جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

این سوال که آیا ارتودنسی درد دارد؟ اولین چیزی است که هنگام ارتودنسی دندان به ذهنتان خطور می‌کند! درد ناشی از ارتودنسی ذهن افراد بسیاری را مشغول کرده؛ درست است ارتودنسی درد دارد، اما این درد قابل تحمل است و همچنین راه‌های زیادی برای کاهش درد ارتودنسی دندان وجود دارد ‌.در ادامه به درد ارتودنسی دندان و معرفی روش‌های کاهش درد ارتودنسی دندان خواهیم پرداخت.

علت ایجاد درد در ارتودنسی دندان‌ها

در ابتدا باید گفت که ارتودنسی دندان یعنی چه؟ ارتودنسی دندان درمانی است که برای نامنظم بودن و ناهماهنگ بودن دندان‌ها به کار برده و تجویز می‌شود. هنگامی که دندان‌ها در ردیف اصلی خود قرار نداشته باشند و باعث ایجاد نامنظمی در دهان و فک شوند؛ فرد باید ارتودنسی دندان را برای درمان بیماری خود شروع کند.

در اکثر مواقع در ارتودنسی دندان، هنگامی که بریس ها تنظیم و سفت می‌شوند، معمولا افراد در روزهای ابتدایی احساس درد و ناراحتی خواهند داشت. احساس اضافی بودن بریس ها در دهان ممکن است باعث ناخوشایندی حال شما شود.

درد ناشی از ارتودنسی معمولا بخاطر جای زخم، برخورد براکت به گونه، دندان‌ها و یا لب به‌وجود آمده و همچنین هنگام سفت کردن سیم‌ها، درد زیادی در دندان‌ها به وجود می‌آید.

انواع دردهای ارتودنسی دندان

 همانطور که پیش‌تر اشاره شد؛ پس از محکم کردن و سفت کردن براکت‌ها، به دلیل اینکه به مرور زمان دندان‌ها برای منظم شدن و قرار گرفتن در یک ردیف حرکت می‌کنند؛ که این حرکت دندان‌ها، باعث ایجاد و احساس درد در افراد بیمار می‌شود، که این درد معمولا تا دو روز ادامه خواهد داشت، در برخی از بیماران نیز ممکن است که اصلا دردی ایجاد یا بروز نکند.

 به طور کلی پس از محکم کردن براکت دندان‌ها عوارضی از جمله؛ دندان درد، فک درد، لثه حساس، مشکل در غذا خوردن ،سردرد و غیره ممکن است در افراد بیمار بروز کند، که این دردها برای بیمار آزاردهنده خواهد بود.

خوشبختانه دردهای ارتودنسی خیلی طولانی نبوده و معمولا جزئی هستند. این دردها ممکن است در اثر شکستن براکت‌ها، سیم‌ها و بندها یا شل شدن آن‌ها، بخاطر خوردن موادغذایی سفت و چسبنده یا بازی با آن‌ها، به‌وجود بیاید.

روش‌های آرام کردن درد ارتودنسی دندان

روش‌های زیادی برای کاهش درد در ارتودنسی دندان وجود دارد؛ که شما می‌توانید هنگام داشتن درد در خانه با بهره‌گیری از این روش‌ها درد دندان خود را بهبود ببخشید. با استفاده از این روش‌های ساده و راحت، می‌توانید به طرز چشمگیری درد ارتودنسی دندان‌های خود را کاهش و تسکین بدهید.

از جمله راه‌های کاهش درد ارتودنسی دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

● استفاده از داروهای مسکن برای تسکین درد ارتودنسی دندان:

هنگام درد دندان می‌توانید از قرص‌هایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کنید. مصرف این مسکن‌ها در کاهش درد ارتودنسی دندان موثر هستند. نحوه و مقدار استفاده از قرص بل توسط پزشک برای شما تجویز شود.

● استفاده از رژیم‌غذایی مناسب برای کاهش درد:

 افرادی که تازه ارتودنسی دندان انجام داده‌اند باید از خوردن غذاهای سفت مانند گوشت، مرغ، حبوبات و غیره خودداری کنند. مصرف غذاهای نرم مانند پوره سیب‌زمینی، سوپ، انواع پودینگ، فرنی و غیره می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش و تسکین درد ارتودنسی دندان داشته باشد.

● خوردن بستنی:

یکی از راه‌های ضروری و خیلی راحت برای کاهش درد ناشی از ارتودنسی دندان، خوردن بستنی است. به دلیل سرد بودن بستنی، ورم لثه‌ها و درد ناشی از نصب ارتودنسی به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

توصیه می‌شود بالافاصله پس از ارتودنسی، بستنی بخورید. همچنین خوردن دو یا سه عدد بستنی در روز می‌تواند تاثیر زیادی در تسکین درد ارتودنسی دندان‌ها داشته باشد.

● استفاده از کمپرس سرد:

 کمپرس یخ می‌تواند در کاهش و تسکین درد ارتودنسی دندان به شما کمک کند. کمپرس مانند نوشیدن آب سرد باعث کاهش دردها و ناراحتی‌های دهانی ایجاد شده توسط ارتودنسی برای شما می‌شود. علت تسکین درد با کمپرس سرد به این دلیل است که سرما می‌تواند باعث بهبود تورم و التهاب لثه‌ها شود.

● ماساژ دادن لثه‌ها:

ماساژ دادن لثه‌ها نیز از دیگر راه‌های کمک به کاهش درد در ارتودنسی دندان است. می‌توانید هنگام درد، به آرامی اطراف دهان و لثه‌ها را ماساژ دهید؛ این کار باعث کاهش تورم لثه‌ها و در نتیجه کاهش و تسکین درد می‌شود.

در این مقاله به طور کلی به سوال که آیا ارتودنسی درد دارد؟ پرداختیم. همانطور که ذکر شد، درد ناشی ارتودنسی زیاد جدی نبوده و با استفاده از روش‌های بسیار ساده و راحت می‌توانید درد خود را کاهش و تسکین بدهید. همچنین می‌توانید با رعایت نکات لازم پس از ارتودنسی دندان، مانند خوردن غذای نرم و خوردن بستنی، آب سرد و غیره، درد خود را تسکین داده و کاهش دهید. درنتیجه ترس ناشی از درد در ارتودنسی زیاد جدی نیست و در صورت داشتن بیماری نامنظم بودن دندان‌های خود می‌توانید از درمان ارتودنسی کمک بگیرید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.