جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایمپلنت دیجیتال چیست؟|فیلم و مشاوره رایگان

ایمپلنت دیجیتال
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

قطعا می‌دانید ایمپلنت دیجیتالی که از انواع ایمپلنت بدون جراحی است، یکی از شگفتی‌های دندانپزشکی مدرن محسوب می‌شود. این دندان‌ها، می‌توانند به جای دندان‌های آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرند. ایمپلنت دیجیتال یکی از روش‌های نوین کاشت دندان با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و پیشرفته است.

ایمپلنت دیجیتال با بالاترین دقت و کمترین میزان برش و آسیب به لثه انجام می‌شود. در این روش، ایمپلنت دندان که ریشه دندان به حساب می‌آید و اغلب از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود، به استخوان فک متصل می‌شود.

در ایمپلنت دیجیتالی، کاشت در طی یک جلسه و با کمترین میزان درد و خونریزی انجام می‌شود و در همان جلسه روکش موقت بر روی ایمپلنت قرار داده می‌شود. پس از کاشت ایمپلنت دیجیتال بیمار می‌تواند به تغذیه و زندگی عادی و روزمره خود ادامه دهد.

شاید رویه انجام و طراحی ایمپلنت دندانی در گذشته سخت و زمان‌بر بود؛ اما امروزه، پزشکان می‌توانند با وجود روش ایمپلنت دیجیتال، مراحل طراحی و کاشت ایمپلنت دندان را سریع‌تر انجام دهند. در ادامه به بررسی مقدمات لازم برای ایمپلنت دیجیتالی می‌پردازیم. در فیلم زیر دکتر علی خرمی متخصص و جراح فک و صورت در مورد ایمپلنت دیجیتال توضیحاتی را ارائه می‌کند.

 

مقدمات ایمپلنت دیجیتالی چیست؟

در روش جراحی کاشت ایمپلنت دیجیتالی ابتدا باید وضعیت فک، دندان‌ها، عصب‌ها، لثه، عروق و سینوس فرد مورد بررسی قرار گیرد که به تهیه عکس رادیوگرافی سه‌بعدی از فک (cbct) نیاز است. قدم بعدی تهیه اسکن از دندان‌ها و لثه‌های بیمار است. متخصص ایمپلنت پس از گرفتن تصاویر رادیوگرافی با استفاده از تکنولوژی شبیه‌سازی سه‌بعدی پردازش‌های لازم را انجام می‌دهد.

پس از پردازش، مناسب‌‌‌ترین وضعیت کاشت ایمپلنت دیجیتال طراحی شده و بهترین طول و قطر ایمپلنت با توجه به کیفیت استخوان فک، جایگاه عصب و سینوس تعیین می‌شود. در این مرحله نیاز است که طرح توسط ایمپلنتولوژیست تایید ‌شود. پس از تایید طرح، با استفاده از پرینتر سه‌بعدی، راهنما یا گاید که از جنس پلاستیک شفاف است، ساخته می‌شود.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: عکس cbct دندان چیست

ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

در کاشت ایمپلنت دیجیتالی، از یک شبیه سازی کامپیوتری سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان‌ها و موقعیت عصب استفاده می‌شود. در این روش، از کمترین برش برای کاشت ایمپلنت استفاده می‌شود. به همین خاطر، درد بسیار کمتری را با کمک این روش کاشت دندان تجربه می‌کنید.

  • ابتدا گاید ایمپلنت که محل دقیق قراردادن ایمپلنت را مشخص می‌کند، در دهان بیمار قرار می‌گیرد. جراح پس از بی‌حس کردن فک بیمار، سوراخ کوچکی به اندازه پایه ایمپلنت در لثه و استخوان فک ایجاد می‌کند و پایه ایمپلنت را با دقت درون آن قرار می‌دهد. این مرحله از ایمپلنت دیجیتال مطابق با اندازه‌گیری‌های دقیق و برنامه‌ریزی شده قبلی انجام می‌شود. سپس روکش بر روی دندان نصب می‌شود.
  • در حین کاشت ایمپلنت دیجیتال، از گاید برای تعیین مکان مورد نظر استفاده می‌شود تا این اطمینان حاصل شود که به دندان‌های اطراف یا عصب آسیبی وارد نخواهد شد. این راهنما به دندانپزشک کمک می‌کند تا برش دقیق و کمتری بر روی دندان ایجاد کند.
  • پس از کاشت ایمپلنت، روکش دندان ساخته می‌شود و می‌توان در کمترین زمان ممکن، یک دندان زیبا و خاص داشت.

فواید ایمپلنت دیجیتال چیست؟

  • ایمپلنت‌ دیجیتالی، از استخوان فک و صورت محافظت می‌کنند و به شما امکان می‌دهند تا ساختار صورت خود را حفظ کنید.
  • ایمپلنت‌ دیجیتال می‌توانند عملکرد دندان‌های شما را به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر کنند.
  • نحوه ساخت و طراحی ایمپلنت دیجیتالی، ساده‌تر و کوتاه‌تر از روش های دیگر است.
  • ظاهر لبخند شما با ایمپلنت دیجیتالی بهبود پیدا می‌کند.
  • ایمپلنت‌های دیجیتال شبیه به دندان‌های طبیعی‌‌‌اند. به همین خاطر، راحت‌‌تر می‌توانید با کمک آن‌ها صحبت کنید.
  • جویدن با ایمپلنت‌ دیجیتالی راحت‌‌تر از جویدن با ایمپلنت‌های سنتی است. چون این ایمپلنت‌ها به‌‌‌اندازه کافی محکم‌‌‌اند که بتوان با آن‌ها به راحتی غذا خورد.
  • ایمپلنت‌ دیجیتال طول‌عمر بالایی دارند. دیگر نیازی نیست که نگران حفره‌ها و سوراخ‌های دندان خودتان باشید. البته باید به صورت منظم به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید ایمپلنت‌ها و لثه‌های شما تا حد امکان تمیز و بدون آلودگی‌‌‌اند.
  • ایمپلنت‌های دیجیتال می‌توانند با جلوگیری از اعمال فشار بر روی دندان‌ها، از جابجا شدن دندان‌های پیرامون خودشان جلوگیری کنند. به همین خاطر این ایمپلنت‌ها می‌توانند به نگه داشتن دندان‌ها در جای مناسب خودشان کمک کنند.
  • برخلاف پروتزهای معمولی دندان، ایمپلنت‌های دیجیتال هنگام خنده، عطسه، سرفه و … نمی‌افتند. بنابراین، شما به راحتی می‌توانید کارهای روزمره خودتان را مانند قبل انجام دهید.

ایمپلنت به روش دیجیتال

مضرات و عوارض ایمپلنتی دیجیتالی چیست؟

از مضرات ایمپلنت دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه ایمپلنت دیجیتال نسبتا بالا است و بیمه هزینه‌های آن را پوشش نمی‌دهد.
  • ایمپلنت دیجیتال نیاز به طراحی دقیق دارد و کار زمان‌بری است.
  • ایمپلنت دیجیتال به تجهیزات، نرم افزارهای تخصصی، اسکنر دیجیتال و متخصصان خبره نیاز دارد.

شرایط سنی برای ایمپلنت دیجیتال چیست؟

ممکن است کودک به دلیل تصادفات و یا اتفاق‌های مختلف، دندان خودش را از دست داده باشد. به همین خاطر، نیاز به کاشت ایمپلنت برای کودک خواهد بود. شرایط سنی خاصی برای کاشت ایمپلنت دیجیتال دندان وجود دارند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. بهتر است که دختران پس از سن 15 سالگی و پسران پس از سن 17 سالگی اقدام به کاشت ایمپلنت دیجیتالی کنند.

ایمپلنت دیجیتال برای چه کسانی مناسب‌‌تر است؟

برای کاشت ایمپلنت دندان چه از نوع دیجیتالی و چه از نوع سنتی، نیاز است که بیماران توسط یک متخصص ایمپلنت، ارزیابی شوند. ممکن است لثه بیماران برای کاشت ایمپلنت دندان آماده نباشند. قرار دادن موفقیت‌آمیز ایمپلنت دندان، با ارزیابی استخوان فک بیمار اتفاق می‌افتد. ممکن است دندانپزشک از بیمار درخواست کند که یک عکس کامل از فک و دندان‌های خودش بگیرد. دندانپزشک سعی می‌کند که از وجود استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دیجیتال در فک، اطمینان حاصل کند.

بیماران باید با تصویربرداری با کمک اشعه ایکس، یک نمای کلی از فک و دندان‌های خودشان را به پزشک بدهند. دندانپزشک نیز باید سلامت استخوان‌های بیمار را بررسی کند و در نهایت این دندانپزشک است که می‌تواند متوجه شود بیماران کاندید خوبی برای کاشت ایمپلنت دیجیتال هستند یا خیر.

اگر بیمار برای کاشت ایمپلنت دندان جدی است و اصرار دارد، می‌توان از روش‌های مناسب کمک گرفت تا مراحل کاشت ایمپلنت دیجیتالی به صورت اصولی و در آینده انجام شود. به طور مثال، در صورتی که فک و لثه التهاب دارد، ممکن است متخصص ایمپلنت، زمان کاشت ایمپلنت دیجیتال را به یک وقت مناسب‌تر موکول کند.

به طور کلی، اکثر بیمارانی که نیاز به جایگزینی دندان‌های شکسته و از دست‌رفته خودشان با دندان ایمپلنت دارند، می‌توانند از ایمپلنت دیجیتالی استفاده کنند؛ اما نظر دندانپزشک برای انجام این کار شرط مهمی‌است

ایمپلنت دیجیتالی

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی

در ادامه تفاوت بین ایمپلنت دیجیتالی و معمولی را بیان می‌کنیم.

  • در ایمپلنت معمولی پزشک پس از معاینه و تهیه تصاویر رادیوگرافی اقدام به جراحی می‌کند. در روش ایمپلنت دیجیتال، پس از تهیه تصاویر رادیوگرافی نیاز به پردازش و شبیه‌سازی رایانه‌ای، و همچنین تهیه و ساخت راهنمای جراحی است. پس از تهیه راهنما، جراح اقدام به جراحی می‌کند.
  • در ایمپلنت معمولی لثه به صورت طولی و عمیق برش زده می‌شود، پایه ایمپلنت درون آن قرار می‌گیرد و لثه بخیه زده می‌شود. در صورتی که در روش ایمپلنت دیجیتال نیازی به برش و بخیه ‌زدن لثه نیست. این کار تنها با ایجاد سوراخ بسیار کوچکی در لثه، به اندازه پایه ایمپلنت انجام می‌شود.
  • در ایمپلنت معمولی میزان درد و خونریزی بیشتر از روش ایمپلنت دیجیتالی است.
  • فرایند درمان و بهبودی لثه در روش معمولی، برخلاف روش ایمپلنت دیجیتال زمان‌بر است.
  • ظاهر ایمپلنت‌ دیجیتالی طبیعی‌تر و زیباتر از نوع معمولی آن است.
  • ایمپلنت معمولی، نیاز به تعداد ویزیت بسیار بیشتری از کاشت دیجیتال دندان دارد. این روش کاشت دندان چندین ماه زمان می‌برد. ولی در روش ایمپلنت دیجیتال، بیمار تنها با یک بار مراجعه به پزشک صاحب دندان می‌شود.
  • در روش ایمپلنت معمولی جراحی بسیار زمان‌بر است و گاهی به چندین ساعت می‌رسد. در صورتی که در روش ایمپلنت دیجیتال، کاشت هر پایه در کمتر از 30 دقیقه و گاهی حتی کمتر از 15 دقیقه صورت می‌گیرد.
  • در ایمپلنت دیجیتال، بیمار پس از جراحی، سلامت و تغذیه عادی خود را از سر می‌گیرد و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. در صورتی که در روش معمولی به دلیل بخیه و درد ناشی از جراحی این امر با مشکلاتی همراه است.
  • کاشت دیجیتالی سرعت بهبودی سریع‌تری از ایمپلنت معمولی دارد و نیاز به تعمیرات و ترمیم ندارد.
  • بر طبق مطالعات انجام شده، میزان رضایت بیماران از روش ایمپلنت دیجیتال بیشتر از روش عادی ایمپلنت است.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

برای ایمپلنت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با متخصص ایمپلنت پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

فرآیند ‌‌‌قالب‌گیری ایمپلنت دیجیتالی (با دوربین داخل دهانی)

فرآیند ‌‌‌قالب‌گیری دیجیتالی کاشت ایمپلنت دندان با دوربین داخل دهانی، یکی از روش‌های نوین برای ساخت ایمپلنت دندان است. ‌‌‌قالب‌گیری دیجیتالی، با کمک یک اسکنر یا دوربین داخل دهانی، انجام می‌شود.

در این روش، یک تصویر سه بعدی و دقیق از دهان و فک شما ایجاد می‌شود. اسکنر یا همان دوربین داخل دهانی آنقدر کوچک است که می‌تواند مانند یک عصای کوچک در دهان بیمار قرار گیرد.‌‌‌اندازه اسکنر، مانند یک ابزار کوچک است که برای‌‌تراشیدن دندان‌های شما از آن استفاده می‌شود.

دوربین داخل دهانی، با یک حرکت خاص در اطراف دهان بیمار حرکت می‌کند. سپس، یک نور مشخص را از خودش ساطع می‌کند. تصویر داخل دهان بیمار در عرض چند ثانیه گرفته می‌شود و به راحتی می‌توان آن را روی صفحه کامپیوتر مشاهده کرد. بیماران می‌توانند با کمک تصاویر دیجیتالی گرفته شده از دهان خودشان، متوجه جزئیات دندان‌های خودشان شوند.

ایمپلنت دیجیتال چیست

اسکن دیجیتالی دهان (‌‌‌قالب‌گیری دیجیتالی) به جای ‌‌‌قالب‌گیری با خمیر دندانپزشکی

‌‌‌قالب‌گیری دیجیتالی، یک روش رایج برای جایگزین کردن تاج دندان، بریج و پروتزهای دندانی است. ممکن است از این روش برای برنامه‌ريزي جهت صاف کردن تاج دندان استفاده شود.

این روش می‌تواند برای برنامه‌ریزی جهت کاشت ایمپلنت دیجیتالی دندان هم مورد استفاده قرار گیرد. دقت در این روش آنقدر بالاست که به راحتی می‌توان این روش را جایگزین روش‌های قدیمی‌کاشت ایمپلنت دندان کرد. در گذشته پس از اینکه مراحل کاشت ایمپلنت دندان انجام می‌شد، از بیماران درخواست می‌شد که مراحل مربوط به ‌‌‌قالب‌گیری را انجام دهند.

برای ‌‌‌قالب‌گیری با روش‌های سنتی، نیاز بود که با خمیر دندانپزشکی از هر دو فک بیماران ‌‌‌قالب‌گیری انجام شود. این روش هم زمان‌بر بود، هم اینکه با خطای زیادی همراه می‌شد. به لطف پیشرفت تکنولوژی، می‌توان مراحل ‌‌‌قالب‌گیری را به صورت دیجیتالی انجام داد.

مدل سازی سه بعدی کامپیوتری برای ایمپلنت دندان آنقدر مزیت‌های زیادی را به دنبال دارد که در حال حاضر، برای ساخت روکش، بریج و ایمپلنت از این روش استفاده می‌شود. در مدل سازی سه بعدی کامپیوتری یا همان عکس‌برداری دیجیتالی، خطا به حداقل‌‌ترین حد ممکن می‌رسد. افزایش دقت و رسیدن به نتیجه عالی، از جمله مزیت‌های ‌‌‌قالب‌گیری دیجیتالی برای ایمپلنت دیجیتالی است.

قیمت ایمپلنت دیجیتال چقدر است؟

از عوامل تاثیرگذار در هزینه ایمپلنت دیجیتال می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد.

  • نخستین عامل موثر در ایمپلنت دیجیتال وجود متخصص باتجربه و دارای مهارت است که هزینه بیشتری را طلب می‌کند.
  • وجود تجهیزات و دستگاه‌های بسیار پیشرفته‌ در ایمپلنت دیجیتال برای طراحی و پردازش است که سبب شده قیمت ایمپلنت دیجیتالی از ایمپلنت معمولی بیشتر شود.
  • جنس و کیفیت مواد و استفاده از برند مناسب برای کاشت پایه و روکش ایمپلنت است.

همه این عوامل باعث شده هزینه ایمپلنت دیجیتال بالاتر از ایمپلنت معمولی باشد. البته هزینه ایمپلنت دیجیتال از هزینه کاشت معمولی دندان بیشتر است. ولی با توجه به مزایا، کیفیت و طول عمر بالای کاشت دیجیتال، این روش باز هم ‌به‌صرفه ‌تر از روش معمولی آن به نظر می‌رسد. در یک کلام می‌توان گفت کاشت ایمپلنت دیجیتال ارزش بیشتر هزینه کردن را دارد.

ایمپلنت دیجیتالی یکی از انواع ایمپلنت‌هایی است که برای کاشت دندان‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لحاظ عملکرد، شاید تفاوت چندانی میان ایمپلنت دیجیتالی و ایمپلنت سنتی وجود نداشته باشد؛ اما مهم‌‌ترین تفاوت میان این دو ایمپلنت، روش کاشت و بهینه‌سازی ایمپلنت‌های کاشته شده است.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از متخصصان و دندانپزشکان با تجربه، بهترین خدمات را در زمینه ایمپلنت ارائه می‌دهد. از جمله خدمات ویژه شبکه تخصصی میخک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره آنلاین و رایگان
  • شبکه ای از بهترین مراکز دندانپزشکی
  • طرح درمان و تعرفه شفاف خدمات ایمپلنت در تمام شعب
  • شرایط پرداخت اقساطی

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

ایمپلنت دیجیتالی یکی از جدیدترین روش‌های کاشت ایمپلنت است. برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید.

 

بله، قیمت ایمپلنت دیجیتالی به دلیل استفاده از تجهیزات مدرن بیشتر کاشت ایمپلنت به روش معمولی است.

مهمترین عیب ایمپلنت دیجیتالی هزینه بالای این روش است.

یکی از بهترین ویژگی‌های ایمپلنت دیجیتال نسبت به ایمپلنت معمولی، کاهش دوره درمان، کاهش خونریزی و کاشت بدون جراحی است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.