جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز در مورد روکش زیرکونیا

روکش زیرکونیا یکی از بهترین انواع روکش دندان است.
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

بدون اغراق روکش زیرکونیا از جمله بهترین مواد جهت ترمیم دندان‌ها است. امروزه در بخش دندانپزشکی، پیشرفت‌های بسیار شاهد هستیم به طوری که حتی دندان‌هایی با شرایط بسیار بد نیز با مواد اصلاحی باکیفیت و شبیه با ساختار دندان قابل ترمیم هستند. یکی از این مواد اصلاحی جهت تریم دندان، زیرکونیا است که جنس تمام سرامیک دارد و به دلیل نداشتن افزودنی‌های فلزی و همچنین رنگ شبیه به دندان، بسیار مورد استقبال است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با روکش زیرکونیا، معایب و مزایا، انواع، قیمت و… آن بیشتر آشنا شویم.

روکش زیرکونیا چیست؟

روکش زیرکونیا یکی از انواع روکش دندان است که جهت ترمیم دندان‌های آسیب دیده و به نوعی روکشی برای دندان‌های مصنوعی است. این مدل روکش‌ها برخلاف روکش‌های فلزی که در قدیم استفاده می‌شدند از رنگ طبیعی و سفید برخوردار هستند و از موادی به نام اکسید زیرکونیوم ساخته می‌شوند که دوام و مقاومت بالایی دارند.

اکسید زیرکونیوم از لحاظ ساختاری، تناسب بالایی با بافت بدن انسان دارد به همین جهت روکش‌های ساخته شده با این مواد از ایجاد عوارض آلرژیک جلوگیری می‌کنند.

برای روکش دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

تاریخچه روکش زیرکونیا

در قدیم دندانپزشکان جهت اصلاح و بهبود دندان‌های آسیب‌دیده و شکسته از روکش‌های دندانی از جنس مواد فلزی استفاده می‌کردند که از پرکاربردترین نوع روکش‌های فلزی دندان، روکش‌هایی از جنس طلا بودند. این روکش‌ها در کنار دوام و استحکام بالایی که داشتند از رنگ طبیعی و سفید برخوردار نبودند و به نوعی دندان‌ها را از حالت طبیعی خارج می‌کردند.

با توجه به این نکته بیش از دو دهه است که روکش‌های غیر فلزی با رنگ سفید متداول شدند. که باکیفیت‌ترین آن‌ها، روکش زیرکونیا است. این روکش به جهت اینکه از مواد آلیاژی به رنگ سفید ساخته شده، رنگ طبیعی را در کنار استحکام بالا دارد.

روکش دندان زیرکونیا یکی از بهترین انواع روکش دندان است.

انواع روکش زیرکونیا کدام است؟

روکش‌های زیرکونیا انواع مختلف دارند که از جمله آن‌ها زیرکونیا جامد و فوق شفاف است:

زیرکونیا جامد

از جمله انواع روکش زیرکونیا، نوع جامد آن است. این مدل روکش‌ها از لحاظ استحکام و دوام، بسیار قوی‌تر از روکش‌های زیرکونیای شفاف هستند. با توجه به این نکته، آسیاب و به نوعی جویدن غذا‌های سخت با روکش زیرکونیا جامد به مراتب راحت‌تر است.

این نوع روکش بیشتر برای دندان‌های بسیار آسیب‌دیده که عصب کشی شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین رنگ آن‌ها در مقایسه با نوع شفاف، کمی مات و تیره‌تر است و از این حیث برای دندان‌های عقبی ایده‌آل‌تر هستند.

زیرکونیا فوق شفاف

یکی دیگر از انواع روکش زیرکونیا، نوع شفاف یا فوق شفاف آن است. این مدل روکش‌ها از لحاظ ظاهری بسیار به رنگ طبیعی دندان نزدیک هستند و زیبایی دندان‌ها را دو چندان می‌کنند. با توجه به رنگ طبیعی زیرکونیا شفاف، از آن بیشتر برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شود.

به یاد داشته باشید، استحکام این مدل روکش‌های زیرکونیا به نسبت نوع جامد، کمتر است پس در صورت نیاز به درمان ارتودنسی، پیش از روکش دندان، احتمالا دندانپزشک از روکش زیرکونیا شفاف استفاده نکند.

روکش دندان زیرکونیا دو دسته جامد و شفاف دارد.

مزایا و معایب روکش زیرکونیا چیست؟

روکش زیرکونیا در کنار مزایای بسیاری که دارد از معایبی هر چند انگشت‌شمار برخوردار است. از جمله مزایا و معایب کلی این نوع روکش‌ دندانی شامل موارد زیر است:

مزایا روکش زیرکونیا

  • استحکام و دوام بالا در برابر ضربه و ساییدگی
  • دارای رنگ طبیعی کاملا مشابه رنگ دندان‌های طبیعی
  • عدم داشتن هیچگونه مواد فلزی
  • زیست سازگاری بودن و عدم ایجاد عوارض آلرژیک
  • قابلیت تغییر به رنگ، شکل و اندازه مورد نظر

معایب روکش زیرکونیا

  • داشتن بافت بسیار سخت
  • احتمال پوسیدگی دندان‌های زیر روکش در اثر استهلاک مواد سخت روکش زیرکونیا

قیمت روکش دندان زیرکونیا به چه عواملی بستگی دارد؟

به‌طور‌کلی، قیمت روکش دندان زیرکونیا به فاکتور‌های مختلفی مثل، نوع روکش، کیفیت مواد به کار رفته در ساخت آن، تجربه دندانپزشک، نوع مطب، تجهیزات دندانپزشکی مورد استفاده، موقعیت دندان (دندان عقب یا جلو) و… وابسته است و با در نظرگرفتن این عوامل به صورت نسبی، می‌توان قیمت این نوع روکش را تخمین زد.

روکش زیرکونیا، بهترین و باکیفیت‌ترین روکش برای دندان‌های خراب و آسیب‌دیده است که هماهنگی بالایی با رنگ طبیعی دندان دارد. دوام و استحکام بالا در برابر استهلاک و سازگاری با بافت بدن از دیگر مزایای این نوع روکش از جنس مواد غیر فلزی(اکسید زیر کونیوم) است که باعث شده، امروزه در صنعت دندانپزشکی استفاده گسترده‌ای از آن شود.

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.