جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل خطرناک است؟| قطع فوری خونریزی دندان عقل

خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

یکی از شایع‌ترین عوارض بعد از کشیدن دندان عقل، خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل است.  اصولا روند کشیدن دندان عقل پیچیده‌تر از سایر دندان‌ها است و نیاز به جراحی دارد. به‌همین‌دلیل، ضروری است که در طی 48 ساعت اول دستورالعمل‌های مراقبتی را دنبال کنید تا از خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل به طور طولانی‌مدت، عفونت و عوارض دردناکی مانند حفره خشک (منظور از بین رفتن لخته خون محافظ زخم، استخوان و اعصاب در محل کشیده شدن دندان است) جلوگیری شود.

تجربه نشان داده است که یک دندان عادی معمولا کمتر از یک ساعت بعد از کشیدن، خون ترشح می‎کند و سپس لخته ایجاد می‎کند. درحالی‌که دندان عقل بعد از کشیدن، تا چندین ساعت خون ترشح می‌کند. در این شرایط، استفاده صحیح از گاز استریل، پرهیز از خوردن مواد غذایی سفت و داشتن استراحت کافی اهمیت زیادی دارد تا از خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل جلوگیری شود.

در ادامه به نکات لازم در زمینه پیشگیری و بهبود خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل و پاسخ به سوال خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول می‌کشد، اشاره خواهیم کرد.

خونریزی دندان بعد از کشیدن

خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟

به‌طور کلی خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل نهایتا طی 24 ساعت برطرف می‌شود. اگر در روز دوم، بر روی گاز استریل یا درون بزاق خود اثراتی از خون مشاهده کردید، لزوما به این معنی نیست که هنوز خونریزی دارید. معمولا این مساله ناشی از کنده شدن مقدار اندکی از لخته خون ایجاد شده است.

از روز سوم تا هفتم، هدف اصلی شما باید حفظ لخته خون و فرصت دادن به این ناحیه برای بهبودی کامل باشد. به مسواک زدن منظم و رعایت بهداشت دهان ادامه دهید، اما از تماس با محل کشیدن دندان عقل و دندان‌های اطراف خودداری کنید. برای کمک به کشتن باکتری‎ها، دهان خود را به‎آرامی با محلول آب نمک گرم بشویید. تا زمانی‌که استخوان در آن ناحیه تشکیل شود، ممکن است تا چند هفته تورم و حساسیت لثه را تجربه کنید.

البته اگر در این بازه زمانی درد و خونریزی منظم دارید، ممکن است یکی از موارد زیر رخ داده باشد:

  • به احتمال زیاد لخته را از جای خود خارج کرده‌اید و حفره خشک تشکیل شده است.
  • دچار عفونت لثه شد‌ه‌اید.
  • به‌صورت فیزیولوژیک درگیر اختلال در فرآیند انعقاد خون هستید.

در این صورت، باید فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا محل کشیدن دندان عقل را ارزیابی کند.

برای درمان خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

جلوگیری از خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل چگونه است؟

اگرچه در 24 ساعت اول بعد از کشیدن دندان عقل ممکن است با بیشترین میزان خونریزی مواجه شوید، اما توجه به نکات زیر می‎تواند از بدتر شدن این وضعیت جلوگیری کند:

  • برای تعویض گاز استریل اقدام کنید. دندانپزشک بلافاصله بعد از کشیدن دندان عقل یک گاز استریل روی بافت لثه قرار می‎دهد تا به ایجاد فشار و لخته شدن خون کمک کند. سعی کنید در حین گاز گرفتن، فشار ثابتی به این ناحیه وارد کنید تا از خونریزی بعد از جراحی دندان عقل جلوگیری کنید. البته در 15 دقیقه اول لازم است فشار بیشتری اعمال شود. شما هم‎چنین باید بعد از گذشت چند ساعت برای تعویض گاز استریل اقدام کنید.
  • تا 48 ساعت اول دهان خود را نشویید. شستشوی دهان، به‎ویژه با آب گرم، می‎تواند لخته خون را حل کند و خونریزی دندان بعد از کشیدن را افزایش دهد.
  • تف کردن نیز می‎تواند باعث مکش شود و لخته را به سمت بیرون بکشد. اگر خون و بزاق در دهان شما جمع می‎شود، خیلی آرام آن را تخلیه کنید.
برای نوشیدن از نی استفاده نکنید. این کار می‌‎تواند باعث ایجاد مکش در دهان و از بین بردن لخته خون شود و جلوگیری از خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل را به تعویق می‌اندازد.
  • از مصرف مایعات یا غذاهای داغ پرهیز کنید. این‌ها می‌‎توانند لخته خون تشکیل ‎شده را حل کنند.
  • از عطسه کردن از طریق بینی خودداری کنید. اگر باید عطسه کنید، این کار را با دهان باز انجام دهید.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن می‌‎تواند باعث ایجاد مکش در دهان و اختلال در روند بهبودی شود. هم‎چنین می‌‎تواند خطر بروز حفره خشک را افزایش دهد.
  • زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. در 24 ساعت اول، بدن شما به زمانی برای استراحت و بهبودی نیاز دارد. هنگام دراز کشیدن، سر خود را کمی بالا بیاورید تا بالای قلب شما قرار گیرد. این کار فشار خون را کاهش می‌دهد و به کاهش خونریزی کمک می‌کند.
  • از کمپرس یخ برای کاهش تورم استفاده کنید. علاوه‌بر خونریزی دندان بعد از کشیدن، بروز تورم نیز شایع است. کمپرس یخ را هر بار به مدت 10 تا 20 دقیقه روی گونه‌های خود قرار دهید تا این تورم کاهش یابد.

 

درمان خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل

درمان خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل(قطع فوری خونریزی دندان عقل) چیست؟

علاوه‌بر قرار دادن گاز استریل و توجه به نکات ذکرشده در بخش قبل، از راهکارهای زیر نیز می‌توانید برای قطع فوری خونریزی دندان عقل و درمان خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل استفاده کنید:

  • از چای سیاه استفاده کنید. در صورت ادامه خونریزی، می‌توانید چای کیسه‌ای سرد و مرطوب را به‌جای گاز استریل قرار دهید. چای حاوی تانن است که به انقباض رگ‌های خونی و افزایش سرعت لخته شدن خون کمک می‎کند. حداقل 30 دقیقه روی چای کیسه‌‎ای فشار وارد کنید و سپس آن را رها کنید. با رعایت این روش باید در عرض 60 دقیقه شاهد کاهش قابل توجه خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل باشید.
  • داروهای ضدالتهاب مصرف کنید. احتمالا دندانپزشک علاوه‌بر آنت‎ی‌بیوتیک، داروی ضدالتهاب مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن نیز تجویز می‎کند. برای کاهش تورم و خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل حتما آن را مصرف کنید.
  • از انجام فعالیت یا ورزش شدید خودداری کنید. زیرا منجر به افزایش خونرسانی به بدن و تشدید خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل می‌شود.
  • از خوردن غذاهای سفت و جویدنی پرهیز کنید. زیرا می‌توانند به محل مورد نظر آسیب وارد کنند و لخته خون را از بین ببرند. سعی کنید سوپ سرد، ماست، موز و سایر غذاهایی که سفت نیستند مصرف کنید تا سریع‌تر بهبود پیدا کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه پرهیز کنید. مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای و قهوه نیز توصیه نمی‌شود.

نکات مهم برای قطع فوری خونریزی دندان

به طور کلی آن‌چه به قطع فوری خونریزی دندان کمک می‌کنند، عبارت است از:

  • عدم استعمال دخانیات
  • مسواک کردن آرام و استفاده از مسواک نرم
  • شستن دهان با آب و نمک
  • استفاده از ویتامین هایی مثل ویتامین C، خوردن میوه و سبزیجات
  • استفاده از مایعات طبیعی مثل آب سیب، آب پرتقال، آب آلبالو، و آب لیمو
  • عدم استفاده از نی
  • چکاپ مرتب دندانپزشک
  • بالا نگه داشتن سر به سمت بالا در زمان خونریزی دندان

در انتها باید گفت بعد از کشیدن دندان عقل ممکن است با عوارض متعددی رو به رو شوید که یکی از آن‌ها خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل است. جلوگیری از خونریزی دندان بعد از کشیدن و درمان خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به شما کمک می‌کند تا در صورت مواجه با این مشکل آن را مرتفع کنید. اما باید بدانید که روند کنترل خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل نیاز به دقت نظر بیشتری دارد. حتما در این زمینه به نکات ارائه‌‎شده در این مطلب و دستورالعمل دندانپزشک خود توجه کنید.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان، بالاترین کیفیت را در زمینه کشیدن و جراحی دندان عقل ارائه می‌کنند. از طرفی با طرح دندانپزشکی قسطی میخک می‌توانید به‌سادگی هزینه‌های ناشی از درمان را پرداخت کنید.

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای: 15

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

در صورتی که خونریزی بعد از جراحی دندان عقل به مدت طولانی ادامه پیدا کند و از شدت آن کم نشود، باید حتما با دندانپزشک مشورت کرد زیرا می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد و خطرناک است.

درمان خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل با رعایت بهداشت و استریل کردن دهان با آب و نمک و رعایت نکان و دستورات دندانپزشک ممکن است. برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید.

به طور کلی خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل نهایتا تا 24 ساعت بعد باید برطرف شود.

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای: 15

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امير
امير
5 ماه قبل

سلام، فقط اناناس فقط اناناس بقيه الكيه دو الي سه وعده اول مخلوط بعد نوش جان بهترين دارويه كه زخم و خؤن ريزى را بهبوط ميبخشه.

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط امير
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.