جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روکش دندان pfm؛ مزایا،معایب و کاربردها

روکش دندان pfm یکی از بهترین انواع روکش است.
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

روکش PFM یا Porcelain Fused to Metal یکی از پیشرفت‌های قابل توجه دندان‌پزشکی در ترمیم دندان است که استحکام فلز را با جذابیت و زیبایی پرسلین ترکیب می‌کند. این روش نوآورانه به‌طور گسترده‌ای در ساخت روکش‌ها، بریج‌ها و سایر پروتزهای دندانی استفاده می‌شود و نتیجه آن دقیقا شبیه دندان‌های طبیعی است.

این مقاله به بررسی تاریخچه، جنس، مزایا، معایب و کاربرد ساخت روکش PFM می‌پردازد تا به شما کمک کند با دید بازتری درباره جنس روکش دندان خود تصمیم بگیرید.

روکش دندان pfm چیست؟

روکش دندان (Porcelain Fused to Metal) PFM که ترجمه آن «روکش پرسلین جوش‌خورده با فلز» است، یکی از انواع روکش‌ دندان محسوب می‌شود. همان‌طور که از نام آن پیداست، این روکش متشکل از فلز و پرسلین است.

چهارچوب فلزی که معمولاً از آلیاژهای حاوی فلزاتی مانند نیکل، کروم، کبالت یا طلا ساخته می‌شود، پایه‌ای قوی ایجاد کرده و از دندان پشتیبانی می‌کند. لایه چینی که روی فلز قرار می‌گیرد، متشکل از سرامیک‌های مختلف است که در دمای بالا ذوب شده و با فلز چهارچوب، یک پیوند قوی ایجاد می‌کند.

ترکیب فلز و سرامیک، تضمین می‌کند که هم ترمیم بادوام بوده و هم ظاهری طبیعی داشته باشد و در عین حال هنگام مقاومت در برابر نیروهای جویدن و گازگرفتن، عملکرد دندان‌های طبیعی را تقلید کند.

روکش دندان pfm یکی از بهترین انواع روکش دندان است.

تاریخچه روکش دندان PFM چیست؟

استفاده از سرامیک در دندان‌پزشکی به سال 1889 باز می‌گردد، زمانی‌که «چارلز اچ. لند» تاج دندان تمام‌چینی خود را با نام jacket به ثبت رساند. این ترمیم پس از بهبودهایی که توسط E.B انجام شد به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

برای کاهش خطر ایجاد ریزترک داخلی در طول فاز خنک‌سازی، روکش ذوب‌شده به فلز چینی (PFM) در اواخر دهه 1950 توسط آبراهام واینستاین ساخته شد. پیوند بین فلز و پرسلین از ایجاد ترک‌های استرسی در پرسلین جلوگیری می‌کرد. این نوع روکش هنوز هم به‌شکل وسیعی استفاده می‌شود.

برای روکش دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

مزایای ترمیم روکش دندان PFM چیست؟

استفاده از روکشPFM با مزایای زیر همراه است. در ادامه بعضی از موارد را آورده‌ایم:

  • استحکام و دوام:

روکش‌های PFM به دلیل استحکام و دوام قابل توجه زیرساخت فلزی، برای ترمیم دندان در مناطقی که در معرض نیروهای گاز‌گرفتن شدید هستند، ایده‌آل می‌باشند. این روکش‌ها بادوام و قابل اعتماد هستند زیرا می‌توانند استرس زیادی را بدون شکستن تحمل کنند.

  • زیبایی:

ترمیم‌های PFM را می‌توان به دلیل پوشش چینی‌شان، درست شبیه دندان‌های طبیعی ساخت. پرسلن را می‌توان با دندان‌های اطراف هماهنگ کرد تا دقیقا به رنگ ان‌ها باشد.

  • انعطاف‌پذیری:

روکش‌های PFM را می‌توان برای بسیاری از ترمیم‌های دندان، از روکش‌ها تا بریج‌های ثابت و ترمیم‌هایی که توسط ایمپلنت‌های دندانی پشتیبانی می‌شوند، استفاده کرد. آن‌ها برای هر چیزی، از ترمیم تک‌دندانی گرفته تا ترمیم کامل دهان، مناسب هستند.

  • زیست‌سازگاری:

فلزات مورد استفاده در زیرساخت فلزی ترمیم‌های PFM زیست‌سازگار هستند؛ به این معنی که بدن آن‌ها را به‌خوبی تحمل می‌کند و احتمال واکنش آلرژیک بسیار کمتری دارند.

کاربرد روکش دندان PFM چیست؟

روکش دندان PFM در موارد زیر کاربرد دارد:

  • روکش‌های دندانی:

روکش‌های PFM به‌طور گسترده به‌عنوان روکش دندان استفاده می‌شود. آن‌ها دندان‌های آسیب‌دیده یا پوسیده را می‌پوشانند و از آن‌ها محافظت می‌کنند.

  • بریج‌های دندانی:

از پوشش‌های PFM در بریج‌های دندانی برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می‌شود. چهارچوب فلزی پشتیبانی قوی را ارائه می‌دهد، درحالی‌که نمای بیرونی چینی باعث می‌شود که بریج مانند دندان‌های طبیعی به نظر رسیده و احساس شود.

روکش دندان pfm کاربردهای زیادی در همه درمان‌های دندانپزشکی دارد.

  • ونیر:

اگرچه نسبت به ونیرهای تمام‌سرامیکی کمتر رایج هستند، اما PFM را می‌توان در مواردی که استحکام بیشتری لازم است، استفاده کرد. پایه فلزی به دوام می‌افزاید، درحالی‌که روکش چینی، ظاهری طبیعی و جذاب ایجاد می‌کند.

  • اینله و آنله:

پوشش‌های PFM را می‌توان برای اینله‌ها و آنله‌ها استفاده کرد، که ترمیم‌های سفارشی هستند که برای قرارگرفتن داخل یا روی دندان آسیب‌دیده یا پوسیده طراحی شده‌اند.

  • ارتودنسی:

در برخی از درمان‌های ارتودنسی دندان از پوشش‌های PFM در ساخت وسایل مختلف استفاده می‌شود.

  • پروتزهای پشتیبانی‌شده با ایمپلنت:

روکش PFM اغلب در پروتزهایی استفاده می‌شوند که توسط ایمپلنت‌های دندانی پشتیبانی می‌شوند. هسته فلزی اطمینان می‌دهد که پروتز به‌طور ایمن به ایمپلنت دندان متصل می‌شود، درحالی‌که روکش چینی، جایگزینی طبیعی برای دندان‌های از دست رفته است.

  • پروتزهای پارسیل:

روکش PFM را می‌توان در ساخت پروتزهای پارسیل استفاده کرد که در آن‌ها چهارچوب فلزی استحکام و پشتیبانی را فراهم می‌کند و روکش چینی تضمین می‌کند که دندان‌های مصنوعی، طبیعی به‌نظر برسند.

معایب روکش PFM چیست؟

ترمیم‌های پرسلن ذوب‌شده به فلز (PFM) در کنار مزایای زیادی که دارند، دارای مشکلات زیر هستند:

  • محدودیت‌های زیبایی:

زیرساخت‌های فلزی گاهی اوقات می‌توانند باعث ایجاد رنگ خاکستری یا خط تیره در خط لثه شوند.

  • شکستن چینی:

روکش چینی، اگرچه بادوام است، اما می‌تواند در طول زمان، به‌ویژه در اثر نیروهای گازگرفتن یا در اثر ضربه، شکسته شود.

  • ساییدگی دندان‌های مخالف:

سختی پرسلین می‌تواند باعث سایش بیش از حد دندان‌های طبیعی شود که مقابل روکش PFM قرار داشته و با آن برخورد می‌کند.

  • فرورفتگی لثه:

با گذشت زمان، زیرساخت‌های فلزی می‌توانند به دلیل فرورفتگی لثه در معرض دید قرار گیرند.

  • پیچیدگی در تعمیر:

تعمیر PFM آسیب‌دیده می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و اغلب به‌جای تعمیر، نیاز به تعویض دارد.

  • قیمت روکش دندان pfm:

اگرچه قیمت روکش دندان pfm، ارزان‌تر از گزینه‌های تمام سرامیکی است، اما PFM ها هنوز هم می‌توانند نسبتاً گران باشند، به‌خصوص اگر از آلیاژهای فلزی با کیفیت بالا مانند طلا استفاده شود.

روکش دندان PFM یا Porcelain Fused to Metal از ترکیب فلز و پرسلین ایجاد شده است و می‌تواند ظاهر طبیعی دندان را تقلید کند. این روکش مقاومت زیادی در برابر نیروهای وارده در اثر جویدن دارد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روکش با مشاوران میخک در ارتباط باشید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.