انواع بی حسی دندان کدام است؟

انواع بی حسی دندان چیست

امروزه انواع بی حسی دندان از مهم‌ترین روش‌ها و ملزوماتی است که خدمات دندانپزشکی را آسان، بدون درد و قابل تحمل نموده است. تا پیش از ابداع این روش‌ها انجام این عملیات با درد، ترس و در مواردی آسیب‌های روحی همراه بود، اما به مدد استفاده از انواع بی حسی دندان برای درمان دندان این فوبیا به مراتب کمتر شده و مراجعه به دندانپزشک برای انجام هر یک از مراحل کار، با آرامش خاصی همراه است. در مطالعه این متن با ما همراه شوید تا بیشتر در مورد انواع بی حسی دندان با هم گفتگو کنیم.

انواع بی حسی دندان کدام است؟

انواع بی حسی دندان شامل مدل‌های مختلفی از تجهیزات بی حسی دندان است. به‌طور خلاصه روش‌های مختلف بی حسی دندان به‌صورت زیر است:

آمپول بی حسی

آمپول‌های بی‌حسی دندان، از انواع بی حسی دندان هستند که هر کدام با توجه به شرایط بیمار، انتخاب می‌شوند.

• شایع‌ترین نوع آن، لیدوکائین است که با ترکیب آدرنالین، ضربان قلب بیمار را افزایش می‌دهد.
  • آمپول بی‌حسی دندان اغلب عوارض جانبی خاصی ندارد، اما در برخی موارد خاص و نادر، ممکن است باعث عوارضی مانند حساسیت، لکنت زبان، عفونت لثه، تپش قلب، ناتوانی در پلک زدن و گاز گرفتن لب شود.

بر‌این‌اساس لازم است قبل از تزریق آمپول بی حسی دندان، حتما با دندانپزشک خود در مورد سوابق بیماری خود صحبت کنید تا آمپول مناسب برای شما انتخاب شود.

اسپری بی حسی

اسپری بی حسی دندان، یک روش بی‌حسی موضعی است که برای کاهش درد در حین درمان‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود.

• این اسپری، اعصاب ناحیه مورد نظر را بی‌حس می‌کند و باعث می‌شود که بیمار در طول درمان، هیچ دردی احساس نکند.
  • اسپری بی‌حسی دندان، معمولا برای درمان دردهای دندانی، پیشگیری از درد در حین جراحی دندان و بیوپسی استفاده می‌شود.
  • عوارض جانبی اسپری بی‌حسی دندان، اغلب خفیف و موقتی بوده و شامل احساس سوزش، درد و حس عجیب و غریب پس از بی‌حسی هستند. در برخی موارد نیز ممکن است بیمار دچار سرگیجه، تاری دید و سردرد شود.

در مورد این روش از انواع بی حسی دندان نیز، در صورت وجود هرگونه حساسیت دارویی، باید قبل از استفاده از اسپری بی‌حسی دندان، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

انواع بی حسی دندان شامل چه مواردی است

ژل بی حسی

ژل بی‌حسی موضعی دندان، یک ماده بی‌حسی موضعی است که برای کاهش درد در حین درمان‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود.

• این ژل، با مالیدن بر روی لثه، اعصاب ناحیه مورد نظر را بی‌حس می‌کند و باعث می‌شود که بیمار در طول درمان، هیچ دردی احساس نکند.
  • ژل بی‌حسی موضعی دندان که از انواع بی حسی دندان به‌شمار می‌آید، معمولا برای درمان درد دندان، پیشگیری از درد در حین جراحی دندان و بیوپسی استفاده می‌شود.
  • عوارض جانبی ژل بی‌حسی موضعی دندان، معمولا خفیف و موقتی هستند و شامل احساس سوزش، درد و حس مبهمی پس از رفع بی‌حسی می‌شوند. در برخی موارد نیز بیمار دچار سرگیجه، تاری دید و سردرد خفیف می‌شود.

بی حسی موضعی یا (Local Anesthesia)

این شیوه از انواع بی حسی دندان است که در کلینیک‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود.

• در این شیوه ماده بی‌حس کننده به خط لثه تزریق و ناحیه مورد نظر در عرض چند دقیقه کاملا بی‌حس می‌شود.
  • در حالی که بیمار کاملا هوشیار و آرام است، در طول عمل کاملا بدون حس درد خواهد بود. از آنجا که روش‌های دندانپزشکی اغلب سریع و سرپایی هستند، در بیشتر موارد، بی‌حسی موضعی برای این اعمال به کار می‌رود.

با این حال، در موارد سنگین و طولانی‌تر دندانپزشکی، ممکن است نیاز به بی‌حس کردن بیمار برای مدت طولانی‌تری باشد. در چنین شرایطی از شیوه‌های بی حسی متفاوتی استفاده می‌شود.

دندانپزشکی آرام‌بخش یا (Sedation Dentistry)

دندانپزشکی آرام‌بخش که با نام داروی خواب نیز شناخته می‌شود، گزینه عالی برای عملیات دندانپزشکی طولانی‌تر است که نیاز به بی‌حسی عمیق‌تر دارند. یک آرام کننده قوی اغلب با یک بی‌حس کننده موضعی برای راحتی بیشتر بیمار ترکیب می‌شود و در مواردی دندانپزشک حتی می‌تواند از چند نوع آرامبخش استفاده کند.

کاربرد اکسید نیتروژن (Nitrous Oxide)

در این روش از انواع بی حسی دندان، یک بی‌حس کننده موضعی را با اکسید نیتروژن یا گاز خنده ترکیب می‌کند. بیمار دارو و گاز را از طریق ماسک تنفس کرده و در طول مدت عمل اثر آن روی پوست باقی می‌ماند. به این ترتیب ضمن هوشیار ماندن در تمام طول عمل، بیمار هیچ نوع احساس دردی نخواهد داشت.

داروهای آرام بخش خوراکی

دندانپزشک به‌عنوان آرام بخش خوراکی معمولا داروی خوراکی هالسیون قبل از عمل ارائه می‌دهند. این دارو آرامبخشی با قدرت عمل متوسط تا عمیق است که باعث به خواب رفتن ملایم بیمار حین عمل می‌شود، اما با توجه به دوز و تاثیرات این دارو، بیدار شدن پس از عمل به‌راحتی صورت می‌گیرد.

IV آرام بخش

یکی دیگر از انواع بی حسی دندان، تزریق داخل وریدی است. مزیت این آرامبخش آن است که دندانپزشک به کمک آن می‌تواند سطح آرام بخشی را در طول عمل تنظیم کند. با آرام بخش IV، بیمار در حالت نیمه هوشیار بوده و ضمن معاف بودن از درد، مراحل عمل را نیز به خاطر نمی‌آورد.

انواع بی حس کردن دندان‌ در مراکز دندانپزشکی متفاوت است که بسته به نوع عملی که قرار است بر روی دندان‌ها صورت بگیرد، انتخاب و اعمال می‌شود. انتخاب روش بی حسی از میان انواع بی حسی دندان بنابر صلاح‌دید دندانپزشک و با توجه به شرایط و سن بیمار و نوع و شدت عمل مورد نظر صورت می‌گیرد. برای اطمینان از انتخاب بهینه این روش، لازم است بیمار پیش از انجام عملیات دندانپزشکی شرایط خود را با دندانپزشک یا کلینیک مربوطه در میان بگذارد.

دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در همه خدمات دندانپزشکی از عمومی و تخصصی ارائه می‌کند.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای: 2

انواع بی حسی دندان به صورت آمپول، ژل، اسپری و موضعی وجود دارد.

انواع بی حسی دندانپزشکی
  • ژل بی حسی