جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

7 گام از مراحل ارتودنسی چیست؟

مراحل ارتودنسی
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

شناخت مراحل ارتودنسی دندان گام نخست برای شما است که دوست دارید خودتان یا عزیزانتان دندان‌هایی مرتب و زیبا داشته باشید. البته زیبایی تنها دستاورد ارتودنسی دندان‌ها نیست. مرتب بودن دندان‌ها باعث جلوگیری از جرم گرفتن، پوسیدگی، سیاه شدن و خراب شدن دندان‌ها می‌شود. هرچند که زیبایی بیشتر چهره شما نیز از مهم‌ترین پیامدهای ارتودنسی دندان به شمار می‌رود.

برای آشنایی با مراحل ارتودنسی دندان همراه ما باشید.

چه افرادی باید مراحل ارتودنسی دندان را طی می‌کنند؟

داوطلبان ارتودنسی دندان به دو گروه اصلی دسته‌بندی می‌شوند:

  • کسانی که به مرتب بودن و زیبایی دندان‌هایشان اهمیت می‌دهند.
  • کسانی که سلامت دندان‌ها و بهداشت دهان و دندان برایشان اهمیت زیادی دارد.

مراحل ارتودنسی چند مرحله است؟

مراحل ارتودنسی دو فک بالا و پایین در چند مرحله انجام می‌شود که باید به دست پزشکان متخصص انجام گیرد. انتخاب بهترین متخصص دندان‌پزشک نخستین گام شما است تا روند مرتب شدن دندان‌هایتان به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. پس از آن می‌توانید با خیال راحت، ارتودنسی دندان‌های خود را به پزشک خود بسپارید و منتظر نتیجه بمانید. به طور کلی مراحل ارتودنسی دو فک شامل 7 مرحله است:

  • مشاوره
  • عکس برداری
  • قالب گیری
  • ترمیم دندان‌ها
  • براکت گذاری
  • مراقبت از دندان‌ها
  • معاینه‌های دوره‌ای

در ادامه هر مرحله را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

مرحله یکم از مراحل ارتودنسی دندان ⇐ مشاوره

مرحله برنامه‌ریزی شامل مراحل معاینه، مشاوره و ارزیابی دندان‌های شما است. در این مرحله، بیمار از مشکلات دندان‌ها و فک خود با پزشک صحبت می‌کند و هدف خود را از انجام ارتودنسی برای او توضیح می‌دهد. نامرتب بودن دندان‌ها و ناهنجاری‌های فک و دندان، در همین مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بهترین تصمیم برای مرتب کردن دندان‌ها گرفته شود.

گاهی اوقات دندان‌پزشک شما به این نتیجه می‌رسد که درمان ناهنجاری‌های دندانی شما با استفاده از ارتودنسی برطرف‌‌شدنی است. گاهی نیز برای درمان کامل مشکلات فک و دندان‌هایتان، باید از جراحی فک نیز استفاده شود. البته تصمیم‌گیری قطعی برای انتخاب روش‌های درمانی و روش مناسب ارتودنسی به پس از انجام معاینه‌های کامل و عکس‌برداری از دندان‌ها موکول می‌شود.

 

مراحل ارتودنسی دندان با عکس

مرحله دوم از مراحل ارتودنسی دندان مرحله عکس‌برداری از دندان‌ها:

تصویربرداری دومین مرحله از مراحل ارتودنسی است. تنها با عکس‌برداری از دندان‌هایتان مشخص می‌شود بهترین روش ارتودنسی برای شما کدام است و آیا شما به جراحی فک هم نیاز دارید یا خیر. بنا به تشخیص دندان‌پزشک، شما ممکن است نیاز به عکس‌برداری OPG(رادیوگرافی یا رادیولوژی دندان) یا عکس‌برداری دیجیتال از فک و دندان‌هایتان داشته باشید.

عکس OPG موقعیت قرارگیری دندان‌ها و ریشه آنها را در فک شما نشان می‌دهد. همچنین با گرفتن عکس‌های دیجیتال از دندان‌‌ها، موقعیت هر دندان در ارتباط با دندان‌های دیگر، به‌صورت دقیق‌تری مورد بررسی قرار می‌گیرد. این‌گونه عکس‌های کامپیوتری تصویر دندان‌ها را تا چند برابر بزرگ می‌کند و کوچک‌ترین ویژگی‌های دندان‌ها و فک شما را هم به نمایش می‌گذارد.

مرحله سوم از مراحل ارتودنسی دندان مرحله قالب‌گیری از دندان‌ها:

قالب‌گیری از دندان‌ها سومین مرحله از مراحل ارتودنسی دو فک بالا و پایین شما است. متخصص ارتودنسی برای آگاهی کامل از وضعیت دندان‌های شما، قالب گیری ارتودنسی را تهیه می‌کند. با داشتن این قالب، وضعیت دندان‌ها پیش و پس از انجام ارتودنسی مشخص می‌شود.

مرحله چهارم از مراحل ارتودنسی دندان مرحله ترمیم دندان‌ها:

در بسیاری موارد، نیاز است تا یک یا چند دندان بیمار کشیده شود که در این صورت نیز کشیدن دندان‌ها و بهبود جای زخم آنها باید پیش از مرحله براکت‌گذاری انجام شده باشد. گاهی هم نیاز است تا درمان‌هایی روی ریشه یا پایه دندان‌های شما صورت گیرد که این کار هم پیش از شروع روند ارتودنسی صورت می‌گیرد. درمان پوسیدگی دندان هم باید پیش از آغاز مراحل ارتودنسی انجام شود.

برای ارتودنسی دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با متخصص ارتودنسی میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

مرحله پنجم از مراحل ارتودنسی دندان مرحله نصب براکت‌ها:

  • گام بعدی در مراحل ارتودنسی از اول تا آخر، نصب براکت بر روی دندان‌ها است. پیش از این مرحله، انتخاب روش ارتودنسی و انتخاب نوع براکت‌ها صورت گرفته است. با توجه به نوع براکت انتخابی، زمان کار گذاشتن براکت‌ها از نیم تا دو ساعت به درازا می‌کشد. ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد. که توسط دندانپزشک در مراحل ارتودنسی برای بیمار انتخاب می‌شود. به طور خلاصه انواع ارتودنسی به صورت زیر است.
  • ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی نامرئی
  • ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی دیمون
  • ارتودنسی لینگوال

مرحله ششم از مراحل ارتودنسی دندان مرحله مراقبت از دندان‌ها:

مراقبت از دندان‌ها از مهم‌ترین مراحل ارتودنسی دو فک است که در تمام دوره‌ای که براکت‌ها بر روی دندان‌ها قرار دارد، باید انجام شود.

از مهم‌ترین اقدامات درمانی که باید در این مرحله صورت گیرد، باید به موارد گوناگونی اشاره کنیم:

  •  پس از خوردن هر خوراکی، دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  •  برای خارج کردن تکه‌های غذا از بین براکت‌ها، از مسواک‌های کوچک و نرم بهره ببرید.
  • روش درست مسواک زدن دندان‌های براکت‌دار خود را یاد بگیرید و از مسواک‌های ویژه ارتودنسی برای تمیز کردن دندان‌هایتان استفاده کنید.
  • تا جایی که می‌توانید، از خوردن خوراکی‌های چسبناک و شیرین خودداری کنید.
  •  پس از مصرف غذا، از نخ دندان برای تمیز کردن دندان‌های خود بهره ببرید.
  • ارتودنسی‌های متحرک را پس از درآوردن از دهان، در محل مخصوص خود نگهداری کنید.
  • از خوردن خوراکی‌های سفت و سخت خودداری کنید.
  • در صورت احساس درد، از مسکن‌هایی که پزشک شما برایتان تجویز کرده، استفاده کنید.
  • مراقب براکت‌های کارگذاشته شده بر روی دندان‌های خود باشید.
  • از خوردن خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی خودداری کنید.

 

مراحل ارتودنسی از اول تا آخر

مرحله هفتم از مراحل ارتودنسی دندان مراجعه‌های دوره‌ای به متخصص ارتودنسی:

پس از کار گذاشتن براکت بر روی دندان‌ها، شما باید در زمان‌های مشخصی که از سوی متخصص مشخص می‌شود، برای معاینه به نزد پزشک خود بروید. در هریک از این جلسه‌ها، پزشک با تنظیم براکت‌ها، دندان‌های شما را به سوی مرتب شدنِ کامل پیش می‌برد.

مرحله هشتم از مراحل ارتودنسی دندان ⇐ استفاده از ریتینر:

پس از گذشتن مراحل بهبودی، زمان جدا کردن براکت‌ها از روی دندان‌های شما فرا می‌رسد. اکنون پزشک براکت‌هایی را که ماه‌ها بر روی دندان‌های شما بوده، جدا می‌کند و دندان‌های مرتب‌شده و زیبای شما به‌صورت کامل در معرض دید قرار می‌گیرند. اما برای حرکت نکردن دندان‌ها و ثابت ماندن آنها در جای خود، هنوز هم باید از نگهدارنده‌ای بر روی آنها استفاده شود که ریتینر ارتودنسی نامیده می‌شود.

ریتینرها ثابت‌کننده دندان‌ها هستند و بنا به تشخیص متخصص، از شش ماه تا سه سال بر روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. ریتینرها به دو نوع ثابت و متحرک دسته‌بندی می‌شوند.

مراحل ارتودنسی از اول تا آخر در هریک از روش‌های آن با دیگری، اندکی متفاوت است. اما عامل موفقیت ارتودنسی در همه این روش‌ها، یک نکته است و آن هم مراقبت از براکت‌ها و استفاده مرتب از آنها است. فراموش نکنید که رمز موفقیت بهبود وضعیت و انحراف دندان‌ها، انجام مراحل ارتودنسی از اول تا آخر توسط متخصص ارتودنسی است.شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با ارائه بهترین خدمات دندانپزشکی و طرح ویژه پرداخت اقساطی در خدمت مراجعین محترم است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

مراحل ارتودنسی دو فک به طور کلی شامل 7 مرحله است که از مشاوره آغاز و تا معاینه‌های دوره‌ای را شامل می‌شود. در این مقاله به طور کامل همه مراحل ارتودنسی را توضیح داده‌ایم.

مراحل ارتودنسی
  1. مشاوره
  2. عکس برداری یا رادیولوژی
  3. قالب گیری
  4. ترمیم دندان‌ها
  5. براکت گذاری
  6. مراقبت از دندان‌ها
  7. معاینه‌های دوره‌ای

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.