جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان چیست؟

معایب کامپوزیت دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

دانستن معایب کامپوزیت دندان به همه ما  کمک می‌کند تا بتوانیم انتخاب منطقی و درستی در مورد اصلاح طرح لبخند خودمان داشته باشیم. زیرا اگرچه برخلاف ونیر سرامیکی لمینت، نصب و ترمیم کامپوزیت بسیار آسان است و در کوتاه‌ترین زمان طی یک جلسه امکان‌پذیر است. اما این مسئله باعث نمی‌شود که بتوان معایب کامپوزیت دندان را نادیده گرفت. در ادامه به مزایا و معایب کامپوزیت دندان اشاره خواهیم کرد.

ونیرها یا روکش‌های کامپوزیت از رزین کامپوزیت، یک نوع پلاستیک تخصصی دندان، ساخته می‌شوند. اصولا از این نوع ونیر برای ترمیم دندان‌های ترک‌خورده یا شکسته، کاهش فاصله بین دندان‌ها، ترمیم دندان‌های لکه‌دار یا تغییر رنگ‌‌یافته، اصلاح دندان‌های بدشکل و دندان‌های خرگوشی، به‌منظور افزایش زیبایی لبخند استفاده می‌شود.

رزین کامپوزیت دندان ساختار بتونه‌ای‌شکل دارد و مستقیما روی هر دندان اعمال می‌شود. البته قبل از آن لازم است کمی مینای دندان تراشیده شود تا از حالت صیقلی خارج‌شده و کامپوزیت به دندان بهتر متصل شود. سپس دندانپزشک قالب‌گیری می‌کند و به آن شکل می‌دهد. در نهایت به کمک لیزر یا نورماوراءبنفش به خشک شدن و تثبیت ساختار آن کمک می‌کند.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

در این بخش به‌صورت جداگانه به مزایا و معایب کامپوزیت دندان می‌پردازیم.

مزایای کامپوزیت دندان

طبق تجربه، از مزایای نصب ونیرهای کامپوزیت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب ونیرهای کامپوزیت یک فرآیند کم‌تهاجمی و بدون درد است. هزینه آن نیز تقریبا نصف هزینه نصب ونیرهای لمینت است و به‌همین‌دلیل یک گزینه مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.
  • اصولا دندانپزشک می‌تواند ونیرهای کامپوزیت را در طی یک جلسه آماده کند و یکجا قرار دهد یا حتی ونیرهای قبلی را ترمیم کند. درحالی‌که قبل از نصب یا ترمیم ونیرهای لمینت، باید دو تا سه هفته صبر کنید تا در لابراتوار ساخته شوند. در واقع این مورد، تفاوت لمینت و کامپوزیت است.
  • برای چسباندن ونیر کامپوزیت روی هر دندان، یک لایه بسیار نازک از مینا دندان تراشیده می‌شود. این مسئله باعث شده است که بعد از کامپوزیت، دندان‌ها کمتر آسیب‌پذیر شوند. درحالی‌که برای چسباندن ونیرهای لمینت لازم میزان بیشتری از مینا دندان تراشیده شود.
  • مواد کامپوزیت دندان به‌صورت یک لایه محکم و سخت روی دندان‎‌های شما قرار می‌گیرند. از نظر برخی از دندانپزشکان، در این شرایط دندان‌های شما در برابر شکستگی و آسیب مقاوم‌تر خواهند بود. البته برخی دیگر این نظریه را قبول ندارند.
  • با کامپوزیت، اعتماد‌به‌نفس بیشتری به دست خواهید آورد. زیرا عیوب و پوسیدگی دندان‌های شما کاملا پوشانده می‌شوند و خنده شما زیباتر می‌شود. مطمئنا اگر رنگ کامپوزیت به‌گونه‌ای انتخاب شود که با رنگ دندان‌های طبیعی شما همخوانی بیشتری داشته باشد، نتیجه طبیعی‌تر خواهد شد.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

معایب کامپوزیت دندان

از معایب یا مضرات کامپوزیت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از معایب کامپوزیت دندان که به نوعی عوارض کامپوزیت دندان محسوب می‌شود، این است که برخی از افراد پس از قرار دادن آن روی دندان‌های خود، دچار حساسیت دندانی می‌شوند. البته تعداد افرادی‌که از این مشکل رنج می‌برند بسیار کم است.
  • برخلاف ونیرهای لمینت که 10 تا 15 سال ماندگاری دارند، ونیرهای کامپوزیت معمولا 5 تا 8 سال دوام می‌آورند. زیرا از نظر استحکام ضعیف‌تر هستند.
  • اگر به طور مداوم از نوشیدنی‌ها یا نوشابه‌های کافئین‌دار یا مشروبات الکلی استفاده می‌کنید، باید بدانید که مواد کامپوزیت خیلی سریع تحت تأثیر ترکیبات این نوشیدنی‌ها قرار می‌گیرند و ممکن است تغییر رنگ بدهند. زیرا رزین کامپوزیت نسبت به ترکیب سرامیکی لمینت، متخلخل‌تر است و به مرور زمان احتمال لکه‌دار شدن آن وجود دارد.
  • بهتر است بدانید که لمینت دندان در مقایسه با کامپوزیت ظاهر طبیعی‌تری دارد. از طرفی، ونیرهای کامپوزیت ممکن است به مرور زمان کدر شده و درخشندگی خود را از دست بدهند.
  • معمولا کامپوزیت، شامل تمام ردیف‌های دندان نمی‌شود. اگر می‌خواهید تمام دندان‌های بالا و پایین خود را ترمیم کنید، بهتر است از همان ابتدا به سراغ لمینت بروید.
  • اگر روند کامپوزیت دندان و مراقبت پس از آن به درستی انجام نشود، ممکن است لثه‌های شما ملتهب یا عفونی شوند. البته در اغلب موارد، عفونت یا التهاب موقتی است.
برای کامپوزیت دندانتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین
  • ونیرهای کامپوزیت به اندازه دندان‌های طبیعی در برابر ضربه مقاوم نیستند. به‌همین‌دلیل لازم است بعد از نصب آن‌ها، مصرف مواد غذایی سفت (مانند آب‌نبات، یخ و ته‌دیگ) و چسبناک را به حداقل برسانید. اگر عادت دارید دندان‌قروچه کنید یا ناخن بجوید، باید آن‌ها را ترک کنید. در غیر این صورت، احتمال ترک‌خوردگی یا شکستگی کامپوزیت وجود دارد.

با وجود تمام نکات ذکرشده در مورد معایب کامپوزیت دندان، نمی‌توان انکار کرد که فرآیند نصب و ترمیم سریع، آسان و کم‌تهاجمی آن باعث شده است که طرفداران ویژه خود را داشته باشد.

آیا ونیرهای کامپوزیت انتخاب مناسبی برای شما هستند؟

اگر به دنبال یک روش زیبایی مقرون‌به‌صرفه هستید که بتواند به شما نتایج فوری ارائه دهد، کامپوزیت دندان ممکن است یک گزینه عالی باشد. اصولا انتخاب نهایی به ترجیح، نیازها و میزان بودجه شما بستگی دارد. پس از آگاهی از مزایا و معایب کامپوزیت دندان، برای اطمینان یافتن از اینکه انتخاب مناسبی برای شما است یا خیر، بهتر است با یک دندانپزشک زیبایی مشورت کنید تا دندان‌های شما را ارزیابی کند و به شما در تصمیم‌گیری نهایی کمک کند.

نمی‌توان انکار کرد که با وجود معایب کامپوزیت دندان، این نوع ونیر می‌تواند با هزینه کمتر، ظاهر مناسب و ماندگاری معقول، لبخندی زیبا و یکنواخت برای شما فراهم کند. حتما با دندانپزشک خود در مورد مزایا و معایب کامپوزیت دندان مشورت کنید.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان، بالا ترین کیفیت را در زمینه کامپوزیت دندان ارائه می‌کند. از طرفی با پرداخت اقساطی می‌توانید، هزینه درمان خود را به صورت اقساطی بپردازید.

 

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.