بی حسی دندان چقدر طول میکشد؟

بی حسی دندان چقدر طول میکشد

این سوال که “چه مدت طول می کشد تا بی حسی دندان از بین برود؟” دغدغه افرادی است که می‌خواهند به دندانپزشکی مراجعه کنند. پاسخ این سوال  بسته به عوامل مختلف متفاوت است. در این مطلب به اینکه بی حسی دندان چقدر طول می‌کشد، علت طولانی شدن بی حسی دندان و روش‌های از بین رفتن سریع‌تر آن می‌پردازیم.

هدف از بی حسی دندان

بی‌حسی نوعی دارو است که توسط دندانپزشکان برای بی‌حس کردن نواحی دهان قبل از انجام عمل دندانپزشکی استفاده می‌شود. این دارو با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی در بدن عمل می‌کند و به طور موقت احساس و درد را در ناحیه مورد نظر کاهش می‌دهد. هدف از بی‌حسی دندان به حداقل رساندن ناراحتی یا درد در حین عمل‌های دندانپزشکی، مانند پرکردن، عصب‌‌‌کشی یا کشیدن دندان است. زدن داروی بی‌حسی به دندان برای هرگونه روش دندانپزشکی، یکی از رایج‌ترین کارها در اتاق دندانپزشکی است.

در بیشتر موارد بی ‌حسی دندان در طی 1 تا 2 ساعت و در 3-4 ساعت بعدی بی‌حسی لب‌ها کم‌کم محو می‌شود.

علت طولانی شدن بی‌ حسی دندان

عوامل متعددی بر مدت زمان بی حسی دندان و طولانی شدن آن تاثیر می‌گذارد. درک این موارد می تواند تصویر واضح‌تری از بازه زمانی‌ای که بی‌حسی از بین می‌رود به بیماران ارائه دهد.

نوع داروی بیهوشی

انواع مختلف داروهای بی‌حسی مدت اثر متفاوتی دارند. به عنوان مثال، یک بی‌حس کننده موضعی رایج مانند لیدوکائین، می‌تواند تا 3-4 ساعت دوام داشته باشد. در حالی که بوپیواکائین می‌تواند به طور قابل توجهی تا 8-10 ساعت دوام بیاورد. بنابراین انواع بی حسی دندان عامل مهمی در زمان بی حسی است.

پیچیدگی روش درمانی

پیچیدگی روش و مقدار بی‌حسی مورد نیاز می‌تواند بر مدت زمانی که طول می‌کشد تا بی‌حسی از بین برود تأثیر بگذارد. روش‌های پیچیده‌تر درمانی ممکن است نیاز به دوزهای بالاتری از بی‌‌حسی داشته باشند که منجر به طولانی‌تر شدن بی‌ حسی دندان می‌شود.

علت طولانی شدن بی حسی دندان

متابولیسم بیمار

متابولیسم یک فرد نقش کلیدی‌ای را در تعیین مدت زمان بی حسی دندان ایفا می‌کند. افرادی که متابولیسم سریع‌تری دارند، ممکن است داروی بی‌حسی را سریع‌تر پردازش کنند که منجر به کوتاه‌تر شدن مدت زمان بی‌ حسی دندان می‌شود. برعکس، افرادی که متابولیسم آهسته‌تری دارند ممکن است اثر داروی بی‌حسی را کمی طولانی‌تر احساس کنند.

مدت زمان معمول بی‌ حسی دندان

همان‌طور که قبلا ذکر شد مدت زمان بی حسی ناشی از بی حسی دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال به طور متوسط بی‌حسی موضعی اغلب بین 1 تا 4 ساعت طول می‌کشد. این مدت، زمان کافی برای اکثر روش‌های دندانپزشکی و مقداری زمان اضافی بعد از عمل برای جلوگیری از احساس ناراحتی و درد فوری توسط بیمار را می‌دهد.

بیماران باید توجه داشته باشند که اگرچه بی حسی دندان ممکن است پس از چند ساعت از بین برود اما روند بهبودی ادامه دارد و ممکن است پس از کاهش اثرات بی‌حسی، مقداری ناراحتی یا درد احساس شود. این قضیه کاملا طبیعی است و طبق توصیه دندانپزشک با مسکن‌های بدون نسخه قابل کنترل است.

مراقبت‌های بعد از بی‌حسی

بیمار در حالی که منتظر از بین رفتن بی حسی دندان است می‌تواند چندین کار که باعث تسکین سریع‌تر درد و از بین رفتن بی‌حسی شود را انجام دهد.

• تا رفع بی حسی از خوردن بپرهیزید یا اگر تمایل به خوردن دارید غذاهای نرم را انتخاب کنید و بسیار محتاط باشید.
  • از نوشیدنی‌ها و غذای داغ اجتناب کنید.
  • به ناحیه بی حسی دست نزنید. باید از این کار اجتناب کرد زیرا می تواند منجر به آسیب یا حتی عفونت شود.
  • استراحت و خوردن آب.

به طور کلی، در حالی که بی حسی دندان یک جز مهم برای روش‌های دندانپزشکی بدون درد است، بی حسی بعد از آن می‌تواند باعث ناراحتی فرد شود. همان‌طور که گفته شد، مدت زمانی که طول می‌کشد تا بی حسی دندان از بین برود می‌تواند به نوع بی‌حسی، پیچیدگی عمل و خود بیمار بستگی داشته باشد.

معمولا برای یک بی‌ حسی نباید بیش از 3 تا 4 ساعت بی‌حسی طولانی مدت را تجربه کنید و در صورت ادامه یافتن این حس حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

در این مطلب درباره علت طولانی شدن بی حسی دندان صحبت کردیم. همچنین پاسخ سوال بی حسی دندان چقدر طول میکشد را نیز دادیم. در نهایت باید بگوئیم که مراجعه به دندانپزشک حرفه ای بهترین راه حل برای دریافت بی حسی مناسب است.

علت طولانی شدن بی حسی دندان به سه عامل کلی متابولیسم بیمار، نوع داروی بی حسی و پیچیدگی روش درمان بستگی دارد.

به‌طور کلی از بین بردن اثر بی حسی دندان معمولا در 3 یا 4 ساعت بعد از تزریق اتفاق می‌افتد.

علت طولانی شدن بی حسی دندان
  • نوع داروی بی حسی
  • نوع درمان
  • سیستم بدن بیمار
بی حسی دندان چقدر طول میکشد

1 تا 4 ساعت

قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
دریا
1 ماه قبل

من دندون اخرمو کشیدم سمت بالا ولی هنوز لپ همون سمت بی حسه ۲ روزه چیکار کنم

میخک
مدیر
1 ماه قبل
پاسخ به  دریا

سلام به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا عکس بگیرد و عصب آن ناحیه را بررسی کند.