جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع رنگ های کامپوزیت دندان

رنگ کامپوزیت دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

به طور کلی انتخاب رنگ کامپوزیت دندان، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید هنگام انجام مراحل کامپوزیت دندان به آن توجه کرد. برای اینکه بدانید بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر شما چه رنگی می‌تواند باشد، باید با دندانپزشک خود مشورت کنید، زیرا دندانپزشک شما به خوبی با استانداردهای انتخاب رنگ کامپوزیت مناسب و انواع دسته‌بندی آن آشناست و به بهترین نحو ممکن می‌تواند شما را راهنمایی کند.

انواع رنگ کامپوزیت دندان

انواع رنگ کامپوزیت دندان به چهار گروه اصلی A و B و C و D دسته‌بندی می‌شوند.

  • گروه رنگ A شامل رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز
  • گروه رنگ B شامل رنگ قهوه‌ای مایل به زرد
  • گروه رنگ C شامل رنگ خاکستری
  • گروه رنگ D شامل خاکستری مایل به قرمز

علاوه بر این، هر یک از این چهار گروه طیف رنگی استاندارد، دارای یک درجه‌بندی میزان روشنی نیز هستند که با شماره 1 و 2 و 3 و 4 مشخص می‌شوند که در این بین، شماره 1 روشن‌ترین و شماره 4 تیره‌ترین سایه محسوب می‌شود. از آنجایی که هرکدام از گروه‌های رنگی کامپوزیت، دارای درجه روشنایی‌ متنوعی هستند، این امکان را به شما و دندانپزشک شما می‌دهد تا بتوانید بهترین رنگ را که با پوست شما هماهنگی دارد، انتخاب کنید.

رایج‌ترین رنگ‌های استاندارد مورد استفاده در کامپوزیت دندان از این قرار هستند: A1 - A2 - A3 - A4 - A5 - B1 - B2 - B3 - C3 - CV - CVD - BW - XBW.

چرا شناخت رنگ‌های کامپوزیت دندان ضروری است؟

دلیل اصلی کامپوزیت دندان، ترمیم دندان‌های شکسته، آسیب دیده و تغییر رنگ داده شده است. به عنوان مثال، اگر شما یک دندان شکسته در قسمت جلو داشته باشید که تأثیر منفی زیادی در لبخند شما دارد، می‌توانید با کامپوزیت کردن آن، طرح لبخند خود را زیباسازی کنید. در چنین مواقعی، اگر شناختی نسبت به رنگ‌های کامپوزیت دندان نداشته باشید، ممکن است رنگ کامپوزیت نامناسبی را انتخاب کنید که با رنگ بقیه دندان‌های شما و همچنین رنگ پوست شما هماهنگ نیست و این مسئله باعث ایجاد نقص در زیبایی شما شود.

انواع رنگ کامپوزیت دندان

روش انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان

در هنگام انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان، باید فاکتورهای اصلی را در نظر داشته باشید، که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون رنگ پوست، رنگ لب، رنگ دندان‌های طبیعی شخص، کوتاه بودن یا بلند بودن دندان‌ها، فرم و حالت لب‌ها، مقدار بیرون‌زدگی دندان‌ها، فرم و حالت فک، سن و شغل اشاره کرد. اما در این بین، رنگ پوست می‌تواند مهم‌ترین نقش را در انتخاب رنگ کامپوزیت داشته باشد.

  • مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که رنگ انتخابی نباید کنتراست زیادی با رنگ پوست شما ایجاد کند.
  • در هنگام انتخاب رنگ کامپوزیت دقت داشته باشید، رنگی که انتخاب می‌کنید کنتراست زیادی با میزان سفیدی چشم شما نداشته باشد، چرا که در این صورت غیرطبیعی به نظر خواهد رسید.
  • علاوه بر موارد گفته شده، اگر رنگ انتخابی تفاوت بسیار زیادی با رنگ طبیعی دندان‌های شما داشته باشد نیز می‌تواند دندان‌های شما را غیرطبیعی نشان دهد.
برای کامپوزیت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

رنگ کامپوزیت دندان A1

اگر پوست تیره‌ای دارید، طبیعتاً انتخاب یک رنگ کامپوزیت خیلی روشن می‌تواند تضاد شدیدی با رنگ پوست شما ایجاد کرده و باعث شود که دندان‌هایی غیرطبیعی داشته باشید. بنابراین شاید رنگ کامپوزیت A1 برای شما مناسب‌تر باشد.

رنگ کامپوزیت دندان B1

اگر رنگ پوست شما روشن است، می‌توانید به سمت انتخاب رنگ‌های روشن‌تر بروید. بهترین انتخاب برای پوست‌های روشن می‌تواند رنگ کامپوزیت B1 باشد.

رنگ کامپوزیت دندان BW

رنگ کامپوزیت دندان BW از محصولات شرکت شفو است. شرکت شفو جزو معروف‌ترین برندهای کامپوزیت دندان در ژاپن است. رنگ BW در میان تمامی رنگ‌های کامپوزیت دندان سفیدترین رنگ محسوب می‌شود. این رنگ آنقدر درخشندگی دارد که به لبخند هالیوودی مشهور شده است. از آنجایی که کامپوزیت‌های تولیدی شرکت شفو با رنگ BW کیفیت و چسبندگی بسیار خوبی داشته و در برابر سایش نیز مقاوم هستند، بسیار مورد استقبال قرار گرفته و در اغلب کلینیک‌های معتبر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش‌های جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان

این احتمال وجود دارد که برخی از افراد به دلیل نگرانی از تغییر رنگ کامپوزیت از انجام این کار خودداری کنند. اما اگر نکات مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان را رعایت کنند، جای هیچ نگرانی نیست و می‌توان از تغییر رنگ آن جلوگیری کرد. از جمله نکات مؤثر در ثبات رنگ کامپوزیت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده مرتب از مسواک و خمیردندان مناسب می‌تواند مانع از تغییر رنگ کامپوزیت شود. به خاطر داشته باشید که در استفاده از مسواک نیز زیاده‌روی نکنید، زیرا می‌تواند باعث کدر شدن کامپوزیت شود.
  • علاوه بر روتین بهداشتی دهان و دندان، هرگاه از مواد رنگ‌داری مانند چای و قهوه استفاده می‌کنید، حتماً بلافاصله مسواک بزنید تا رنگ آنها به کامپوزیت منتقل نشود.
  • مصرف دخانیات، از جمله سیگار و قلیان می‌تواند تأثیر زیادی بر تغییر رنگ کامپوزیت داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود که مصرف آنها را قطع کرده و یا به حداقل برسانید.
  • استفاده از نخ دندان و تمیز نگه داشتن فضای بین دندان‌ها نیز می‌تواند مانع از تیره شدن این قسمت از دندان‌ها شود.
  • مراجعه مرتب به دندانپزشک و پولیش زدن سطح کامپوزیت نیز می‌تواند از تغییر رنگ آن جلوگیری کند.
  • شما برای تمیز نگهداشتن دهان و دندان خود از دهانشویه نیز می‌توانید استفاده کنید، اما در این مورد لازم است که حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید.

در این مطلب در مورد انتخاب رنگ کامپوزیت دندان و انواع رنگ و دستبه بندی‌های آن صحبت کردیم. نکته مهم این است که به‌یاد داشته باشید در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان، حتما از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در زمینه کامپوزیت دندان ارائه می‌کند. از طرفی با پرداخت اقساطی می‌توانید به سادکی هزینه کامپوزیت دندان‌هایتان را پرداخت کنید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.