جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روکش دندان طلا؛ مزایا و معایب

یکی از انواع روکش‌ها، روکش دندان طلا است.
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

مانند سایر روکش‌ها، روکش دندان طلا نیز برای پوشاندن قسمت آسیب‌دیده دندان استفاده می‌شود. معمولا برای ترمیم شکستگی یا پوسیدگی دندان و محافظت از دندان‌هایی که به تازگی عصب‌کشی شده‌اند کارایی دارد.

جالب است بدانید که روکش طلا دندان از لحاظ میزان مقاومت و طول عمر بهترین است. اگرچه به‌دلیل رنگ و ظاهر خاص خود، در بیشتر موارد برای ترمیم دندان‌های عقب (مانند دندان‌های آسیاب) استفاده می‌شود. اما اخیرا استفاده از روکش دندان طرح طلا با هدف بهبود ظاهر دندان‌های جلو طرافداران ویژه خود را پیدا کرده است. در ادامه به جزئیات بیشتری از آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای روکش دندان طلا چیست؟

اکثر دندانپزشکان روکش دندان طلا را به‌دلیل ماندگاری طولانی و شکل‌پذیری مناسب آن دوست دارند. طبق تجربه، یکی از بهترین گزینه‌ها برای بیمارانی است که عاداتی مانند دندان‌قروچه و خوردن مواد غذایی سفت و چسبناک دارند. از سایر مزایای روکش دندان طلایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می‌کند.

اصولا قبل از نصب روکش دندان، لازم است کمی تاج و مینای دندان تراشیده شود. اما برای نصب روکش دندان طلا، دندانپزشک می‌تواند طول دندان شما را به میزان کمتری کوتاه کند. بدین‌شکل، آسیب کمتری به دندان شما وارد می‌شود و سلامت دهان و دندان بهتری خواهید داشت.

روکش دندان طلایی به دندان‌های دیگر شما آسیبی نمی‌رساند. به‌خصوص هنگامی‌که غذا را می‌جوید و دندان‌های فک بالا و پایین با هم تماس پیدا می‌کنند. زیرا ساختار صیقلی دارد.
  • به ندرت در دراز مدن باعث بروز عوارض جانبی می‌شود.

اگرچه به طور معمول، پس از نصب انواع روکش احتمال بروز علائم زیر وجود دارد:

  • قرمزی، تورم و تحریک لثه
  • احساس درد در لب و دهان
  • بروز ضایعات در دهان

اما در درازمدت، نصب روکش طلا با خطر کمتر بروز مشکلاتی مانند آسیب عصبی یا خونریزی لثه همراه است. همچنین اکثر افراد به فلز طلا حساسیت ندارند. به‌همین‌دلیل، اگر با افزایش سن سطح ایمنی بدن شما کاهش پیدا کرد یا دچار آلرژی شدید، دیگر نگران بروز مشکلات بعدی نخواهید بود.

برای روکش دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین
  • بیشترین دوام و طول عمر را دارد.

آیا می‌دانستید که دندان‌های شما با انبساط و انقباض به گرما و سرما واکنش نشان می‌دهند؟ خبر خوب این است که سرعت انبساط و انقباض طلا هم شبیه دندان‌های شماست. به‌همین‌دلیل، روکش طلایی برخلاف سایر انواع روکش به راحتی ترک نمی‌خورد یا شکسته نمی‌شود. در نتیجه دوام بیشتری دارد و با سرعت کمتری فرسوده می‌شود. به طور متوسط، شما می‌توانید این نوع روکش فلزی را حداقل 20 تا 40 سال داشته باشید.

  • ظاهر زیبا و درخشانی دارد.

روکش دندان طلا ظاهر درخشانی دارد و سطح صاف آن به راحتی لک نمی‌شود. درحالی‌که سایر روکش‌ها ممکن است سطح ناهمواری داشته باشند و این مسئله احتمال فرسوده شدن و خطر تجمع باکتری‌ها روی آنها و بروز عفونت را افزایش می‌دهد.

معایب روکش دندان طلا چیست؟

نمی‌توان انکار کدر که روکش طلا دندان، دو عیب اساسی قیمت بالا و زیبایی اندک را دارد. البته قیمت آن فوق‌العاده گران نیست و تقریبا معادل قیمت روکش‌های سرامیکی زیرکونیایی یا ایمکس است. اما اغلب ظاهر زردرنگ آن باعث می‌شود که در بین بیماران خیلی محبوب نباشد. اخیرا صنعت دندانپزشکی سعی کرده است که با ترکیب طلا با سرامیک سفید رنگ پرسلن و ساخت روکش پی اف ام (PFM)، این عیب را برطرف کند.

هزینه و قیمت روکش دندان طلا چقدر است؟

ازآنجایی‌که طلا یک فلز گران‌قیمت است، اندازه روکش طلا تاثیر زیادی در محاسبه قیمت آن دارد. همچنین قیمت نهایی روکش طلا به عوامل دیگری مانند وضعیت اولیه سلامتی دندان و میزان مهارت دندانپزشک نیز بستگی دارد.

برخی از طرح‌های بیمه دندانپزشکی هزینه روکش دندان را به طور کامل یا جزئی پوشش می‌دهند. با این حال، اگر نصب روکش طلا به‌عنوان یک کار زیبایی در نظر گرفته شود، ممکن است شرکت بیمه هزینه آن را پوشش ندهد. معمولا در صورتی تحت پوشش قرار می‌گیرد که با هدف پوشاندن دندان پوسیده، عصب‌کشی‌شده یا پُرشده نصب شود. بنابراین، بهتر است از قبل در مورد هزینه کلی روکش طلا خود با دندانپزشک صحبت کنید.

بنابراین، چون روکش دندان طلا به‌عنوان یکی از انواع روکش دندان، دوام زیادی دارد و نیاز به مراجعه مداوم برای ترمیم یا تعویض آن نیست. بعد از نصب، در درازمدت باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما می‌شود. همچنین با ظهور روکش پی اف ام دیگر نگرانی برای ظاهر زردرنگ این نوع روکش نیست.

 

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.