علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل|علت عفونت دندان عقل

علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

داشتن اطلاعات درباره علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا اکثر افرادی که دندان عقل دارند مجبور به کشیدن دندان عقل خود هستند و بعد از آن باید مراقبت‌های خاصی را انجام دهند تا دچار عفونت بعد از کشیدن دندان عقل نشوند برای این منظور باید علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل را به عنوان یکی از عوارض کشیدن دندان عقل بشناسیم پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

دندان‌های عقل آخرین مجموعه دندان‌ها هستند که در سنین جوانی رویش می‌کنند. به‌همین‌دلیل از آن‌ها با عنوان دندان‌های شیری دیررس نیز یاد می‌شود. در صورت بروز پوسیدگی یا آسیب شدید، باید برای کشیدن این گروه از دندان‌‎ها اقدام کرد. در مواردی نیز دندان عقل به‌‎دلیل نداشتن فضای کافی برای رشد، حالت نهفته دارد و در صورت عدم جراحی ممکن است به دندان‌های مجاور یا استخوان فک آسیب وارد شود.

تجربه نشان داده است که روند کشیدن دندان عقل کمی پیچید‌‌ه‌‎تر از دندان‌های دیگر است و ممکن است با بروز عوارض زیر همراه باشد:

• خونریزی زیاد
  • بی‎حسی لب‎ها و فک
  • ناتوانی در باز کردن آزادانه دهان

در این مطلب قصد داریم به علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل و نحوه درمان این عارضه اشاره کنیم.

علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

علت بروز عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

درصورتی‌که فرآیند جراحی و کشیدن دندان عقل در شرایط استریل انجام نشود یا تا چند روز بعد از کشیدن دندان به نکاتی مانند موارد زیر توجه نشود، احتمال بروز علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل زیاد است:

• تعویض منظم گاز استریل
  • حفظ لخته خون تشکیل‎شده در حفره باقی‎مانده با اجتناب از خوردن غذاهای سفت و گرم و ایجاد مکش در دهان
  • استراحت کافی و عدم انجام فعالیت شدید بدنی به مدت 72 ساعت
  • مصرف منظم آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده
  • شستشوی دهان با آب نمک سرد
  • استفاده از کمپرس سرد

ازآنجایی‌که کشیدن دندان عقل یک روش جراحی محسوب می‌‎شود و با ایجاد برش در بافت لثه همراه است، احتمال نفوذ باکتری‌های دهان یا باکتری‌های موجود روی وسایل دندانپزشکی به زیر بافت لثه وجود دارد. بعد از جراحی نیز ممکن است باکتری‌های موجود در مواد غذایی با گیر کردن غذا درون حفره، به بافت لثه حمله کنند. برخی از باکتری‌هایی که می‎توانند با تکثیر خود باعث بروز عفونت شوند عبارتند از:

• استرپتوکوک
  • اکتینومایسس
  • فوزوباکتریوم

این عفونت ممکن است به شکل التهاب شدید یا حتی بروز آبسه خود را نشان دهد. منظور از التهاب درد، قرمزی و تورم است.

برای علائم عفونت دندان عقل خود نیاز به راهنمایی دارید؟

بارزترین علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

طبق تجربه، علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل شامل موارد زیر هستند:

• خونریزی که با وجود گذشت 24 ساعت از جراحی همچنان ادامه دارد.
  • درد شدید و ضربان‎دار که با وجود گذشت چند روز از کشیدن دندان عقل و استفاده از داروهای ضددرد و کمپرس یخ و شستشوی دهان با آب نمک بهتر نمی‌شود.
  • قرمزی و تورم بیش ازحد در ناحیه لثه، صورت و فک که ممکن است به ناحیه گردن نیز گسترش یابد.
  • تراوش چرک زرد یا سفید رنگ از حفره دندان پس از گذشت دو تا سه روز از جراحی دندان عقل
  • مشکل در باز کردن دهان حتی پس از گذشت دو روز از عمل (می‌‎تواند نشان‎دهنده عفونت باکتریایی در حال تکثیر باشد)
  • تب خفیفی که از بین نمی‎رود و با گذشت زمان افزایش می‌یابد.
  • بو و طعم بد دهان در اثر تجمع چرک و عفونت لثه بعد از کشیدن دندان عقل
  • بی‌حسی فک و بخشی از دهان با وجود گذشت 24 ساعت از تزریق بی‌حسی موضعی توسط دندانپزشک
  • مشکل در تنفس یا بلع غذا
  • ظهور خون یا چرک در ترشحات بینی

بروز علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل را دست کم نگیرید. درصورتی‌که عفونت لثه دندان عقل به‌موقع کنترل و درمان نشود، احتمال عفونت استخوان فک زیر آن وجود دارد. وضعیتی‌که روند درمان آن بسیار دشوار است.

عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

پیشگیری از عفونت بعد از کشیدن دندان دندان عقل

احتمال بروز عفونت بعد از کشیدن دندان عقل کم است. در صورتی که موارد زیر رعایت کنید این احتمال به حداقل ممکن می‌رسد.

• بیمار باید زخم را تمیز نگه دارد و بهداشت آن ناحیه را رعایت کنید تا از جمع شدن مواد غذایی در بافت لثه جلوگیری کند. زیرا ورود و ماندگاری غذا در حفره دندان می تواند عاملی برای عفونت شود.
  • پیشنهاد می‌شود که از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده کنید. کلرهگزیدین به طور موثری احتمال علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل را کاهش می دهد.

فراموش نکنید که عفونت بعد از کشیدن دندان عقل به این دلیل شکل می‌گیرد که لخته خون از دست می‌رود و پایه‌های عصبی بعد از کشیدن دندان عقل در معرض دید قرار می گیرد.

درمان عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

اصولا دندانپزشکان برای پیشگیری از بروز عفونت لثه بعد از کشیدن دندان عقل، آنتی ‎بیوتیک ‎های خوراکی تجویز می‌کنند. مطمئنا اگر این داروها را به‌موقع و به‌‎صورت کامل مصرف کنید، احتمال بروز علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل به حداقل می‌رسد.

با این وجود برخی از افراد به‌دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن یا مقاومت بدنشان به آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده، در قالب آبسه با تجمع چرک در محل کشیدن دندان مواجه می‌شوند. در این شرایط، دندانپزشک مجبور است که به کمک ابزار خاصی برای تخلیه چرک و تمیز کردن حفره اقدام کند. سپس از آنتی‌‏بیوتیک موضعی استفاده کرده و محل مورد نظر را پانسمان می‌کند تا از نفوذ دوباره باکتری پیشگیری کند.

انجام مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل مانع از عفونت محل کشیدن می‌شود. درصورتی‌که درمان عفونت لثه بعد از کشیدن دندان عقل به‌موقع انجام نشود، احتمال نفوذ باکتری‌ها به رگ‌های خونی و تکثیر آن‎ها در خون وجود دارد. از این وضعیت تهدیدکننده زندگی با عنوان سِپسیس یاد می‌شود که اغلب نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای سرم ‎درمانی و دریافت آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی دارد. به‌همین‌‎دلیل است که توصیه می‌کنیم به‌محض مواجهه با علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک پس از معاینه بهترین روش درمان عفونت را ارائه خواهد داد.

بنابراین اگرچه احتمال بروز علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل وجود دارد، اما می‌توان تا حد زیادی از این عارضه جلوگیری کرد. پیروی از اقدامات احتیاطی دندانپزشک و هم‌چنین موارد ذکرشده در این مطلب نه تنها شما را از این مشکل نجات می‌دهد، بلکه روند بهبودی را نیز تسریع می‌کند.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در کشیدن و جراحی دندان عقل ارائه می‌کند. همچنین با استفاده از طرح دندان پزشکی اقساطی می‌توانید به سادگی هزینه درمان دندان‌های خود را پرداخت کنید.

عفونت بعد از کشیدن دندان عقل علائم متفاوتی دارد از جمله خونریزی طولانی، تب و …  برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید.

بنا بر شرایطی که دندان بیمار دارد. دکتر با تجویز آنتی بیوتیک مناسب یا تخلیه محل عفونت و پانسمان درمان عفونت بعد از کشیدن دندان عقل را ممکن می‌سازد.

عفونت لثه بعد از کشیدن دندان عقل زمانی رخ می‌دهد که بیمار پس از کشیدن دندان، مراقبت‌های لازم را انجام نمی‌دهد. بنابراین در محل زخم عفونت ایجاد می‌شود که در صورت عدم رسیدگی و درمان به‌موقع می‌تواند خطرناک باشد.

پیش گیری از عفونت دندان عقل بعد از کشیدن
  • تمیز نگه داشتن زخم