جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

7 عامل موثر در بهترین زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

تعیین بهترین زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان، یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت ایمپلنت است. تعیین این زمان به عواملی نظیر تشخیص پزشک، سلامتی عمومی بدن، بهداشت دهان و میزان مناسب بودن محل قرار گرفتن ایمپلنت بستگی دارد. اما چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد و مدت زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان چقدر است؟ اگر به‌دنبال پاسخ این سئوالات هستید تا انتهای مقاله را بخوانید!

ایمپلنت دندان تقریباً محبوب‌ترین و کارآمد‌ترین شیوه برای جایگزینی دندان‌های از بین رفته و پوسیده است. ایمپلنت دندان از اهمیت زیادی برخوردار است و در اکثر اوقات بعد از کشیدن دندان به‌منظور جلوگیری از تحلیل لثه و استخوان (که موجب فراهم کردن شرایط پوسیدگی دندان‌های مجاور می‌شود) ضروری است.

از آنجایی که ایمپلنت دندان بسیار حساس است سؤالات زیادی درباره نحوه انجام و همچنین بهترین زمان کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان مطرح می‌شود از جمله: چه مدت بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت کرد؟ چه عواملی در تعیین زمان مناسب برای کاشت ایمپلنت مؤثر هستند؟ بهترین زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان، چه زمانی است؟ در صورت داشتن عفونت لثه چه مدت برای کاشت ایمپلنت دندان باید صبر کرد؟ در این مقاله به سئوالات متعددی پیرامون بهترین زمان ایمپلنت پاسخ می‌دهیم.

عوامل موثر در تعیین مدت زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان چیست؟

سؤال دیگری که در این مقاله به دنبال پاسخ دادن به آن هستیم؛ این است که آیا با گذشت چند سال بعد از کشیدن دندان نیز، امکان کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد یا خیر؟! و در آخر در مورد بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان بحث خواهیم کرد و عوامل مؤثر را بررسی می‌کنیم.

بهترین زمان ایمپلنت را چطور تشخیص دهیم؟

تشخیص بهترین زمان برای ایمپلنت دندان بعد از کشیدن به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به بررسی همه موارد می‌پردازیم.

عوامل موثر بر تعیین بهترین زمان کاشت دندان ایمپلنت

  • تاثیر میزان تراکم، ارتفاع و پهنای استخوان فک در بهترین زمان ایمپلنت

میزان تراکم، ارتفاع و پهنای استخوان فک مورد نظر برای ایمپلنت دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از اقدام به ایمپلنت دندان حتماً میزان تراکم استخوان با استفاده از رادیوگرافی سنجیده شود. بعد از بررسی عکس‌ها، دندانپزشک تشخیص می‌دهد بهترین زمان ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندان چه زمانی است. در برخی از موارد بیمار به‌منظور ترمیم بافت استخوان فک خود، نیاز به عمل جراحی پیوند استخوان دارد که این عمل کاشت ایمپلنت را حداکثر تا ۶ ماه به عقب می‌اندازد.

  • اثرگذاری نحوه کشیده ‌شدن دندان در بهترین زمان انجام ایمپلنت

نحوه کشیده شدن دندان در تعیین بهترین زمان برای ایمپلنت دندان بسیار مهم است. اگر کشیدن دندان توسط افراد غیرمتخصص به صورت غیراصولی صورت پذیرد. باعث عوارضی مثل خونریزی، ابتلا به حفره خشک، آسیب اعصاب صورت و از همه مهم‌تر عفونت لثه و آسیب به استخوان فک می‌شود و زمان ایمپلنت دندان را ماه‌‌ها عقب می‌اندازد و فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت بسیار زیاد خواهد شد.

در نتیجه توصیه می‌شود کشیدن دندان به روش آتروماتیک انجام شود. این روش به سالم ماندن حفره‌های استخوان اطراف دندان کمک می‌کند و کاشت ایمپلنت را راحت‌تر می‌کند.

  • میزان تاثیر عفونت لثه در بهترین زمان ایمپلنت دندان

در صورت وجود عفونت لثه، ایمپلنت دندان بسیار پر‌ریسک است و امکان شکست روش ایمپلنت زیاد است. لذا در مواردی که لثه دارای عفونت است لازم است به‌منظور درمان بافت‌های عفونی لثه، بنابر تشخیص پزشک، عمل کاشت ایمپلنت را به تعویق انداخت. در این صورت نتیجه کاشت ایمپلنت دندان هم از لحاظ زیبایی و هم استحکام بهتر خواهد بود.

  • تاثیر دفعات جراحی در بهترین زمان برای ایمپلنت دندان

در بسیاری از موارد عمل کاشت ایمپلنت دندان هم‌زمان و بعد از کشیدن دندان طبیعی صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین زمان برای ایمپلنت دندان (در صورت صلاح‌دید دندانپزشک) بعد از کشیدن دندان است. زیرا عمل جراحی به یک جلسه خلاصه می‌شود و دیگر نیازی برای جراحی مجدد برای کاشت فیکسچر نیست.

می‌خواهم بیشتر بدانم: مراقبت بعد از ایمپلنت

  • اهمیت سن افراد در بهترین زمان ایمپلنت دندان

برای کاشت ایمپلنت دندان لازم است استخوان فک بیمار به‌طور کامل رشد کرده باشد. اگر در زمان رشد عمل کاشت ایمپلنت صورت بگیرد، در نتیجه‌ی رشد عمودی صورت و دندان‌ها، ایمپلنت در جای خودش ثابت می‌ماند در نتیجه با دندان‌های کناری اختلاف سطح پیدا می‌کند که از لحاظ زیبایی نامطلوب است و در عمل جویدن، اختلال ایجاد می‌کند.

معمولاً کاشت ایمپلنت از 18 سالگی به بعد است. اما شایان توجه است که میزان رشد در افراد مختلف در اثر عوامل گوناگون متفاوت است.

  • تاثیر سلامت عمومی بدن و بیماری‌های زمینه‌ای در بهترین زمان ایمپلنت

یکی دیگر از عواملی که در تعیین بهترین زمان برای ایمپلنت بعد از کشیدن دندان ضروری است. شرایط جسمانی بیمار است. کسانی که دارای دیابت بالا و بیماری‌های زمینه‌ای هستند لازم است با مشورت پزشک مدت‌زمان بین کشیدن دندان و کاشتن ایمپلنت را افزایش دهند. همچنین کسانی که دارای پوکی استخوان هستند برای ترمیم استخوان فک به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارند و در برخی از موارد نیاز به پیوند استخوان جهت ترمیم بهتر استخوان فک است.

برای ایمپلنت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با متخصص ایمپلنت پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

همان‌طور که گفته شد عوامل متعددی در تشخیص بهترین زمان برای ایمپلنت و فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت مؤثر است و بهترین زمان برای ایمپلنت دندان در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین زمان مشخص و قطعی برای همه ‌افراد وجود ندارد که حتماً در آن بازه‌ی زمانی، عمل کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهند. پزشک متخصص با در نظر گرفتن عواملی نظیر:

  • تراکم استخوان فک
  • نحوه کشیده شدن دندان
  • عفونت لثه
  • دفعات جراحی
  • سن افراد
  • محل قرار گیری دندان
  • سلامت عمومی بدن

بهترین زمان ایمپلنت دندان و فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت را مشخص می‌کند.

به‌طور کلی ایمپلنت دندان به چهار دسته‌ی:

کاشت ایمپلنت فوری

کاشت ایمپلنت 3 ماهه

کاشت ایمپلنت 6 ماهه

کاشت ایمپلنت 1 ساله

هر یک از شیوه‌های کاشت ایمپلنت دندان مناسب بیماران با شرایط خاصی است.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس فاصله بین کشیدن دندان تا کاشت ایمپلنت

انواع رویکرد کاشت ایمپلنت براساس بهترین زمان برای ایمپلنت دندان

بعد از کشیدن دندان لازم است تمهیداتی برای دندان از دست‌رفته انجام شود در غیر این صورت سلامت دهان صدمات زیادی می‌بیند؛ کج شدن و تغییر شکل دندان‌های دیگر که ممکن است باعث ایجاد حفره دندانی شود که روند پوسیدگی دندان را تسریع می‌کند. بنابراین لازم است جای خالی دندان قبل از ایجاد مشکلات بعدی پر شود تا به زیبایی و همچنین سلامت دندان‌های دیگر آسیب نرسد. اما برای تعیین بهترین زمان برای ایمپلنت بعد از کشیدن دندان، عوامل متعددی وجود دارد که تعیین بهترین زمان انجام ایمپلنت را به چهار نوع تقسیم می‌کنند که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

کاشت ایمپلنت فوری

اگر تراکم استخوان فک مناسب باشد و همچنین لثه دارای عفونت نباشد. بهترین زمان برای ایمپلنت بعد از کشیدن دندان بدون وقفه زمانی است. این نوع ایمپلنت را ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک‌روزه می‌نامیم. ایمپلنت فوری معمولاً برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شود که در زیبایی چهره بسیار اهمیت دارد و لازم است برایش جایگزین فوری قرار دهیم. این روش برای دندان‌های عقبی (مگر ایمپلنت به صورت گروهی) به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

در ایمپلنت فوری در روز جراحی پروتز موقت گذاشته می‌شود و بعد از گذشتن دوره سه یا پنج‌ماهه و ثابت شدن ایمپلنت، پروتز نهایی گذاشته می‌شود. شایان توجه است در این مورد هزینه ایمپلنت دندان کمی بیشتر است. قیمت ایمپلنت فوری نسبت به انواع دیگر ۲۰ الی ۲۵ درصد (به دلیل مواد و متریال اضافی که مصرف می‌شود.) افزایش می‌یابد.

کاشت ایمپلنت 3 ماهه

اگر بنا به دلایلی که ذکر شد امکان کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان وجود نداشته باشد. بهترین زمان ایمپلنت یک تا دو ماه پس از کشیدن دندان است. در این بازه زمانی، استخوان فک، عفونت لثه و سلامت دهان به‌طور کامل بهبود یافته‌است بنابراین روند ایمپلنت با سرعت و کیفیت بهتری صورت می‌گیرد، ایمپلنت بهتر به استخوان فک جوش ‌خورده و از طریق آن بهتر پشتیبانی می‌شود، در نتیجه عمر ایمپلنت دندان افزایش می‌یابد.

می‌خواهم بیشتر بدانم: طول عمر ایمپلنت چقدر است؟

کاشت ایمپلنت 6 ماهه

در این شیوه ایمپلنت دندان در فاصله‌ی زمانی ۴ تا ۶ ماه پس از کشیدن دندان صورت می‌گیرد. جراح، این نوع ایمپلنت را بیشتر به بیمارانی توصیه می‌کند که دارای تراکم استخوان فک نامناسب و نیازمند پیوند استخوان در محل قرارگیری ایمپلنت هستند.

کاشت ایمپلنت دندان بعد از گذراندن این مراحل با موفقیت بیشتری همراه است. چون ایمپلنت به‌طور کامل به استخوان فک جوش می‌خورد و امکان لق شدن ایمپلنت تا حد خیلی زیادی کاهش می‌یابد.

کاشت ایمپلنت 1 ساله

در صورتی که فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت بیشتر از یک سال طول بکشد آن را کاشت ایمپلنت 1 ساله می‌نامیم. اگرچه گذشتن چند هفته تا چند ماه می‌تواند برای بهبودی عفونت لثه و تشکیل مجدد تراکم استخوان مفید باشد اما اگر این فاصله خیلی طولانی شود ممکن استخوان فک تحلیل برود یا دندان های کنار حرکت کنند و با ایجاد حفره شرایط را برای پوسیدگی دندان مهیا کنند. اما همچنان بعد از گذشت این مدت طولانی امکان کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد اما باید با دندان‌پزشک مشورت شود و در صورت نیاز عمل‌هایی برای فراهم کردن شرایط کاشت ایمپلنت دندان صورت گیرد.

به چه دلیل بهترین زمان برای ایمپلنت دندان پس از کشیدن دندان است؟

اجرای کاشت ایمپلنت دندان  بعد از کشیدن دندان مزایای زیادی برای بیمار دارد که عبارت است از:

  • جای دندان در لثه خالی نمی‌ماند بنابراین ریسک ابتلا به عفونت لثه به حداقل می‌رسد زیرا التهاب ناحیه دندان کشیده شده، درد شدیدی در بیمار ایجاد می‌کند.
  • رعایت بهداشت و استریل کردن محل دندان کشیده شده راحت نیست و ممکن است بعد از هر بار مسواک زدن لثه دچار خونریزی شود.
  • با خالی شدن جای دندان، دندان‌های مجاور شروع ب حرکت می‌کنند و ظاهر آن‌ها به هم می‌ریزد.
  • به دلیل خالی بودن فضای دندان، زیبایی چهره تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
  • پس از کشیدن دندان امکان تحلیل استخوان فک وجود دارد.

در این مقاله به بررسی بهترین زمان برای ایمپلنت  عوامل موثر در افزایش و کاهش تغییر زمان کاشت ایمپلنت دندان اشره شد. از طرفی بهترین زمان برای ایمپلنت را پس از کشیدن دندان معرفی کردیم اما فراموش نکنید که متخصص ایمپلنت شما متناسب با شرایط فک، دهان و دندان شما مناسب ترین زمان را برای کاشت و جراحی ایمپلنت برای شما تشخیص می‌دهد.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از متخصصان باتجربه، کلیه خدمات ایمپلنت را با بهترین کیفیت به مراجعین گرامی ارائه می‌دهد. میخک با طرح ویژه پرداخت اقساطی و تعرفه شفاف خدمات، زمینه را برای رفاه مراجعین فراهم می‌کند.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

افرادی که عفونت لثه دارند نمی‌تواند کاشت ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک‌روزه انجام دهد، چرا که امکان بروز التهابات و همچنین شکست عمل کاشت ایمپلنت وجود دارد. برای یافتن بهترین زمان انجام ایمپلنت این مطلب را بخوانید.

ایمپلنت دندان‌های جلویی باید انجام شود به دلیل در دید بودن و اشکالی که در زیبایی افراد ایجاد می‌کند. نمی‌توان خیلی بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت فاصله انداخت.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.