جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راه‌های مراقبت بعد از کشیدن دندان چیست؟

مراقبت بعد از کشیدن دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

در حال حاضر مراقبت بعد از کشیدن دندان اهمیت زیادی دارد. زیرا ممکن است با خطراتی مانند درد، تورم و خونریزی شدید، عفونت و خشکی حفره دندان مواجه شوید.اگر چه این روش درمانی، نسبتا ساده است و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، اما لازم است به اصول مراقبت بعد از کشیدن دندان توجه کنید.

در ادامه به جزئیات کامل نحوه مراقبت بعد از کشیدن دندان اشاره خواهیم کرد.

بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟

هنگامی‌که دندان کشیده شد، دندانپزشک یک تکه گاز استریل را در جای آن قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد که روی آن فشار وارد کنید. این کار تا زمانی‌که لخته خون تشکیل شود، به کاهش خونریزی کمک می‌کند. بهتر است بدانید، ایجاد لخته شدن یک فرآیند طبیعی است که باعث بهبودی می‌شود و خطر خشکی حفره دندان را کاهش می‌دهد.

خشکی حفره دندان یک عارضه دردناک است و زمانی اتفاق می‌افتد که لخته خون از جا کنده شود یا به طور کامل تشکیل نشود. بدون وجود این لخته، استخوان و اعصاب در معرض دید قرار می‌گیرند که منجر به درد بعد از کشیدن دندان و بهبودی کندتر محل کشیدن دندان می‌شود.

طبق تجربه، اگر تا 24 ساعت از خوردن غذاهای سفت، آبکشی دهان، تف کردن و نوشیدن مایعات با نی پرهیز کنید، چنین اتفاقی نمی‌افتد!

بعد از گذشت 3 تا 4 ساعت و هنگامی‌که خونریزی به اندازه کافی کاهش یافت، می‌توانید گاز استریل را بیرون ‌آورید. البته ممکن است در 24 ساعت اول خونریزی خفیف داشته باشید. از سایر نکات قابل توجه در زمینه مراقبت بعد از کشیدن دندان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به‌محض اینکه به منزل رسیدید، کیسه یخ را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید تا درد و تورم کاهش پیدا کند. اما هر بار فقط به مدت 10 دقیقه، زیرا انجام این کار برای مدت طولانی می‌تواند منجر به آسیب بافتی شود.
  • حداقل به مدت 24 ساعت استراحت کنید و فعالیت خود را برای چند روز محدود کنید. زیرا افزایش ضربان قلب می‌تواند باعث افزایش خونریزی و درد شود.
  • داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک را طبق دستور مصرف کنید.

لازم است بدانید که روند مراقبت بعد از کشیدن دندان شیری یا دندان دائمی، تفاوتی با یکدیگر ندارند.

همچنین طول دوران نقاهت بعد از کشیدن دندان، به پیچیدگی وضعیت شما بستگی دارد. اگرچه اکثر افراد می‌توانید ظرف 48 تا 72 ساعت به فعالیت‌های معمول خود بازگردند. اما اگر شغلی دارید که به کار فیزیکی زیادی نیاز دارد، ممکن است لازم باشد چند روز دیگر از کار خود مرخصی بگیرید.

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

اینکه به بعد از کشیدن دندان چه قرصی بخوریم؟ یا بعد از کشیدن دندان چه غذایی بخوریم؟ سوالات رایجی هستند که اغلب بیماران می‌پرسند.

در پاسخ به سوال اول می‌توان گفت که برای کنترل درد و تورم، مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن ایرادی ندارد.

در پاسخ به سوال دوم می‌توان گفت که در طول فرآیند بهبودی، شما باید فقط غذاهای نرم و ملایم مانند سوپ، ماست، برنج کاملا پخته‌شده، تخم مرغ پخته‌شده و پوره سیب‌زمینی بخورید. می‌توانید انواع اسموتی نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید، اما باید به‌جای نی آن‌ها را با قاشق میل کنید. در روزهای اول از خوردن غذاهای سفت و ترد خودداری کنید.

همان‌طورکه محل کشیدن دندان بهبود می‌یابد، می توانید غذاهای جامد بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. معمولا توصیه می‌شود که خوردن غذاهای نرم را تا یک هفته ادامه دهید.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار تب شدید یا ناراحتی، خونریزی و تورم شما طی دو یا سه روز حتی با مراقبت بعد از کشیدن دندان برطرف نشدند و شدت آن‌ها بیشتر شد، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. زیرا خطر بروز حفره خشک دندان با عفونت وجود دارد.

در این مقاله سعی کردیم به نکاتی در مورد نحوه مراقبت بعد از کشیدن دندان، به‌خصوص اینکه بعد از دندان کشیدن چی بخوریم، اشاره کنیم. با این وجود، توصیه می‌کنیم در این زمینه با دندانپزشک خود نیز مشورت کنید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.