جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پر كردن دندان با مواد سفيد چگونه است؟

پر كردن دندان با مواد سفيد چگونه انجام می‌شود
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

به‌طور‌کلی پر كردن دندان با مواد سفيد یکی از رایج‌ترین روش‌های پر کردن دندان است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامت و زیبایی دندان‌ها داشته باشد. پر کردن دندان با مواد سفید یا همان کامپوزیت، می‌تواند راه حل منطقی‌تری برای حفظ سلامت و زیبایی دندان‌ها به صورت همزمان باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد این روش و مزایا و معایب آن با شما صحبت کنیم.

کامپوزیت یا مواد سفید پر کننده دندان چیست؟

کامپوزیت که به آن ماده سفید پر کننده دندان نیز می‌گویند، یک ماده همرنگ با دندان است که از رزین و ترکیبات دیگر ساخته شده و به نوری با طول موج خاص حساس است. این پرکننده‌ها می‌توانند ظاهر طبیعی‌تر نسبت به آمالگام داشته باشند. به همین خاطر در اکثر مواقع برای پر کردن دندان‌های جلو از کامپوزیت و برای پر کردن دندان‌های عقب که کارایی بیشتری در هنگام جویدن غذا دارند نیز از آمالگام استفاده می‌شود.

آمارها نشان می‌دهند که بیشتر مردم جهان حداقل 2 ال 3 عدد دندان ترمیم شده دارند؛ اما در اکثر مواقع نیز از مواد طوسی رنگ به نام آمالگام برای پر کردن دندان‌ها استفاده می‌شود که می‌تواند ظاهر لبخند شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نحوه پر کردن دندان با مواد سفید

نحوه پر کردن دندان با مواد سفید، تقریبا مشابه با پر کردن دندان با آمالگام است.

  1. بدین گونه که در ابتدا بخش‌هایی از مینا و دندان تراشیده می‌شوند.
  2. سپس رزین کامپوزیت با توجه به رنگ دندان در دندان شما قرار می‌گیرد. رزین کامپوزیت می‌توان به طور دقیق و یکپارچه با ساختار دندان اطراف شما ترکیب شود و زیبایی فوق العاده‌ای را در دندان شما به وجود آورد.
  3. پس از اینکه رزین کامپوزیت در دندان قرار داده شد، نوبت به استفاده از یک نور آبی می‌رسد. این نور آبی با طول موج خاص خود، می‌تواند باعث سفت شدن رزین کامپوزیت شود.
  4. پس از سفت شدن کامپوزیت سفید روی دندان شما، باید حتما نحوه جویدن شما بررسی شود تا اگر کامپوزیت بخش اضافه دارد، آن بخش تراشیده شده و بتوان به راحتی غذاهای مختلف را با دندان پر شده جوید.

پس از انجام این مراحل، می‌توانید به خانه بروید و از زیبایی دندان‌های پر شده خودتان نهایت لذت را ببرید.

مراحل پر كردن دندان با مواد سفيد چیست

مزایای پر کردن دندان با کامپوزیت

کامپوزیت به واسطه داشتن ترکیب رنگ مشابه با دندان، می‌تواند زیبایی ظاهری لبخند شما را حفظ کند. این در حالی است که با کمک مواد سفید پر کننده دندان، می‌تواند به خوبی دندان‌های آسیب دیده خود را ترمیم کنید و دندان‌های سالم و بدون نقص داشته باشید. از جمله مزایای پر کردن دندان با کامپوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت دندانی کمتر در حین خوردن و نوشیدن

کامپوزیت مانند آمالگام باعث انتقال حرارت به فلز نمی‌شود. به همین خاطر احساس ناخوشایند درد در هنگام نوشیدن غذاهای سرد و گرم به حداقل می‌رسد.

  • ایمنی بالا

کامپوزیت ایمنی بیشتری نسبت به متریال‌های فلزی مانند آمالگام برای پر کردن دندان‌ها دارد. در واقع این پر کننده‌ها به مرور زمان به داخل دهان و جریان خون نفوذ نمی‌کنند و به دلیل نداشتن جیوه ایمن‌تر هستند.

برای پر کردن دندان با کامپوزیت نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین
  • انقباض و انبساط کمتر

مواد سفید پر کننده دندان کمتر منبسط و منقبض می‌شوند. به همین خاطر به ساختار دندان‌های مجاور آسیبی وارد نمی‌شود.

  • نتایج طبیعی

به‌دلیل همرنگ بودن کامپوزیت با رنگ دندان، می‌توانید ظاهر طبیعی دندان‌های خودتان را حتی پس از ترمیم حفظ کنید.

معایب پر کردن دندان با مواد سفید

اگرچه اکثر بیماران ترجیح می‌دهند که پر کردن دندان با مواد سفید را انجام دهند، اما باید با توجه به معایب این روش ترمیم دندانی را انتخاب کنند. معایب پر کردن دندان‌های سفید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گران‌تر بودن نسبت به آمالگام
  • نیاز به مهارت بیشتر دندانپزشک برای پر کردن دندان‌ها با مواد سفید
  • طولانی‌تر بودن جلسه ترمیم دندان با کامپوزیت سفید

مراقبت‌های پس از پر کردن دندان با مواد سفید

مراقبت از دندان‌های پر شده با کامپوزیت بسیار ساده است. اگر به درستی از دندان‌های خودتان مراقبت کنید، می‌توانید تا چندین سال از دوام آن لذت ببرید.

  • فقط کافی است که از خوردن غذاهای بسیار سفید مانند دانه‌های ذرت بو داده، آجیل و خوراکی‌های شیرین سفت خودداری کنید. این خوراکی‌ها برای دندان‌های سالم شما نیز مضر هستند و اگر دندان پر شده با کامپوزیت دارید، باید بیشتر مراقبت آن‌ها باشی.
  • مسواک زدن دو بار در روز برای جلوگیری از پوسیدگی سایر دندان‌ها توصیه می‌شود.
  • همچنین باید شب‌ها قبل از خواب و یا در هر ساعتی از شبانه روز، نخ دندان بکشید.
در صورتی که مواد سفید پر شده در دندان دچار خرابی یا تغییر رنگ شوند، دندانپزشک می‌تواند آن را جایگزین کند. از این رو حتما باید هر یک سال یکبار برای بررسی شرایط دندان خودتان به دندانپزشک مراجعه کنید.

در انتها باید بگوئیم که پر كردن دندان با مواد سفيد یکی از مناسب ترین روش‌ها برای پر کردن دندان است. اما فراموش نکنید که پر کردن دندان با کامپوزیت نیازمند مراقبت ویژه‌ای است تا عمر طولانی تری داشته باشد. در این مقاله، مراحل و نحوه پر كردن دندان با مواد سفيد را به طور کامل توضیح دادیم.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان، بالاترین کیفیت را در زمینه پرکردن دندان با کامپوزیت برای شما فراهم کرده است.

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

آمالگام یک ماده نقره‌ای رنگ است که به مرور زمان به سیاه تغییر رنگ می‌دهد. بدیهی است که پر کرد دندان جلو با مواد سفید، ظاهر طبیعی‌تری دارد.

در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد که جایگزین کردن آمالگام با کامپوزیت سفید مزایای زیادی را به همراه دارد، بله می‌توان این کار را انجام داد.

هزینه این کار بستگی به دندانپزشک و میزان مواد سفیدی که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارد. بهتر است در این مورد با دندانپزشک مشورت کنید.

پر کردن دندان با مواد سفید می‌تواند طول عمر کمتری نسبت به زمانی داشته باشد که دندان‌های خودتان را با آمالگام پر می‌کند.

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.