جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اجزای ایمپلنت دندان چیست؟| مراحل نصب اجزای ایمپلنت

اجزای ایمپلنت دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

 

اجزای ایمپلنت دندان شامل قسمت‌های متفاوتی است که برای شناخت و بررسی کارایی هر کدام، ابتدا باید بدانیم که ایمپلنت دندان چیست و سپس درباره اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت بحث کنیم. پس اگر شما در مورد اجزای ایمپلنت دندانی کنجکاو هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اگر پوسیدگی، آسیب شدید به دندان یا بیماری لثه باعث از دست دادن دندان شما شود، در این شرایط مجبور هستید که برای بهبود کیفیت زندگی خود از ایمپلنت دندان یا پروتز دندان استفاده کنید.

کاشت ایمپلنت دندان، امروزه به یکی از بهترین روش‌ها برای حل معضل بی دندانی، تبدیل شده است. استفاده از روش ایمپلنت دندان علاوه بر جبران دندان ازدست‌رفته به زیبایی لبخند، بهبود جویدن غذا و همچنین به اصلاح تکلم نیز کمک می‌کند.

انواع سرویس‌های جراحی و کاشت ایمپلنت دندان:
۱. ایمپنت تک دندان
۲.ایمپلنت دندان فوری
۳. ایمپلنت دندان بر مبنای پونتیک
۴. جراحی‌های لیفت سینوس
۵. جراحی بازسازی استخوان فک در ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان (کاشت دندان مصنوعی) برخلاف پروتز دندان به‌راحتی از فک جدا نمی‌شود و می‌تواند نقش یک دندان مصنوعی ثابت را بازی کند. به‌همین‌دلیل، اغلب افراد به کاشت ایمپلنت دندان تمایل دارند.

برای ایمپلنت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با متخصص ایمپلنت پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

اجزای ایمپلنت دندان شامل چه قطعاتی است؟

در پاسخ به سوال اجزای ایمپلنت دندان چیست، باید گفت که اجزای ایمپلنت دندانی نرمال شامل قسمت‌های زیر است:

  • پست (فیکسچر، قطعه پیچ مانند)
  • اباتمنت (پایه متصل کننده پست با تاج)
  • تاج (پروتز ایمپلنت دندان)

اصولا اجزای ایمپلنت دندان یعنی فیکسچر، اباتمنت و روکش مصنوعی به کمک یک سری عمل‌های جزئی در استخوان فک نصب می‌شوند. همانطورکه ذکر شد، ایمپلنت دندان از سه جز تشکیل شده است. معمولا پیش از جراحی و نصب پایه‌های فلزی و پیچ‌مانند لازم است که دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت موارد زیر را بررسی کند:

  • وجود بیماری‌های دهان، دندان و فک
  • سابقه پزشکی به‌خصوص بیماری‌های زمینه‌ای
  • میزان تراکم استخوان فک و شکل ظاهری آن برای حمایت از اجزای ایمپلنت دندان
  • وضعیت فیزیکی و نحوه عملکرد مفصل گیجگاهی-فکی
  • وضعیت ریشه دندان‌های مجاور طبق عکس رادیوگرافی

اجزای ایمپلنت دندان

نحوه نصب اجزای ایمپلنت دندانی

نصب اجزای ایمپلنت دندان باید به‌صورت مرحله‌ای انجام شود تا امکان بهبودی بافت لثه و استخوان فک فراهم شود. به‌همین‌دلیل، معمولا روند نصب ایمپلنت دندان چندین ماه طول می‌کشد و شامل موارد زیر است:

  1. خارج کردن دندان آسیب‌دیده
  2. بررسی و آماده‌سازی استخوان فک، به‌خصوص در شرایط نیاز به پیوند استخوان
  3. کاشت میله فیکسچر به‌عنوان ریشه دائمی دندان مصنوعی
  4. زمان دادن برای رشد و بهبود استخوان
  5. قرار دادن اباتمنت یا تکیه‌گاه ایمپلنت
  6. نصب تاج یا روکش دندان مصنوعی

در واقع پس از برداشتن دندان دائمی اگر دندانپزشک متخصص متوجه شود که استخوان فک استحکام و ضخامت کافی برای پذیرش فیکسچر را ندارد، در اولین مرحله اقدام به پیوند استخوان مصنوعی یا طبیعی می‌کند. چنین راهکاری می‌تواند پایه محکم‌تری برای ایمپلنت ایجاد کند.

معمولا چند ماه طول می‌کشد تا استخوان پیوندزده‌ شده با استخوان فک عجین شود و سپس برای جراحی ایمپلنت اقدام می‌شود. در ادامه به نحوه نصب اجزای ایمپلنت دندان اشاره خواهیم کرد. مراحل نصب اجزای ایمپلنت دندان در استخوان فک به صورت زیر است:

قرار دادن فیکسچر در اجرای اجزای ایمپلنت

ابتدا جراح برشی روی بافت لثه ایجاد می‌کند تا استخوان فک نمایان شود. سپس بخشی از این استخوان به کمک ابزارهای مخصوص سوراخ می‌شود تا میله پیچ‌مانند و از جنس تیتانیوم فیکسچر که در انواع ایمپلنت، مدل‌های متفاوتی دارد در عمیق‌ترین جایگاه ممکن کاشته شود.

معمولا پس از نصب این میله فلزی، طی زمان استخوان فک رشد کرده و با سطح آن عجین می‌شود. این فرآیند که می‌تواند چندین ماه طول بکشد، به ایجاد یک پایه قوی برای دندان مصنوعی کمک می‌کند.

اتصال اباتمنت در نصب اجزای ایمپلنت

اصولا پس از اطمینان دندانپزشک از ثابت شدن وضعیت فیکسچر و استخوان فک، برای انجام جراحی جزئی و سرپایی نصب اباتمنت اقدام می‌شود. بدین‌شکل که مجددا بافت لثه باز می‌شود تا میله فیکسچر نمایان شود. سپس اباتمنت به فیکسچر متصل شده و به کمک بخیه‌زدن بافت لثه در اطراف بسته می‌شود.

بهتر است بدانید که اباتمنت از نظر جنس، نحوه اتصال و روش ساخت انواع مختلفی دارد. معمولا از جنس تیتانیوم، طلا، فولاد ضدزنگ، زیرکونیا یا پلی‌اتر کتون ساخته می‌شود. در حال حاضر انواع اباتمنت زاویه‌دار (از 5 تا 25 درجه) به بازار عرضه شده‌اند که با مزایایی مانند ساده‌تر شدن فرآیند نصب ایمپلنت و ترمیم دندان و عدم نیاز به پیوند استخوان همراه هستند.

اجزای ایمپلنت

نصب روکش مصنوعی در کاشت اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت

در نهایت باید تاج یا روکش مصنوعی روی اباتمنت نصب شود. معمولا هنگامی‌که بافت لثه و استخوان فک از جراحی‌های قبلی بهبود یافتند، دندانپزشک می‌تواند برای قالب زدن در جهت ساخت روکش اقدام کند.

 تجربه فاطمه:

در کاشت اجزای ایمپلنت دندانم، التهاب داشتم آیا طبیعی است؟

پاسخ:

اصولا جراحی ایمپلنت دردناک نیست و به کمک بی‌حسی عمومی یا موضعی انجام می‌شود. پس از گذشت 7 تا 10 روز نیز عوارض آن مانند التهاب، خونریزی و کبودی به‌صورت خود‌به‌خود برطرف می‌شوند.

 

علل شکست اجزای ایمپلنت دندان چیست؟

شکست در اجزای ایمپلنت ممکن است به دلایل متفاوتی رخ بدهد، که به طور خاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. فشار بر اجزای ایمپلنت

اگر اجزای ایمپلنت بار و فشار زیادی را متحمل شوند، ممکن است باعث شکست ایمپلنت شود.

۲. عدم رعایت بهداشت دهان

پس از کاشت اجزای ایمپلنت دندان و جراحی باید بهداشت دهان را رعایت کرد زیرا باکتری‌ها می توانند در دهان و محل جراحی رشد کنند و عامل عفونت شوند.

۳. استفاده از ایمپلنت بی کیفیت

لازم است که از اجزای ایمپلنت با کیفیت خوب استفاده شود تا سبب شکست ایمپلنت نشود.

۴. مشکلات جراحی

ممکن است در جراحی کاشت ایمپلنت دندان مشکلی برای بیمار ایجاد شود که مانع از موفقیت جراحی شود. آنچه که اهمیت دارد این است که کاشت ایمپلنت دندان را حتما توسط متخصص ایمپلنت یا جراح فک و صورت انجام دهید که مهارت و تجربه کافی برای کاشت ایمپلنت را داشته باشد.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

در نبود هرکدام از دندان‌های دائمی، با کاشت دندان مصنوعی از ظاهر لبخند خود لذت خواهید برد و مطمئنا این مساله روی افزایش اعتماد‌به‌نفس شما موثر است. از دیگر مزایای ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود قدرت بیان. ازآنجایی‌که اجزای ایمپلنت دندان در استخوان فک ثابت می‌شوند، مانند گذشته می‌توانید از زبان و دندان‌های خود برای ایجاد آوا و صحبت کردن استفاده کنید.
  • تسهیل و بهبود روند غذا خوردن. ایمپلنت دندان می‌تواند نقش دندان‌های طبیعی را ایفا کند، چراکه برخلاف پروتزهای دندان مدام در حین غذا خوردن نمی‌لغزد.
  • تقویت سلامت دهان و دندان. بعد از ایمپلنت دندان امکان دسترسی به فضای بین‌دندانی برای مسواک زدن و نخ‌ دندان کشیدن وجود دارد.
  • دوام بالا. این اطمینان را به شما می‌دهیم که اجزای ایمپلنت دندان مستحکم و به‌صورت مادام‌العمر همراه شما هستند.

اقدامات لازم بعد از نصب اجزای ایمپلنت دندان

پس از نصب اجزای ایمپلنت ضروری است که مراقبت‌های خاصی را انجام بدهید. قطعا دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت شما راهنمایی‌های لازم و ضروری را برای شما خواهد گفت. از جمله مواردی که باید پس از نصب اجزای ایمپلمنت دندان رعایت کنید عبارت است از:

  • ممکن است پس از جراحی ایمپلنت دندان دندانپزشک برای شما آنتی‌بیوتیک یا مسکن تجویز کند، حتما آن‌ها را مصرف کنید. اگر در روزهای بعد از جراحی عوارض التهاب، خونریزی یا درد بدتر شدند، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • تا یک هفته غذاهای نرم مانند پوره‌سیب‌زمینی و سوپ بخورید و از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های خیلی سرد یا گرم خودداری کنید.
  • تا چند روز بعد از هر مرحله از جراحی ایمپلنت دندان، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و حاوی کافئین یا سیگارکشیدن توصیه نمی‌شود. چراکه باعث افزایش شدت عوارض احتمالی خواهند شد.
  • هرگز مواد غذایی مانند یخ و آب‌نبات را نجوید، چراکه می‌توانند باعث ترک‌خوردگی یا شکستن روکش مصنوعی شوند.
  • ایمپلنت دندان نیز مانند دندان‌های طبیعی نیاز به مراقبت دارد، پس با استفاده از یک برس نرم دوباره در روز مسواک بزنید و برای معاینات منظم دندانپزشکی برنامه‌ریزی کنید.

البته نصب نامناسب ایمپلنت و بروز عفونت ممکن است باعث اختلال در این روند شود. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم که برای نصب اجزای ایمپلنت دندان حتما به یک متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: متخصص ایمپلنت کیست؟

 

فراموش نکنید که ایمپلنت دندان بهترین راهکار برای جایگزین‌کردن دندان‌های دائمی ازدست‌رفته است. با توجه به تنوع بالای اجزای ایمپلنت دندان، توصیه می‌کنیم که پیش از هرگونه اقدامی با دندانپزشک در زمینه بهترین نوع ایمپلت برای خود صحبت کنید.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از متخصصان ایمپلنت با تجربه و متعهد و همچنین بهترین اجزای ایمپلنت دندان، بالاترین کیفیت را در زمینه ایمپلنت دندان ارائه می‌کند. از طرفی میخک با طرح پرداخت اقساطی ایمپلنت آسایش خیال با برای مراجعین در پرداخت هزینه ایمپلنت فراهم کرده است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت شامل فیکسچر، اباتمنت و تاج دندان است. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

 

معمولا دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت پس از ایجاد برش در بافت لثه، میله فیکسچر را به‌عنوان ریشه دندان مصنوعی در استخوان فک قرار می‌دهد. روند بهبودی می‌تواند 6 تا 14 هفته طول بکشد.

در مرحله دوم کاشت اجزای ایمپلنت دندانی، برای نصب اباتمنت دندان اقدام می‌شود. در واقع اباتمنت روی فیکسچر متصل و بافت لثه به کمک بخیه بسته می‌شود.

در مرحله آخر از نصب اجزای ایمپلنت دندان، روکش مصنوعی(پروتز) روی اباتمنت نصب می‌شود.

علت شکست اجزای ایمپلنت دندان

فشار بر اجزای ایمپلنت دندان

مشکلات جراحی

استفاده از ایمپلنت دندان بی کیفیت دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اجزای ایمپلنت دندان

پست شامل فیکسچر، قطعه پیچ مانند

اباتمنت همان پایه متصل کننده پست با تاج

تاج یا پروتز ایمپلنت دندان

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.