جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بی حسی دندان؛ انواع و مزایا و معایب

همه چیز در مورد بی حسی دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

همه می‌دانیم که بی حسی دندان، نقش مهمی در دندانپزشکی مدرن دارد. از طرفی بی حسی دندانپزشکی امکان انجام انواع درمان‌ها و جراحی‌های دندانپزشکی را برای بیمار و پزشک فراهم می‌کند. در این متن در مورد بی حسی دندانپزشکی صحبت می‌کنیم پس تا انتهای این متن همراه ما باشید.

ضرورت بی حسی دندانپزشکی چیست؟

لزوم بی حسی دندان را نمی توان کتمان کرد، زیرا تقریباً همه‌ی درمان‌های دندانپزشکی، از پر کردن معمولی گرفته تا جراحی‌های پیچیده‌تر، اغلب شامل ناراحتی و درد هستند. بی حسی دندان برای کاهش ناراحتی و درد در ویزیت‌های دندانپزشکی ضروری است، و به دندانپزشکان اجازه می‌دهد کار خود را به طور موثرتری انجام دهند.

بی حسی دندان با حذف درد و ناراحتی، افراد را به مراقبت‌های منظم دندانپزشکی تشویق می‌کند و سلامت کلی دهان را ارتقا می‌دهد، زیرا ترس از درد یا ناراحتی می‌تواند اشخاص را از انجام درمان‌های دندان‌پزشکی منصرف کند.

مزایا بی حسی دندان چیست؟

از مزایای بی حسی دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. این مزایا هم منافع بیمار و هم دندانپزشک را شامل می‌شود.

  • مدیریت درد، راحتی بیمار و افزایش دقت درمان توسط پزشک اشاره کرد. با مسدود کردن سیگنال‌های درد، بیماران می‌توانند بدون احساس درد یا ناراحتی تحت عمل‌های دندانپزشکی قرار بگیرند، که به‌ویژه برای کسانی که فوبیای درد یا حساسیت به درد بالایی دارند، مهم است.
  • علاوه بر این، بی حسی دندان به دندانپزشکان این امکان را می‌دهد که با دقت بیشتری کار کنند، زیرا می‌توانند بدون حواس پرتی توسط بیمار مبتلا به درد، روی انجام عمل تمرکز کنند.

معایب بی حسی دندان چیست؟

توجه به این نکته مهم است که بی‌حسی دندان دارای معایب قابل توجهی نیز است، از جمله خطر واکنش‌های نامطلوب بدن به ماده بی‌حسی، پاسخ‌های آلرژیک یا ایجاد بی‌حسی طولانی‌مدت پس از عمل.

برای جلوگیری از عوارض بی حسی دندان دندانپزشکان باید به دقت سابقه پزشکی بیمار را ارزیابی کنند و اطمینان حاصل کنند که بیمار از عوارض جانبی و خطرات مرتبط با بی حسی دندان مطلع است.

عوارض بی حسی دندان

بی حسی دندان، اگرچه در کاهش درد در حین عمل‌های دندانپزشکی بسیار موثر است، اما گاهی اوقات می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. این عوارض معمولاً خفیف و موقتی هستند اما همچنان باید در نظر گرفته شوند. عوارض جانبی شایع بی حسی دندان عبارتند از بی حسی موقت لب ها، زبان یا گونه ها، زیرا ممکن است بیهوشی به نواحی مجاور سرایت کند.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است ناراحتی خفیف یا کبودی را در محل تزریق تجربه کنند. در موارد نادر، ممکن است عوارض بی حسی دندان جانبی شدیدتری مانند واکنش‌های آلرژیک یا بی حسی طولانی مدت بیش از مدت زمان مورد انتظار رخ دهد.

بی حسی دندانپزشکی چیست

انواع بی حسی دندان

بی حسی دندانپزشکی شامل انواع متفاوتی است که کاربردها‌ی متقاوتی دارد. در ادامه انواع بی حسی دندان را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

بی‌ حسی دندان موضعی

بی حسی موضعی، یکی از شایع‌ترین و پرکاربردترین انواع بی حسی در زمینه دندان‌پزشکی می‌باشد. در اغلب موارد مراجعه به دندانپزشک، برای اجرای فرآیندهای درمانی کوچک، مانند پر کردن دندان‌ها و جرم گیری دندان‌ها،  به بی حسی موضعی نیاز است.

انواع مختلفی از بی حسی موضعی برای تزریق قبل از اعمال دندانپزشکی وجود دارند و یکی از رایج‌ترین این انواع، لیدوکائین است. علاوه بر لیدوکائین، بی حسی آرتیکائین نیز پس از آن به کار می‌رود و دارای عوارض کمتری نسبت به لیدوکائین است. بی حسی پریلوکائین نیز برای انسداد اعصاب در اعمال دندانپزشکی به کار می‌رود اما با موارد نادری از عوارض نظیر ضعف تنفسی و تشنج همراه بوده و نیاز به احتیاط و مراقبت ویژه دارد.

بی حسی دندان sedation سدیشن

برخی از افراد فوبیای دندانپزشکی دارند و در زمان انجام درمان، همکاری لازم با پزشک را ندارند و با حرکات غیر ارادی ممکن است در روند درمان اختلال ایجاد کنند. برای این افراد بی‌حسی سدیشن بهترین گزینه است تا پزشک بتواند عمل دندانپزشکی را با موفقیت به اتمام برساند. در بی حسی سدیشن پزشک از یک آرامبخش با دور پایین برای آرام نگه داشتن بیمار استفاده می‌کند.

هرچند در شرایط استثنایی، ممکن است نیاز به دوز بیشتری از این نوع بی حسی وجود داشته باشد. بی حسی سدیشن دارای سه نوع اصلی است که دیازپام، میدازولام و پروپوفول از معروف‌ترین آنها هستند.

برای بی حسی دندان و مشکلات دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

بی حسی دندان عمومی General anesthesia

بی حسی دندان عمومی، معمولاً با عنوان «خواب مصنوعی» نیز شناخته می‌شود، در مواردی که اضطراب بیمار بالاست یا جراحی دندان به مدت طولانی انجام می‌شود، به کار می‌رود. این نوع از بی حسی دندانپزشکی به صورت تزریق وریدی یا تنفسی انجام شده و برای پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت، عمل‌های جراحی فک سرپایی، کشیدن دندان‌ها به منظور اجرای جراحی و در برخی از فرآیندهای دندانپزشکی زیبایی انجام می‌شود.

مدت زمان بی حسی دندانپزشکی

مدت زمان بی‌حسی دندان و اینکه بی حسی دندان چقدر طول میکشد، به زمان انجام درمان بستگی دارد. به طور معمولاً بی‌حسی چند ساعت پس از انجام فرآیندهای دندانپزشکی از بین می‌رود و بیمار برای کاهش درد باید مسکن استفاده کند. در صورتی که بی‌حسی بیش از یک روز به طور بیانجامد، بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کند.

زمان بی حسی دندانپزشکی چقدر است

بی حسی دندان برای زن باردار

داروهایی که به مادر تجویز می‌شوند، ممکن است از طریق جفت به جنین منتقل شوند و تأثیراتی بر روی جنین داشته باشند به همین دلیل بی حسی دندان برای زنان باردار موضوعی است که نیاز به بررسی دقیق نیازهای بهداشتی دندان و اطمینان از ایمنی مادر باردار و فرزند داخل رحم او دارد.

اقدامات دندانپزشکی در دوران بارداری ممکن است برای درمان مشکلات دندانی که به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش حساسیت به مشکلات دندانی، ضروری باشد.

با این حال، هنگام تجویز بی حسی دندانی در دوران بارداری باید احتیاط کرد، زیرا برخی از داروها به طور بالقوه می‌توانند از جفت عبور کرده و بر جنین تأثیر بگذارند.

بنابراین، متخصصان دندانپزشکی باید با متخصص زنان و زایمان بیمار یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند تا خطرات و مزایای هر گونه درمان دندانپزشکی که شامل بی حسی دندان برای زن باردار است را ارزیابی کنند.

بعد از بی حسی دندان چه بخوریم؟

  • در چند ساعت اول پس از بی حسی دندانپزشکی سعی کنید غذاهای نرم و بدون ادویه بخورید. غذاهایی را انتخاب کنید که به راحتی جویده شوند و ناحیه تحت درمان را تحریک نکنند.
  • بلافاصله پس از بی حسی دندان از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های داغ خودداری کنید، زیرا می‌توانند زمان بی حسی را طولانی کنند.
  • سعی کنید تا زمانی که بی حسی از بین برود، غذاهای خنک یا ولرم میل کنید.
  • اگر قادر به جویدن راحت نیستید، سوپ، آبگوشت و شیک‌های پروتئینی می‌توانند بهترین غذا برای خوردن باشند.
  • نوشیدن آب را فراموش نکنید و سعی کنید بدنتان را هیدراته نگه دارید.

توجه به این نکته مهم است که مدت زمان بی حسی بسته به نوع و میزان ماده بی حسی تزریق شده توسط پزشک، می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین بهتر است در انتخاب مواد غذایی خود تا بازگشت کامل حس، احتیاط کنید.

از بین بردن اثر بی حسی دندان

بهترین دارو برای از بین بردن بی حسی دندان «اوراروس» است، که به سرعت بی حسی دندان را از بین می‌برد. این دارو به صورت تزریقی به بیمار تجویز می‌شود و در کمتر از یک ساعت اثر بی حسی دهان و دندان‌ها از بین برود.

در برخی موارد، مصرف داروهای ضد التهابی بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است به کاهش بی‌حسی دندان کمک کند. این داروها با کاهش التهاب اطراف اعصاب دندان، به کاهش احساس بی‌حسی پس از دندانپزشکی کمک می‌کنند. اما، بخاطر داشته باشید که قبل از مصرف هر گونه دارو با پزشک خود مشورت کنید.

3 روش خانگی برای از بین بردن بی حسی دندان

برای از بین بردن بی حسی دندان چندین روش خانگی وجود دارد که در ادامه 3 مورد از آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

فعال باشید:

انجام برخی فعالیت‌های بدنی نظیر پیاده‌روی سریع یا دوچرخه سواری یا حتی انجام کارهای منزل می‌تواند بی‌حسی را به روش طبیعی برطرف کند. فعال بودن سبب تحریک جریان خون در بدن شده و به تجزیه ماده بی‌حسی کمک می‌کند.

استراحت کنید:

در‌حالی‌که استراحت برعکس فعال بودن است. اما، می‌تواند ذهن شما را از این واقعیت که قسمت‌هایی از دهان و صورت شما بی حس هستند، دور کند. بنابراین، استراحت کنید و اجازه دهید تا بی‌حسی دندان به آرامی از بین برود.

پوست خود را ماساژ دهید:

در صورت عدم وجود تورم می‌توانید از کمپرس گرم برای کمک به افزایش جریان خون در ناحیه بی‌حس شده استفاده کنید. علاوه‌بر استفاده کمپرس گرم، سعی کنید پوست خود را ماساژ دهید تا جریان خون افزایش یابد. اما، از لمس مستقیم ناحیه درمان خودداری کنید و قبل از ماساژ صورت، دست‌های خود را بشویید.

در این مقاله در مورد بی حسی دندان صحبت کردیم و به معرفی مدل‌های بی حسی دندانپزشکی و همچنین مزایا و معایب آن پرداختیم. آن‌چه اهمیت دارد این است که بیماران قبل از شروع درمان در مورد حساسیت‌ها و بیماری‌های خود قبل از شروع درمان با دندانپزشک خود صحبت کنند تا بی حسی دندانپزشکی مطابق با شرایط بیمار تجویز شود.

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.