کشیدن دندان عقل

• پرداخت نقد و اقساطی
  • استفاده از بهترین جراحان و دندانپزشکان
  • ضمانت 100 درصد کیفیت

برای دریافت مشاوره رایگان پیش از آغاز درمان و همین الان درخواست خود را ثبت کنید.

چرا میخک را برای کشیدن دندان عقل انتخاب کنیم؟

♦ تضمین قیمت

عامل اصلی در تعیین قیمت کشیدن دندان عقل، نوع دندان عقل و مهارت دندانپزشک است. کشیدن دندان عقل در شبکه میخک توسط حرفه‌ای‌ترین دندانپزشکان انجام می‌شود.

♦ ضمانت 100% کیفیت خدمات

میخک برای اطمینان بیماران، خدمات خود را 100 درصد ضمانت می‌کند تا در صورت بروز هرگونه مشکل بیماران نگرانی نداشته باشند.

♦ دریافت طرح درمان

در شبکه میخک قبل از مراجعه به مطب دندانپزشک، بیماران طرح درمان دریافت می‌کنند که در آن درمان موردنیاز با جزئیات جلسات موردنیاز و هزینه دقیق مشخص شده است.

♦ مشاوره آنلاین رایگان

بیماران میخک قبل از مراجعه به مطب دندانپزشکی از طریق ثبت درخواست آنلاین از طریق یک دستیار تخصصی با دندانپزشک در ارتباط هستند تا ضمن تشخیص صحیح مشکل قبل از مراجعه به مطب با آگاهی کامل نسبت به درمان و هزینه‌ها مراجعه کنند.

♦ پرداخت اقساطی

به دلیل همراهی با همه بیماران، میخک امکان پرداخت هزینه‌ها به صورت اقساطی و صرفا با چک صیادی با اقساطی منعطف برای بیماران فراهم کرده است.

مشتریان در مورد کشیدن دندان عقل در میخک چه می‌گویند؟

چرا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

برای بسیاری از افراد کشیدن دندان عقل معضل بزرگی است. زیرا تصور اینکه فرآیند کشیدن این دندان چقدر می‌تواند طولانی و آزاردهنده باشد باعث می‌شود که برای کشیدن دندان عقل اقدام نکنند. اما با کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این دندان و نحوه کشیدن دندان عقل با خیالی آسوده به دندانپزشکی مراجعه خواهید کرد، پس تا انتهای مقاله را مطالعه کنید.

دندان، یک عضو مهم در بدن انسان است که هر کدام از آن‌ها از جمله دندان عقل در زمانی خاص شروع به رویش می‌کنند. عمر این دندان‌ها در افراد مختلف متفاوت است؛ از این رو بهتر است که به طور دائم به آن‌ها رسیدگی شده و دندان‌های ناسالم ترمیم یا کشیده شوند. کشیدن دندان عقل هم یکی از فعالیت‌های جراحی دندانپزشکی است که هر کسی ممکن است آن را تجربه کند. در ادامه با دندان عقل، انواع آن و کشیدن دندان عقل آشنا می‌شوید.

انواع دندان عقل چیست؟

احتمالاً همه شما دندان عقل را می‌شناسید یا ممکن است خودتان یک یا چند دندان عقل در دهانتان رشد کرده باشد. در اصل دندان عقل در کنار دندان آسیاب دوم رشد می‌کند و آخرین دندان‌های دائمی هستند که در دهان ظاهر می‌شوند. این نوع دندان معمولاً بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی ظاهر می‌شوند و جمعاً ۴ عدد و هر یک در دو سمت و انتهای لثه‌ها در فک بالا و پایین رشد می‌کنند.

البته ممکن است رشد دندان عقل در افراد مختلف، متفاوت باشد. این دندان در برخی افراد به طور کامل رشد می‌کند، برخی اصلاً دندان عقل ندارند و برخی هم این دندان را به‌صورت رویش ناقص تجربه می‌کنند؛ از این رو دو نوع دندان عقل داریم که شامل موارد زیر هستند:

♦ دندان عقل کامل

این نوع دندان دارای رشد کامل و طبیعی است و فرد می‌تواند از آن مانند سایر دندان‌های خود استفاده کند.

♦ دندان عقل نهفته

گاهی اوقات دندان عقل رشد کاملی ندارد و فقط تاج آن بیرون می‌آید. حتی در برخی مواقع اصلاً از زیر لثه بیرون نمی‌آید و درد و عفونت آن نشان‌دهنده حضور آن است.

♦ دندان عقل با رشد زاویه‌دار

رشد دندان با زاویه نسبت به هر سمتی از لثه یک نابهنجاری است و باید درمان شود.

چه زمانی باید اقدام به کشیدن دندان عقل کرد؟

زمان کشیدن دندان عقل اهمیت زیادی دارد که بستگی به نوع دندان عقل دارد. به طور کلی زمان کشیدن دندان متناسب با نوع دندان عقل به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

• در برخی افراد ممکن است دندان‌های عقل به طور کامل و صاف رشد کنند؛ اما این شرایط بسیار کم پیش می‌آید. در صورتی که دندان عقل طبیعی بود، نیازی به کشیدن آن تا زمانی که خراب نشده است، نخواهید داشت. در صورتی که دندان خراب شود، باید هر چه سریع‌تر آن را تخلیه کرد.

• گروه دومی که نیاز دارند تا برای کشیدن دندان عقل اقدام کنند، افرادی هستند که دارای دندان عقل نهفته یا با رشد کم هستند. دندان‌های عقل نهفته شاید در حال حاضر مشکلی ایجاد نکنند؛ اما به مرور زمان باعث عفونت و آسیب به دندان‌های اطراف می‌شوند.

• در صورتی که این نوع دندان با زاویه رشد کرده باشد، باز هم کشیدن دندان عقل لازم می‌شود. رشد با زاویه نسبت به دندان مولر دوم یا به سمت پشت دهان، سبب آسیب به دندان‌ها و استخوان فک می‌شود. در این صورت هم باید هر چه سریع‌تر آن را بیرون آورد.

در صورتی که مشکلات دیگری مانند به دام افتادن مواد غذایی در اطراف آن، عفونت یا بیماری لثه، پوسیدگی، ایجاد کیست و مواردی از این قبیل نیز توسط دندانپزشک تشخیص داده شد، این دندان کشیده می‌شود.

فرایند کشیدن دندان عقل چیست؟

باید این نکته را مدنظر قرار دهید که کشیدن دندان عقل باید با تجویز دندان‌پزشک صورت گیرد. معمولاً یک عکس از دندان گرفته می‌شود تا وضعیت آن مشخص شود. پس از این که به دندان‌پزشک مراجعه کردید و تشخیص داد که دندان باید بیرون آورده شود، فرایند زیر طی می‌شود.

با توجه به این که پیچیدگی کشیدن دندان عقل چقدر است، به سه روش می‌توان برای آرام‌بخشی و بی‌حسی دندان اقدام کرد.

• بی‌حسی موضعی

اولین و ساده‌ترین روشی است که با یک یا چند تزریق در نزدیکی دندان انجام می‌شود. ممکن است قبل از تزریق بی‌حسی، ماده‌ای برای بی‌حسی لثه اعمال شود. در این روش بیمار کاملاً بیدار است و حرکات و فشار را احساس می‌کند؛ ولی نباید درد داشته باشد یا درد بسیار کمی را تجربه می‌کند.

• تزریق وریدی آرام‌بخش بر روی بازو

با این تزریق، فرد احساس بی‌حسی آرام‌بخشی می‌کند که هوشیاری بیمار در طی کشیدن دندان کاهش می‌یابد. در این روش نه‌تنها بیمار درد را حس نمی‌کند، بلکه هوشیاری او هم زیاد نیست. البته این روش در کنار بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و برای افرادی که آستانه تحمل پایین یا استرس زیاد دارند تجویز می‌شود.

• بیهوشی عمومی

در شرایطی خاص، ممکن است دندانپزشک بی‌هوشی عمومی را برای بیمار تجویز کند. در این روش، بیمار هوشیاری خود را به طور کامل از دست می‌دهد، تیم جراحی، دارو، دما، فشارخون،  تنفس و … را در بیمار بررسی می‌کنند و تمام مراحل کشیدن دندان عقل در بی‌هوشی انجام می‌گیرد.

برای بیرون آوردن دندان عقل، ابتدا جراح، برشی را در لثه ایجاد می‌کند تا دندان و استخوان پیدا شود. در صورتی که استخوان دسترسی به ریشه دندان را محدود می‌کند، مقداری از استخوان هم خارج می‌شود. دندان با توجه به شرایطی که دارد در یک مرحله یا به‌صورت تکه‌های جداگانه بیرون آورده می‌شود. پس از خارج کردن دندان، محل دندان تمیز شده و زخم بخیه می‌شود.

گاهی اوقات که زخم کمی ایجاد شده است، نیازی به بخیه زدن هم نیست. گاز استریل روی محل کشیدن دندان عقل گذاشته می‌شود تا خونریزی را کنترل کند.

مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل چیست؟

معمولاً جراح یا دندانپزشک داروهای منعقدکننده خون و آنتی‌بیوتیک برای درمان سریع‌تر جای دندان برایتان تجویز می‌کند. در صورتی که محل برش، بخیه شده باشد، به شما می‌گوید که چند روز بعد برای برداشتن بخیه‌ها به مراکز درمانی یا پزشک مراجعه کنید.

برخی دستورالعمل‌های مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل را هم باید جدی بگیرید. معمولاً این موارد توسط دندانپزشک و جراح به شما ارائه می‌شود و تا ۲۴ ساعت باید از این کارها جلوگیری کنید:

• شستشوی دهان با مایع
  • فعالیت بدنی شدید
  • نوشیدن مایعات داغ مانند سوپ و چای
  • نوشیدن الکل و مصرف دخانیات

عوارض کشیدن دندان عقل چیست؟

هر روش درمانی، در کنار مزایا و اثرات مثبتی که دارد، ممکن است عوارضی هم داشته باشد. معمولاً کشیدن دندان عقل عوارض چندانی ندارد و پس از چند روز، به طور کامل جای دندان هم بهبود پیدا می‌کند. برخی از عوارض کشیدن دندان عقل که رایج هستند در ادامه بررسی می‌شوند.

• خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل

بخاطر زخم‌هایی در محل لثه و اطراف دندان عقل ایجاد می‌شود، ایجاد خونریزی عادی است؛ اما در صورتی که خونریزی بیش از حد معمول باشد یا طولانی شود، ممکن است نیاز به درمان‌های جانبی داشته باشد.

• عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

هنگامی که در قسمتی از بدن زخم ایجاد می‌شود، عفونت یک عارضه خطرناک و رایج است که ممکن است آن را تجربه کنید. البته باید دقت داشته باشید که مراقبت از جای زخم به‌راحتی از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. مصرف آنتی‌بیوتیک و تمیز کردن محیط دهان به جلوگیری از بروز این عارضه کمک شایانی می‌کند.

در صورتی که عفونت ناشی از کشیدن دندان عقل عمیق و طولانی‌مدت شود، ممکن است به نواحی نزدیک عمل مانند استخوان‌ها،  عصب‌ها و سینوس هم آسیب وارد کند.

• درد کشیدن دندان عقل

همان‌طور که گفته شد، در حین کشیدن دندان، معمولاً هیچ دردی را احساس نمی‌کنید یا درد بسیار خفیفی خواهید داشت. پس از این که آثار بی‌حسی یا بی‌هوشی از بین رفت، احتمال این که در ۲۴ ساعت اول کمی درد داشته باشید، طبیعی است. معمولاً پزشک داروهای مسکن را برای این مواقع تجویز می‌کند تا این دوران را طی کنید.

هزینه کشیدن دندان عقل چقدر است؟

با توجه به این که هزینه یک عامل مهم برای دریافت هر خدماتی محسوب می‌شود، بهتر است در این مورد هم اطلاعاتی داشته باشید. معمولاً هزینه کشیدن دندان عقل در محدوده مشخصی است. البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که گاهی اوقات هزینه خدمات جانبی مانند شستشو و رفع عفونت، باز کردن استخوان، سختی کشیدن دندان، بخیه زدن و … هم با توجه به شرایط بیمار به آن اضافه می‌شود. در این صورت ممکن است هزینه نهایی در کلینیک‌های مختلف متفاوت باشد.

اما تعرفه کشیدن دندان عقل در سال ۱۴۰۱ در شبکه دندانپزشکی میخک به صورت زیر است.

جدول هزینه کشیدن دندان عقل در سال ۱۴۰۱

کشیدن دندان عقل    قیمت (تومان)
کشیدن هر دندان عقل (عمومی)1,000,000
کشیدن هر دندان عقل (تخصصی)1,200,000

کشیدن دندان عقل یکی از روش‌های درمانی است که ممکن است هر کسی در طول دوره زندگی خود به آن احتیاج پیدا کند. برخی از دندان‌های عقل از همان ابتدا با رویش غیرطبیعی خود، نیاز به کشیدن دارند. برخی نیز با ایجاد عفونت یا پوسیدگی، فرد را نیازمند مراجعه به دندانپزشک می‌کنند. کشیدن دندان عقل با روش‌های بی‌حسی و بی‌هوشی و باز کردن لثه انجام می‌شود. مراقبت‌های پس از عمل همگی در کنار هم باعث می‌شوند تا از بروز عفونت و خونریزی بیش از حد جلوگیری شود. مصرف داروها نیز باید بادقت انجام گیرد.

در صورتی که دندانپزشک کار خود را به‌خوبی انجام دهد، در بازه زمانی کوتاه و چند روزه، زخم خوب شده و درد کمی را هم تجربه می‌کنید. هزینه کشیدن دندان عقل بسته به شرایط بیمار و کاری که پزشک باید انجام دهد، متفاوت است. با این وجود، این هزینه معمولاً در مراکز معتبر، با نرخ مصوب و تعرفه مشخص انجام می‌گیرد.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از دندانپزشکان با تجربه، بهترین خدمات را در زمینه کشیدن دندان عقل و سایر درمان‌های پایه ارائه می‌کند. از طرفی میخک با طرح دندانپزشکی اقساطی فرآیند رسیدگی به سلامت دهان و دندان را برای مراجعین تسهیل کرده است.

سوالات متداول کشیدن دندان عقل:

کشیدن دندان عقل بسته به نوع دندان عقل متفاوت است. برای کشیدن دندان عقل بسته به نوع دندان عقل متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

هزینه کشیدن دندان عقل بسته به نوع جراحی و شرایط دندان عقل متفاوت است.

مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل شامل تمام مواردی است که دندانپزشک بعد از کشیدن دندان عقل به شما تذکر می‌دهد.

به طور کلی درد کشیدن دندان عقل با مصرف مسکن کاهش می‌یابد.