جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت و درمان خانگی آبسه لثه

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

یکی از مشکلات رایج آبسه دندان و درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت است که بسیاری از افراد پس از انجام مراحل درمان دندان با آن مواجه می‌‌شوند. دندانی که دارای آبسه باشد، از یک حفره حاوی چرک تشکیل شده است. این آبسه حاوی چرک می‌‌تواند در بخش‌های مختلف لثه و دندان ایجاد شود. یک دندان دارای آبسه ممکن است درد شدید تا متوسطی را به همراه داشته باشد. حتی درد ایجاد شده در آبسه لثه، می‌‌تواند به گوش و گردش شما نیز سرایت کند.

خوشبختانه، با توجه به اینکه علائم آبسه دندان مشخص است، می‌‌توان آن را درمان کرد؛ اما شاید برای شما سوالات بسیار زیادی در مورد نحوه درمان فوری آبسه دندان، خطرات آبسه دندان کودکان و … به وجود می‌‌آمده باشد. به همین خاطر، در ادامه این مقاله قصد داریم هر آن چیزی که نیاز است در مورد آبسه لثه بدانید را توضیح دهیم.

آبسه چه زمانی ایجاد می‌شود؟

همانطور که توضیح دادیم، زمانی آبسه در دندان ایجاد می‌‌شود که یک حفره حاوی عفونت و چرک در لثه ایجاد شده باشد. برای درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت، شاید بهتر باشد که در ابتدا بدانید که آبسه لثه از چه نوعی است. انواع آبسه ایجاد شده در دندان بستگی به محل آن دارد که سه نوع رایج این آبسه‌ها عبارت است از:

آبسه پری اپیکال

در صورتی که آبسه در نوک ریشه دندان ایجاد شده باشد، می‌‌گوییم آبسه از نوع پری اپیکال است.

ابیسه پری اپیکال نوعی از آبسه دندان

آبسه پریودنتال

یکی از انواع آبسه‌های دندانی، آبسه پریودنتال است که حفره چرکی در کنار ریشه و روی لثه ایجاد شده است. آبسه پریودنتال ممکن است به درون حفره استخوانی دندان نیز وارد شود.

آبسه لثه

یکی از انواع آبسه‌های دندانی، آبسه لثه است. همان‌طور که از نام این نوع آبسه مشخص است، این نوع آبسه در لثه ایجاد می‌‌شود.

یکی از دلایل رایج آبسه لثه این است که شما در هنگام خوردن یک خوراکی، شاهد فرو رفتن آن در لثه‌های خودتان هستید. در این صورت آبسه لثه ایجاد می‌‌شود و ممکن است دردناک نیز باشد.

علائم ابسه دندان

نحوه درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت 

برطرف کردن آبسه دندان بر پایه تخلیه عفونت داخل لثه اتفاق می‌‌افتد. بنابراین، باید برای درمان آبسه، در مورد نحوه تخلیه آبسه دندان اطلاعات کافی داشته باشید. برای درمان آبسه دندان کودکان و درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت در بزرگسالان، باید ابتدا با پزشک مشورت کنید. چرا که ممکن است آبسه رشد زیادی داشته باشد و با سرعت بیشتری به سمت پیشرفت رفته باشد.

با این حال به طور کلی، دو روش برای درمان آبسه دندان وجود دارد که عبارت است از:

  • درمان فوری آبسه با کمک پزشک و به روش تخصصی
  • درمان فوری آبسه دندان در خانه

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت

درمان آبسه لثه کودک در خانه

آبسه دندان، همانطور که برای بزرگسالان دردناک است، برای کودکان هم به دلیل فشار چرک محبوس شده در آن، می‌تواند دردآور و غیرقابل تحمل باشد. این عفونت، در صورتی که درمان نشود، نواحی دیگر بدن کودک مانند گوش، گردن و فک را درگیر کرده و موجب درد در این نواحی نیز می‌شود؛ بنابراین سعی کنید کودک را فوراً به کلینیک دندانپزشکی رسانده یا برای تسکین دردش از روش‌های مذکور در این مقاله برای درمان آبسه لثه کودک در خانه استفاده کنید.

برای آبسه دندان چه دارویی بخوریم؟

یکی از سوالات رایجی که در میان بیماران دارای آبسه دندان به وجود می‌‌آید، نوع داروی مورد نیاز برای درمان آبسه است. بهتر است برای برطرف کردن آبسه دندان با کمک دارو، حتما با دندانپزشک مشورت کنید؛ اما داروهای آنتی بیوتیک و ضد التهابی می‌‌توانند به درمان این مشکل در دندان کمک کنند.

چند روش ساده برای درمان خانگی آبسه دندان 

به هر حال، آبسه دندان می‌‌تواند با خطرات مختلفی همراه باشد؛ اما گاهی واقعا نیازی به مراجعه به پزشک برای درمان آبسه نیست. در ادامه چند روش ساده برای درمان خانگی آبسه دندان (درمان خانگی آبسه لثه) را ذکر می‌‌کنیم.

شستشو دندان و دهان با آب و نمک

برای اینکه به صورت فوری، اما موقت آبسه لثه و دندان را تسکین دهید، می‌‌توانید از آب و نمک استفاده کنید. شما می‌‌توانید نصب قاشق چای خوری نمک را درون نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید. سپس، دهان خود را آب نمک بشویید.

جوش شیرین و درمان آبسه

جوش شیرین به دلیل اینکه خواص ضد باکتریایی دارد، می‌‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای درمان آبسه محسوب شود. می‌‌توانید یک دوم قاشق غذاخوری جوش شیرین را با نصف فنجان آب مخلوط کنید. همچنین، می‌‌توانید کمی‌‌نمک به محلول مورد نظرتان اضافه کنید.

استفاده از روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی یکی از بهترین موادی است که می‌‌توانید برای درمان آبسه دندان مورد استفاده قرار دهید. این روغن را می‌‌توانید از عطاری‌ها یا داروخانه‌ها خریداری کنید. حتی اگر روغن پونه را پیدا نکردید، می‌‌توانید با اسانس پونه کوهی آن را درست کنید.

سیر

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی آبسه دندان استفاده از سیر است. سیر به دلیل خواص آنتی‌باکتریایی و ضدالتهابی که دارد، از بهترین داروهای خانگی برای درمان بسیاری از عفونت‌ها و بیماری‌ها به شمار می‌آید. این ماده غذایی مفید، به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل کرده و می‌تواند برای درمان خانگی آبسه دندان و کاهش عفونت استفاده شود.

نحوه تخلیه آبسه دندان در خانه با سیر، به این صورت است که یک حبه سیر را پوست گرفته و به تکه‌های کوچک تقسیم کرده یا له کنید، سپس بر روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. در هر بار استفاده از سیر، دهان خود را بشویید و برای رفع عفونت به طور کامل، 3 تا 4 بار در روز این کار را انجام دهید.

روغن‌مالی

روغن‌های گیاهی پونه یا آویشن که می‌توانید آن‌ها را از داروخانه یا عطاری تهیه کنید، از خاصیت ضد باکتری و آنتی‌اکسیدان برخوردارند و به عنوان درمان ابسه دندان خانگی استفاده می‌شوند. استعمال این روغن‌ها بر روی ناحیه آبسه، موجب کشته شدن میکروب‌ها و حذف سموم از دندان‌ها می‌شود.

برای استفاده از روغن‌ها، مقدار کمی روغن حامل مانند نارگیل، بادام یا زیتون به آن‌ها اضافه کنید؛ سپس پنبه آغشته شده به این روغن را بر روی ناحیه عفونی شده، قرار دهید.

میخک

میخک یکی از ادویه‌های غذا بوده که به حالت پودر، روغن یا عصاره، برای درمان خانگی آبسه دندان و جلوگیری از گسترش عفونت به سایر دندان‌ها، قابل استفاده است.

بهتر است، ابتدا یک پنبه را به روغن یا عصاره میخک آغشته کرده و سپس به صورت موضوعی در محل آبسه، به صورت روزانه استفاده کنید. همچنین، با جویدن مستقیم این ادویه، می‌توان درد آبسه را تسکین داد.

ابسه دندان

خطرات عدم درمان فوری آبسه دندان چیست؟

آبسه لثه و دندان، یک نوع عفونت باکتریایی است که باعث تجمع چرک در داخل دندان و لثه می‌‌شود. علائم آبسه دندان را ذکر کردیم و می‌‌دانید که آبسه چه علائمی‌‌را به دنبال دارد؛ اما شاید برای شما این سوال مطرح شود که خطرات آبسه دندان کودکان و بزرگسالان چیست؟ آیا واقعا آبسه می‌‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد؟

اگر آبسه لثه و دندان به درستی درمان نشود، می‌‌تواند عواقب بسیار بدی را به همراه داشته باشد که عبارت است از:

از دست دادن دندان و استخوان

تورمی ‌‌که در داخل استخوان فک ایجاد شده است، می‌‌تواند باعث التهاب دندان شود. این موضوع باعث از دست رفتن استخوان در اثر تورم می‌‌شود. اگر استخوان اطراف دندان از بین برود، دندان تکیه‌گاه خودش را از دست می‌‌دهد. به همین خاطر، بسیاری از افراد شاهد لق شدن دندان‌های خودشان در اثر آبسه هستند. حتی اگر التهاب دندان به دندان‌های مجاور نیز برسد، احتمال از دست دادن دندان‌های مجاور نیز وجود دارد.

سینوس و مغز

اگر دندان دچار آبسه شود، سینوس صورت نیز می‌‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد و پر از چرک شود. همچنین، مغز که در نزدیک ریشه دندان قرار دارد، در اثر آبسه دندان دچار مشکل خواهد شد. اگر عفونت ناشی از آبسه از طریق وریدها به مغز برود، یک بیماری بسیار جدی در مغز ایجاد می‌‌کند که با نام سپتی سمی‌‌شناخته می‌‌شود.

آسیب قلبی

در صورتی که آبسه دندان به درستی درمان نشود، می‌‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی مانند‌اندوکاردیت را افزایش دهد.‌اندوکاردیت یک نوع بیماری قلبی است که می‌‌تواند باعث افزایش التهاب در لایه داخلی قلب گردد.

اگر باکتری ایجاد شده در اثر آبسه به داخل قلب نفوذ پیدا کند، می‌‌تواند باعث ایجاد آسیب دائمی‌‌در قلب شود. حتی اگر این باکتری‌ها وارد ریه شوند، می‌‌توانند به ذات‌الریه تبدیل گردند.

مرگ

در موارد بسیار محدودی و زمانی که آبسه دندان به هیچ روشی درمان نشود، عفونت باکتریایی می‌‌تواند آسیب جدی به قلب و ریه و مغز وارد کند و این آسیب‌ها در نهایت منجر به مرگ فرد می‌‌شوند.

یکی از عوامل دیگری که باعث افزایش خطر مرگ در اثر آبسه دندان می‌‌شود این است که زیر فک شما در اثر آبسه ورم می‌‌کند. این موضوع باعث مسدود شدن راه هوایی و تنفسی شما می‌‌شود و شما نمی‌‌توانید به راحتی نفس بکشید.

خطرات آبسه دندان در بارداری چیست؟

ممکن است بانوان باردار در دوران بارداری، با مشکل آبسه لثه و دندان مواجه شوند. سوال اصلی اینجاست که خطرات آبسه دندان در بارداری چیست؟ اگر آبسه دندان در دوران بارداری به درستی درمان نشود، مشکلات زیادی را به همراه دارد.

مادرانی که آبسه خود را در طول بارداری درمان نمی‌‌کنند، درد و التهاب دائمی‌‌را در دندان خودشان تجربه می‌‌کنند. این درد می‌‌تواند باعث‌ترشح هورمون استرس در بدن مادر شود. این هورمون‌ها بسیار برای رشد جنین مضر هستند و می‌‌توانند در رشد او اختلال بسیار زیادی ایجاد کنند.

آبسه، یک عفونت موضعی است که می‌تواند در هر جایی از بدن رخ دهد و اغلب به صورت تورم همراه با چرک ظاهر می‌شود. هرچند راه‌هایی برای درمان خانگی آبسه دندان (درمان خانگی آبسه لثه) وجود دارد اما این روش‌ها نمی‌توانند آبسه را به طور کامل درمان کنند؛ بنابراین، افراد باید قبل از وخیم شدن اوضاع، به دندانپزشک مراجعه کرده و درمان را به صورت تخصصی انجام دهند. با توجه به اینکه آبسه دندان و آبسه لثه در گروه بیماری‌های شایع دندانی قرار می‌‌گیرند، در این مقاله سعی کردیم در مورد انواع آبسه‌های دندانی، نحوه درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت، نحوه تخلیه آبسه دندان در خانه و تمامی‌‌موضوعاتی که باید در مورد آبسه بدانید، صحبت کنیم. امیدواریم با خواندن این مقاله، اطلاعات خوبی در این مورد کسب کرده باشید.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان بهترین خدمات را در زمینه درمان آبسه و و دندانپزشکی ارائه می‌کند. از طرفی با طرح پرداخت اقساطی فرآیند رسیدگی به سلامت دهان و دندان را تسهیل می‌کند.

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای: 27

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت در خانه به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد مثل محلول اب و نمک یا جوش شیرین اما توصیه میخک به شما این است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

نحوه تخلیه آبسه دندان به این شکل است که دندانپزشک با برشی کوچک محل آبسه را باز و محتویات را تخلیه می‌کند.

بهترین راه برای درمان فوری آبسه دندان، مراجعه به دندانپزشک است.

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای: 27

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جلال
جلال
4 ماه قبل

با سلام به دوستان
من چند روز پیش آبسه دندانم رو تخلیه کردم ولی هنوز ورم صورتم نخوابیده
همه این روش هارو انجام دادم دکتر هم دوبار مراجعه کردم ولی هنوز تورم و درد صورتم از بین نرفته چکار باید بکنم

میخک
مدیر
4 ماه قبل
پاسخ به  جلال

حتما باید به دندانپزشکتون مراجعه کنید.

نرگس
نرگس
26 روز قبل
پاسخ به  جلال

سلام ورم صورتتون درست شد آخه واسه منم همین اتفاق افتاده ولی هنوز صورتم باد داره

مینا
مینا
4 روز قبل

سلام دندان شماره ۶ من چرک کرده بود و صورتم ورم شدیدی داشت ، صبح متوجه ورم شدم و ظهر رفتم دکتر چ دندونم رو کشیدن…نزدیک یک ماه هست ، صورتم قسمتیش که ورم داشت به سمت داخل رفته ….چی کار کنم …اصلا دوست ندارم

میخک
مدیر
2 روز قبل
پاسخ به  مینا

سلام باتوجه به اینکه باید ویزیت حضوری بشید. بهتره که به دندانپزشکه خودتون مجددا مراجعه کنید تا شرایط رو بررسی کنن

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.