جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بعد از پر كردن و ترمیم دندان چي بخوريم؟

بعد از پر كردن دندان چي بخوريم
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

اینکه بدانیم بعد از پر كردن دندان چي بخوريم، باعث می‌شود تا بتوانیم مراقبت بیشتری انجام دهیم. بهتر است بدانید که هر بار بعد از پر کردن دندان، دندانپزشک دستورالعمل‌های خاصی را در مورد بهترین زمان برای خوردن غذا و آنچه که باید بخورید، ارائه خواهد داد. اگر می‌خواهید که بعد از ترمیم دندان، دوباره مجبور نشوید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. به نکات ذکرشده در این مقاله در مورد اینکه بعد از پر كردن و ترمیم دندان چي بخوريم توجه کنید.

فاکتورهایی که می‌توانند بر خوردن بعد از پر كردن دندان اثر بگذارند

قبل از اشاره به اینکه بعد از پر كردن دندان چي بخوريم، لازم است در مورد بهترین زمان برای شروع به خوردن به‌عنوان مراقبت بعد از پر کردن دندان اطلاعاتی کسب کنید. تجربه نشان داده است که فاکتورهای زیر روی زمان انتظار شما برای غذا خوردن بعد از پر کردن دندان تاثیر می‌گذارند.

نوع مواد پرکننده دندان

از رایج‌ترین مواد برای پر کردن دندان می‌توان به آمالگام و کامپوزیت اشاره کرد. معمولا آمالگام حدود 24 ساعت طول می‌کشد تا کاملا سفت شود. به‌همین‌دلیل، دندانپزشک شما احتمالا توصیه می‌کند که حداقل 24 ساعت با دندان پرشده با این ماده چیزی نجوید.

کامپوزیت بلافاصله بعد از اینکه دندانپزشک نور ماورابنفش روی دندان شما می‌تاباند، سفت می‌شود. به‌همین‌دلیل، به محض خروج از مطب دندانپزشک می‌توانید با دندان پرشده با این ماده غذا بخورید. البته به‌دلیل تزریق بی‌حسی، ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند که حداقل 2 ساعت برای جویدن غذا صبر کنید. بنابراین نوع مواد پر کردن دندان عامل موثری در زمان خوردن بعد از پر کردن دندان است.

شدت درد و ناراحتی بعد از پر کردن دندان

احساس کمی ناراحتی پس از پر کردن دندان غیرعادی نیست، اما ممکن است بر اشتها یا میل شما به خوردن غذا تأثیر بگذارد. با مصرف یک مسکن مانند ایبوپروفن به‌راحتی می‌توانید این مشکل را حل کنید. همچنین غرغره با آب نمک گرم نیز کمک زیادی به کاهش التهاب بافت لثه می‌کند.

افزایش حساسیت دندان پرشده

دندان پرشده ممکن است برای یک یا دو هفته به گرما و سرما حساس شود. در این شرایط، دندانپزشک توصیه می‌کند که تا چند روز از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم یا سرد پرهیز کنید.

غذاهای ایده‌آل برای خوردن بعد از ترمیم دندان

اینکه بعد از پر كردن دندان چي بخوريم، واقعا کمی چالش‌برانگیز است. چراکه هرگونه بی‌دقتی نه تنها می‌تواند باعث خارج شدن مواد پرکننده دندان شود، بلکه خطر عفونت و آسیب به بافت نرم دهان را نیز افزایش می‌دهد. از بهترین غذاها بعد از ترمیم دندان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سوپ و آب گوشت

سوپ و آب گوشت، هرکدام یک وعده غذایی کامل برای بعد از پر کردن دندان هستند. نه تنها نیاز به جویدن ندارند بلکه سرشار از انواع مواد مغذی هستند.

سبزیجات و میوه‌های پخته‌شده

ازآنجایی‌که میوه‌ها و سبزیجات پخته‌شده نیاز به جویدن زیاد ندارند. پوره سیب‌زمینی، سس سیب و موز له‌شده گزینه‌های خوبی برای اینکه بعد از پر كردن دندان چي بخوريم هستند.

بعد از ترمیم دندان چه بخوریم

محصولات لبنی

شاید مغذی‌ترین و مطمئن‌ترین غذایی که می‌توان بعد از پر کردن دندان در نظر گرفت، محصولات لبنی باشند. به‌همین‌دلیل است که دندانپزشکان پس از اکثر درمان‌های دندانپزشکی خوردن پنیر، شیر و ماست را توصیه می‌کنند. زیرا محصولات لبنی اغلب به‌راحتی جویده می‌شوند و سرشار از مواد مغذی هستند.

انواع اسموتی

اگر به فکر محافظت از دندان پرشده خود هستید، یک اسموتی خوشمزه تهیه کنید. می‌توانید از میوه‌های تازه به همراه شیر، بستنی یا ماست استفاده کنید.

انواع شیک پروتئینی

اگر طرفدار اسموتی نیستید، برای رفع این مشکل که بعد از پر كردن دندان چي بخوريم، شیک پروتئینی را امتحان کنید. برای تهیه آن می‌توانید از آبمیوه یا شیر، کره بادام زمینی و پودر پروتئین استفاده کنید.

غذاهایی که بعد از پر کردن دندان باید از خوردن آن‌ها اجتناب کرد

  • پس از پر کردن دندان، بهتر است از خوردن غذاهای چسبنده، سفت و بسیار گرم یا سرد خودداری کنید. ازآنجایی‌که دندان‌ شما هنوز در حال بهبود است، جویدن یا بلعیدن این اقلام می‌تواند باعث بروز درد، التهاب، آسیب یا حتی کنده شدن ماده داخل آن شود.
  • برای جلوگیری از این مسائل، باید از مواد غذایی مانند بادام زمینی، چیپس، گرانولا، آب‌نبات‌ سفت و چسبنده، نان سفت، ته‎دیگ، آدامس، ذرت بوداده و کارامل دوری کنید.
  • اگرچه خوردن اسموتی‌ توصیه می‌شود، اما بهتر است مطمئن شوید که خیلی سرد نباشند. تا زمانی‌که التهاب دندان شما به طور کامل بهبود نیافته است، حتی به خوردن یک وعده نوشیدنی سرد یا خیلی گرم فکر نکنید!

اگر به هر دلیلی دیواره دندان پرشده شما ترک خورد یا مواد داخل آن خارج شد، غذا خوردن را متوقف کنید و یک قرار ملاقات دیگر با دندانپزشک خود رزرو کنید.

در این مطلب به توضیحات کاملی در مورد اینکه بعد از پر كردن دندان چي بخوريم اشاره کردیم. امیدواریم این توصیه‌ها کمک کرده باشند و دیگر نگرانی در مورد اینکه بعد از پر كردن دندان چي بخوريم وجود نداشته باشد.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

بعد از ترمیم دندان باید با خوردن غذاهای نرم مثل سوپ و آبگوشت و … شروع کرد.

معمولا تا 2 ساعت بعد از پر کردن دندان نباید چیزی خورد.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.