جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نحوه کشیدن دندان شکسته؛ مزایا و معایب

کشیدن دندان شکسته چگونه است
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

در این مطلب قصد داریم در مورد کشیدن دندان شکسته صحبت کنیم. داشتن یک دندان شکسته می‌تواند وضعیت نگران کننده‌ای باشد. اگرچه دندان‌ها سخت‌ترین ماده در بدن انسان هستند، شکستن آن‌ها غیرممکن نیست. هنگامی که با این مشکل روبرو می‌شوید، دندانپزشک چند مداخله و انتخاب درمانی دارد. یکی از مداخلات ممکن، کشیدن دندان شکسته است.

کشیدن دندان شکسته دارای مزایا و معایبی است، بنابراین مطمئن شوید که دانش کافی و اولیه را داشته باشید که چه زمانی انجام دادن آن بهتر است و چه زمانی بهتر است مداخلات دیگر را انجام دهید.

علل رایج شکستگی دندان

  همان‌طور که یک فرد می‌تواند استخوان‌هایش را بشکند، شکسته شدن دندان‌ها نیز امکان پذیر است. بسیاری از دندان‌های شکسته در نتیجه‌ خوردن یا جویدن غذاهای سفت مانند آب نبات، آجیل یا حتی یخ ایجاد می‌شوند. برخی از بیماران حتی ممکن است با گاز گرفتن چنگال یا قاشق دندان خود را بشکنند. از دیگر علت‌های شکستگی دندان می‌توان به شرکت در ورزش‌های پر تماس مانند هنرهای رزمی، بوکس یا هاکی اشاره کرد. به علاوه افراد ممکن است در تصادفات رانندگی یا در اثر لغزش و زمین خوردن دندان خود را بشکنند.

 مزایای کشیدن دندان شکسته

کشیدن دندان شکسته در صورت تشخیص دندانپزشک، مزایای زیادی دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

هزینه پایین‌تر

شکی نیست که هزینه برخی از روش‌های دندانپزشکی ممکن است از بودجه فرد فراتر باشد. برخی از بیماران به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور دندانپزشکی حتی یک درمان ضروری را به تاخیر می‌اندازند یا نادیده می‌گیرند. ترمیم دندان شکسته می‌تواند به بودجه قابل توجهی نیاز داشته باشد. از طرف دیگر، کشیدن دندان شکسته به دلیل هزینه‌ی پایین‌تر، فشار کمتری را به جیب بیمار وارد می‌کند.

آخرین راه‌حل

 دندانپزشکان مهارت و تجربه کافی برای مداخله به روش‌های مختلف برای ترمیم دندان شکسته یا رسیدگی به سایر مشکلات دهان را دارند. این بدان معنا نیست که همه‌ی دندان‌های شکسته می‌توانند بدون کشیده شدن ترمیم و درمان شوند. ممکن است شکستگی دندان بیمار آنقدر شدید باشد که با استفاده از هیچ روش درمانی امکان نجات آن وجود نداشته باشد. گاهی اوقات کشیدن دندان شکسته بهترین راه ممکن است.

کشیدن دندان شکسته

 معایب کشیدن دندان شکسته

به این نکته توجه داشته باشید که کشیدن دندان شکسته معایبی نیز دارد زیرا منجر به از دست رفتن دندان می‌شود. در ادامه بخشی از معایب کشیدن دندان شکسته را بیان می‌کنیم.

درد

کشیدن دندان شکسته بدون درد نخواهد بود. باید انتظار داشت که پس از کشیدن دندان توسط دندانپزشک، بیمار مقداری تورم، حساسیت، تحریک و ناراحتی را حس کند. راه‌هایی برای مبارزه با این اثرات وجود دارد. هر چند بیشترین کاری که می‌شود انجام داد، صبر و صبر کردن است. افرادی که راجع به این موضوع نگران هستند باید بیشتر در مورد انجام این مداخله فکر کنند.

برای کشیدن دندان شکسته خود نیاز به راهنمایی دارید؟ شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!
مشاوره دندانپزشکی آنلاین

 ایجاد جای خالی در لثه

 پس از کشیدن دندان شکسته، ممکن است یک گودال در جایی که دندان قرار داشت تشکیل شود. این قضیه رایج نیست اما احتمالش وجود دارد. در نتیجه‌ ایجاد این حفره ممکن است عفونت رخ دهد. نگرانی دیگر این است که این جای خالی می‌تواند روی دندان‌های اطراف نیز تاثیر بگذارند و در صورت پر نشدن با روش‌هایی مانند ایمپلنت، وضعیت فک را بهم بریزد.

نحوه کشیدن دندان شکسته توسط دندانپزشک

 ابتدا دندانپزشک از دندان شکسته شده عکس می‌گیرد تا تشخیص دهد آیا کشیدن آن ضروری است یا خیر. عکس رادیوگرافی ، موقعیت دندان را با دندان‌های دیگر نشان می‌دهد.

 پیش از کشیدن دندان شکسته، به بیمار بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود تا آن ناحیه بی‌حس شود. هنگامی که بی‌حسی اثر کرد دندانپزشک ممکن است از ابزاری برای شل کردن دندان قبل از برداشتن آن استفاده کند. هنگامی که دندان آماده بیرون آمدن است، دندانپزشک فورسپس‌های کوچکی را در اطراف دندان قرار می‌دهد و آن را می‌کشد.

بایدها و نبایدهای پیش از کشیدن دندان شکسته

 هنگامی که برای کشیدن دندان نوبت گرفته‌اید دندانپزشک از بیمار می‌خواهد که شش یا هشت ساعت قبل از عمل چیزی نخورد یا ننوشید. این کار به علت جلوگیری از ورود باکتری به محیط دندانی است. همچنین در روز کشیدن دندان شکسته باید از کشیدن سیگار خودداری کرد. کشیدن سیگار می‌تواند روند بهبودی بدن را کند کرده و اختلال ایجاد کند.

در نهایت باید بگوئیم که اگر دندان شکسته‌ای دارید، معمولا چند گزینه وجود دارد که دندانپزشک می‌تواند با آن، دندان را ترمیم کند. با این حال در جدی‌ترین موارد، کشیدن دندان شکسته ممکن است ضروری‌ترین و بهترین راه حل باشد. اگر بهترین راه حل را برای دندان شکسته‌ی خود، کشیدن آن می‌دانید این مزایا و معایب را در نظر بگیرید.

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.