جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جراحی لثه چیست؟

جراحی لثه چیست
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

امروزه افراد زیادی به دنبال کسب اطلاعات راجع به جراحی لثه هستند و برای سوالاتی مثل، جراحی لثه چگونه انجام می‌شود؟ انواع جراحی لثه چیست؟ آیا جراحی لثه درد دارد؟ جراحی لثه تحلیل رفته چیست؟ مراقبت بعد از جراحی لثه چگونه است؟ عوارض جراحی لثه چیست؟ به دنبال پاسخ می‌گردند. اگر می‌خواهید پاسخ سئوالات بالا را بدانید این مقاله را تا انتها بخوانید!

گاهی اوقات ممکن است برای درمان برخی بیماری‌ها و بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه یا پریودنتیت به جراحی  (پریودنتال) نیاز باشد. این نوع جراحی معمولاً به‌عنوان جراحی لثه شناخته می‌شود.

هدف جراحی لثه، درمان بیماری لثه و هرگونه آسیبی است که ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • رشد مجدد استخوان‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده
  • مقابله با از دست دادن دندان کاهش فاصله لثه بین دندان‌ها که به‌عنوان مثلث سیاه شناخته می‌شود
  • تغییر شکل استخوان فک برای کاهش خطر رشد باکتری در شکاف‌های استخوانی
  • از بین بردن باکتری و عفونت

در این مقاله، نگاهی می‌کنیم به آنچه افراد می‌توانند از جراحی لثه انتظار داشته باشند، مشکلاتی که با جراحی لثه درمان می‌شود، زمان بهبودی جراحی لثه چقدر می‌تواند باشد و همچنین برخی راهکارهای حفظ سلامت لثه در خانه بررسی می‌شود.

چه مشکلاتی را می‌توان با استفاده از جراحی لثه درمان کرد؟

جراحی لثه کدام بیماری را درمان می‌کند؟ بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه و پریودنتیت ممکن است نیاز به جراحی لثه داشته باشند.

  • جنجیویت نوعی بیماری خفیف لثه است که می‌تواند باعث قرمزی، تورم و خونریزی لثه شود. اغلب، التهاب لثه به دلیل بهداشت نامناسب دهان، پلاک، و رسوب جرم رخ می‌دهد. این مشکلات را با درمان حرفه‌ای جراحی لثه می‌توان برطرف نمود.
  • پریودنتیت شکل شدیدتری از بیماری لثه است که در آن التهاب لثه بدتر شده و پیشرفت کرده است و منجر به پاسخ التهابی می‌شود که استخوان و بافت‌ها را از بین می‌برد. در طی این فرآیند التهابی، لثه‌ها شروع به جدا شدن از دندان می‌کنند. این باعث ایجاد فضاهایی به نام پاکت می‌شود که به‌نوبه خود باکتری‌ها را به دام می‌اندازد و منجر به عفونت می‌شود. درنتیجه، از دست دادن دندان و آسیب استخوانی رخ می‌دهد. پس جراحی لثه ضروری است.

می‌خواهم بیشتر بدانم: طرح لبخند دندان چیست؟

برای جراحی لثه نیاز به مشاوره دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

قبل از جراحی لثه معمولا چه اقداماتی انجام می‌شود؟

قبل از جراحی لثه، جراح دندان ممکن است لثه‌ها را تمیز کند. یکی از روش‌هایی که به‌عنوان جرم‌گیری عمیق شناخته می‌شود، می‌تواند جرم و باکتری‌ها را از دندان‌ها و لثه‌ها پاک کند.

روش دیگری به نام روت پلنینگ می‌تواند سطوح ریشه دندان‌ها را صاف کند، به این معنی که مکان‌های کمتری برای تجمع جرم و باکتری وجود دارد. این روش همچنین هرگونه جرم را که روی ریشه است از بین می‌برد. پوسته‌پوسته شدن عمیق و لایه‌برداری ریشه معمولاً هم‌زمان اتفاق می‌افتد.

انواع جراحی لثه چیست؟

جراحی لثه شامل چه مراحلی است و انواع جراحی لثه چیست؟

اینکه جراح دندان چه نوع جراحی لثه را انجام دهد به نوع و شدت بیماری لثه بستگی دارد. از طرفی قیمت جراحی لثه نیز متناسب با نوع آن متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از طرح پرداخت اقساطی میخک فرآیند رسیدگی به درمان خود را تسهیل کنید.

  • جراحی فلپ

یکی از روش‌‍‌های جراحی لثه، جراحی فلپ است. جراحی فلپ به‌طور ویژه برای افرادی کارآمد است که رسوبات و جرم در پاکت‌های عمیق ایجاد شده بین لثه و دندان آن‌ها وجود دارند. این روش شامل بلند کردن لثه از روی دندان برای از بین بردن رسوب جرم است.

پس‌ از اینکه جراح ناحیه را تمیز کرد و جرم را برداشت، لثه‌ها را در جای خود بخیه می‌زند تا اطراف دندان قرار گیرند. گاهی اوقات در طی این روش جراحی لثه، استخوان ممکن است نیاز به تغییر شکل داشته باشد.

  • پیوند استخوان

در جراحی لثه، زمانی که استخوانی که ریشه دندان را احاطه کرده است آسیب ببیند یا از بین برود، ممکن است فرد نیاز به پیوند استخوان داشته باشد. این روش شامل جایگزینی استخوان آسیب‌دیده بااستخوان جدید است. این استخوان ممکن است استخوان فرد، استخوان ساخته‌شده یا استخوان اهدایی باشد. هدف از پیوند استخوان، نگه‌داشتن دندان در جای خود و کمک به رشد مجدد آن است.

  • بازسازی هدایت‌شده بافت

در طول این روش جراحی لثه، جراح دندان یک قطعه کوچک از مواد مشبک را بین استخوان و بافت لثه فرد قرار می‌دهد. این ماده از رشد لثه در فضایی که استخوان باید باشد جلوگیری می‌کند و به استخوان و بافت همبند اجازه می‌دهد تا دوباره رشد کنند.

  • پیوند بافت

نوع جراحی لثه انجام‌شده براساس عوامل متعددی مانند وضعیت لثه‌ها خواهد بود. کاهش خط لثه، که به‌عنوان تحلیل خط لثه شناخته می‌شود، به دلیل از دست دادن بافت لثه ایجاد می‌شود و ممکن است برای کاهش خطر آسیب بیشتر، نیاز به پیوند بافت نرم و جراحی لثه تحلیل رفته وجود داشته باشد.

 

 تجربه رضا:

در طی جراحی لثه تحلیل رفته برای من، متخصص جراحی لثه قسمت از بافت سقف دهانم را برداشت و به قسمت تحلیل رفته چسباند! به چه دلیل این‌کار صورت گرفت؟

پاسخ:

در طی جراحی لثه تحلیل رفته، جراح دندان به‌طورمعمول بافتی را از یک قسمت بدن برمی‌دارد و دوباره آن را به ناحیه‌ای که لثه تحلیل رفته است می‌چسباند (بافت اغلب از سقف دهان می‌آید). پیوند بافت نه‌تنها خطر آسیب بیشتر را کاهش می‌دهد، بلکه ریشه‌های در معرض دید را نیز می‌پوشاند.

 

  • جراحی لثه با لیزر

دندان‌پزشکان از این روش جراحی لثه، برای کاهش اندازه پاکت‌ها و ترمیم بافت همبند آسیب‌دیده استفاده می‌کنند.

  • پروتئین‌های محرک بافت

این روش در جراحی لثه، شامل استفاده از ژل حاوی پروتئین برای تحریک رشد استخوان و بافت است.

  • جراحی لثه برای روکش

در این روش جراحی لثه، پیش از انجام روکش، بخش‌هایی که نیازمند ترمیم لثه هستند مورد درمان قرار می‌گیرند.

آماده‌سازی برای جراحی لثه چگونه است؟

قبل از جراحی لثه، دندان‌پزشک یک معاینه قبل از عمل انجام می‌دهد تا از بی‌خطر بودن جراحی لثه مطمئن شود. در طول این معاینه، دندان‌پزشک به‌ احتمال‌ زیاد موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • یک بررسی تاریخچه پزشکی انجام داده و یک معاینه انجام می‌دهد.
  • برای بررسی ثبات و سلامت دندان‌ها، دهان و فک را بررسی می‌کند.
  • هرگونه عفونت، آبسه یا سایر ضایعات را که می‌تواند بهبودی ناشی از جراحی لثه را پیچیده‌تر کند، بررسی می‌کند.
  • در مورد خطرات و مزایای عمل صحبت کرده و اجازه یا رضایت فرد را برای ادامه عمل جراحی لثه دریافت می‌کند.

 

جراحی لثه چیست

در طول جراحی لثه چه اتفاقی می‌افتد؟

جراحی لثه چگونه است و چقدر طول می‌کشد؟ بسته به نوع روش جراحی لثه، طیف وسیعی از موارد ممکن است رخ دهد.

  1. بیشتر عمل‌های جراحی لثه حدود 2 ساعت طول می‌کشد. در برخی موارد، جراحی لثه نیاز به خوابیدن یا خواب نسبی فرد در طول عمل دارد. در موارد دیگر، جراحی فقط شامل استفاده از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای بی‌حس کردن لثه است. تزریق داروی بی‌حس‌کننده می‌تواند کمی ناراحت‌کننده باشد.
  2. در طول عمل جراحی لثه، جراح دندان‌پزشک از تجهیزات استریل برای کاهش خطر عفونت استفاده می‌کند. پس از ایجاد برش‌های عمیق یا برش‌های کوچک در امتداد خط لثه، دندان‌پزشک لثه‌ها را از روی دندان‌ها بلند می‌کند. این به دندان‌پزشک اجازه می‌دهد تا ریشه‌ها را بهتر ببیند تا بتواند هرگونه جرم، پلاک یا عفونت را از بین ببرد و پاک کند.
  3. به دنبال این تمیز کردن عمیق، جراح دندان می‌تواند روش‌های دیگری مانند تغییر شکل لثه، روش‌های بازسازی استخوان یا سایر روش‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده را انجام دهد. پس از اتمام جراحی دندانپزشکی برنامه‌ریزی‌شده، جراح لثه‌ها را با استفاده از نخ‌های ظریف بخیه می‌زند و 7 تا 10 روز پس از جراحی بخیه‌ها را می‌کشد.
پس از هر روش جراحی لثه، دندان‌پزشک دستورالعمل‌های دقیقی را در مورد چگونگی دستیابی به بهترین بهبودی ممکن ارائه می‌دهد.

زمان بهبودی به‌ عمل سختی جراحی لثه بستگی دارد. به‌طورمعمول، افراد در روزهای پس از جراحی لثه به داروهای مسکن نیاز دارند. مجدداً، دندان‌پزشک قبل از ترک مطب یا مرکز جراحی با فرد در مورد داروهای توصیه‌شده صحبت می‌کند.

برای مراقبت بعد از جراحی لثه چه باید کرد؟

دندان‌پزشکان موارد زیر  را برای مراقبت بعد از جراحی لثه توصیه می‌کنند:

  • استفاده از دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده برای تمیز نگه‌داشتن ناحیه و جلوگیری از عفونت
  • اجتناب از ورزش شدید
  • خوردن غذاهای نرم در روزهای بعد از عمل
  • سیگار نکشیدن

دندان‌پزشک یک نوبت برای بازگشت به مطب برای 1 تا 2 هفته بعد از جراحی لثه تعیین می‌کند. در طول این نوبت، جراح نحوه بهبود لثه‌ها را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، بخیه‌ها را می‌کشد. لثه‌های فرد بعد از جراحی لثه ظاهر و احساس متفاوتی خواهند داشت. لثه‌ها و دندان‌ها بهبود می‌یابند، سفت می‌شوند و محکم‌تر و قوی‌تر خواهند شد. برخی از افراد ممکن است نسبت به دمای سرد یا گرم حساسیت دندانی داشته باشند و ممکن است با استفاده از خمیردندان‌های ضد حساسیت تسکین پیدا کنند. دندان‌پزشکان در مورد برنامه پیگیری برای حفظ سلامت دهان و دندان در آینده نیز صحبت خواهند کرد.

محافظت از لثه و دندان در خانه از چه طریقی ممکن است؟

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری لثه و نیاز به جراحی لثه، افراد باید علائم جنجیویت را به‌محض مشاهده آن‌ها درمان کنند.

علامت مهمی که افراد باید برای بیماری لثه به آن توجه کنند چیست؟

یک علامت کلیدی لثه‌هایی است که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به‌طور منظم خونریزی می‌کنند.

درمان‌های خانگی برای التهاب لثه شامل شستشو با آب‌نمک، ساخت دهان‌شویه از مواد طبیعی و روغن‌کشی است. افراد می‌توانند درمان‌های خانگی زیر را برای درمان التهاب لثه امتحان کنند:

شستشو با آب‌نمک

آب‌نمک خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و می‌تواند به بهبودی بدن کمک کند. منابع معتبر تحقیقات نشان داده است که شستشوی دهان با محلول آب‌نمک می‌تواند التهاب لثه را تسکین دهد و در نتیجه نیاز به جراحی لثه را کاهش دهد.

برای استفاده از دهان‌شویه آب‌نمک:

  • آب جوش را در یک لیوان بریزید و بگذارید تا ولرم شود.
  • 3/4 قاشق چای‌خوری نمک را در آب مخلوط‌ کنید.
  • آب‌نمک را در دهان بچرخانید.
  • محلول را بیرون بریزید.
  • تا سه بار در روز تکرار کنید.

دهان‌شویه خانگی

انواع مختلفی از دهان‌شویه‌های خانگی وجود دارد که افراد می‌توانند آن‌ها را برای درمان التهاب لثه استفاده کنند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که روغن بادرنجبویه ممکن است در کاهش التهاب لثه و پلاک‌های ایجادکننده آن مؤثرتر از دهان‌شویه‌های دیگر باشد.

برای تهیه دهان‌شویه بادرنجبویه، 2 تا 3 قطره روغن بادرنجبویه را در آب رقیق کنید، در دهان بچرخانید و سپس بیرون بریزید. این کار را تا سه بار در روز تکرار کنید.

آیا جراحی لثه درد دارد؟

با توجه به اینکه جراحی لثه چقدر طول می‌کشد و شدت جراحی چقدر است، دندانپزشک تشخیص می‌دهد که جراحی با بی‌حسی یا بی‌هوشی بیمار انجام شود. اگرچه که در موارد خاص بیمار بی‌هوش می‌شود. اما چیزی که اهمیت دارد این است که بیمار در طول جراحی دردی را احساس نمی‌کند. فقط ممکن است در هنگام تزریق بی‌حسی مقدار اندکی درد احساس کند.

درد جراحی لثه چند روز طول میکشد؟

به طور معمول درد جراحی حدود 2 تا 3 روز طول می‌کشد که روند این درد کاهشی است. البته فراموش نکنید که شدت این درد به میزان و نوع جراحی لثه بستگی دارد.

چه مدت بعد از جراحی لثه بیمار باید به دندانپزشک مراجعه کند؟

بسته به میزان شدت جراحی، دندانپزشک پیشنهاد می‌کند 1 یا 2 هفته پس از جراحی لثه، مجدد ویزیت بشوید تا روند بهبودی بررسی شود در این جلسه اگر همه چیز قابل قبول باشد، بخیه‌ها کشیده می‌شود. پس از آن لثه ها به سوی بهبودی رفته و کاملا ترمیم می‌شوند.

عوارض جراحی لثه چیست؟

جراحی لثه مانند هر جراحی دیگری ممکن است باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی بشود. این عوارض با رعایت بهداشت و نکاتی که دندانپزشک می‌گوید به سادگی به حداقل می‌رسد. اما به طور کلی اگر عوارض جراحی لثه معمولا شامل موارد زیر است:

  • ورم لثه: این مورد را می‌توان پس از جراحی لثه، با گذاشتن کیسه یخ کاهش داد.
  • جلوگیری از عفونت لثه: اگر دندانپزشک برای شما آنتیبیوتیک تجویز کرده است طبق دستور و به موقع مصرف کنید.
  • وقوع خونریزی: احتمال خونریزی بعد از جراحی لثه وجود دارد. در صورت بروز هرگونه خونریزی غیر عادی و شدید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

جراحی لثه یکی از روش‌های اصولی برای افرادی است که دچار بیماری‌های لثه و پریودنتال شده‌اند. این جراحی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام متناسب به شرایط لثه و نوع و دلایل بیماری انتخاب می‌شود. در این مقاله به‌طور کامل پیرامون روش‌ها دلایل و عوارض جراحی لثه صحبت شده است.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین متخصصان لثه، بالاترین کیفیت را در زمینه جراحی لثه برای بیماران عزیز ارائه می‌کند.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

ازآنجایی‌که بیماری لثه به دلیل رشد بیش‌ازحد باکتری‌ها، پلاک و رسوب جرم ایجاد می‌شود، بهداشت مناسب دهان معمولاً در پیشگیری و معکوس کردن این بیماری مؤثر است. در بیشتر موارد، مراقبت منظم از دندان همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز برای جلوگیری از بروز بیماری لثه کافی است.

در صورت عدم جراحی لثه، بیماری لثه ممکن است منجر به ایجاد انواع مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت و نوزادان زودرس و کم‌وزن شود. بیماری لثه همچنین می‌تواند به یک مشکل سلامتی جدی تبدیل شود که بر دندان‌ها، لثه‌ها و استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد و منجر به عفونت استخوان و مرگ بافت می‌شود. این مشکل ممکن است به جراحی گسترده برای ترمیم و درمان بیماری نیاز داشته باشد. کاهش عوامل خطرزا، حفظ بهداشت دهان و دندان و انجام جلسات منظم دندانپزشکی می‌تواند خطر و شدت بیماری لثه را کاهش دهد.

جراحی لثه باتوجه به سختی آن متفاوت است. برای اطلاع از نحوه کاهش درد جراحی لثه این مقاله را تا انتها بخوانید.

بله. درمان‌های خانگی برای التهاب لثه شامل شستشو با آب‌نمک، ساخت دهان‌شویه از مواد طبیعی و روغن‌کشی است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.