما قبل از جراحی در مورد سابقه پزشکی و لیست داروهای مصرفی خود با دندانپزشک صحبت کنید.

در ابتدا دندانپزشک یا جراح دهان و دندان بسته به میزان پیچیدگی جراحی و وضعیت بالینی شما ممکن است از یکی از سه روش بی‌حسی موضعی، بیهوشی آرامبخش و بیهوشی عمومی استفاده کند. سپس:

• برشی در بافت لثه ایجاد می‎کند تا وضعیت دندان نهفته و استخوان فک نمایان شود.
  • استخوانی‌که دسترسی به ریشه دندان را مسدود کرده است را حذف می‌کند.
  • برای کشیدن راحت‌تر دندان عقل نهفته احتمالا آن را به بخش‎هایی تقسیم می‌کند.
  • با حذف بقایای دندان یا استخوان، محل دندان کشیده شده را تمیز می‌کند.
  • محل برش را بخیه می‎زند تا بهبود یابد، اگرچه این کار همیشه ضروری نیست.
  • گاز استریل را روی محل استخراج دندان قرار می‎دهد تا خونریزی را کنترل کند و به تشکیل لخته خون کمک کند.
برای جراحی دندان عقل نهفته نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با جراح فک و صورت میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مدت زمان جراحی دندان عقل نهفته چقدر است؟

باید بدانیم بسته به شدن نفتگی دندان عقل و وضعیت بیمار زمان لازم برای جراحی دندان عقل نهفته متفاوت است. اما به طور کلی مدت زمان جراحی دندان عقل نهفته حدود یک ساعت یا کمتر است.

هزینه جراحی دندان عقل نهفته

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل نهفته

اگر بیهوشی آرامبخش یا بیهوشی عمومی دریافت کردید، پس از عمل به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. اما اگر بی‌‎حسی موضعی داشتید، نیازی به نظارت خاصی نیست.

برای بهبودی سریع‌تر محل زخم بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

• پس از جراحی، برای بقیه روز استراحت کنید. حداقل به مدت یک هفته از فعالیت‌های شدید خودداری کنید.
  • خونریزی کمی ممکن است در روز اول پس از کشیدن دندان عقل رخ دهد. سعی کنید از تف کردن بیش‌ازحد خودداری کنید تا لخته خون از حفره خارج نشود. طبق دستور دندانپزشک، تا مدت مشخصی گاز استریل را روی محل مورد نظر قرار دهید.
  • ممکن است بتوانید درد و ورم بعد از جراحی دندان عقل نهفته را با داروهای ضدالتهاب و مسکن‌هایی مانند استامینوفن مدیریت کنید. نگهداشتن کمپرس سرد روی فک نیز ممکن است درد را تسکین دهد. معمولا ورم گونه‌های شما طی دو یا سه روز بهبود می‌یابد. اما رفع کبودی ممکن است بیشتر طول بکشد.
  • بعد از جراحی مقدار زیادی آب بنوشید. در 24 ساعت اول از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، کافئین دار، گازدار یا گرم خودداری کنید. حداقل یک هفته با نی چیزی ننوشید زیرا عمل مکیدن می‌تواند لخته خون را از حفره خارج کند.
  • در 24 ساعت اول فقط غذاهای نرم مانند سوپ یا فالوده سیب بخورید. از مصرف غذاهای سفت، جویدنی، داغ یا تند که ممکن است در حفره گیر کرده یا زخم را تحریک کنند، خودداری کنید. به محض کاهش التهاب و درد می‌توانید غذاهای نیمه نرم مانند تخم مرغ پخته و پوره سیب‌زمینی بخورید.
  • در 24 ساعت اول پس از جراحی از مسواک زدن، شستشوی دهان، تف کردن و استفاده از دهانشویه خودداری کنید. معمولا به شما گفته می‎شود که بعد از گذشت 24 ساعت مسواک زدن را از سر بگیرید. هنگام مسواک زدن مراقب محل زخم جراحی باشید. به مدت یک هفته، هر دو ساعت یکبار به خصوص بعد از خوردن غذا دهان خود را به‌آرامی با آب نمک گرم بشویید.
  • اگر سیگار می‌کشید، حداقل تا 72 ساعت پس از جراحی این کار را انجام ندهید. زیرا استفاده از محصولات حاوی تنباکو می‌تواند روند بهبودی را به تاخیر بیاندازد و خطر بروز عوارض جراحی دندان عقل نهفته را افزایش دهد.

خطرات احتمالی و عوارض جراحی دندان عقل نهفته

درصورتی‌‎که این روش به شکل حرفه‌ای انجام نشود، احتمالا با عوارض زیر مواجه خواهید شد:

• خونریزی شدید
  • التهاب و عفونت مزمن
  • آسیب به دندان‌های مجاور، اعصاب، استخوان فک یا سینوس‌ها

در صورت مواجه با علائم زیر به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا می‏‌تواند نشان‌دهنده عفونت، آسیب عصبی یا سایر مشکلات باشد:

• مشکل در بلع یا تنفس
  • خون ریزی بیش ازحد
  • درد شدیدی که با مصرف داروهای مسکن تجویزشده تسکین نمی‌ یابد.
  • تورمی که بعد از دو یا سه روز بدتر می‎شود.
  • طعم بد در دهان که با وجود شستشو با آب نمک از بین نمی‌رود.
  • تراوش چرک یا تجمع آن در حفره دندان
  • بیی حسی مداوم دهان و فک
  • وجود خون یا چرک در ترشحات بینی

هزینه جراحی دندان عقل نهفته چقدر است؟

هزینه جراحی دندان عقل نهفته بسته به شرایط بیمار و دندان می‌تواند متفاوت باشد. از جمله مواردی که در هزینه جراحی دندان عقل نهفته تاثیر دارد عبارت است از:

• موقعیت دندان عقل نهفته
  • شرایط بالینی بیمار
  • نوع روش جراحی
  • میزان مهارت دندانپزشک
  • تخصص دندانپزشک
  • موقعیت جغرافیایی مطب

در شبکه دندانپزشکی میخک هزینه جراحی دندان عقل نهفته بسته به اینکه نسج نرم و سخت باشد به صورت زیر است. لازم به‌ ذکر است که این قیمت در تمام شعب میخک (دندانپزشکی درین، دندانپزشکی میخک رویال و دندانپزشکی لبخند خانی آباد) یکسان است.

جدول هزینه جراحی دندان عقل نهفته میخک

انواع جراحی دندان عقل     قیمت (تومان)
  جراحی دندان یا ریشه در نسج نرم 1,000,000 _ 1,500,000
  جراحی دندان یا ریشه در نسج سخت 1,500,000 _ 3,000,000
  جراح ی عقل در نسج سخت (با تراش و کنار عصب)
3,000,000 _ 4,500,000

بنابراین، جراحی دندان عقل نهفته یک روش ضروری دندانپزشکی برای خارج کردن دندان عقلی است که در شرایط ویژه‌ به‌سر می‌برد زیرا مانع از بروز مشکلات دهان و دندان می‌شود. مطمئنا مشورت با جراح دندانپزشک می‌‎تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما بگذارد.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان و جراحان فک و صورت، جراحی دندان عقل نهفته را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. از طرفی با طرح دندانپزشکی قسطی فرآیند رسیدگی به سلامت دهان و دندان را تسهیل می‌کند.

در صورت رعایت مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل نهفته، عوارض جراحی دندان عقل نهفته را کاهش داد. برای این منظور این مطلب را بخوانید.

مدت زمان جراحی دندان عقل نهفته بسته به شرایط بیمار می‌تواند متفاوت باشد اما به‌طور میانگین 1 است.

بیمار از طریق کمپرس سرد می‌تواند، ورم بعد از جراحی دندان عقل نهفته را کم کند. باید بدانید که این ورم طی چند روز بهبود می‌یابد

هزینه جراحی دندان عقل نهفته باتوجه به وضعیت بیمار و شرایط دندان عقل نهفته متغیر است.

جراحی دندان عقل نهفته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا دندان عقل نهفته می‌تواند باعث آسیب به دندان‌های اطراف و ایجاد بیماری‌های دهان شود.

ویژگی دندان عقل نهفته
  • با زاویه نسبت به دندان کناری رشد کرده است.
  • با زاویه‎ به سمت پشت دهان رشد می‌کنند.
  • با زاویه 90 درجه رشد کرده است.
  • مانند سایر دندان‌ها مستقیما به سمت بالا یا پایین رشد کرده است.
ضرورت جراحی دندان عقل نهفته
  • درد در فک