جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

9 راه برای مراقبت بعد از پر کردن دندان

مراقبت بعد از پر کردن دندان چیست
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

باید بدانید که مراقبت بعد از پر کردن دندان به اندازه انتخاب دندان‌پزشک ماهر و ماده پرکننده باکیفیت، مهم است. مراقبت درست از دندان پر شده باعث می‌شود از مشکلاتی مثل شکستگی دندان، درد دوباره، پر کردن مجدد و … جلوگیری شود. در ادامه با ما همراه باشید تا 7 نکته در مورد مراقبت بعد از پر کردن دندان را با شما درمیان بگذاریم.

راه‌های مراقبت بعد از پر کردن دندان چیست؟

مراقبت بعد از پر كردن دندان شامل مراحل و جنبه‌های مختلفی است و فرقی ندارد که این مراقبت برای پر کردن دندان با مواد سفید باشد یا پر کردن دندان با آمالگام است. که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

تا زمان برطرف شدن بی‌حسی از خوردن غذا و نوشیدنی خودداری کنید.

تا زمانی که اثر داروی بی حسی دندان به طور کامل از بین نرفته است از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. داروی بی‌حسی، درک گرما یا سرمای غذاها را مختل می‌کند؛ به همین دلیل ممکن است دهان شما آسیب ببینید. از سوی دیگر هنگام جویدن غذا، ممکن است زبان یا گونه خود را گاز بگیرید.

روی دندان پرشده فشار وارد نکنید

ماده پرکننده برای سفت شدن و چسبیدن کامل به دندان آسیب دیده به زمان نیاز دارد؛ به همین دلیل نباید به آن فشار وارد شود. دندانپزشکان توصیه می‌کنند حداقل به مدت 48 ساعت بعد از پر کردن، با دندان خود چیزی نجوید و از خوردن غذاهای چسبنده نیز خودداری کنید. در این بازه زمان بهتر است از سوپ، غذاهای پوره شده و مایعات استفاده کنید.

مراقبت بعد از پر کردن دندان چگونه است

از خوردن مایعات و غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم بپرهیزید

غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد فرایند چسبیدن و سفت شدن ماده پر شده دندان را مختل می‌کند و باعث سست شدن آن می‌شود. دمای سرد یا گرم باعث انقباض و انبساط ماده پرکننده می‌شود؛ درنتیجه سازگاری، استحکام و شکل آن تغییر می‌کند و حتی ممکن است شکسته شود. بنابراین بسیار اهمیت دارد که بعد از پر كردن دندان چي بخوريم.

برای مراقبت بعد از پر کردن دندان از مسکن‌ها استفاده کنید

احساس درد تا یک هفته بعد از پر کردن دندان ممکن است با شما همراه باشد؛ به همین دلیل معمولا دندانپزشک برای شما مسکن تجویز می‌کند. برای کاهش درد مسکن را طبق تجویز، مصرف کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

برای پر کردن دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

تا یک هفته از خوردن غذاهای سفت و چسبناک خودداری کنید

برای مراقبت بعد از پر کردن دندان تا یک هفته از خوردن غذاهایی مثل سبزیجات خام، دانه‌های آجیلی، آب‌نبات، آدامس، گرانولا و… خودداری کنید. غذاهای چسبنده ممکن است باعث بیرون کشیدن مواد پرکننده شوند. جویدن غذاهای سفت هم احتمال شکستن این ماده را بیشتر می‌کند.

غذاهای چسبنده می‌توانند برای مدت طولانی به سطح دندان پر شده بچسبند و آن را بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دهند. بهتر است پس از خوردن هر وعده غذایی دهان خود را بشویید و مسواک بزنید. بعد از مسواک زدن حتما از نخ دندان و دهان‌شویه حاوی فلوراید استفاده کنید.

برای جویدن از سمت مخالف دهان خود استفاده کنید

بعد از یک هفته گذشت زمان از پر کردن دندان، برای شروع جویدن غذا تا دو روز از دندان‌های طرف مقابل استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که مطمئن شوید، پرکننده دندان به درستی تنظیم شده است و آسیب نمی‌بیند.

مراقب سطح بالایی دندان پرکرده باشید

برای پیشگیری از شکسته شدن پرکردگی یا ایجاد درد، حتما به سطح آن دقت کنید. سطح پرکردگی ممکن است مانع بستن شدن صحیح دندان یا جویدن شود. اگر این مشکلات را تجربه کردید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن‌ها را برطرف کند. حل نشدن این مشکل ممکن است به شکسته شدن دندان، ایجاد درد گوش و مشکل در غذا خوردن منجر شود.

چه زمانی برای مراقبت بعد از پر کردن دندان به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

برای مراقبت بعد از پر کردن دندان در صورت داشتن علائم زیر حتما به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • حساسیت دندان ترمیم شده
  • ایجاد ترک در ماده پرکننده
  • خرد شدن یا شکستن مواد پر کننده
  • تغییر رنگ دندان پر شده یا ماده پرکننده
  • لق شدن ماده پرکننده

برای داشتن دندان های سالم نکات زیر را رعایت کنید

اگر دوست دارید مراقبت بعد از پر کردن دندان باعث شود که دیگر دچار دندان درد نشوید، بهتر است موارد زیر را نیز رعایت کنید:

  • هر روز بعد از مسواک زدن نخ دندان بکشید. نخ دندان کامل کننده بهداشت دهان شماست.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و اسیدی پرهیز کنید. نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، شیرینی و آب‌نبات از جمله این خوراکی‌ها هستند.
  • کشیدن سیگار و مصرف دخانیات را ترک کنید.
  • اگر تعداد زیادی دندان پرکرده دارید، حتما از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید باعث تقویت مینای دندان شما می‌شود.
  • دندان قروچه نکنید.
  • جویدن ناخن، باز کردن در بطری با دندان و نگه‌داشتن اشیا با آن‌ها همگی باعث آسیب می‌شوند؛ پس از انجام آن‌ها خودداری کنید.

پیشگیری همواره بهتر از درمان است. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها بهتر است به طور منظم توسط یک دندانپزشک معاینه شوید. بهتر است این کار را سالی دو بار انجام دهید. با این کار دندان‌های پوسیده در اولین فرصت شناسایی و درمان می‌شوند و دیگر نیازی به هزینه‌های گزاف عصب‌کشی و پر کردن دندان نیست.

در این مطلب در مورد مراقبت بعد از پر کردن دندان صحبت شد و را‌ه‌های مختلفی برای آن بیان شد. دانستیم که در مرحله آخر مراقبت بعد از پر كردن دندان در صورت مشاهده علائم خاص باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در زمینه پرکردن دندان و مشاوره مراقبت بعد از پر كردن دندان به مراجعین ارائه می‌کند.

 

میانگین امتیاز 2.8 / 5. تعداد رای: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

مراقبت های بعد از پر کردن دندان شامل، عدم فشار به قسمت ترمیم شده، مراعات در خوردن غذا و نوشیدنی، مصرف مسکن و … موارد است.

بعد از ترمیم دندان بهتر است که از خوردن غذاهای خیلی سرد و خیلی گرم خودداری کنید.

میانگین امتیاز 2.8 / 5. تعداد رای: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.