جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

6 روش برای اصلاح طرح لبخند دندان

طرح لبخند دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

امروزه داشتن طرح لبخند دندان زیبا اهمیت زیادی دارد. اینکه طرح لبخند چیست و یا طراحی لبخند دندان چگونه انجام می‌شود، سئوالاتی است که ذهن افرادی که به‌دنبال زیبایی چهره خود هستند، را به خود مشغول می‌کند. باید بدانیم که یکی از مواردی که در نگاه اول توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده و باعث افزایش زیبایی و اعتماد بنفس می‌‌شود برخورداری از لبخند زیبا است. شاید فکر کنید مرتب کردن دندان‌ها با ارتودنسی لازمه طراحی لبخند دندان و داشتن لبخندی زیباست. اما اینطور نیست. بهتر است بگوییم صاف و یک‌دست کردن دندان‌ها تنها کاری که باید برای اصلاح طرح لبخند دندان کرد، نیست.

طراحی لبخند در دندانپزشکی زیبایی شامل کلیه تغییراتی است که باید روی ظاهر دندان و لثه ایجاد کرد تا به نتیجه مطلوب برسیم. که این موارد اصول خاص خود را دارد. در این مطلب با اصول و روش‌های اصلاح طرح لبخند دندان آشنا می‌شوید.

طرح لبخند دندان چیست؟

اصلاح طرح لبخند دندان یک فرآیند است و تنها به یک کار دندانپزشکی محدود نیست. طی این فرایند متخصص طراحی لبخند زیبا فرم صورت و دندان‌های شما را بررسی و آنالیز می‌کند. با توجه به فرم شما (سایز و نحوه قرارگیری اجزای صورت) یک طرح اولیه برای لبخند طراحی می‌کند. در این مرحله تغییرات و کارهایی که باید برای رسیدن به این طرح لبخند دندان لازم است، مشخص می‌شود.

  • تغییرات در طرح لبخند دندانپزشکی همیشه رفع معایب و ایرادات نیست. شاید دندان‌های شما به خودی خود عیبی نداشته باشد، اما فرم آن با فرم لب و صورت شما هماهنگ نیست. بنابراین باید تغییر در طرح لبخند دندان ایجاد شود.
  • در برخی موارد هم فقط کافی‌ست اصلاحاتی در لثه ایجاد شود. به این موارد اصطلاحا اصلاح لبخند لثه‌ای گفته می‌شود. ظاهر دندان‌ها فقط شامل صاف بودن یا نبودن آنها نیست. بلکه فرم، شکل و اندازه، رنگ دندان، ظاهر لثه و… را شامل می‌شود.

در اصلاح طرح لبخند به رنگ پوست، فرم لب‌ها و گونه‌ها و سایر اجزای صورت نیز توجه می‌شود. برای اینکه تمام مراحلی که اشاره شد دقیق و اصولی انجام شود، متخصص اصلاح طرح لبخند دندان از تصاویر نرم‌افزارهای دیجیتال استفاده می‌کند. به همین دلیل به این فرایند طراحی لبخند دیجیتال نیز گفته می‌شود.

طرح لبخند هالیوودی

اصلاح طرح لبخند دندان به چه افرادی کمک می‌کند؟

دریافت مشاوره از دندان‌پزشک بهترین راه برای تشخیص آن است که به انجام این اصلاحات نیاز دارید یا خیر؟ دندان‌پزشک با استفاده از ابزار مناسب به معاینه سلامت دهانی شما می‌پردازد. در صورتی که هیچ‌گونه بیماری در لثه یا پوسیدگی در دندان‌ها وجود نداشته باشد، فرد صلاحیت انجام این تغییرات را دارد. همچنین به طور کلی افراد زیر کاندید مناسبی برای طراحی لبخند دندان هستند:

  • افراد دارای فواصل دندانی
  • افرادی که دندان‌های نامرتب و روی‌هم رفته دارند
  • افرادی با دندان‌های کج یا نامیزان
  • افرادی که تعدادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند
  • افرادی با دندان‌های بدرنگ یا بدشکل

انواع و روش‌های اصلاح طرح لبخند دندان

پیشتر گفته شد که زیبایی لبخند به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای طرح لبخند دندان باید تمام عوامل تاثیرگذار بررسی شده و روش اصلاح آن مشخص شود. دهان و دندان هر فرد ویژگی‌های خاص خود را دارد. از همین رو نیز دندانپزشک با شناسایی این ویژگی‌ها بهترین روش برای اصلاح طرح لبخند دندان فرد را به او ارائه می‌کند.

همچنین در حال حاضر سیستم طراحی لبخند دیجیتال یکی از خدمات کارآمدی است که در آن عکس طرح لبخند فرد پیش از درمان به او نشان داده می‌شود. درواقع در این روش نتیجه درمان طراحی لبخند در دندانپزشکی از پیش، مشخص بوده و می‌تواند با توجه به سلیقه و نظر خود فرد تغییر یابد.

براساس اینکه عامل موثر در زیبا نبودن لبخند چیست، روش‌های اصلاح طرح لبخند دندان متفاوت خواهد بود. در ادامه روش‌هایی که متخصصان دندانپزشکی زیبایی به‌کار می‌برند را معرفی می‌شود.

روش های اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند دندان با ارتودنسی

ارتودنسی دندان یک روش کارآمد برای اصلاح شکل نامناسب دندان‌ها و فک‌ است. در این روش، چینش نامرتب دندان‌ها در فضای دهان اصلاح می‌شود. در ارتودنسی، دندان‌ها با اعمال نیروی فیزیکی به محل درست خود هدایت می‌شوند. دوره درمان ارتودنسی چیزی حدود ۶ ماه تا ۲ سال است.

از مزایای ارتودنسی می‌توان به زیبایی دندان، کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های لثه، تأمین بهداشت دهان و دندان، کمک به عملکرد طبیعی و کاهش خطر پوسیدگی دندان‌ها اشاره کرد.

اصلاح طرح لبخند دندان بدون ارتودنسی

در برخی موارد می‌توان بدون ارتودنسی طرح لبخند دندان را اصلاح کرد. از آنجا که ارتودنسی یک دوره طولانی و سخت دارد، بسیاری افراد طرفدار روش‌های ساده‌تری هستند. روش‌های اصلاح طرح لبخند دندان، بدون ارتودنسی عبارتند از:

  • اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت

کامپوزیت ماده خمیر مانندی است که به صورت آماده، با رنگ و زیرساخت مناسب هر فرد تولید شده و روی سطح دندان‌ها می‌‎چسبد. در طراحی لبخند دندان با کامپوزیت به علت چسبندگی بالای این ماده نیازی به تراشیدن سطح دندان نیست. کامپوزیت دندان به اصلاح رنگ بد، شکل و فرم نامناسب و برخی دیگر از مشکلات دندان‌ها کمک می‌کند.

این روش در مواردی کاربرد دارد که فرم دندان‌ها با اعمال تغییرات جزئی اصلاح می‌شود.

  • طراحی لبخند دندان با لمینت

لمینت دندان نوعی روکش ظریف با طول عمر بالا و استحکام مناسب است که از آن برای اصلاح سطح رویی دندان‌ها استفاده می‌شود. لمینت پس از جایگذاری باعث تغییر رنگ، شکل و اندازه دندان‌ها مطابق خواست افراد و اصلاح طرح لبخند می‌شود. در جایگذاری لمینت، برای چسبندگی بهتر سطح دندان‌ها را کمی می‌تراشند.

حفاظت از دندان‌ها در برابر ساییدگی، افزایش طول عمر دندان‌ها، جلوگیری از گسترش ترک، اطلاح شکل و رنگ بد دندان، بستن فواصل بین دندان‌ها و… از جمله مزایای لمینت در طراحی لبخند در دندانپزشکی است.

  • اصلاح طرح لبخند با بلیچینگ دندان‌ها

بلیچینگ یا همان سفید کردن دندان‌ها یکی دیگر از روش‌های به‌کار رفته در فرایند اصلاح و زیباسازی  طرح لبخند دندان است. این روش در مواردی به کار می‌رود که برای رسیدن به طرح نهایی باید رنگ دندان اصلاح شود. بلیچینگ فرآیندی کم‌دردسر و کوتاه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: بلیچینگ چیست؟

  • طرح لبخند دندان با ایمپلنت

ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان برای افرادی لازم است که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند.

  • طراحی لبخند دندان با باندینگ دندان‌ها

از دیگر روش‌های تغییر و زیباسازی طرح لبخند دندان، باندینگ دندان‌ها است. از این روش برای بهبود ترک‌ها، تغییر رنگ دندان‌ها، حذف فضاهای خالی، تغییر شکل دندان و… استفاده می‌شود.

  • طرح لبخند دندان با جراحی

گاهی اصلاح و زیباسازی طرح لبخند دندان از طریق جراحی لثه یا فک انجام می‌شود. به عنوان مثال اگر بخش زیادی از دندان‌های فرد با لثه پوشیده شده باشد، جراحی لثه روش درمانی مناسب است. یا مثلاً اگر فک فرد جلوتر یا عقب‌تر از حد نرمال باشد می‌توان این مشکل را با جراحی فک برطرف کرد.

مراحل اصلاح طرح لبخند

مراحل طراحی لبخند دندان و اصلاح طرح لبخند دندان چگونه است؟

مراحل اصلاح طرح لبخند دندان به‌ترتیب:

  • معاینه

در این مرحله دندان‌پزشک به معاینه فضای دهان و دندان‌ها پرداخته تا از وجود سلامت دهانی مطمئن شود.

  • درمان لثه

در صورت وجود هرگونه بیماری باید لثه فرد درمان شود تا از وقوع هرگونه مشکل در آینده پیشگیری به عمل آید.

  • رفع مشکلات دندان‌ها

در صورت وجود پوسیدگی، ترک، لب‌پریدگی و… باید معایب دندان‌ها پیش از پروسه طراحی لبخند دندان برطرف شود.

  • مرتب کردن چینش دندان‌ها

اگر دندان‌ها نامرتب و بهم ریخته باشند از طریق ارتودنسی و سایر روش‌های درمانی این مشکل برطرف می‌شود.

  • اصلاح فرم و رنگ بد

در این مرحله از طریق روش‌هایی از قبیل بلیچینگ، باندینگ، کامپوزیت، لمینت و… اقدام به درمان فرم و رنگ بد دندان‌ها می‌شود.

برای اصلاح طرح لبخند خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندان پزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است؟

هزینه طرح لبخند دندان یک موضوع نسبی است. موارد متعددی در هزینه اصلاح طرح لبخند موثر هستند که به‌طور خلاصه به صورت زیر است.

  • میزان تغییرات موردنیاز
  • نوع متریال
  • تجهیزات
  • مهارت دندان‌پزشک
  • روش انتخابی

همگی در تعیین هزینه طرح لبخند دندان تأثیرگذارند به‌عنوان مثال، اگر لازم باشد ایمپلنت انجام شود، هزینه اصلاح طرح لبخند دندان بیشتر خواهد بود. اما اگر فقط با انجام کامپوزیت و بلیچینگ به طرح ایده‌آل برسیم هزینه به مراتب کمتر است.

فارغ از اینکه کدام روش انتخاب شود، هزینه هر روش نیز متغیر است. مثلاً هزینه لمینت طرح لبخند دندان را مواد سازنده، نوع لمینت و تجهیزات، میزان آسیب‌دیدگی، هزینه قالب‌گیری و… مشخص می‌کند. همچنین هزینه طراحی لبخند دندان‌های جلو و عقب متفاوت است.

در این مقاله در مورد اصلاح طرح لبخند و انواع روش‌های طرح لبخند دندان گفته شده است. از طرفی در مورد هزینه‌های اصلاح طرح لبخند و مراحل اصلاح آن نیز اطلاعاتی برای ارائه شده است.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از متخصصان با تجربه و متعهد، بهترین کیفیت را در خدمات دندانپزشکی و زیبایی ارائه می کند. از طرفی میخک با طرح دندانپزشکی اقساطی زمینه را برای رفاه مراجعین عزیز فراهم می‌کند.

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

اصلاح لبخند هم مانند سایر روش‌های زیبایی عوارض خاص خود را دارد. با توجه به اینکه از چه روشی برای اصلاح طرح لبخند دندان استفاده می‌کنید تحت تاثیر عوارض آن خواهید بود.

طرح لبخند هالیوودی مربوط به لبخندی می‌شود که در آن دندان‌ها شفاف، زیبا و خوش‌فرم هستند. در حقیقت به دندان‌هایی که هنگام خندیدن از زیبایی چشمگیری برخوردار هستند طرح لبخند هالیوودی گفته می‌شود. از آنجا که بسیاری از بازیگران هالیوودی در مقابل دوربین لبخند به لب داشته، زیبایی این لبخند مختص به آنان بود، این طرح لبخند دندان به این نام معروف شده است.

اصلاح طرح لبخند بدون ارتودنسی
  • لمینت دندان
  • کامپوزیت دندان
  • بلیچینگ دندان
  • طرح لبخند با باندینگ
  • جراحی لثه یا فک
  • ایمپلنت دندان
راه‌های اصلاح طرح لبخند
  • اصلاح طرح لبخند از طریق درمان ارتودنسی
  • اصلاح طرح لبخند بدون ارتودنسی

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.