جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع بی دندانی و راه‌های درمان آن چیست؟

بی دندانی چسیت؟
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

امروزه بی دندانی دیگر معضل بزرگی نیست. در اثر عوامل مختلف و برخی از ریسک فاکتورها، احتمال از دست دادن دندان‌ها‌ وجود دارد. در این زمان، فرد بی دندان شده و یا به اصطلاح بی دندانی اتفاق افتاده است. بی دندانی به غیر از اینکه بر روی ظاهر انسان‌ها‌ تاثیر بدی می‌گذارد، می‌تواند مضرات دیگری از جمله نجویدن غذا، مشکلات گوارشی و عدم هضم غذاها را نیز به دنبال داشته باشد.

بی دندانی در بسیاری از کشورها در میان افراد بالای 60 سال رایج است؛ با این حال با توجه به افت مواد مغذی مصرفی در قشر جوان، احتمال بروز این اتفاق در افراد زیر 60 سال و حتی جوانان نیز وجود دارد. با اینکه بی دندانی می‌تواند برای سلامت بدن مضر باشد؛ اما کمک گرفتن از روش‌ها‌ی درمانی برای جایگزین کردن دندان‌ها‌ی از دست رفته، خالی از لطف نیست. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد انواع روش‌ها‌ی درمان بی دندانی و جزئیات این مشکل صحبت کنیم.

بی دندانی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، عارضه بی دندانی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد یک دندان تا چند دندان خودش را از دست داده باشد. از دست دادن دندان‌ها‌ برای هر موجود زنده‌ای اتفاق می‌افتد و آن چیزی که مهم است، جلوگیری از این مشکل خواهد بود.

این عارضه در دهان، می‌تواند معایب زیادی را به همراه داشته باشد. از دست رفتن زیبایی لبخند و مشکلات ایجاد شده در معده و دستگاه گوارش، از جمله عارضه‌ها‌ی ناشی از بی دندانی محسوب می‌شوند. روش‌ها‌ی مختلفی برای درمان بی دندانی وجود دارند که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این مشکل درمان شود.

انواع بی دندانی چیست؟

زمانی که در مورد عارضه بی دندانی صحبت می‌کنیم، قطعا باید بدانیم که این مشکل دارای چه ابعادی است و چه انواعی دارد. به طور کلی، از دست رفتن دندان به دو صورت جزئی و بی دندانی کامل است که در ادامه در مورد هر یک از آن‌ها‌ صحبت می‌کنیم.

بی دندانی جزئی

بی دندانی جزئی که در اثر از دست رفتن یک یا چند دندان به وجود می‌آید، یکی دیگر از انواع این عارضه است. معمولا از دست رفتن دندان‌ها‌ در فک بالایی بیشتر از فک پایینی رخ می‌دهد.

بی دندانی جزئی

بی دندانی کامل

برخی از افراد به واسطه شرایط بالینی و یا تمایل خودشان برای کشیدن همه دندان‌ها‌، با مشکل بی دندانی کامل مواجه هستند. روش درمان این عارضه می‌تواند بر اساس بودجه و شرایط بالینی فرد متفاوت باشد؛ اما آن چیزی که اهمیت دارد، درمان سریع بی دندانی کامل است. چرا که در اثر عدم وجود دندان در لثه، به هیچ وجه امکان هضم مواد غذایی و خوردن غذا وجود ندارد.

دلایل مختلف از دست رفتن دندان‌ها‌

از دست رفتن دندان‌ها‌ می‌تواند در اثر عوامل مختلفی به وجود بیاید و آن چیزی که در این مورد اهمیت دارد، اطلاع از دلایل از دست رفتن دندان‌ها‌ و جلوگیری از آن‌ها‌ست. در اکثر موارد، از دست رفتن دندان‌ها‌ به علت به وجود آمدن باکتری در دهان اتفاق می‌افتد. این باکتری‌ها‌ می‌توانند باعث عفونت دهان و لثه‌ها‌ شوند و مشکل مختلف دیگری را مانند از دست رفتن دندان‌ها‌ ایجاد کنند.

اما باید بدانید که این تنها دلیل از دست رفتن دندان‌ها‌ به صورت جزئی یا کلی نیست. عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث از دست رفتن دندان‌ها‌ شوند که در ادامه به آن‌ها‌ اشاره می‌کنیم.

ضربه

یکی از دلایل اصلی از دست رفتن دندان‌ها‌ به ویژه در کودکان، وارد شدن ضربه به دندان‌ها‌ست. تصادف‌ها‌، زمین خوردن و هر گونه نیروی وارد شده به دندان، می‌تواند باعث آسیب به آن، شکستن و حتی افتادن آن شود.

پوسیدگی دندان

یکی دیگر از دلایل بی دندانی، می‌تواند پوسیدگی دندان باشد. در این صورت، پوسیدگی به سمت عمق دندان نفوذ می‌کند و می‌تواند منجر به سوراخ شدن دندان‌ها‌ شود. در صورتی که پوسیدگی دندان درمان نشود، احتمال آسیب رسیدن به دندان‌ها‌ به صورت دائمی‌وجود دارد. در این حالت دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان شما می‌شود.

برای درمان بی دندانی خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

بیماری‌ها‌ی پریودنتال

این بیماری در اثر به وجود آمدن عفونت در لثه‌ها‌، رخ می‌دهد. بیماری‌ها‌ی پریودنتال می‌توانند بر استخوان فک تاثیر بگذارند و عملکرد دندان را تحت تاثیر قرار دهند.

عدم رعایت نکات بهداشتی برای سلامت دهان و دندان

افرادی که بهداشت دهان و دندان خودشان را رعایت نمی‌کنند، ممکن است شاهد بی دندانی باشند. تحقیقات مختلفی وجود دارند که نشان می‌دهند، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، می‌تواند باعث بیماری‌ها‌ی قلبی و عروقی نیز شود.

رژیم غذایی نامناسب

افرادی که رژیم غذایی نامناسب دارند و از غذاهای شیرین و غیرمغذی استفاده می‌کنند، احتمالا شاهد بیماری‌ها‌ی لثه‌ی خواهند بود که عاملی برای از دست دادن دندان‌ها‌ هستند.

پوکی استخوان

همانطور که می‌دانید، دندان‌ها‌ از جنس استخوان هستند. به همین خاطر، اگر پوکی استخوان در اثر عوامل مختلفی از جمله سن به وجود آید، دندان‌ها‌ را نیز درگیر می‌کند. پوکی استخوان، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در استخوان‌ها‌ی فک شود و‌ تر‌اکم استخوان‌ها‌ی فک بالا و پایین را کاهش دهد. با بروز این اتفاق احتمال از دست رفتن دندان نیز افزایش پیدا می‌کند.

چه عواملی می‌تواند ریسک از دست رفتن دندان‌ها‌ را افزایش دهند؟

به غیر از اینکه عوامل مختلفی وجود دارند که باعث از دست رفتن دندان‌ها‌ می‌شوند، برخی از عوامل نیز می‌توانند ریسک بی دندانی را افزایش دهند که عبارت است از:

سن بالا

در اثر افزایش سن، مینای دندان‌ها‌ شروع به ساییده شدن می‌کنند. از طرفی، لثه‌ها‌یی که دندان‌ها‌ را در جای خود نگه می‌دارند، به سمت عقب حرکت می‌کنند. کاهش بزاق دهان شما در اثر افزایش سن، عاملی دیگر برای خراب شدن دندان‌ها‌ی شما خواهد بود. به‌هرحال، همه این عوامل می‌توانند ریسک ابتلا به بی دندانی را افزایش دهند.

سیگار کشیدن

افرادی که سیگار می‌کشند، احتمالا بیشتر از افراد دیگر با مشکل بی دندانی مواجه می‌شوند. چرا که سیگار می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌ها‌ی مختلف در لثه شود. اگر بیماری لثه پیشرفت کند، می‌تواند باعث خراب شدن استخوان‌ها‌ی نگهدارنده دندان‌ها‌ شود. بنابراین، احتمال از دست رفتن دندان در این حالت نیز وجود دارد.

جنسیت

به دلیل اینکه زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر عوامل هورمونی قرار دارند، ممکن است بیشتر شاهد مشکلات از دست رفتن دندان‌ها‌ باشند. به خصوص اگر زنان در دوران یائسگی باشند و پوکی استخوان با سرعت بیشتری در بدن رشد کند.

راه‌ها‌ی درمان بی دندانی 

بسته به شرایط و مشکلاتی که باعث از دست رفتن دندان‌ها‌ شده‌اند، می‌توان از روش‌ها‌ی مختلفی برای درمان بی دندانی استفاده کرد. به طور کلی، دو روش برای درمان بی دندانی وجود دارند که در ادامه آن‌ها‌ را توضیح می‌دهیم.

استفاده از دندان مصنوعی

دندان‌ مصنوعی که برای کل فک یا بخشی از فک بالا و پایین ساخته می‌شوند، یکی از ساده‌تر‌ین روش‌ها‌ برای درمان بی دندانی هستند. برای استفاده از این روش نیاز است که چندین بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا مراحل قالب‌گیری لثه شما انجام شوند. سپس، براساس قالب فک، دندان‌ها‌ ساخته می‌شوند و شما نیز می‌توانید از این دندان‌ها‌ به عنوان یک پروتز متحرک استفاده کنید.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: قیمت دندان مصنوعی

استفاده از ایمپلنت دندانی

ایمپلنت دندان که با نام پروتز ثابت نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌ها‌ی رایج برای جایگذاری دندان‌ها‌ست. ایمپلنت‌ها‌ی دندانی، برای هر دندان و به صورت مجزا ساخته می‌شوند. این ایمپلنت‌ها‌ دارای یک بخش سرامیکی مانند به عنوان روکش و یک بخش فلزی هستند که جایگزین ریشه دندان در فک می‌شود. بخش فلزی ایمپلنت به طور دقیق در لثه جوش می‌خورد و ثابت می‌شود. این روش نیز مانند استفاده از دندان مصنوعی برای درمان بی دندانی، مزیت‌ها‌ و معایب خاص خودش را دارد.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: هزینه ایمپلنت دندان با بیمه

در این مقاله در مورد بی دندانی، دلایل بروز بی دندانی و روش‌ها‌ی درمان این مشکل صحبت کردیم. به طور کلی، افرادی که با مشکل از دست رفتن دندان در اثر‌تر‌وما، خرابی دندان و یا افزایش سن مواجه شده‌اند، می‌بایست در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مشکل را برطرف کنند. چون بی دندانی می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌ها‌ی مختلف دیگر از جمله بیماری‌ها‌ی گوارشی نیز شود.

.شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از دندانپزشکان باتجربه بهترین خدمات را در زمینه بی دندانی ارائه می‌کنند. از طرفی میخک با طرح دندانپزشکی اقساطی فرایند رسیدگی به سلامت دهان و دندان را برای شما تسهیل کرده‌است

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

بی دندانی به دو دسته جزئی و بی دندانی کامل دسته بندی می‌شود.

بی دندانی کامل از طریق دست دندان (پروتز متحرک) و ایمپلنت دندان (پروتز کامل) جبران می‌شود.

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.