جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قالب گیری ارتودنسی چقدر طول میکشد؟

قالب گیری ارتودنسی چقدر طول میکشد
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

باید بدانیم که قالب گیری ارتودنسی دندان، یکی از مراحل ارتودنسی است. اینکه قالب گیری ارتودنسی چقدر طول می‌کشد و به چه شکلی انجام می‌شود. مواردی است که در این مطلب در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

زمانی که برای اولین بار به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنید، دکتر متخصص، یک معاینه بصری از وضعیت دندان‌های شما انجام می‌دهد و برای به دست آوردن تصویر کامل از دندان‌ها، لثه‌ها و استخوان‌های فکتان، از آن‌ها تصویر رادیوگرافی دیجیتالی تهیه می‌کند. در این صورت، اگر دندان‌هایتان، نیاز به جرمگیری یا پرکردگی داشته باشند، آن‌ها را برطرف و پیش از شروع درمان، مراحل قالب گیری ارتودنسی را آغاز می‌کند.

چرا قالب گیری ارتودنسی ضروری است؟

همان‌طور که گفتیم، قالب گیری ارتودنسی از مراحل ضروری قبل از درمان ارتودنسی است که در آن، از مواد خمیری مانند برای نمونه‌برداری دقیق از ساختار فک و دندان‌های شما استفاده می‌شود. تهیه این قالب دندان ارتودنسی به ارتودنتیست‌ها کمک می‌کند تا تصویر کاملی از چینش و فاصله بین دندان‌ها و اندازه فک و دندان‌هایتان داشته باشند و همچنین، به میزان جلو یا عقب بودن فک و میزان ناهماهنگی در دندان‌هایتان پی ببرند تا در نهایت، ساخت بریس ارتودنسی متناسب با دندان‌های شما با دقت بالایی انجام شود.

علاوه بر این‌ها، قالب‌گیری ارتودنسی، شامل مرحله دیگری برای ساخت ریتینرها نیز می‌شود و آن، زمانی است که بریس‌ها از روی دندان‌هایتان برداشته می‌شوند. در این صورت، نیاز به یک نگهدارنده دندانی دارید که بتواند چینش دندانی جدید را حفظ و از حرکت دندان‌های شما جلوگیری کند.

قالب گیری ارتودنسی دندان

مراحل قالب گیری ارتودنسی چگونه است؟

در ابتدا، ارتودنتیست، مواد قالب گیری ارتودنسی را آماده می‌کند. این مواد که از متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به آلژینات اشاره کرد، یک ترکیب پودری است که از جلبک دریایی ساخته می‌شود و با اضافه شدن مقداری آب به آن، یک حالت خمیری با قوام پلاستیکی پیدا می‌کند.

از آنجایی که برخی از مراجعین، ممکن است نسبت به طعم خمیر، احساس ناخوشایندی داشته باشند، برای بهتر شدن طعم آن، به ترکیب آلژینات و آب، مقداری طعم دلخواه اضافه می‌شود تا تجربه دلپذیری را به فرد مراجعه‌کننده ارائه دهد.

  • در صورت استفاده از این خمیر برای قالب‌گیری، معمولاً فقط به 60 ثانیه زمان نیاز است تا سفت شود و شکل دندان و فک شما را به خود بگیرد.
  • بلافاصله پس از آماده شدن مواد قالب‌گیری، متخصص ارتودنسی، داخل تری‌هایی (Tray) که مشابه فک بالا و پایین شما ساخته شده‌اند را با مواد قالب‌گیری پر می‌کند و تری‌ها را به صورت جداگانه در محل اطراف دندان‌ها و لثه‌های شما قرار می‌دهد.
  • ماده جایگزینی به نام وینیل پلی سیلوکسان (VPS) نیز وجود دارد که مبتنی بر سیلیکون است و می‌تواند بین 2 تا 5 دقیقه، عملیات قالب‌گیری از دهان شما را انجام دهد. ارتودنتیست‌ها، همچنین ممکن است برای تهیه مواد قالب‌گیری از پلی‌اترها نیز استفاده کنند.

  • معمولاً ابتدا، مرحله قالب‌گیری از فک پایین شروع می‌شود و از فرد مراجعه‌کننده درخواست می‌شود تا بعد از قرار گرفتن تری در داخل دهانش، فک خود را ببندید. سپس، بعد از گذشت چند ثانیه، با سفت شدن مواد در جای خود، فک باز می‌شود و قالب دندان‌های ایجاد شده از دهان فرد خارج می‌شود.

قالب گیری ارتودنسی چقدر طول میکشد؟

فرآیند قالب‌گیری در درمان ارتودنسی برای مراجعه‌کنندگان، در یک جلسه و معمولاً در حدود سه تا پنج دقیقه به طول می‌انجامد؛ اما در حالت کلی، با در نظر گرفتن نوع مواد قالب‌گیری و معاینات دندانپزشکی، عمل قالب‌گیری دندان حدود 15 دقیقه یا کمتر طول می‌کشد؛ پس نگرانی نداشته باشید و به متخصص ارتودنسی خود برای انجام سریع مراحل قالب‌گیری، اطمینان داشته باشید.

برای ارتودنسی دندان خود نیاز به مشاوره دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با متخصصان ارتودنسی میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

مرحله بعد از قالب گیری ارتودنسی کدام است؟

بعد از انجام مراحل قالب گیری ارتودنسی، قالب دندانی تهیه شده به لابراتوار ارسال می‌شود. در آنجا، تکنسین مربوطه، کست دندانی که یک نمونه سه‌بعدی از دندان‌های فرد مراجعه‌کننده را ارائه می‌دهد، با استفاده از گچ دندانپزشکی تهیه می‌کند تا در ساخت بریس‌های ارتودنسی مورد استفاده قرار گیرد.

قالب گیری ارتودنسی ثابت چگونه انجام می‌شود؟

ارتودنتیست‌ها، ممکن است بر اساس وضعیت دندان‌های فرد مراجعه‌کننده از شیوه ارتودنسی ثابت به جای متحرک استفاده کنند. در این روش مرتب‌سازی دندان، پس از قالب‌گیری اولیه، براکت‌ها که به صورت نگین‌هایی به دندان‌ها می‌چسبند و با سیم قوسی به یکدیگر متصل می‌شوند، برخلاف ارتودنسی متحرک تا پایان دوره درمان، امکان جدا شدن از دندان‌ها را ندارند. پس از طی شدن دوره درمان و باز کردن بریس‌ها، قالب‌گیری ارتودنسی ثابت برای تهیه ریتینر و تثبیت موقعیت دندان‌ها انجام می‌شود.

قالب گیری ارتودنسی یکی از مراحل ضروری و بدون درد است که انجام آن توسط متخصص ارتودنسی برای تعیین شکل و چینش نهایی دندان‌های شما بسیار اهمیت دارد. اساساً، بدون قالب‌گیری، ارتودنسی و ترمیم دندان‌های شما امکان‌پذیر نخواهد بود. در حالی که قالب‌گیری دندان می‌تواند برای برخی افراد، تجربه ناخوشایندی باشد و سبب ایجاد حالت تهوع در آن‌ها شود، اما ارزش آن را دارد و می‌تواند لبخندی زیبا برای شما به ارمغان آورد.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین متخصصان ارتودنسی، بالاترین کیفیت را در زمینه ارتودنسی دندان برای شما ارائه می‌کند.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.