جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع ایمپلنت دندان براساس شکل، نوع اتصال و قیمت

انواع ایمپلنت دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

دانستن انواع ایمپلنت دندان از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این سوال دغدغه افرادی است که کاندید ایمپلنت دندان هستند. این افراد همواره به دنبال پاسخ این سوال هستند که انواع ایمپلنت از جنبه های گوناگون چگونه است؟ تفاوت انواع ایمپلنت در چیست؟ یا انواع ایمپلنت دندان و قیمت آن‌ها چگونه تغییر می‌کند؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید تا انتهای این مطلب را بخوانید.

معرفی انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان در گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند. اساس این نوع دسته بندی‌ها نوع ایمپلنت، نحوه کاشت ایمپلنت در فک، از نظر طول و قطر، از نظر شکل، بدنه و غیره است. در ادامه انواع دسته بندی‌های ایمپلنت دندان را معرفی می‌کنیم.

ایمپلنت دندان یک روش کاربردی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته به صورت دائمی است. در واقع ایمپلنت دندان می‌تواند لبخند شما را زیباتر کند و اعتماد به نفس را به شما بازگرداند. در گذشته افراد با از دست دادن دندان‌های خود از دندان مصنوعی استفاده می‌کردند که این روش دارای مشکلات بسیار زیادی بود.

انواع ایمپلنت دندانی براساس نوع فیکسچر

متداول‌ترین دسته بندی که برای انواع ایمپلنت در نظرگرفته می‌شود، بر اساس انواع فیکسچر ایمپلنت که یکی از مهم‌ترین اجزای ایمپلنت دندان است. فیکسچر ایمپلنت قسمتی از ایمپلنت دندانی است که در جایگاه ریشه در فک قرار می‌گیرد. این نوع دسته بندی ایمپلنت‌های دندانی که از انواع ایمپلنت‌های استخوانی هستند، به شرح زیر است:

ایمپلنت اندواستیل ( داخل استخوانی)

ایمپلنت‌های اندوستیل رایج‌ترین انواع ایمپلنت هستند و مستقیماً روی استخوان فک قرار می‌گیرند و جایگزینی برای پروتزهای دائمی یا بریج هستند. اگر فقط نیاز به تعویض یک دندان دارید، این روش برای شما بسیار کاربردی است.

  • ایمپلنت اندوستیل یا داخل استخوانی به شکل یک استوانه است که از دو پیچ و یک اباتمنت تشکیل شده است که در بالای تاج دندان بسته می‌شود.
  • سطح این نوع ایمپلنت ممکن است دارای سطوح یا تیغه های صاف باشد.
  • ایمپلنت‌های اندوستیل از تیتانیوم، زیرکونیوم یا سرامیک ساخته شده است.
  • این نوع ایمپلنت‌ها شامل ایمپلنت پیچی شکل، تیغه‌ای و عرضی هستند.

جراحی فک برای کاشت این نوع ایمپلنت در مطب دندانپزشکی با بی حسی انجام می‌شود. بدین صورت که با استفاده از دریل دندانپزشکی، ایمپلنت اندواستیل در استخوان فک فرو می‌رود.

 

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت ساب پریو استیل (روی استخونی)

یک نوع دیگر از انواع ایمپلنت دندان، ایمپلنت های ساب پریواستیل هستند که از فلز ساخته می‌شوند و در زیر بافت لثه و روی استخوان فک بسته قرار می‌گیرند.

  • قاب فلزی این نوع ایمپلنت از مولیبدن، کروم یا کبالت ساخته شده است و پس از مرحله اول کاشت با التیام لثه، به آن متصل می‌شود.
  • اگر چه امروزه استفاده از این روش متداول نیست، اما اگر نمی توانید از دندان مصنوعی استفاده کنید یا تراکم استخوان فک شما پایین است، می‌توانید از این روش برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته در یک ناحیه استفاده کنید.

ایمپلنت زایگوماتیک

این نوع ایمپلنت در استخوان زایگوماتیک گونه گذاشته می‌شود و در مواردی کاربرد دارد که فک دارای فضای کافی برای کاشت ایمپلنت نباشد. این روش ایمپلنت متداول نیست و تنها در موارد خاص استفاده می‌شود.

 انواع ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندانی براساس مراحل کاشت

تعیین مراحل کاشت ایمپلنت با معاینه بیمار مشخص می‌شود. به‌طور کلی انواع روش‌های کاشت ایمپلنت‌های دندانی که دندانپزشکان برای ارائه به بیماران انتخاب می‌کنند در اینجا آورده شده است:

ایمپلنت‌های دندانی تک مرحله‌ای

این مدل از انواع ایمپلنت شامل قرار دادن فیکسچر ایمپلنت بلندتری در فک و لثه است. به‌طوری که قسمت بالایی ایمپلنت نمایان شود. این نوع ایمپلنت به ما این امکان را می‌دهد که پس از چندین ماه بهبودی مجدد به پزشک مراجعه کرده و اباتمنت را درست روی ایمپلنت قرار دهیم بدون اینکه مجبور باشیم دوباره ایمپلنت دندان را با جراحی نمایان کنیم. در مواردی نیز تمام مراحل کاشت ایمپلنت در یک روز انجام می‌شود. به این ترتیب با قرار دادن فیکسچر در فک، تاج دندان و پروتز روی آن قرار می‌گیرند.

برای ایمپلنت دندان‌های خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

ایمپلنت های دندانی دو مرحله ای

ایمپلنت دو مرحله‌ای مدل دیگری از انواع ایمپلنت دندان است. که این نوع ایمپلنت نیاز به دو مرحله جراحی برای قرار دادن فیکسچر در استخوان فک دارد. در مرحله اول با جراحی لثه را شکافه و فیکسچر در آن قرار می‌گیرد. با گذشت 2-4 ماه فک برای جراحی دوم آماده می‌شود. در نهایت پس از گذشت چند ماه از بهبودی دهان، مجدداً یک جراحی دیگر برای قرار گرفتن تاج ایپملنت روی فیکسچر انجام می‌شود.

تفاوت انواع ایمپلنت تک مرحله و دو مرحله

تفاوتتفاوت انواع ایمپلنت دو مرحله‌ای و تک مرحله‌ای در موقعیت قرار گیری فیکسچر دندان است.

  • در ایمپلنت تک مرحله‌ای فیکسچر در داخل لثه و تاج آن در بیرون از لثه است.
  • در ایمپلنت دو مرحله‌ای فیکسچر به طور کامل در لثه قرار گرفته و پس از سپری شدن دوره نقاهت، با انجام جراحی تاج دندان روی ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرد.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: مراحل ایمپلنت چیست

انواع ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندان براساس اندازه

انواع ایمپلنت دندانی براساس سایز در سه گروه زیر دسته بندی می‌شوند:

ایمپلنت استاندارد

کاربردی‌ترین مدل از انواع ایمپلنت، ایمپلنت‌های استاندارد هستند. این نوع ایمپلنت با اندازه 3.5 تا 4.5 میلی‌ ‌متراست. معمولا برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند.

مینی ایمپلنت دندانی

مینی ایمپلنت‌های دندان دارای یک پایه تیتانیومی با یک توپ، سوکت و یک حلقه لاستیکی در انتهای آن هستند. مینی ایمپلنت دندان شامل اباتمنت نمی‌شود بنابراین تعداد مراحل کاشت ایمپلنت را کاهش می‌دهد. یکی از مزایای مینی ایمپلنت‌های دندانی این است که زمان ترمیم کمتری نیاز دارند.

ایمپلنت پهن

ایمپلنت‌های پهن بزرگ‌تر از ایمپلنت‌های استاندارد هستند و دارای قطری در حدود 4.5 میلی‌متر تا 6 میلی‌متر هستند. ایمپلنت های پهن گاهی اوقات برای ایمپلنت‌های دندانی که در پشت دهان قرار می گیرند استفاده می‌شود، زیرا این دندان‌ها بزرگتر هستند و ریشه های گسترده‌تری نسبت به دندان های جلویی دارند.

قیمت انواع ایمپلنت در میخک

قیمت و هزینه انواع ایمپلنت دندانی یک فاکتور مهم برای افرادی است که می‌خواهند کاشت ایمپلنت انجام بدهند. بنابراین بهتر است در مورد قیمت آن‌ها اطلاعات داشته باشند. آنچه مهم است این است که قیمت انواع ایمپلنت ممکن است در مراکز مختلف متفاوت باشد که می‌تواند متاثر از موقعیت جغرافیایی مطب باشد در شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک قیمت انواع ایمپلنت دندان به صورت زیر است.

جدول قیمت انواع ایمپلنت دندان میخک

انواع ایمپلنت دندانی قیمت (تومان)
یک واحد ایمپلنت کره ای اویدنس و دنتیس 12,000,000
یک واحد ایمپلنت کره‌ ای مگاژن 15,000,000
یک واحد ایمپلنت آلمانی icx 18,000,000
یک واحد ایمپلنت سوئیسی sic 18,000,000

انواع ایمپلنت دندان براساس شکل ظاهری

انواع ایمپلنت دندانی براساس شکل ظاهری به 3 گروه زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • ایمپلنت استوانه‌ای
  • ایمپلنت مخروطی
  • ایمپلنت صاف

 تجربه سارا از تهران:

من باید ایمپلنت انجام بدهم آیا انتخاب نوع ایمپلنت را می‌نوانم خودم انجام بدهم؟

پاسخ:

انتخاب هر یک از انواع ایمپلنت‌ها برای بیمار به عهده پزشک است. بنابراین جنس ایمپلنت توسط بیمار قابل انتخاب است اما روش کاشت ایمپلنت برای هر بیمار به نظر پزشک بستگی دارد.

 

انواع ایمپلنت ها

انواع ایمپلنت دندان براساس ماده سازنده

در چند سال اخیر تقریباً تمام انواع ایمپلنت دندانی از یک ماده به نام تیتانیوم مشتق می‌شدند. اما با پیشرفت تکنولوژی، امروزه ایمپلنت‌های دندانی بیشتری از مواد مختلف ایمپلنت دندان ساخته می‌شوند.

  • ترجیحاً مواد ایمپلنت دندان باید زیست سازگار باشند. آنها همچنین باید در برابر خوردگی و شکستگی مقاوم باشند.
  • مواد ایمپلنت دندانی می‌تواند از جنس تیتانیوم یا زیرکونیوم باشد.
  • مواد ایمپلنت دندانی همچنین باید محکم و مقاوم باشند.
  • استحکام مواد ایمپلنت دندان و طراحی آن باید با ویژگی‌های فیزیکی آن سازگار باشد.

بهترین نوع ایمپلنت از نظر مواد که امروزه در ساخت ایمپلنت دندان استفاده می‌شود، عبارتند از:

تیتانیوم

فلز تیتانیوم به عنوان رایج‌ترین نوع مواد ایمپلنت دندان در نظر گرفته می‌شود. ویژگی برجسته تیتانیوم در سال 1950 کشف شد. در این مدت، یافته‌ها نشان می‌دهد که ایمپلنت‌های ساخته شده از فلز تیتانیوم به استخوان اجازه رشد به صورت اصولی را می‌دهند. یعنی وقتی در تماس با استخوان قرار گیرد و مختل نمی‌شود و  استخوان در کنار این ماده رشد خواهد کرد. این به نوبه خود باعث ایجاد یک وابستگی دائمی می شود.

 از زمان این کشف، مواد کاشت دندان تیتانیوم بیشترین تقاضای ایمپلنت را داشتند. این نتایج طولانی مدت را ارائه می دهد و هزینه آن بسیار مناسب است. این یکی از بهترین مواد کاشت برای انواع ایمپلنت در تمام دوران ها باقی مانده است.

زیرکونیا

برخلاف تیتانیوم، زیرکونیا یک ماده جدید است که اخیرا برای ساخت ایمپلنت‌های دندانی مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده به عنوان جدیدترین ماده برای ساخت مواد ایمپلنت دندانی در آینده در نظر گرفته می‌شود. مواد ایمپلنت دندانی زیرکونیا در اوایل دهه 1990 کاربرد کامل با اباتمنت داشتند. اما در این مدت، مواد کاشت تیتانیوم هنوز در اولویت بوده است.

انواع ایمپلنت دندان براساس نوع اتصال

قطعه‌ای به نام اباتمنت به عنوان واسطه میان سر ایمپلنت و روکش دندان قرار می‌گیرد. وظیفه اباتمنت نگهداری تاج دندان است. انواع نحوه نحوه اتصال سر ایمپلنت به قطعه اباتمنت به شرح زیر است.

  • اتصال شش ضلعی داخلی (اتصال نری)
  • اتصال شش ضلعی خارجی (اتصال نری)
  • اتصال هشت ضلعی داخلی ( اتصال مادگی)

در هر یک از روش‌های فوق برای اتصال ایمپلنت به اباتمنت با توجه به شش ضلعی یا هشت ضلعی بودن ایمپلنت، اباتمنت با سر ایمپلنت فیکس شده و در هم پیچ می‌شوند.

نحوه اتصال اباتمنت به روکش دندان به دو صورت چسبی یا پیچی است. در اتصال چسبی اباتمنت به روکش دندان، از چسب استفاده می‌شود و فرآیند همانند روکش دندان طبیعی خواهد بود. در روش پیچی روکش با استفاده از یک پیچ به اباتمنت متصل می‌شود تا در نهایت دندان روی ایمپلنت قرار گیرد.

آیا بیمه هزینه ایمپلنت دندان را می‌پردازد؟

هیچ کدام از بیمه‌های پایه اعم از بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و بیمه نیروهای مسلح هزینه ایمپلنت دندان را پوشش نمی‌دهند. اما بعضی از بیمه های تکمیلی سقف اندکی برای پرداخت هزینه ایمپلنت دندان دارند. به طور کلی برای پرداخت هزینه آن می‌توانید از بیمه های تکمیلی گروهی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله هزینه ایمپلنت دندان با بیمه را بخوانید.

کاشت دندان جدیدترین روش برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. انواع ایمپلنت های دندان را براساس معیارهای مختلفی(مواد سازنده، برند، ساختار) دسته بندی می‌کنند. یکی از متداول‌ترین دسته بندی‌های انواع ایمپلنت دندانی، براساس فیکسچر ایمپلنت است. انتخاب یک روش برای کاشت ایمپلنت یا انتخاب نوع فیکسچر ایمپلنت بستگی به بیمار دارد. در واقع پزشک با معاینه بیمار و بررسی تصویر رادیولوژی فک، می‌تواند بهترین نوع ایمپلنت را برای بیمار اتخاذ کند.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهنرین متخصصان ایمپلنت، بالاترین کیفیت را در زمینه ایمپلنت دندان ارائه می‌کند. از طرفی میخک با ارائه طرح ویژه پرداخت دندانپزشکی اقساطی زمینه را برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته شما تسهیل کرده است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

انواع ایمپلنت براساس شکل و مواد و … دسته بندی می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید.

 

خیر، انتخاب نوع ایمپلنت مناسب توسط متخص ایمپلنت مشخص می‌شود.

تفاوت انواع ایمپلنت براساس جنس و مدل و نوع کاشت مشخص می‌شود.

هزینه انواع ایمپلنت بسته به نوع برند و کارکرد آن‌ها متفاوت است.

انواع ایمپلنت براساس اتصال
  • اتصال شش ضلعی داخلی
  • اتصال شش ضلعی خارجی
  • اتصال هشت ضلعی داخلی
انواع ایمپلنت براساس ماده سازنده
  • تیتانیوم
  • زیرکونیا
انواع ایمپلنت براساس اندازه
  • ایمپلنت دندان استاندارد
  • مینی ایمپلنت دندان
  • ایمپلنت پهن
انواع ایمپلنت براساس کاشت
  • کاشت ایمپلنت تک مرحله‌ای
  • کاشت ایمپلنت دو مرحله‌ای
انواع ایمپلنت دندان براساس فیکسچر
  • ایمپلنت اندواستیل
  • ایمپلنت ساب پریو استیل
  • ایمپلنت زایگوماتیک

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.