جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

3 روش برای سفیدکردن دندان و معرفی بهترین سفید کننده دندان

سفید کردن دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

همه می‌دانیم که سفید کردن دندان(Teeth whitening) با هدف روشن کردن رنگ دندان‌ها انجام می‌شود. دلایل زیادی برای تغییر رنگ دندان‌ها وجود دارد. اصولا متخصصان دندانپزشکی ابتدا دلیل تغییر رنگ دندان را تشخیص می‌دهند و در مورد اینکه آیا سفید کردن دندان یک درمان موثر برای شما است یا خیر، توصیه‌هایی ارائه می‌دهند.

معمولا با افزایش سن، ترک‌های ریزی روی دندان‌ها ظاهر می‌شوند. با گذشت زمان، باکتری‌ها در این ترک‌ها تجمع می‌یابند و باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. در حال حاضر امکان سفید کردن دندان‌ها هم در خانه و هم در مطب دندانپزشکی وجود دارد.

معمولا در مطب دندانپزشک از روش‌هایی مانند جرم‌گیری، تماس موادی مانند پراکسید هیدروژن با دندان‌ها و تابش نور برای پاک کردن باکتری‌ها و آثار آن‌‎ها از روی دندان‌ها استفاده می‌کند. درحالی‌که در خانه فقط امکان استفاده از خمیردندان، ژل یا نوارهای مخصوص سفیدکننده است. مطالعه این مطلب می‌تواند پاسخ جامعی برای سوال چگونه دندان‌هایمان را سفید کنیم، ارائه دهد.

علت تغییر رنگ یا ایجاد لکه روی دندان‌ها چیست؟

تغییر رنگ یا تیره شدن دندان‌ها به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که با کنترل آن می‌توان تا حد زیادی از تیره شدن دندان جلوگیری کرد.

تغییر رنگ بخش خارجی دندان

 معمولا علت تغییر رنگ بخش خارجی دندان، آسیب به مینای دندان در اثر مصرف غذاها و نوشیدنی‌های نامناسب مانند الکل، تنباکو، قهوه و نوشابه‌های رنگی و گازدار است.

 اگر این مشکل بلافاصله با سفید کردن دندان درمان شود، دیگر نیازی به بلیچینگ نخواهد بود. عدم درمان آن می‌تواند منجر به آسیب به لایه داخلی دندان شود.

تغییر رنگ بخش داخلی دندان

تغییر رنگ بخش داخلی دندان ممکن است ناشی از عوامل ژنتیکی یا اکتسابی باشد. برخی افراد با افزایش سن، مصرف داروهایی مانند قطره آهن یا تتراسایکلین، ضربه یا پوسیدگی دندان دچار این مشکل می‌شوند.

به طور معمول، این نوع تغییر رنگ را نمی‌توان با روش‌های سفید کردن دندان یا حتی بلیچینگ رفع کرد و نیاز به اقدامات ترمیمی مانند کامپوزیت یا لمینت است.

سفید کردن دندان

نکات مهم قبل از سفید کردن دندان چیست؟

بهتر است بدانید که قبل از شروع مراحل سفید کردن دندان نکات زیر را رعایت کنید.

  • برای سفید کردن دندان‌ها باید 18 ساله یا بزرگتر باشید.
  • برای انجام این روش دندان‌ها و لثه‌های شما باید سالم باشند که دندانپزشک در جلسه مشاوره اولیه آن را بررسی می‌کند. اگر دچار بیماری‌های دهان و دندان مانند پوسیدگی یا عفونت باشید، قبل از سفید کردن دندان باید این مشکلات توسط دندانپزشک درمان شوند.
  • اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید بهتر است سفید کردن دندان‌هایتان را به تعویق بیندازید، زیرا مشخص نیست که آیا محصولات سفیدکننده می‌توانند روی جنین تأثیر بگذارند یا خیر.

 

 تجربه علیرضا از یاسوج:

من دو واحد روکش دارم آیا سفید کردن دندان باعث روشن شدن روکش‌ها هم می‌شود؟

پاسخ:

سفید کردن دندان باعث روشن شدن رنگ تاج یا روکش، بریج یا پروتز نمی‌شود. بنابراین اگر این اجزای مصنوعی دچار تغییر رنگ شده‌اند، باید برای تعویض آن‌ها اقدام کنید.

انواع سفید کردن دندان چیست؟

بهتر است از همین ابتدا بدانید که منظور از بلیچینگ، سفید کردن دندان‌ها فراتر از رنگ طبیعی آن‌هاست. درحالی‌که روش سفید کردن دندان‌ها برای بازگرداندن رنگ اصلی آن‌ها انجام می‌شود.

روش خانگي سفيد كردن دندان

در روش‌های خانگی می‌توان به استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده اشاره کرد. در این روش رنگ دندان حفظ می‌شود و بیش از اندازه سفید نمی‌شود. علاوه بر خمیر دندان‌های سفید کننده روش‌های دیگری وجود دارد که با استفاده از مواد طبیعی و خوراکی صورت می‌گیرد که به‌طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زنجبیل
  • موز
  • توت فرنگی
  • بلور نمک
  • جوش شیرین

نکته قابل توجه این است که این مواد به طور دائمی نمی‌توانند باعث سفید شدن دندان‌ها بشوند. از طرفی سریع ترین روش سفید شدن دندان در خانه استفاده از جوش شیرین است اما باید بدانید که استفاده بیش از حد از این مواد باعث می‌شود که مینای دندان آسیب ببیند.

سفید کردن با بلیچینگ دندان

سفیدکردن دندان از طریق بلیچینگ متفاوت است. برای انجام بلیچینگ به مواد خاصی مانند پراکسید هیدروژن با غلظت خیلی زیاد نیاز است که یکی از بهترین سفید کننده دندان است.

ازآنجایی‌که پراکسید کاربامید کندتر از پراکسید هیدروژن عمل می‌کند و به‌اندازه یک‌سوم آن قدرت دارد، معمولا در محصولات سفیدکننده خانگی از آن استفاده می‌شود.

↵می‌خواهم بیشتر بدانم: بلیچینگ دندان چیست

سفید کردن دندان با لیزر

استفاده از لیزر یکی دیگر از روش‌های سفید کردن دندان است. این روش که جدید و کم خطر است، به‌سادگی  و در کوتاه‌ترین زمان(چند جلسه 30 الی 60 دقیقه ای) می‌تواند زردی دندان‌های شما را از بین می‌رود. لازم به ذکر است که استفاده از لیزر برای افرادی که تغییر رنگ دندان‌هایشان زیاد بوده است، نیز مناسب است.

برای سفید کردن دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

نحوه سفید کردن دندان‌ها در مطب دندانپزشکی

مزیت اصلی سفید کردن دندان در مطب، تغییر رنگ قابل توجه دندان در مدت زمان کوتاه است. در ادامه نحوه سفید کردن دندان در مطب را توضیح می‌دهیم.

  • معمولا ابتدا دندانپزشک اقدام به جرم‌گیری می‌کند تا به کمک ابزارآلات خود بتواند پلاک‎ها و رسوبات روی دندان‌ها را حذف کند. سپس از ماده سفیدکننده پراکسید هیدروژن استفاده می‌کند.
  • پس از تماس غلظت بالایی از این ماده با دندان، به‌تدریج درون ساختار کریستالی دندان نفوذ کرده و می‌تواند رنگدانه‌های رسوب‌کرده را اکسید کند. در نتیجه عاج دندان رنگ روشن‌تری به خود می‌گیرد. تماس این ماده اکسیدکننده با لثه و بافت نرم دهان و چهره خطرناک است. به‌همین‌دلیل، دندانپزشک قبل از هرگونه اقدامی از یک وسیله پلاستیکی یا ژل مخصوص برای پوشش لثه‌ها استفاده می‌کند.
  • معمولا پراکسید هیدروژن به مدت 15 تا 20 دقیقه روی دندان‌ها باقی می‌ماند و سپس پاک می‌شود. گاهی برای از بین بردن لکه‌های سرسخت لازم است چندین جلسه مراجعه کنید.
  • به طور کلی، مدت زمان هر جلسه سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی بین 30 دقیقه تا یک ساعت است.
برای سفید شدن دندان‌های زرد در یک روز اغلب دندانپزشکان پس از تماس ماده سفیدکننده، از تابش نور با شدت بالا به مدت 6 تا 15 دقیقه نیز استفاده می‌کنند. در بین نورهایی که برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود، نور هالوژن موثرترین است. زیرا می‌تواند مولکول‌های پراکسید را بدون آسیب رساندن به پالپ دندان فعال تر کند.

سفید کردن دندان

نحوه سفید کردن دندان‌ها در خانه

اصولا سفید کردن دندان در خانه یک روش مکمل محسوب می‎شود و باید تحت نظر دندانپزشک انجام شود. شما می‌توانید برای ادامه روند سفید کردن دندان در مطب و افزایش ماندگاری آن، در خانه از خمیردندان‌ سفیدکننده استفاده کنید.

خمیردندان‌های سفیدکننده معمولا حاوی مواد ساینده یا مواد سفیدکننده ویژه هستند و می‌توانند لکه‌های موجود در سطح خارجی مینای دندان را از بین ببرند. برخی از خمیردندان‌ها حاوی ماده هگزامتافسفات سدیم هستند.

پراکسید کاربامید یک ماده رایج در ژل‌های سفیدکننده دندان است که در برخی از خمیردندان‌ها نیز یافت می‌شود. فتالیمیدو پروکسی کاپروئیک اسید که به‌عنوان PAP شناخته می‌شود، یکی دیگر از موادی است که ممکن است در خمیردندان‌ها برای سفید کردن دندان‌ها استفاده شود.

از دیگر روش‍های رایج برای سفید کردن دندان در خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از زردچوبه برای برای سفید شدن دندان
  • سفید شدن دندان با جوش‌شیرین و آبلیمو
  • سفید کردن دندان ها با پودر زغال فعال
  • سفید کردن دندان ها از طریق توت فرنگی
  • استفاده از جوش شیرین و سرکه
  • سفید شدن دندان با نمک
  • روشن کردن دندان با کمک برگ ریحان
  • سفید کردن دندان ها با روغن نارگیل
  • بهره گیری از نشاسته در روشن کردن دندان

 

از نظر دندانپزشکان، بهترین سفیدکننده دندان خانگی همان ژل پراکسید با غلظت پایین است که معمولا به‌شکل یک کیت به فروش می‌رسد. برای استفاده درون یک قالب پلاستیکی مخصوص تزریق می‌شود و به مدت یک ساعت یا بیشتر (گاهی در طول شب) روی دندان‌ها باقی می‌ماند. بدین‌شکل آسیبی به لثه‌ها و بافت دهان وارد نمی‌شود.

 

سریع ترین روش سفید شدن دندان در خانه

هزینه سفید کردن دندان

هزینه آن بسته به نوع روش و میزان مواد مورد استفاده متفاوت است. مطمئنا انجام آن در مطب هزینه بیشتر و نتایج بهتری برای شما دارد. با توجه به اینکه ممکن است لازم باشد حداقل سالی یکبار برای سفید کردن دندان‌های خود اقدام کنید، توصیه می‌کنیم به نکات ذکرشده توجه کنید. در شبکه دندانپزشکی میخک قیمت سفید کردن دندان به صورت زیر است.

    سفید کردن دندان قیمت (تومان)
    بلیچینگ هوم هر فک 2,500,000
    بلیچینگ آفیس هر فک 2,000,000

 

مزایا و معایب سفید کردن دندان‌ها در مطب و خانه

در این بخش قصد داریم تا به تفاوت‌های سفید کردن دندان در مطب و خانه اشاره کنیم تا متوجه مزایا و معایب هرکدام بشوید.

قدرت ماده سفیدکننده

محصولات خانگی معمولا حاوی 10 تا 22 درصد پراکسید کاربامید هستند، درحالی‌که محصولات سفیدکننده دندان در مطب حاوی ماده قوی‌تر پراکسید هیدروژن در غلظت‌های بین 15 تا 43 درصد هستند. به‌همین‌دلیل، اگر سفید کردن دندان در مطب با دقت بالایی انجام نشود خطر التهاب لثه و آسیب به مینای دندان بیمار را تهدید می‌کند.

محافظت از بافت‌های نرم اطراف دندان

در مطب، دندانپزشک با دقت ویژه‌ای از لثه و بخش داخلی دهان در برابر تماس مواد پراکسید محافظت می‌کند. درحالی‌که در زمان استفاده از ژل پراکسید در خانه، ممکن است سایز قالب پلاستیکی برای دندان‎های شما مناسب نباشد و در اثر نفوذ زمینه تحریک بافت‌های نرم فراهم شود.

 هزینه سفید کردن دندان

در حال حاضر استفاده از محصولات سفیدکننده خانگی کم‌هزینه‌ترین گزینه است و سفید کردن دندان‌ها در مطب پرهزینه‌ترین روش است.

زمان سفید کردن دندان

اصولا هرچه غلظت ماده پراکسید کمتر باشد، می‌تواند مدت زمان بیشتری روی دندان باقی بماند. ازآنجایی‌که در دندانپزشکی زمان محدود است، از ژل پراکسید با غلظت بالا استفاده می‌شود. بنابراین، سریع‌ترین روش سفید شدن دندان همان مراجعه به مطب است.

نظارت بر نحوه سفید کردن دندان

اگر به مطب مراجعه کنید، ابتدا دندانپزشک شما می‌تواند یک معاینه دهانی انجام دهد و با توجه به تاریخچه پزشکی، نوع و وسعت لکه‌ها برای سفید کردن دندان‏ها اقدام کند. درحالی‌که اگر این کار را در خانه انجام دهید، نه تنها ممکن است به نتیجه مطلوب نرسید بلکه شاید با عوارض خطرناکی مانند آسیب به بافت لثه مواجه شوید.

سفید کردن دندان

راهکارهایی برای افزایش میزان ماندگاری اثرات سفید کردن دندان

توصیه می‌کنیم بعد از سفید کردن دندان‌های خود، به نکات زیر توجه کنید:

  • حداقل تا یک هفته، از نی برای مصرف نوشیدنی‌هایی که می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند (مانند قهوه و چای) استفاده کنید و به‏مرور مصرف آن‌ها را کاهش دهید.
  • برای ترک سیگار و مواد مخدر اقدام کنید.
  • دو بار دو روز دندان‌های خود را با یک خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و یکبار در هفته از خمیردندان سفیدکننده استفاده کنید. نخ‌دندان کشیدن بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب فراموش نشود.
  • می‌توانید هر چند ماه یکبار طبق دستور دندانپزشک، از کیت‌های خانگی حاوی ژل سفیدکننده استفاده کنید.
  • هر 6 ماه یکبار به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

آیا سفید کردن دندان‌ها، حساسیت آن‌ها را افزایش می‌دهد؟

حتی با وجود استفاده از بهترین سفیدکننده دندان، در چند روز اول دندان‌ها حساس می‎شوند. بهتر است بدانید که این مسئله موقتی است و معمولا به‌صورت خود‌به‌خود برطرف می‌شود. با این وجود توصیه می‌کنیم که برای بهبودی سریع‌تر به نکات زیر توجه کنید:

  • از مسواک نرم و خمیردندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید.
  • تا چند روز از خوردن غذاهای خیلی گرم یا سرد خودداری کنید.
  • برای مدتی از محصولات سفیدکننده استفاده نکنید.
  • نشان داده شده است که جویدن آدامس باعث افزایش بزاق می‌شود و ذهن افراد را از درد دور می‌کند.

سفید کردن دندان تاثیر زیادی در زیبایی چهره دارد و ازآنجایی‌که ظاهر لبخند شما تاثیر زیادی بر ذهنیت مخاطبان می‌گذارد، توصیه می‌کنیم در صورت موافقت دندانپزشک برای سفید کردن دندان‌های خود اقدام کنید. خوشبختانه درمان‌های حرفه‌ای فعلی به سرعت و ایمن لکه‌ها را بدون آسیب رساندن به دندان‌ها و لثه‎ها از بین می‌برند. از این فرصت عالی استفاده کنید!

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با ارائه بهترین کیفیت در زمینه بلیچینگ و سفید کردن دندان در خدمت مراجعین است. از طرفی پرداخت کلیه خدمات دندانپزشکی در میخک به صورت اقساطی در نظر گرفته شده است پس با خیال راحت برای درمان اقدام کنید.

 

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

سریع ترین روش سفید شدن دندان، روشی است که در مطب و توسط دندانپزشک انجام می‌شود.

سفید کردن دندان یک روش دندانپزشکی برای از بین بردن لکه دندان و روشن شدن آن‌ها است. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید.

 

سفید کردن دندان به دو روش مطب و خانگی انجام می‌شود.

هزینه سفید کردن دندان با توجه به نوع خانگی و مطب از از 1 تا 1.5 میلیون است.

سریع ترین روش سفید شدن دندان در خانه استفاده از جوش شیرین است اما باید بدانید که استفاده بیش از حد از این روش باعث آسیب به مینای دندان می‌شود.

انواع روش‌های سفید کردن دندان چیست؟
  • سفید کردن در خانه با مواد خانگی
  • سفید کردن از طریق بلیچینگ دندان
  • سفیدکردن از لیزر

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.