5 مورد مهم از عوارض کشیدن دندان عقل پایین و بالا کدام است؟

عوارض کشیدن دندان عقل

اکثر افرادی که دندان عقل دارند، نگران عوارض کشیدن دندان عقل هستند. راه‌حل این مسئله کسب اطلاعات پیرامون عوارض نکشیدن دندان عقل و عوارض کشیدن دندان عقل است. پس اگر برای کشیدن دندان عقل خود دچار تردید هستید این مطلب را تا انتها بخوانید.

دندان عقل چیست؟

دندان‌های عقل آخرین مجموعه دندان‎های بالغ هستند که در سنین 17 تا 25 سالگی، درست پشت دندان آسیاب دوم روی فک بالا و پایین رویش می‌کنند. بسیاری از افراد برای جلوگیری از درد، عفونت و سایر مشکلات دهان و دندان نیاز به کشیدن دندان عقل خود دارند. مطمئنا در این شرایط، عوارض نکشیدن دندان عقل خیلی بیشتر از خطرات کشیدن آن است.

کشیدن دندان عقل یک عمل جراحی رایج است که معمولا تحت بی حسی موضعی انجام می شود. البته مانند هر نوع جراحی، خطرات و عوارضی نیز به همراه دارد. تورم، خونریزی و بی‌حسی فک، تنها برخی از عوارض کشیدن دندان عقل هستند.

اگر به‌دلیل عوارض یا بروز درد، نگران کشیدن دندان عقل خود هستید، صحبت کردن با دندانپزشکان میخک می‌تواند کمک زیادی به شما در این زمینه کند.

برای کشیدن دندان عقل خود نیاز به راهنمایی دارید؟

عوارض نکشیدن دندان عقل چیست؟

به‌طور کلی عوارض نکشیدن دندان عقل به گونه ای است که دندانپزشکان توصیه به جز درموارد خاص توصیه می‌کنند که دندان عقل حتما کشیده شود. زیرا فک انسان به اندازه‌ای بزرگ نیست که دندان عقل به راحتی رشد کند و بدون آسیب دیدن از استخوان فک بیرون بیاید. به طور خلاصه می‌توان عوارض نکشیدن دندان عقل به صورت زیر توضیح داد:

• ایجاد عفونت
  • داشتن درد فک و صورت
  • ایجاد کیست
  • پوسیدگی دندان‌
  • نامنظم کردن دندان‌های دیگر
  • ایجاد پریکورونیت

در ادامه در مورد عوارض کشیدن دندان عقل صحبت خواهیم کرد و خواهیم دید که چقدر کشیدن این دندان از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است.

عوارض نکشیدن دندان عقل

عوارض کشیدن دندان عقل چیست؟

در ادامه به چند مورد از شایع‎ترین عوارض کشیدن دندان عقل پایین یا بالا اشاره شده است.

1. درد و تورم

معمولا یک تا سه روز پس از کشیدن دندان عقل کمی درد و تورم را تجربه می‌کنید. برای کنترل این مساله و تسریع روند بهبودی، علاوه‎بر مصرف مسکن و داروهای ضدالتهاب، ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند که غذاهای نرم بخورید و از انجام فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.

اگر بعد از گذشت چند روز همچنان احساس درد متوسط یا شدید داشتید، با مطب دندانپزشک خود تماس بگیرید. ممکن است از شما بخواهد که دوباره برای معاینه مراجعه کنید.

2. حفره خشک

یکی از نادرترین عوارض کشیدن دندان عقل، حفذه خشک است. پس از کشیدن دندان عقل، لخته‌ خون تشکیل می‎شود تا به بهبودی زخم کمک کند. عارضه حفره خشک در صورتی رخ می‎دهد که این لخته خون از جای خود جدا شود و عصب زیر لثه در معرض هوا یا بقایای غذا قرار گیرد.

اخیرا محققان بیش از 1200 بیمار را بعد از کشیدن دندان عقل مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که تنها 41 نفر از شرکت‎کنندگان این عارضه را تجربه کردند. بیمارانی‎که سیگار می‌کشیدند نسبت به افرادی‎که سیگار نمی‌کشیدند بیشتر در معرض آن قرار داشتند.

به گفته سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS)، حفره خشک ممکن است سه تا پنج روز پس از کشیدن دندان عقل رخ دهد. علائم آن شامل احساس درد شدید و ضربان‎دار و طعم و بوی نامطبوع در محل کشیدن دندان است. برای بهبود ضروری است که با دندانپزشک یا جراح خود تماس بگیرید تا بتواند محل مورد نظر را تمیز کرده و آن را پانسمان کند.

3. محدود شدن میزان باز کردن دهان

یکی از عوارض کشیدن دندان عقل پایین یا بالا، تریسموس موقت یا ناتوانی در باز کردن آزادانه دهان است. این وضعیت در میان بیماران 17 تا 25 ساله شایع‎تر است. دندانپزشک ممکن است استفاده از گرمادرمانی، داروهای مسکن، شل‎کننده‎های عضلانی یا دستگاه‌های بازکننده فک را در زمانی‌که سفتی فک برای مدت طولانی ادامه دارد، پیشنهاد دهد.

4. خونریزی بیش ازحد

اگرچه خونریزی در 8 تا 12 ساعت اول پس از کشیدن دندان عقل برای تشکیل لخته خون در محل مورد نظر طبیعی است، اما معمولا کشیدن دندان عقل با خونریزی شدیدتری همراه است. معمولا دندانپزشک دستورالعمل‌هایی مانند را برای کاهش خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل ارائه می‌دهد.

• قرار دادن گاز استریل
  • شستشوی دهان با آب نمک سرد
  • اجتناب از سیگار کشیدن
  • مصرف غذاهای نرم

5. بی‌حسی فک و لب

بی‎حسی فک و لب یکی دیگر از عوارض کشیدن دندان عقل است. زیرا دندان عقل به عصب آلوئولار تحتانی در فک نزدیک است. اگر این عصب در طول عمل جراحی آسیب ببیند، می‎تواند منجر به بی حسی در لب ها یا فک شود. معمولا وضعیت موقتی است، اما اگر آسیب عصبی شدید باشد، می‎تواند دائمی باشد. توصیه می‌کنیم برای کاهش عوارض کشیدن دندان عقل روی عصب به یک دندانپزشک متبحر مراجعه کنید.

6. عفونت

ممکن در اثر عفونت محل کشیدن دندان عقل، با درد شدید، تورم لثه، تب و خروج ترشحات زرد یا سفید رنگ مواجه شوید. معمولا مصرف آنتی‌بیوتیک خوراکی به بهبود این وضعیت کمک می‎کند. در غیر این صورت، باید محل مورد نظر توسط دندانپزشک تخلیه و کاملا تمیز شود و در صورت نیاز آنتی‌بیوتیک موضعی استفاده شود. از طرفی با دانستن علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل می‌توانید از عفونت آن جلوگیری کنید و به سرعت برای درمان اقدام کنید.

7. باز شدن سینوس

یکی از نگرانی‎های عمده در مورد عوارض کشیدن دندان عقل فک بالا، ایجاد شکاف بین حفره دندان و سینوس است. زیرا دندان‎های عقل بالا نزدیک حفره‎های سینوس‎ قرار دارند. معمولا این عارضه به‌صورت خود‎به‌خود رفع می‎شود. با این وجود، توصیه می‎کنیم حداقل تا دو یا سه روز بعد از عمل جراحی از دمیدن در بینی خود خودداری کنید.

عوارض کشیدن دندان عقل

عوارض کشیدن دندان عقل در بارداری چگونه است؟

ازآنجایی‏که در دوران بارداری نباید از داروهای بیهوشی و بی‌ ‎حسی دندان استفاده کرد، در شرایط غیرضروری برای کشیدن دندان عقل اقدام نکنید. البته اگر دندانپزشک بعد از معاینه روی این مساله تاکید دارد، بهتر است در سه ماهه دوم بارداری انجام شود.

عوارض کشیدن دندان عقل در بارداری دقیقا مشابه شرایط غیربارداری است، فقط با این تفاوت که احتمال بروز عفونت بیشتر است. زیرا در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود. از طرفی، تغییرات هورمونی در دوران بارداری و نیاز شدید جنین به کلسیم می‌تواند شدت بروز عوارض احتمالی را افزایش دهد.

اگرچه دندانپزشک شما در مورد عوارض کشیدن دندان عقل پایین و بالا صحبت خواهد کرد و توصیه‌های لازم را برای کاهش خطرات ارائه خواهد دارد، اما پیشنهاد می‌کنیم به نکات ذکرشده در این مطلب نیز توجه کنید.  در نظر داشته باشید که تعداد زیادی از عوارض کشیدن دندان عقل، نادر است و عوارض رایج مانند در و تورم و یا خونریزی با مراقبت کاهش می‌یابد و مسئله ساز نخواهد بود. فراموش نکنید که در اغلب موارد کشیدن دندان عقل بهتر از نکشیدن آن به‌دلیل نگرانی از بروز درد یا عوارض احتمالی است زیرا عوارض نکشیدن دندان عقل خطرناک تر است.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان، بالاترین کیفیت را در زمینه کشیدن دندان عقل و همچنین جراحی دندان عقل برای مراجعین ارائه می‌کند. از طرفی با طرح پرداخت اقساطی فرآیند رسیدگی به سلامت دهان و دندان را تسهیل می‌کند.

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای: 17

از جمله عوارض کشیدن دندان عقل بالا درد، تورم، حفره خشک، خونریزی و …. است برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را تا انتها بخوانید.

عوارض بعد کشیدن دندان عقل در بارداری و در حالت عادی یکسان است اما در دوران بارداری سیستم ایمنی ضعیف است و بیمار مستعد عفونت و خونریزی بیشتر است. بنابراین باید مراقبت بیشتری در دوران بارداری داشته باشد.

در حالت کلی اگر دندانپزشک ماهر باشد، فرقی ندارد که کدام دندان عقل را می‌کشد.

از آنجایی که در این شرایط دندان کامل رشد نمی‌کند با ایجاد برشی کوچک دندان عقل را با ابزار خاص خارج می‌کنند.

عوارض کشیدن دندان عقل پایین و بالا
  • درد و تورم
  • حفره خشک
  • محدود شدن باز شدن فک
  • باز شدن سینوس
عوارض نکشیدن دندان عقل پایین و بالا
  • شکل گیری عفونت در لثه
  • ایجاد درد در ناحیه فک و صورت
  • ایجاد کیست در لثه
  • خرابی و پوسیدگی دندان‌
  • نامنظم شدن دندان های دیگر
  • شکل گیری پریکورونیت

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای: 17

قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
مریم
8 ماه قبل

با سلام
درد دندان عق کشیده شده بعد از ۵ روز ادامه دار شده و بیمار از زیاد رنج میبره و دکتر از طبیعی بودن آن می گوید آیا درسته و راه برطرف شدن درد چیست ؟

میخک
مدیر
8 ماه قبل
پاسخ به  مریم

سلام. روند درد باید کاهشی باشد در غیر این صورت نیاز به ویزیت حضوری دارید و باید به دندانپزشک خودتون مراجعه کنید.

سهیلا
1 ماه قبل

سلام من دندان عقل پایین رو کشیدم الان احساس میکنم یک چهارم دندان کنار دندان عقل هم کشیده شده ،چنین چیزی ممکنه؟؟ اگه امکان پذیر هست این اشکال پزشکی هست یا مشکل از دندان خودم بوده

میخک