جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ | اقساط بلند مدت

عوارض ایمپلنت دندانی
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

عوارض ایمپلنت دندانی چیست؟ ایا ایمپلنت دندان عوارض دارد؟ یکی از پرطرفدارترین روش‌های جایگزین کردن دندان را می‌توان ایمپلنت دندان  دانست. در واقع ایمپلنت نوعی دندان پایه است که دقیقاً داخل فک شخص قرار می‌گیرد. معمولا ًبرای ساخت آن، از جنس‌هایی که با سلول‌های لثه و استخوان انسان سازگاری دارند مانند تیتانیوم استفاده می‌شود. این روش را از جمله روش‌های دائمی کاشت دندان می‌دانند. در ابتدا باید بدانیم که ایمپلنت دندان چیست؟

در ایمپلنت دندان، پایه‌های فلزی پیچ‌مانند با ریشه دندان جایگزین می‌شوند. ایمپلنت دندانی جدید، مانند دندان‌های واقعی به نظر می‌رسد و جایگزین دندان‌های آسیب‌دیده یا ازدست‌رفته می‌شود. اما ساختار اصلی ایمپلنت دندان چیست؟ یک ایمپلنت دندانی نرمال شامل موارد زیر است:

  • پست (فیکسچر، قطعه پیچ مانند)
  • اباتمنت (پایه متصل کننده پست با تاج)
  • تاج (پروتز ایمپلنت دندان)

اما عوارض ایمپلنت های دندانی چقدر است؟ با توجه به این که ایمپلنت یکی از روش‌های جراحی به شمار می‌رود می‌تواند با عوارضی همراه باشد. در این مطلب قصد داریم که اطلاعات بیشتری در مورد عوارض ایمپلنت دندان در اختیار خوانندگان بگذاریم.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ 

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ در ابتدا بهتر است بدانید ایمپلنت برای افرادی انجام می‌شود که به دلایل مختلف همه دندان‌ها یا حتی یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند. در این زمان متخصص پروتزهای دندانی از ایمپلنت برای کاشت دندان استفاده می‌کند‌. البته‌ انجام ایمپلنت می‌تواند عوارضی داشته باشد. اما قبل از آن که توضیح دهیم عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

در فیلم زیر دکتر علی خرمی جراح فک و صورت در مورد عوارض ایمپلنت دندان توضیحاتی را ارائه می‌کند.

بهتر است بدانید که ایمپلنت دندان فواید و مزایای بسیار بیشتری نسبت به عوارض بعد از ایمپلنت دارد اما به هر حال ممکن است در بعضی از افراد با عوارضی همراه باشد. به طور کلی می‌توان گفت معایب و عوارض ایمپلنت دندان شامل دوران بهبودی طولانی مدت، ایجاد آلرژی، عفونت دندان، کبودی، التهاب لثه و… خواهد بود.‌

در ادامه معایب و عوارض ایمپلنت دندان را به صورت جداگانه توضیح می دهیم:

آنچه که در کاهش عوارض ایمپلنت موثر است و می‌تواند تا حد زیادی عوارض ایمپلنت دندان را کاهش بدهد، استفاده از متخصص ایمپلنت ماهر و باتجربه است. زیرا یک متخصص ایمپلنت متبحر علاوه بر تشخیص صحیح و جراحی با کیفیت، بیمار را برای مراقبت‌های بعد از کاشت ایمپلنت دندان نیز راهنمایی می‌کند تا میزان عوارض ایمپلنت به حداقل برسد ریسک و شکست ایمپلنت صفر شود.

  • عوارض ایمپلنت در صورت کاشت ایمپلنت توسط افرادی غیر متخصص 

کاشت ایمپلنت دندان باید توسط متخصص ایمپلنت ماهر انجام شود. زیرا ایمپلنت دندان نوعی جراحی محسوب می‌شود و از حساسیت بالایی برخوردار است. در صورت کاشت ایمپلنت توسط افراد غیر متخصص ممکن است عوارض ایمپلنت زیر ظاهر شود:

  1. آسیب به اعصاب فک بیمار
  2. آسیب رسیدن به استخوان
  3. کاشت شل ایمپلنت دندان
  4. ایجاد مشکلات برای سینوس
  • آسیب به بافت لثه

یکی از عوارض ایمپلنت دندان را می‌توان آسیب دیدن بافت لثه دانست. در واقع اگر برای انجام این کار به دندانپزشک ماهر و با تجربه مراجعه نکنید احتمال آسیب دیدن اعصاب و بافت لثه وجود خواهد داشت. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندانی باید حتماً به پزشک متخصص و ماهر در این زمینه مراجعه نمایید و از انجام دادن این کار توسط افراد بی تجربه خودداری نمایید.

  • ایجاد عفونت دندان

توجه داشته باشید که ممکن است در هنگام انجام ایمپلنت یا بعد از آن، فرد دچار عوارض ایمپلنت دندان مانند عفونت گردد. در واقع رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از عفونت و عوارض ایمپلنت دندانی خواهد داشت.

از جمله عوامل موثر در عفونت ایمپلنت دندان به صورت زیر است:

  1. استعمال دخانیات و سیگار و اعتیاد
  2. داشتن بیماری های خاص مثل از دیابت و پوکی استخوان و شیمی درمانی
  3. ابتلا به بیماری های پریو ( لثه )
  4. داشتن عادت‌های رفتاری خاص مثل دندان قروچه
  5. کاشت اشتباه ایمپلنت

←می‌خواهم بیشتر بدانم: عفونت ایمپلنت چیست؟

  • بروز آلرژی

بروز آلرژی یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندانی  است، همان‌طور که گفته شد ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم است. بنابراین با بدن انسان سازگاری بالایی خواهد داشت. اما در این بین ممکن است بعضی از افراد نسبت به پایه تیتانیومی واکنش آلرژیک نشان دهند. البته بهتر است بدانید که این واکنش‌ها به ندرت رخ می‌دهد. در هنگام بروز واکنش آلرژیک، فرد دچار تورم و التهاب لثه خواهد شد. به همین دلیل است که بروز آلرژی اگر چه نادر است، اما از دیگر عوارض ایمپلنت دندان می‌دانند.

  • بروز آسیب سینوسی

جالب است بدانید که حفره سینوسی و استخوان فک با یکدیگر ارتباط دارند. بنابراین اگر کاشت دندان به شکل صحیح انجام نگردد باعث بروز التهاب و عفونت خواهد شد. توجه داشته باشید که بروز عوارض ایمپلنت دندان مانند آسیب سینوسی تنها زمانی اتفاق می‌افتد که این کار توسط متخصصین ایمپلنت صورت نگیرد.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: جراحی سینوس لیفت

  • احساس درد

یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان که بسیار شایع است، وجود احساس ناراحتی و درد، پس از کاشت ایمپلنت‌ها خواهد بود. اگر این سوال برای شما ایجاد شدهه که آیا ایمپلنت دندان درد دارد یا نه، باید بگوییم درد آن به اندازه کشیدن یک دندان است. شما می‌توانید برای کاهش درد از مسکن‌های تجویز شده توسط متخصص ایمپلنت استفاده کنید‌. البته برای جلوگیری از درد بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های بسیار داغ یا بسیار سرد نیز خودداری نمایید‌.

احساس درد در عوارض ایمپلنت دندان

  • ایجاد کبودی

معمولاً در روزهای اول ریکاوری ممکن است ناحیه‌ای که تحت جراحی قرار گرفته است دچار سیاهی یا کبودی گردد. اما اصلا جای نگرانی نیست و این مورد از عوارض ایمپلنت دندان، با بهبود بافت لثه از بین خواهد رفت.

  • ایجاد خونریزی

معمولاً افرادی که تحت جراحی قرار می‌گیرند به مدت چند روز دچار خونریزی خفیف خواهند شد.‌ این مورد نیز اصلا نگران کننده نخواهد بود و پس از گذشت چند روز خون‌آبه لثه‌ها کاهش پیدا می‌کند و در نهایت از بین می‌رود. در این زمان برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان باید نکاتی که توسط دندانپزشک به شما توصیه شده است را رعایت کنید تا از ایجاد عفونت جلوگیری گردد.

↵ تجربه سحر: من پس از کاشت فیکسچر ایمپلنت دچار خونریزی شدم، آیا طبیعی است و چه اقدامی باید انجام بدهم؟

↵ پاسخ: از عوارض ایمپلنت دندان وجود خون‌آبه است که طبیعی است. اگر خونریزی کمی وجود دارد، برای کاهش آن از گاز استریل استفاده کنید. گاز استریل رو بر روی محل قرار گیری ایمپلنت بگذارید و تا خونریزی کاهش یابد. اما اگر خونریزی زیاد است در اسرع وقت به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید.

پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان چگونه است؟

  1. انتخاب متخصص ایمپلنت متعهد و متبحر
  2. استفاده از ایمپلنت دندان خوب و با کیفیت ( با مشورت متخصص ایمپلنت )
  3. رعایت همه موارد مراقبت های بعد از ایمپلنت
  4. آگاه کردن متخصص ایمپلنت در مورد تمامی بیماری ها ، حساسیت ها و داروهای مصرفی خود
  5. قطع یا کاهش مصرف دخانیات و الکل
  6. انجام مشاوره و معاینه‌های دوره‌ای بعد از جراحی
  7. پیروی از رژیم غذایی مناسب

ایمپلنت دندان نوعی جراحی محسوب می‌شود و مانند هر روش جراحی معایب و عوارضی دارد. عوارض ایمپلنت دندان به دو دسته معمولی و غیرمعمولی تقسیم می‌شود. عوارض ایمپلنت دندان که به طور معمول رخ می‌دهد و بعد از چند روز از بین می‌رود مثل داشتن درد و تورم. از دیگر عوارض ایمپلنت دندان که غیرمعمول محسوب می‌شود و در صورت مشاهده باید به متخصص ایمپلنت مراجعه کرد می‌توان به عفونت و خونریزی غیرعادی اشاره کرد.

مقایسه عوارض ایمپلنت دندان به صورت معمول و غیرمعمول

در نهایت در پاسخ به سوال ایا ایمپلنت دندان عوارض دارد، می‌توان گفت بله و عوارض ایمپلنت دندان به طور خلاصه به شکل زیر است:

عوارض کاشت دندان ایمپلنت
انواع عوارض ایمپلنت دندان علائم عوارض ایمپلنت دندان
عوارض بعد از جراحی ایمپلنت (معمول) درد بعد از انجام جراحی
بروز حساسیت
خونریزی
ورم کردن
عوارض بعد از ایمپلنت (غیر معمول)  لق شدن دندان جانبی ایمپلنت
 بروز عفونت
مشکلات سینوسی
افتادن روکش ایمپلنت
شکستگی پروتز

ایمپلنت دندان برای چه افرادی لازم است؟

افراد بزرگسالی که به دلایل مختلفی یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند، کاندید ایمپلنت دندان هستند. برخی افراد به دلیل پوسیدگی‌های عمیق، دندان خود را از دست می‌دهند. بعضی دندان‌ها به‌صورت مادرزادی رویش نمی‌کنند. طبق برخی مطالعات صورت گرفته، کاشت ایمپلنت دندان در ۹۰ تا ۹۵ درصد از مواقع موفقیت‌آمیز است.
برای بعضی از افراد این سؤال پیش می‌آید که کدام دندان‌ها را می‌توان ایمپلنت کرد؟ خوشبختانه امکان کاشت ایمپلنت دندان به جای همه دندان‌ها وجود دارد. اما گاهی شرایطی هم پیش می‌آید که  ایمپلنت دندان را ناممکن می‌کند.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

به‌طور ۱۰۰ درصد نمی‌توان گفت جراحی  ایمپلنت دندان برای همه موفق خواهد بود. همچنین به‌طور دقیق نمی‌توان گفت ایمپلنت دندان برای چه کسانی ممنوع است. بنابراین برای پیشگیری از جراحی ناموفق، حتما باید پزشک متخصص ایمپلنت این موارد را بررسی کند. افراد بسیاری که تا چندی قبل منع ایمپلنت دندان داشتند، با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی، امروزه می‎‌توانند ایمپلنت کنند.
در ادامه چند مورد از افرادی که باید در انجام ایمپلنت احتیاط کنند را نام می‌بریم.

  •  ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری انجام نمی‌گیرد، چون سیگار کشیدن ریسک ناموفق بودن کاشت ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد.
  •  ایمپلنت برای افرادی که از عفونت‌های دهانی رنج می‌برند نیز انجام نمی‌شود. چون، عفونت ریسک لق شدن ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد.
  • ایمپلنت دندان برای بانوان باردار به خودی خود منع ندارد. اما کاشت ایمپلنت دندان جراحی دارد و بهتر است به دلیل احتمال بروز خطر حین جراحی، از آن پرهیز کنید.
  • انجام ایمپلنت دندان برای افرادی که در پروسه رادیوتراپی فک و صورت قرار دارند، ممنوعیت دارد.
  • اگر هنوز در سنی هستید که رشد استخوان فک شما متوقف نشده، نباید ایمپلنت دندان انجام دهید. در غیر این صورت امکان لق شدن ایمپلنت دندان وجود دارد.
  • برای کسانی که دندان قروچه می‌کنند ایمپلنت دندان در بلندمدت موفق نخواهد بود. زیرا به‌خاطر فشارهای وارده، امکان آسیب به ایمپلنت دندان و کاهش عمر آن وجود دارد.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استقاده از متخصصان دندانپزشکی متعهد و باتجربه، کلیه خدمات دندانپزشکی را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهد. دندانپزشکی میخک با طرح درمان و تعرفه شفاف و همچنین طرح ویژه شرایط پرداخت اقساطی رفاه مراجعین را در بهبود سلامت دهان و دندان، تامین می‌کند.

 

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

به دلیل فشار از سمت ایمپلنت، احتمال لق شدن دندان جانبی وجود دارد اگرچه خفیف بوده اما به عنوان عوارض ایمپلنت دندان حساب می‌آید.

بهتر است بدانید هزینه نسبتا بالای ایمپلنت دندان به دلیل ماندگاری دائمی آن و استفاده از مواد سازگار با بدن انسان است. یک نکته مهم دیگر آن است که قیمت آن با کیفیت محصول رابطه مستقیم دارد. بنابراین اگر می‌خواهید از عوارض ایمپلنت دندان پیشگیری کنید بهتر است از محصولات با کیفیت استفاده نمایید.

   

به دلیل فشار از سمت ایمپلنت، احتمال لق شدن دندان جانبی وجود دارد اگرچه خفیف بوده اما به عنوان عوارض ایمپلنت دندان حساب

دوران بهبودی طولانی مدت را می‌توان از جمله معایب و عوارض ایمپلنت دندان دانست. معمولاً دوران بهبودی کاشت دندان با توجه به وضعیت و شرایط بیمار تعیین می‌شود و حدود ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز است تا پایه ایمپلنت دندان با استخوان فک جوش بخورد. بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از ایجاد عوارض بعد از ایمپلنت دندان موثر است.

این مقاله را تا انتها بخوانید و درصورت نتیجه نگرفتن با مشاوره آنلاین ایمپلنت میخک تماس بگیرید.

عوارض غیر معمول ایمپلنت دندان
  • لق شدن ایمپلنت و فیکسچر
  • عفونت
  • شکستن پروتز
  • مشکلات سینوسی
عوارض معمول و عمومی ایمپلنت
  • درد بعد از جراحی
  • ورم
  • حساسیت
  • مقداری خونریزی
عوارض خطرناک ایمپلنت
  • درد شدید و طولانی مدت
  • ایجاد عفونت
  • مشکلات سینوسی
  • بی حسی طولانی مدت فک
عوارض ایمپلنت دندان
  • عوارض ایمپلنت دندان به صورت معمول(پس از جراحی)
  • عوارض ایمپلنت دندان به صورت غیر معمول

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.