جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بریج یا ایمپلنت، کدام بهتر است؟مزایا و معایب

بریج یا ایمپلنت
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

اگر دندان خود را ازدست داده‌اید قطعا با سوال بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت؟ یا پل دندان بهتر است یا ایمپلنت درگیر هستید. از طرفی مهم است که بدانید تفاوت بریج با ایمپلنت در چیست؟ بریج یا ایمپلنت، کدام عوارض کمتری دارد؟ قیمت کدام کم‌تر است، ابمپلنت یا بریج؟ و در نهایت بتوانید بین بریج یا ایمپلنت گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. برای دانستن مطالب فوق تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

گاهی اوقات بر اثر عوامل مختلف، دندان‌ها دچار آسیب می‌شوند. بخش عمده زیبایی صورت با دندان‌های سالم مرتبط است. به ‌خصوص اگر این آسیب‌ها در دندان‌های جلو باشد، بیشتر از حالت‌های دیگر به چشم می‌آید. این موضوع باعث می‌شود که اعتماد به ‌نفس شخص کاهش پیدا کند. برای حل مشکل دندان‌هایتان دندانپزشکان از بریج یا ایمپلنت برای دندان‌های از دست رفته استفاده می‌کنند.

بریج و ایمپلنت روش‌هایی هستند که دندانپزشک می‌تواند از آن برای درست‌ کردن دندان آسیب‌دیده استفاده ‌کند. اگر برای درست ‌کردن دندان خودتان لازم است یکی از این دو روش بریج یا ایمپلنت را انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و سپس تصمیم قطعی را بگیرید.

برای اینکه بدانید برای جبران دندان از دست رفته خود بریج بهتر است یا ایمپلنت، لازم است که در مورد بریج و ایمپلنت دندان اطلاعاتی داشته باشد. در این مطلب سعی داریم که مقایسه کامل و مفصلی بین ایمپلنت دندان و بریج داشته باشیم.

جدول مقایسه بریج و ایمپلنت

ویژگی بریج    ایمپلنت
هزینه و قیمت    کمتر از ایمپلنت قیمت بیشتر
طول عمر و دوام  طول عمر کمتر طول عمر بالا و مادام العمر
مراقبت جهت نگه‌داری  نیازمند مراقبت بیشتر مراقبت مثل دندان اصلی
زیبایی    زیبایی کمتر زیبایی طبیعی و مشابه دندان واقعی
روش اجرا و نصب تراشیدن دندان‌های کناری  و نصب روکش  جراحی و کاشت فیکسچر 

بریج دندان چیست؟

بریج یا ایمپلنت دو روش متفاوت برای کاشت دندان هستند. یکی از روش‌های متداول برای ترمیم و جایگزین‌کردن دندانی که آسیب‌دیده و از دست ‌رفته بریج دندان است. این روش به این صورت اجرا می‌شود که از دندان‌های مجاور به‌عنوان پایه برای دندان آسیب‌دیده استفاده می‌کنند. در واقع در این روش پل سه دندانه ساخته می‌شود.

نمونه بریج دندان میخک

بریج دندان

چه زمانی بریج استفاده می‌شود؟

قطعاً دیده‌اید گاهی یکی از دندان‌ها به هر دلیلی می‌افتد و بین دو دندان خالی می‌شود. در این حالت پزشک برای پرکردن فضای خالی ایجاد شده از روش بریج استفاده می‌کند. برای بریج کردن باید ابتدا دو دندان که در کنار فضای خالی هستند را تراش می‌دهند و به فرمی که می‌خواهند درمی‌آورند پس از آن روکش دندان‌ها را که سه دندان را در بر می‌گیرند روی آنها قرار می‌دهند.

دو روکش روی دندان‌های کناری تراشیده شده و یک روکش در فضای خالی بین این دو دندان روی لثه قرار می‌گیرد. این روکش دندانی که روی فضای خالی قرار داده شده توسط دو دندان کناری حمایت می‌شود.

مراحل بریج دندان چگونه است؟

مراحل انجام بریج به این صورت است که اول دندانپزشک قالب دندان‌ها را آماده می‌کند. پس از آن در لابراتوار از قالب، طرح گچی تهیه می‌شود. به کمک این قالب دندانپزشک نوع قرار گرفتن دندان‌ها کنار هم را بررسی می‌کند تا پزشک بتواند تشخیص دهد دندانی که باید بریج روی آن قرار داده شود، چه مقدار لازم است تراشیده شود. بعد از تراشیدن دندان مجدداً قالب‌گیری انجام می‌شود و دندانپزشک برای دندان روکش را می‌سازد. اگر فقط یکی از دندان‌هایتان خراب شده استفاده از بریج یا پل دندان برایتان بهتر است.

تا این اینجا در مورد مراحل و دلیل استفاده از بریج دندان مطالبی گفته شد اما برای اینکه بدانیم، بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت باید در مورد کاشت ایمپلنت دندان نیز بدانیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

باتوجه‌به وضعیت سلامت دندان‌هایتان باید یکی از دو روش بریج یا ایمپلنت را برای کاشت دندان خود انتخاب کنید. ایمپلنت دندان فقط دندانی که ازدست‌داده‌اید را شامل می شود. ایمپلنت‌های دندانی شباهت بسیار زیادی به روکش‌ها دارند. تفاوت این دو، در این است که روکش‌ها ریشه اصلی دندان را به ‌عنوان پایه برای خود استفاده می‌کنند، اما در ایمپلنت ریشه‌ای مصنوعی ایجاد می‌شود تا این ریشه بتواند پایه‌ای برای روکش دندان باشد.

⇐ کاشت ایمپلنت دندان، امروزه به یکی از بهترین روش‌ها برای حل معضل بی دندانی، تبدیل شده است. استفاده از روش کاشت ایمپلنت دندان علاوه بر جبران دندان ازدست‌رفته به زیبایی لبخند، بهبود جویدن غذا و همچنین به اصلاح تکلم نیز کمک می‌کند.

انواع سرویس‌های جراحی و کاشت ایمپلنت دندان:
۱. ایمپنت تک دندان
۲.ایمپلنت دندان فوری
۳. ایمپلنت دندان بر مبنای پونتیک
۴. جراحی‌های لیفت سینوس
۵. جراحی بازسازی استخوان فک در ایمپلنت دندان

 

نمونه ایمپلنت دندان میخک

ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها شامل سه قسمت هستند. ایمپلنت پُست تیتانیومی است که به فک فرد مریض پیچ می‌شود. بافت‌هایی که در اطراف استخوان فک وجود دارند به ‌مرور در کنار پست رشد می‌کنند و باعث به‌ وجود آمدن پایه‌ای محکم برای تاج می‌شوند. در همین زمان که بافت‌ها درحال‌رشد هستند اباتمنت روی ایمپلنت قرار داده می‌شود تا بتواند از خط لثه‌ای محافظت نماید. سپس در آخرین مرحله، روکشی دائمی به اتصال چسبیده می‌شود.

نکته مهم در پاسخ به سوال بریج بهتر است یا ایمپلنت، این است که انتخاب بریج یا ایمپلنت صرفا به انتخاب بیمار بستگی ندارد و به دلایل زیر وابسته است:

  • تشخیص و معاینه دندانپزشک و متخصص ایمپلنت
  • بررسی شرایط فک و دهان بیمار
  • بررسی وضعیت سلامتی بیمار
  • تعداد واحد دندان‌های از دست رفته

بریج یا ایمپلنت

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

قیمت ایمپلنت دندان وابسته به شرایط فک و دهان شماستو می‌تواند متغیر باشد. در صورتی که نیاز به لیفت سینوس یا پیوند استخوان باشد هزینه متفاوتی خواهد داشت.

مواردی که در قیمت ایمپلنت دندان تاثیر دارد به صورت زیر است:

  • تخصص دندانپزشک
  • موقعیت جغرافیایی مطب
  • نوع و برند ایمپلنت مورد استفاده
  • جراحی های جانبی
  • دستمزد متخصص

در شبکه دندانپزشکی میخک قیمت ایمپلنت دندان در سال 1401 در جدول زیر آمده است. لازم به ذکر است که این تعرفه و قیمت در تمام شعب میخک ثابت بوده و تغییر نمی‌کند.

قیمت ایمپلنت دندان

    ایمپلنت     قیمت (تومان)
   یک واحد ایمپلنت کره ای 13,۰۰۰,۰۰۰
   یک واحد ایمپلنت سوئیسی sic 16,۰۰۰,۰۰۰
   یک واحد ایمپلنت آلمانی icx 16,۰۰۰,۰۰۰

 

مزایای بریج و ایمپلنت دندان چیست؟

بریج یا ایمپلنت دو روش برای کاشت دندان است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مزایای بریج دندان

مزایای بریج دندان به شرح زیر است. به کمک بریج می‌توانید دندان‌های شکسته یا ازدست ‌رفته را با روشی که گفته شد ترمیم و بازسازی کنید. این روش زمانی به کار می‌رود که دندانی را کشیده باشید و فضای خالی در این میان به وجود آمده باشد. با این روش می‌توانید این فضا را پر کنید و زیبایی را به لبخندتان هدیه کنید.

  • استفاده از بریج دندان باعث می‌شود غذا خوردن و جویدن برایتان بسیار راحت‌تر شود، به‌ویژه اگر چند دندان شما خراب شده باشد و مجبور به کشیدن آنها شوید.
  • با این روش اگر مشکلات گفتاری به دلیل نداشتن دندان داشته باشید، برطرف خواهد شد.
  • بریج دندان از حرکت و کج شدن دندان‌ها به دلیل خالی بودن فضا جلوگیری می‌کند.
  • سرعت درمان و بهبودی در بریج بسیار بیشتری از ایمپلنت است.
  • ماندگاری بریج یا پل دندانی درصورتی‌که بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنید بسیار طولانی است.

مزایای کاشت ایمپلنت دندان

در ادامه پاسخ به بریج بهتر است یا ایمپلنت، لازم است که با مزایای ایمپلنت دندان آشنا شوید. بزرگ‌ترین برتری که ایمپلنت دندان در مقایسه با بریج دارد این است که باعث سلامت فک می‌شود. در صورتی ‌که از روش ایمپلنت استفاده کنید، استخوان فک قوی و سلامتی دارید، زیرا فک ضعیف تحمل انجام ایمپلنت را ندارد؛ بنابراین پس از این نیز با بالارفتن سن زیبایی خود را حفظ می‌کند.

  • ایمپلنت‌ها ظاهر زیباتر و بهتری دارند.
  • ایمپلنت حس دندان واقعی را برایتان خواهد داشت.
  • دوام بالاتری دارد معمولاً ایمپلنت حدود 25 سال عمر مفید دارد.
برای ایمپلنت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با متخصص ایمپلنت پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

کدام عارضه کمتری دارد، ایمپلنت یا بریج؟

هر روش درمانی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. بریج یا ایمپلنت نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

عوارض بریج دندان

برخی از عوارض بریج یا پل دندانی شامل موارد زیر است.

  • اگر بریج دندان به‌درستی انجام نشود، می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌های زیرین شما شود.
  • در روش بریج ساختار دندان سالم محدود می‌شود تا پل دندانی بتواند در جای خود به‌ درستی قرار بگیرد.
  • در صورتی ‌که دندان‌ حامی که قرار است روی آنها پل دندانی ایجاد شود، به‌اندازه کافی قوی نباشد که بتواند این پل را تحمل کند، این عمل با شکست روبرو می‌شود.
  • برخی مواقع ممکن است در طولانی‌ مدت بعد از بریج کردن نیاز به تعویض احساس شود.
  • بریج عمر کوتاهی دارد و در صورت نگه‌داری و مراقبت خوب نهایتا 10 سال عمر می‌کند و پس از آن باید تعویض شود.

عوارض ایمپلنت دندان

از جمله عوارض ایمپلنت دندان که در انتخاب بین بریج یا ایمپلنت تاثیرگذار است، به شرح زیر است:

  • یکی از معایب ایمپلنت دندان جراحی‌های جدی و چندمرحله‌ای آن است. این کار فقط باید توسط جراح دندانپزشک انجام شود در غیر این صورت عواقب بدی در انتظارتان خواهد بود. کاشت دندان به روش ایمپلنت به مدت‌زمان زیادی برای بهبودی نیاز دارد.
  • اگر در محل درست و توسط دندانپزشک خبره عمل جراحی انجام نشود، ممکن است دندان‌های مجاور نیز در اثر جراحی اشتباه تحت ‌تأثیر قرار گیرند. همچنین ممکن است در صورت اشتباه آسیب عصبی به وجود بیاید که باعث بی‌حسی دهان شود.
  • ممکن است فک و لثه ایمپلنت را پس بزند. در صورتی ‌که ایمپلنت در فک پایین قرار گیرد، آسیب عصبی بیشتری ممکن است وارد شود. به همین دلیل با ‌دقت و حساسیت بیشتری توسط دندانپزشک نیاز دارد.
  • مدت ‌زمان مورد نیاز برای بهبودی ایمپلنت در مقایسه با بریج بیشتر است و با توجه ‌به شرایط بدن و دندان افراد متغیر است. در ساده‌ترین حالت، ایمپلنت ممکن است 1 ماهه بهبود یابد، ولی مدت ‌زمان بهبودی در روش پل دندان یا بریج ممکن است 2 یا 3 هفته باشد.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

بریج یا ایمپلنت

ایمپلنت یا بریج، نگه‌داری و نظافت کدام راحت‌تر است؟

بریج یا ایمپلنت نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری نسبت به دندان سالم دارد. برای حفظ بهداشت دهان باید در ابتدا مرتب مسواک بزنید و حتماً با حساسیت زیاد از نخ دندان استفاده کنید.

نکته مهم در افرادی که بریج دندان انجام داده‌اند این است که باید زیر بریج را هم با استفاده از نخ دندان تمیز کنند. اما، ایمپلنت نیاز به کارهای اضافی برای نخ کشیدن ندارد و از این لحاظ مانند دندان طبیعی باید رسیدگی شود.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: مراقبت بعد از ایمپلنت دندان 

بریج یا ایمپلنت کدام زیباتر است؟

آنچه که اهمیت دارد این است که به این سوال نمی‌توان پاسخ قطعی داد. اگر چه ایمپالنت دندان به‌نظر زیباتر می‌رسد اما در بعضی مواقع بریج ظاهر تمییز تری خواهد داشت. برای این مورد بهتر است با توجه به شرایط دهان و فک خود با دندانپزشک مشورت کنید.

قیمت بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

ایمپلنت دندان معمولاً هزینه بیشتری نسبت به بریج دارد اما به طور کلی ماندگاری و دوام بیشتری دارد پس در بلند مدت صرفه اقتصادی بیشتری نیز برای بیمار دارد. در‌حالی‌که بریج دندان پس از چندسال نیاز به تعویض دارد و هزینه مضاعفی را به همراه خواهد داشت.

اغلب هزینه ایمپلنت توسط شرکت‌های بیمه پرداخت نمی‌شود. در واقع ایمپلنت را تحت پوشش نمی‌برند، البته در صورت پوشش، توسط برخی بیمه‌ها میزان آن زیاد نیست و کم است.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: هزینه ایمپلنت با بیمه

شدت تحلیل استخوان فک در کدام بیشتر است، بریج یا ایمپلنت؟

نکته مهم این است که وقتی جای دندانی خالی می‌شود و ریشه‌ای ندارد، امکان تحلیل استخوان فک و تغییر شکل آن بسیار زیاد است. از طرفی این تحلیل فک باعث می‌شود که شکل دندان‌ها بهم بریزد و نامرتب و بهم ریخته شوند. بنابراین در بریج احتمال تحلیل لثه بالاست در حالی که در ایمپلنت دندان به دلیل اینکه فیکسچر در ایتخوان فک پیچ می‌شود و پس از مدتی پیوند خورده و ثابت می‌شود ریسک تحلیل استخوان فک نزدیک به صفر است.

آیا همه افراد کاندید انجام بریج و ایمپلنت هستند؟

خیر! افرادی که شرایط مناسبی از نظر بهداشت دهان و دندان ندارند، مانند موارد زیر نمی‌توانند کاشت ایمپلنت دندان را انجام بدهند.

  • افراد سیگاری
  • افراد مبتلا به دیابت
  • افرادی که مصرف الکل دارند
  • افراد دارای بیماری‌های نقص سیستم ایمنی هستند.

افراد بالا کاندید مطلوبی برای انجام ایمپلنت نیستند زیرا پروتز فلزی ایمپلنت(فیکسچر) که در استخوان فک کاشته می‌شود باید با گذشت زمان با استخوان فک آمیخته شود، اما شرایط نامناسب بهداشتی دهان و دندان و یا تضعیف خونرسانی یا سیستم ایمنی، جلوی فرآیند بهبود را می گیرند و ایمپلنت را با شکست مواجه می سازند. اگر چه بریج هم نیازمند رعایت بهداشت دهان و دندان است، ولی در موارد بالا تکنیک بریج در این افراد موفق‌تر است.

بریج بهتر است یا ایمپلنت است؟

با توجه به موارد گفته شده، ایمپلنت دندان بسیار بهتر از بریج است زیرا مزایای آن از نظر زیبایی و طول عمر و همچنین کیفیت بیشتر از بریج دندان است.

در نهایت باید بدانید اگر به هر دلیلی یک دندان خود را از دست داده‌اید بریج یا ایمپلنت گزینه مناسبی برای شما است. در این مطلب به بررسی مزایا و معایب ایمپلنت و بریج پرداخته شد و درمورد هزینه و قیمت پل دندان و ایمپلنت بحث شد. به طور کلی هر دو روش درمانی مناسبی است اما باید در نظر داشت که ایمپلنت دندان روشی دائمی با طول عمر بالا و عوارض کمتری برای شماست. فرقی ندارد که درمان نهایی شما بریج یا ایمپلنت باشد. مهم این است که نگران هزینه‌های درمانی خود نباشید. شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک، با طرح ویژه پرداخت اقساطی زمینه را برای رسیدگی به سلامت دهان و دندان شما فراهم کرده است. شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از متخصصان و دندانپزشکان با تجربه و متبحر، بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت به مراجعین ارائه می‌دهد.

 

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

این سوال پاسخ قطعی ندارد. اگر چه در اکثر موارد ایمپلت جذابیت بیشتری دارد ولی گاهی بریج یا پل دندان زیباتر به نظر می‌رسد.

در روش کاشت ایمپلنت دندان به دلیل جایگزینی فیکسچر به جای ریشه مانع از تحلیل لثه می‌شود.

ایمپلنت یا بریج، هیچکدام بر دندان معمولی ارجحیتی ندارند اما به لحاظ استحکام و پایداری ایمپلنت بسیار بهتر از بریج یا پل دندان است.

در بیشتر موارد، انجام بریج دو جلسه بیشتر طول نمی‌کشد، اما کاشت ایمپلنت ممکن است بیشتر از سه جلسه طول بکشد که در کل روند ایمپلنت در شرایط خاص چندین ماه طول می‌کشد.

بریج یا ایمپلنت هر دو، به‌منظور پرکردن فضای خالی دندان استفاده می‌شود، برای اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید.

 

 

ویژگی‌های بریج دندان
  • هزینه کمتر
  • زیبایی کمتر
  • طول عمر کمتر
  • مراقبت بیشتر
  • آسیب به دندان‌های کناری
ویژگی‌های ایمپلنت دندان
  • هزینه بیشتر
  • مراقبت کمتر
  • زیبایی بیشتر
  • طول عمر بیشتر
  • نیازمند جراحی و کاشت پیچ

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.