جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

5 عامل موثر در عمر دندان عصب کشی شده چیست؟

عمر دندان عصب کشی شده
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

اینکه چه عواملی عمر دندان عصب کشی شده را کاهش می‌دهد از مهم‌ترین دغدغه افرادی است که دندان به عصب رسیده دارند و دندانپزشک تشخیص می‌دهد که باید دندان را عصب کشی کرد. بنابراین بیمار باید از عمر دندان عصب کشی شده اطلاع داشته باشد تا بتواند به خوبی از آن مراقبت کند.

در صورتی که پوسیدگی پیشرفت کند به پالپ دندان برسد، تنها درمانی که می‌توان در نظر گرفت؛ عصب کشی دندان‌ها است. دندانپزشک برای عصب کشی دندان ابتدا همه بخش‌های پوسیده دندان را خارج می‌کند. سپس، با عصب کشی، مراحل درمان را به پایان می‌رساند.

یکی از سوالات رایج بیماران در مورد این روش درمانی، عمر دندان عصب کشی شده است. بسیاری از افراد نمی‌دانند که تا چه مدت می‌توانند دندان‌های عصب کشی شده خودشان را نگه دارند. به همین خاطر در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد عمر دندان عصب کشی شده و عواملی که می‌توانند روی طول عمر دندان عصب کشی شده تاثیر بگذارند، صحبت کنیم.

عصب کشی دندان و ضرورت آن چیست؟

گاهی اوقات افراد برای درمان پوسیدگی دندان‌های خودشان خیلی دیر به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا پوسیدگی به عمق دندان نفوذ کند و به پالپ که ریشه دندان در آن قرار دارد، برسد. در این صورت افراد درد بسیار زیادی را تجربه می‌کنند و حتی قادر به خوردن غذا نیز نیستند.

عصب کشی دندان برای کاهش درد و تسکین علائم فرد انجام می‌شود و می‌تواند تاثیر زیادی روی کیفیت زندگی داشته باشد. بنابراین، افرادی که با علائم خاصی مواجه هستند که نشان می‌دهند دندان نیاز به عصب کشی دارد، باید حتما در زمان مناسب مراحل عصب کشی دندان را انجام دهند.

 

عمر دندان عصب کشی شده

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

در عصب کشی دندانی، ابتدا بخش‌های پوسیده خارج می‌شوند و دندانپزشک می‌تواند با خارج کردن قسمت‌های آسیب دیده پالپ و پر کردن آن‌ها، مراحل عصب کشی دندان‌ها را انجام دهد. این روش درمانی برای دندان‌های آسیب دیده می‌تواند برای کنترل درد و علائم فرد بسیار ایده‎آل باشد. دندانی که عصب نداشته باشد، در واقع یک دندان ضعیف شده و مرده است که دارای هیچ بافت زنده‎ای نیست. به همین خاطر، بسیاری از افراد نگران عمر دندان عصب کشی شده خودشان هستند.

به طور کلی، عوامل زیادی می‌توانند روی عمر دندان عصب کشی شده تاثیر بگذارند؛ اما اگر نزد یک دندانپزشک متخصص بروید و مراحل درمان را انجام دهید، احتمال طول عمر دندان عصب کشی شده شما حداقل 10 سال می‌شود.

در صورتی که نیاز به افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده باشد، می‌توان از روکش به عنوان یک محافظ روی دندان‌ها استفاده کرد. در این صورت ممکن است یک دندان عصب کشی شده تا حتی بیشتر از 10 سال عمر کند، بدون اینکه آسیبی ببیند.

عوامل موثر بر طول عمر دندان عصب کشی شده

اگرچه طول عمر دندان عصب کشی شده به طور متوسط، 10 تا 15 سال است؛ اما عوامل زیادی می‌توانند روی این موضوع تاثیر بگذارند. اگر علاقه مند هستید که طول عمر دندان اندو شده خودتان را افزایش دهید، باید ابتدا بدانید که چه عواملی رو آن تاثیر می‌گذارند و تا جای ممکن بهتر از دندان‌های عصب کشی شده خودتان مراقبت کنید.

وسعت خرابی اولیه

یکی از مهم‎ترین عوامل موثر روی طول عمر دندان عصب کشی شده، وسعت خرابی در همان ابتدا است. اینکه چقدر پوسیدگی دندان پیشرفت کرده است و دندانپزشک مجبور به خارج کردن چه مقدار از دندان است، اهمیت زیادی روی نتیجه نهایی دارد.

هر چقدر وسعت خرابی اولیه دندان بیشتر باشد، احتمال اینکه دندان آسیب پذیرتر شود، وجود دارد. در این صورت می‌توان با استفاده از روکش تا حدی از این دندان‌ها محافظت کرد.

عوامل موثر بر طول عمر دندان عصبی کشی شده

وسعت عفونت در دندان

گاهی اوقات دلیلی که باعث می‌شود افراد نیاز به عصب کشی داشته باشند، عفونت دندان هاست. باکتری‌ها ممکن است هم در داخل دندان عفونی و هم در استخوان‌های مجاور زندگی کنند. حتی با مراقبت صحیح از دندان‌ها، ممکن است نتوان عفونت را کنترل کرد.

برخی از عفونت‌هایی که در ریشته دندان‌ها ایجاد می‌شوند، می‌توانند باعث از دست دادن استخوان‌ها به مقدار قابل توجهی شوند. در این صورت دندان ثبات کمتری خواهد داشت و ریسک عصب کشی نیز افزایش پیدا می‌کند.

محل قرارگیری دندان

محل قرارگیری دندان یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند روی طول عمر دندان عصب کشی شده تاثیر بگذارد. هر یک از دندان‌ها بسته به جایگاهی که دارند، عملکرد متفاوتی نیز دارند. به طور مثال، برخی از دندان‌ها برای جویدن و برخی دیگر برای بریدن طراحی شده‌اند. در صورتی که موقعیت قرارگیری دندان به گونه‎ای باشد که از آن برای جویدن غذا استفاده کنید، احتمالا کاهش طول‎عمر آن افزایش پیدا می‌کند.

موفقیت درمان

انتخاب یک متخصص ریشه باتجربه که می‌تواند درمان ریشه را به صورت تخصصی و باتجربه خود انجام دهد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. موفقیت درمان اولیه مستقیما روی طول عمر دندان عصب کشی شده موثر است.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که نیاز باشد بخش زیادی از دندان خارج شود و دندان نیز در عقب فک قرار گرفته باشد. در این صورت حتی اگر یک بخش خراب در دندان باقی بماند، عملا نمی‌توان شاهد موفقیت درمان بود.

برای عصب کشی دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

سن و سلامت بیمار

سلامت اولیه فک و دهان و سن بیمار می‌توانند تاثیر زیادی روی عمر دندان عصب کشی شده بگذارند. هر چقدر سن بیمار افزایش پیدا کند، دندان‌های بیمار نیز شکننده ‎تر می‌شوند. بنابراین، احتمال موفقیت یک دندان عصب کشی شده در سنین پایین‎تر بیشتر است.

طول عمر دندان عصب کشی شده

مراقبت‌های پس از عصب کشی دندان چیست؟

اگر برای شما مهم است که طول عمر دندان عصب کشی شده خودتان را افزایش دهید، باید حتما پس از درمان از نکات مراقبتی نیز کمک بگیرید. رعایت بهداشت دهان و دندان، تمیز کردن دندان‌ها و درمان فوری مشکلات دندانی می‌تواند به افزایش عمر دندان درمان شده با اندو، کمک کند. از جمله نکات مراقبتی پس از عصب کشی دندان‌ها عبارتند از:

  • غذاهای نرم تر بخورید.
  • جویدن را با سمت دیگر فک خودتان انجام دهید.
  • هنگام مسواک زدن مراقب باشید.
  • برای کاهش تحریک لثه از دهانشویه استفاده کنید.
  • سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید.
  • تمام داروها را طبق دستور مصرف کنید.

سخن پایانی میخک

در این مقاله در مورد عمر دندان عصب کشی شده و عواملی که می‌توانند روی آن تاثیر بگذارند، صحبت کردیم. اگر برای شما مهم است که تا سال‌ها از دندان خودتان استفاده کنید، حتما نکات مراقبتی لازم را برای دندان عصب کشی و اندو شده مد نظر داشته باشید.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در زمینه عصب کشی دندان برای مراجعین ارائه می‌کند از طرفی شما در میخک می‌توانید با استغاده از دندانپزشکی اقساطی هزینه عصب کشی دندان‌های خود را به راحتی بپردازید.

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

به طور کلی اگر یک دندان به روش اصولی عصب کشی و روکش شود در صورت مراقبت، می‌تواند طول عمری 10 تا 15 سال داشته باشد.

 

برای افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده، با رعایت مراقبت‌های پس از عصب کشی می‌توان عمر دندان اندو را افزایش داد. برای مطالاعه بیشتر این مطلب را بخوانید.

طول عمر دندان عصب کشی شده

به طور متوسط 10 تا 15 سال

عوامل تاثیرگذار در عمر دندان عصب کشی شده

میزان عفونت دندان

مقدار خرابی اولیه

سن و سال بیمار

جایگاه دندان در دهان

انتخاب دندانپزشک خوب

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.