جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع ارتودنسی دندان چیست و کدام یک برای شما مناسب است؟

انواع ارتودنسی
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

امروزه انواع ارتودنسی از روش‌های درمانی محبوبی است که توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی برای رفع ناهنجاری‌ها دندانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش درمانی از ابزارهای مختلفی مثل بریس (پایه اتصال به دندان)، براکت (پایه‌های نگهدارنده و تنظیم‌کننده) و… استفاده می‌شود و با نصب آنها، فرایند جابه‌جایی دندان به‌آرامی انجام خواهد شد. انواع ارتودنسی کمک می‌کند تا دندان‌ها به‌مرور زمان در جای مناسب خود قرار بگیرد و هرگونه کجی، فاصله زیاد و سایر ناهنجاری‌ها بر طرف شود.

در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با این روش درمانی آشنا کنیم و به معرفی انواع ارتودنسی بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای نوشته همراه ما باشید.

بسیاری از افراد با مشکلات و ناهنجاری مختلفی در ناحیه فک و دندان‌های خود مواجه هستند. مشکلاتی نظیر بی‌نظمی دندان‌ها، غیر هم تراز بودن و ... . ارتودنسی دندان (Orthodontics) یکی از روش‌های درمانی بسیار پر کاربرد و مؤثر است که برای اصلاح مشکلات این چنینی انجام می‌شود. درمان ارتودنسی یکی از مهم‌ترین تخصص‌های دندانپزشکی است. در این روش ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی با کمک بریس‌های دندانی و ابزارهای مخصوص ارتودنسی و به طور کلی از طریق انواع ارتودنسی، به اصلاح ناهنجاری و بی‌نظمی‌ها می‌پردازد.

انتخاب یکی از انواع ارتودنسی به تشخیص دندانپزشک و البته میزان ناهنجاری بستگی دارد. به‌طور کل با این روش دندان به‌آرامی حرکت کرده و مشکلات نواحی فک به‌مرور بر طرف و درمان می‌شود. در ادامه با انواع ارتودنسی و تفاوت‌های آنها با یکدیگر آشنا می‌شوید.

معرفی انواع ارتودنسی و بررسی ویژگی‌های آنها

بریس‌های دندانی شامل مدل‌های مختلفی هستند که به‌طور کل به دو گروه زیر تقسیم می‌شوند و هرکدام از آنها شامل روش‌های مختلفی می‌شوند.

  • ثابت
  1. ارتودنسی دیمون
  2. ارتودنسی لینگوال
  3. ارتودنسی سرامیکی
  • متحرک
  1. ارتودنسی شفاف

در ادامه هریک از انواع ارتودنسی را توضیح می‌دهیم.

انواع ارتودنسی دندان چیست

ارتودنسی ثابت

یکی از رایج‌ترین انواع ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است. در ارتودنسی ثابت براکت‌ها توسط خود فرد قابل‌حرکت نیستند و تنها دندانپزشک می‌تواند آنها را از دهان خارج کند.

  • در این روش براکت کاملاً بر روی دندان فیکس می‌شود و هیچ‌گونه فضای آزادی بین دندان و ابزار ارتودنسی وجود ندارد.
  • بریس‌های ثابت معمولاً برای مشکلات و ناهنجاری‌های عمیق‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند و زمان درمان در آنها گاهی تا 2 سال هم به طول می‌انجامد.
  • یکی از نقاط مثبت ارتودنسی ثابت این است که درصد تأثیرگذاری آن بسیار بالاست و نسبت به روش‌های دیگر نتایج بهتری را ایجاد می‌کند.
  • اما باید توجه داشت که به دلیل غیر متحرک بودن، دندان‌ها مستعد پوسیدگی هستند و باید به طور مدام مورد معاینه قرار بگیرند. رعایت بهداشت دهان و دندان نیز یکی از روش‌های مؤثر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان خواهد بود.
  • در ارتودنسی ثابت باید به‌صورت ماهانه به دندان‌پزشک مراجعه کرده تا میزان حرکت دندان‌ها بررسی شود و تنظیمات مجددی بر روی براکت‌ها انجام گیرد.
ممکن است تا چند روز پس از نصب براکت کمی احساس درد در ناحیه فک و صورت خود داشته باشید که کاملاً طبیعی است. می‌توان برای کنترل درد با مشورت پزشک از انواع مسکن استفاده کرد تا زمانی که به طور کامل با ارتودنسی خود عادت کنید.

ارتودنسی دیمون

  • روش ارتودنسی دیمون هم یکی از انواع ارتودنسی ثابت است که در آن نیز براکت‌ها توسط دندانپزشک کاملاً بر روی دندان فیکس می‌شود.
  • در این روش از نوع براکت خاص استفاده می‌شود که کاملاً ثابت نبوده و دارای قابلیت کشویی هستند.
  • ارتودنسی دیمون اجازه می‌دهد تا براکت به‌صورت خودکار حرکت کند و طبق حالت طبیعی دندان در جای مناسب خود قرار بگیرد.
  • یکی از مزیت‌های بزرگ این روش از ارتودنسی، نظافت راحت آن است؛ زیرا براکت‌ها آزادی بیشتری دارند و مانند ارتودنسی ثابت، نیاز به سفت‌شدن ندارند.
  • به‌طورکلی، براکت‌های دیمون فشار کمتری را به فک و دندان وارد می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا فرد احساس بهتری با این نوع براکت داشته باشد.

تنها تفاوتی که بین ارتودنسی دیمون و ثابت وجود دارد، همین براکت‌ها هستند، زیرا برخلاف روش قبل دیگر نیازی به معاینه مدام دندانپزشک و سفت کردن براکت توسط او نخواهد بود. همین قابلیت باعث شده تا هزینه این روش گران‌تر از ارتودنسی ثابت باشد، اما معمولاً سرعت بهبود ناهنجاری‌ها در ارتودنسی دیمون بیشتر خواهد بود.

ارتودنسی لینگوال

روش درمانی لینگوال هم مانند مورد قبل جزو انواع ارتودنسی‌ ثابت قرار می‌گیرد، اما طبیعتاً تفاوتی با روش‌های دیگر دارد.

  • در این روش، کلیه ابزارهای ارتودنسی برخلاف سایر موارد در پشت دندان نصب می‌شود و شما هیچ براکت یا بریسی را در جلوی دندان خود نخواهید داشت.
  • با ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی می‌توان ناهنجاری‌های شدید دندان را درمان کرد و پس از گذشت زمان درمان، لبخند زیبایی را به دست آورد.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی‌های سرامیکی یکی از محبوب‌ترین روش‌های درمانی است و دلیل آن دید کمتر بریس‌ها و ظاهر بهتر دندان‌هاست.

  • بسیاری از افراد ارتودنسی را به دلیل ظاهر آن دوست ندارند و به همین دلیل از این روش درمانی خودداری می‌کنند. اما ارتودنسی سرامیکی به دلیل ماهیت بریس‌ها، کمترین میزان تغییر را ایجاد می‌کند.
  • ارتودنسی سرامیکی هم نوعی روش ثابت است و براکت‌ها بر روی دندان فیکس می‌شوند؛ اما بریس‌های به‌کاررفته در این روش سرامیکی شفاف هستند و دید زیادی ندارند.
  • در این روش می‌توان رنگ بریس را مطابق با رنگ دندان‌های طبیعی فرد تغییر داد و بازهم باعث کاهش دید ارتودنسی شد.

بریس‌های سرامیکی برخلاف مدل‌های فلزی باعث هیچ‌گونه آلرژی نمی‌شوند و افراد در روند درمان خود با کمترین میزان مشکل مواجه خواهند شد. طول درمان با استفاده از براکت‌های سرامیکی ممکن است کمی طولانی‌تر از روش‌های دیگر باشد و البته به دلیل شکننده بودن سرامیک، نیاز به مراقبت بیشتری هم دارد.

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی متحرک

در ابتدای بخش به این موضوع اشاره کردیم که درمان ارتودنسی به دو گروه ثابت و متحرک تقسیم می‌شود. ارتودنسی متحرک روشی است که معمولاً برای ناهنجاری‌های کوچک و جزئی مورداستفاده قرار می‌گیرد و طول درمان آن نیز بسیار کوتاه‌تر از روش ثابت است. در این روش فرد بدون نیاز به پزشک می‌تواند ارتودنسی را از دهان خود خارج کرده و مجدداً آن را متصل کند.

  • به همین خاطر نظافت و رسیدگی به دندان‌ها بادقت و سرعت بیشتری انجام می‌شود. پس از مراجعه به دندان‌پزشک و بررسی مشکلات دندانی، برای ساخت ارتودنسی متحرک از دندان‌ها قالب‌گیری می‌شود و بریس‌ها مطابق فرم دندان شما ساخته خواهد شد.
  • میزان تأثیرگذاری ارتودنسی متحرک بیشتر در سنین کودکی و در هنگام شکلی گیری استخوان‌ها است.
  • باید توجه داشت که حتی با وجود متحرک بودن بریس تنها باید در زمان غذاخوردن آن را از دهان خارج کرد.
  • خارج‌کردن ارتودنسی به مدت زیاد می‌تواند میزان تأثیرگذاری آن را کاهش داده و باعث طولانی‌شدن زمان درمان شود. درمان مشکلات دندانی با استفاده از ارتودنسی متحرک بسته به میزان ناهنجاری متفاوت است و حداکثر تا 1 سال به طول می‌انجامد.

بریس‌های هاولی، بریس‌های شفاف یا نامرئی، بریس بایت پلیت، پلاک زد اسپرینگ و ریتینر ارتودنسی و… از انواع مدل‌های ارتودنسی متحرک هستند که بسته به میزان ناهنجاری و تشخیص دندان‌پزشک مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ارتودنسی شفاف یا نامرئی

این مدل، یعنی ارتودنسی نامرئی، محبوب‌ترین روش ارتودنسی متحرک است که به دلیل نامرئی‌بودن آن موردتوجه بزرگسالان قرار می‌گیرد.

  • این بریس یا پلاک از سرامیک است و به همین دلیل هیچ‌گونه تغییری را در دندان فرد به وجود نمی‌آورد.
  • انتخاب این روش به تشخیص دندانپزشک بستگی دارد و ممکن است برای همه افراد قابل‌اجرا نباشد.
  • ارتودنسی نامرئی نسبت به سایر درمان‌های متحرک هزینه بیشتری دارد و کمی گران‌تر است.

انواع ارتودنسی

مراقبت از انواع ارتودنسی دندان

یکی از مواردی که در نگه‌داری انواع ارتودنسی اهمیت دارد ایتفاده از مسواک خاص است. مسواک‌های مناسب برای انواع ارتودنسی به صورت زیر است:

  • مسواک نرم
  • مسواک گرد
  • مسواک منحنی
  • مسواک زاویه دار
بهترین نوع مسواک برای انواع ارتودنسی مسواکی است که بتواند درزها و شکاف‌های بین براکت‌ها را تمیز کند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع ارتودنسی آشنا کنیم و به معرفی ویژگی‌ها و مزایا هرکدام از آنها بپردازیم. ناهنجاری‌های دندانی ممکن است در هر فردی وجود داشته باشد و مشکلات متعددی را بسته به گستردگی مشکل برای او به وجود بیاورد.

نکته مهم این است که امروزه انواع ارتودنسی برای کمک به این بیماران به وجود آمده که می‌تواند مشکل آنان را به طور کامل حل کند. درمان ناهنجاری‌های درمانی در سنین کودکی با تأثیر بیشتری همراه خواهد بود و در مدت‌زمان کوتاه‌تری نتیجه مثبت را به وجود می‌آورد.

بنابراین، بهتر است تا قبل از درگیرشدن فرد با مشکلات متعدد، در سنین 7 تا 9 سال به تشخیص دندانپزشک از ارتودنسی مناسب برای درمان استفاده کنیم. در پایان اگر سؤال یا تجربه‌ای درمورد انواع ارتودنسی دارید، می‌توانید آن‌ را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین متخصصان ارتودنسی، بالاترین کیفیت را در زمینه انواع ارتودنسی برای مراجعین فراهم می‌کند. همچنین از طرح دندانپزشکی اقساطی یز می‌توانید برای پرداخت آسان هزینه‌ها با بهترین شرایط استفاده کنید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

به‌طور کلی انواع ارتودنسی دندان به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم می‌شود. که هر کدام به گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌شود. برای مطالعه بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

خیر انتخاب هر یک از انواع ارتودنسی متناسب با شرایط فک، دندان‌ها و میزان ناهنجاری‌های بیمار است که توسط متخصص ارتودنسی تشخیص داده می‌شود.

را‌ه‌های مراقبت از انواع ارتودنسی دندان
  • مسواک مخصوص
  • نخ دندان
انواع ارتودنسی دندان
  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی ثابت

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.