جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحلیل لثه چیست؛ خطرات و درمان تحلیل لثه

تحلیل لثه
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

در واقع تحلیل لثه نوعی بیماری پریودنتال است که در شاخه جراحی و پریو قرار دارد و معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که بافت لثه از دندان‌ها جدا شده و ریشه‌های زیرین آن‎ها نمایان ‌شوند. تحلیل لثه باعث می‌شود که دندان‌های شما در برابر پوسیدگی آسیب‌پذیرتر و هنگام مسواک زدن یا هنگام غذا خوردن حساس‌تر ‌شوند.

تحلیل لثه می‌تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد و ممکن است یک دندان یا چند دندان را درگیر کند. طبق آمار، تقریبا 88 درصد از افراد بالای 65 سال دچار این مشکل رایج دندانی هستند.

عوامل متعددی از جمله مسواک زدن تهاجمی، سیگار کشیدن و حتی ژنتیک در بروز آن موثر هستند. اصولا دندانپزشکان از تجویز آنتی‌بیوتیک و دهانشویه برای درمان تحلیل لثه خفیف و از جراحی برای درمان تحلیل لثه متوسط تا شدید استفاده می‌کنند.

تجربه نشان داده است که این مشکل را نمی‌توان به طور کامل رفع کرد، ولی درمان به‌موقع می‌تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کند. در این زمینه با ما همراه باشید!

علائم تحلیل لثه چیست؟

بارزترین نشانه تحلیل لثه، در معرض دید قرار گرفتن ریشه دندان‌ها است. سایر علائم هشداردهنده آن عبارتند از:

  • احساس مداوم درد یا ناراحتی در نزدیکی خط لثه
  • حساسیت دندان‌ها به گرما، سرما و خوردن شیرینی‌جات
  • حساسیت دندان‌ها و لثه‌ها هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • حساسیت در هنگام تمیز کردن دندان
در صورت عدم درمان، تحلیل لثه می‌تواند منجر به بروز سایر مشکلات سلامت دهان و دندان مانند تحلیل استخوان فک، شل شدن دندان‌ها یا حتی از دست دادن آن‌ها شود. پس اگر متوجه هر یک از علائم ذکرشده در بالا شدید، فورا با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

تحلیل لثه

علت تحلیل رفتن لثه چیست؟

لثه‌های شما ممکن است به دلایل مختلفی عقب‌نشینی کنند. مواردی چون:

  • عادت به مسواک زدن شدید
  • تجمع پلاک یا جرم دندانی
  • ابتلا به یک بیماری پریودنتال
  • ضربه یا آسیب به بافت لثه
  • موقعیت غیرطبیعی و ناهمترازی دندان‌ها
  • استعمال دخانیات یا جویدن تنباکو

 تجربه مهتا از کاشان در مورد علائم تحلیل لثه:

من دچار تحلیل لثه شده‌ام اما همیشه به بهداشت دهان و دندان‌هایم توجه کرده‌ام. دلیل بروز این مشکل چیست؟

پاسخ:

اگرچه بهداشت نامناسب دهان و دندان یکی از عوامل موثر در تحلیل لثه است، اما همیشه اینطور نیست. جالب است بدانید که بسیاری از افراد از نظر ژنتیکی مستعد نازک شدن و تحلیل بافت لثه هستند.

 

در هر صورت، مهم نیست که علت تحلیل لثه شما چیست. مهم این است که تشخیص و درمان به‌موقع می‌تواند به پیشگیری از بروز مشکلات مزمن سلامت دهان و دندان کمک کند.

برای تشخیص علائم تحلیل لثه خود نیاز به مشاوره دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با متخصص جراحی لثه میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

معمولا چه افرادی در خطر ابتلا به تحلیل لثه هستند؟

اگرچه تحلیل لثه می‌تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، اما در افراد بالای 65 سال شایع‌تر است. به‌خصوص اگر شما:

  • به یک بیماری پریودنتال مبتلا باشید.
  • از بریس برای درمان‌های ارتودنسی استفاده می‌کنید.
  • مدام از سیگار و مواد مخدر استفاده می‌کنید.
  • چندین بار است که پرسینگ لب و زبان انجام می‌دهید.
  • دندان‌های خود را به شدت مسواک می‌زنید یا نخ دندان می‌کشید.

خطرات و عوارض جراحی تحلیل لثه چیست؟

  • تخمین زده شده است که بیماری‌های پریودنتال مانند عقب‌نشینی بافت لثه، مسئول حدود 70 درصد از افتادگی‌های زودرس دندان‌های دائمی بزرگسالان هستند. زیرا وقتی بافت لثه کافی برای نگهداشتن ریشه دندان در جای خود وجود نداشته باشد، دندان‌ها در برابر افتادن آسیب‌پذیر می‌شوند.
  • از طرفی تحلیل لثه با در معرض قرار دادن ریشه دندان‌ها در برابر غذا و بزاق، به‌مرور باعث افزایش حساسیت و خطر پوسیدگی و عفونت دندان‌ها می‌شود. عارضه‌ای که معمولا با درد شدید و بی‌قراری همراه است.

متاسفانه اغلب افراد تا اواخر مراحل فرآیند، متوجه عقب‌رفتن لثه‌هایشان نمی‌شوند. به‌همین‌دلیل، مراجعه منظم به دندانپزشکی برای پیشگیری، تشخیص و درمان در مراحل اولیه اهمیت زیادی دارد.

نحوه تشخیص عارضه تحلیل لثه چگونه است؟

دندانپزشک شما می‌تواند تحلیل لثه را طی یک معاینه معمولی تشخیص دهد. زیرا قابلیت آن را دارد که میزان فرورفتگی لثه روی هر دندان را با استفاده از ابزار خاصی به نام پروب پریودنتال اندازه‌گیری کند.

تحلیل استخوان فک در نواحی تحلیل‌رفته لثه شایع است. به‌همین‌دلیل، دندانپزشک شما اندازه پاکت‌های پریودنتال اطراف هر دندان را نیز اندازه‌گیری می‌کند.

معمولا اندازه هر پاکت بین 1 تا 3 میلی‌متر است و با التهاب لثه، به 4 میلی‌متر می‌رسد. اگر به بیماری پریودنتال مبتلا باشید، اندازه پاکت‌ها به 5 میلی‌متر یا بالاتر نیز خواهد رسید.

درمان تحلیل لثه

آیا تحلیل لثه قابل بازگشت است؟

متأسفانه، لثه‌های عقب‌رفته نمی‌توانند دوباره به سمت بالا رشد کنند. اما، می‌توانید اقداماتی را برای جلوگیری از تشدید تحلیل لثه انجام دهید.

انواع روش‌های درمان تحلیل لثه چیست؟

اصولا درمان قطعی برای تحلیل لثه وجود ندارد و فقط با روش‌های جراحی و غیرجراحی و مراقبت صحیح می‌توان آن را با موفقیت مدیریت کرد. نحوه کنترل و درمان تحلیل لثه تا حد زیادی به علت ایجاد این بیماری بستگی دارد.

موارد خفیف تحلیل لثه ممکن است با درمان‌های غیرجراحی مانند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی، دهانشویه ضدمیکروبی، باندینگ دندان یا ارتودنسی بهبود یابند. با این حال اغلب برای اصلاح کامل این مشکل، به جراحی تحلیل لثه نیاز است.  در ادامه به جزئیات هرکدام از این روش‌ها اشاره خواهیم کرد.

روش های درمان تحلیل لثه

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی

درمان‌های غیرجراحی برای تحلیل لثه ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تجویز آنتی‌بیوتیک‌های موضعی:

اگر تحلیل لثه ناشی از بیماری پریودنتال باشد، دندانپزشک متخصص شما در جهت تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌هایتان با شما همکاری می‌کند. جرم‌گیری و روت پلنینگ (تمیز کردن عمیق دندان) را می‌توان تحت بی‌حسی موضعی انجام داد تا از شر باکتری‌های مضری که باعث بیماری لثه می‌شوند و در عمق زیر خط لثه قرار دارند خلاص شوید. گاهی پریودنتیست (دندانپزشک متخصص بیماری لثه) برای کمک به درمان بیماری لثه، مستقیما در زیر لثه از آنتی‌بیوتیک موضعی استفاده می‌کند.

  • باندینگ دندان:

در مواقعی دندانپزشک شما می‌تواند ناحیه تحلیل‌رفته لثه را با رزین کامپوزیت همرنگ دندان پوشش دهد. این کار باعث می‌شود که ریشه دندان کمتر دیده شود و خطر آسیب‌دیدگی و حساسیت دندان‌ها شما را تهدید نکند.

  • ارتودنسی:

اگر دندان‌ها همتراز نباشند، این مساله می‌تواند باعث تحلیل لثه شود. در این موارد، استفاده از بریس ارتودنسی ضرورت پیدا می‌کند. در واقع هنگامی‌که دندان‌ها در یک ردیف مناسب قرار می‌گیرند، ممکن است به‌مرور زمان حاشیه لثه‌ها خود را اصلاح کنند.

جراحی تحلیل لثه

در حال حاضر جراحی پیوند لثه موثرترین گزینه درمانی است و باید توسط پریودنتیست انجام شود. در طی این جراحی، از روش پیوند برای جایگزین کردن بافت لثه ازدست‌رفته شما استفاده می‌شود. بافت پیوندی معمولا از سقف دهان بیمار یا فرد دیگری گرفته می‌شود.

هنگامی‌که بافت پیوندی لثه در موقعیت مناسب قرار گرفت، جراح شما آن را در جای خود بخیه می‌زند. انواع مختلفی از روش‌های پیوند لثه وجود دارد. جراح می‌تواند در تعیین اینکه کدام یک برای شرایط شما مناسب‌تر است کمک کند. خوشبختانه روش‌های امروزی پیوند لثه کم‌تهاجمی هستند.

در بیشتر موارد، افرادی‌که تحت عمل جراحی تحلیل لثه قرار می‌گیرند، پس از حدود دو هفته به حالت عادی برمی‌گردند. جراح شما دستورالعمل‌های بعد از عمل را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما باید این دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید تا بهبودی راحت و موفقیت‌آمیزی حاصل شود.

می‌خواهم بیشتر بدانم: جراحی لثه چگونه انجام می‌شود؟

جراحی تحلیل لثه

درمان خانگی تحلیل لثه چیست؟

علاوه‌بر روش‌های درمانی ذکر شده، چند روش درمان خانگی تحلیل لثه نیز وجود دارد که تا حدی در کنترل و درمان این بیماری در شرایط ابتدایی موثر است. در ادامه سه روش موثر در درمان خانگی تحلیل لثه را بیان می‌کنیم. نکته مهم این است که بدانید قبل از انجام این روش‌ها حتما توسط دندانپزشک معاینه شده و در مورد استفاده از آن از دندانپزشک خود مشورت بگیرید.

استفاده از روغن کنجد

باید بدانید که روغن کنجد خاصیت ضد باکتری دارد و از طرفی سبب کاهش التهاب می‌شود. بنابراین برای درمان و کنترل بیماری برای لثه های شما مفید است.

نحوه استفاده:

یک قاشق سوپ خوری روغن کنجد را به صورت روزانه برای چند دقیقه تا هنگامی که روغن رقیق شود، قرقره کنید تا دندان و لثه هایتان کاملا با آن شستشو داده شود، سپس مایع را از دهان خارج کرده و دندان هایتان را بشویید.

استفاده از روغن درخت چای

روغن چای نیز دارای خاصیت انتی باکتریال است و خواص ضد التهابی دارد. این روغن مانع از خونریزی لثه ها می شود.

نحوه استفاده:

برای این منظور یک یا دو قطره از روغن درخت چای را روی مسواک بریزید و دندان هایتان را روزانه، دوبار با آن مسواک بزنید.

استفاده از نمک دریا

نمک دریا تاثیر زیادی برای کاهش درد و التهابات لثه دارد.

نحوه استفاده:

نمک دربا را با آبگرم رقیق کنید و به مدت 15 ثانیه قرقره کنید و از دهان خارج کنید.

هزینه جراحی لثه تحلیل رفته چقدر است؟

اصولا هزینه جراحی لثه تحلیل رفته به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد.

  • شدت بیماری
  • روش درمانی مورد نظر
  • مواد مورد استفاده
  • مهارت دندانپزشک و نوع تخصص

در این میان، هزینه جراحی لثه تحلیل‌رفته بیشتر از روش‌های غیرجراحی است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از هرگونه اقدامی در این زمینه با دندانپزشک خود مشورت کنید.

اگر برای پرداخت هزینه جراحی لثه تحلیل رفته دچار مشکل هستید می‌توانید از طرح دندانپزشکی اقساطی میخک برای استفاده کنید.

در دندانپزشکی اقساطی میخک تلاش شده تا بیشترین میزان انعطاف در پرداخت هزینه خدمات دندانپزشکی از جمله جراحی لثه برای بیماران عزیز اعمال شود و مراجعین بتوانند با هر شرایط اقتصادی، هزینه خدمات دندانپزشکی خود را بپردازند.

چگونه می‌توان حساسیت دندانی ناشی از تحلیل لثه را کاهش داد؟

همانطورکه ذکر شد، بسیاری از افراد مبتلا به تحلیل لثه درد یا حساسیت را تجربه می‌کنند. دندانپزشک شما می‌تواند از وارنیش فلوراید یا سایر عوامل حساسیت‌زدا برای کاهش ناراحتی ناشی از عقب ‌رفتن لثه استفاده کند.

شما نیز می‌توانید از خمیر دندان‌های ضدحساسیت در منزل استفاده کنید. اغلب این محصولات حاوی مواد فعالی مانند نیترات پتاسیم، فلوراید قلع، آرژنین و کلرید استرانسیوم هستند. این مواد به آرامش اعصاب داخل دندان کمک می‌کنند.

راهکارهایی برای پیشگیری از تحلیل لثه چیست؟

همیشه نمی‌توان از تحلیل لثه جلوگیری کرد، به‌خصوص اگر از نظر ژنتیکی مستعد این مساله باشید. با این حال، می‌توانید با مراقبت صحیح از دندان‌ها و لثه، خطر ابتلا به عفونت لثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. مثلا:

  • دندان‌های خود را دو بار در روز با مسواک نرم به‌آرامی مسواک بزنید.
  • یکبار در روز نخ دندان بکشید.
  • دو بار در روز از دهانشویه ضدمیکروبی استفاده کنید.
  • توصیه‌های دندانپزشک خود را برای مراقبت از دندان‌ها و لثه‎ها دنبال کنید. (بسیاری از افراد می‌توانند هر شش ماه یکبار به دندانپزشکی مراجعه و لثه‌های سالم خود را حفظ کنند، اما برخی ممکن است نیاز به ویزیت‌های مکرر داشته باشند.)
  • سیگار نکشید و از تنباکوی جویدنی استفاده نکنید.

در صورت مشاهده علائمی از تحلیل لثه به دندانپزشک مراجعه کنید.

⇐ اگر دندانپزشک متوجه شود که شما دچار تحلیل لثه خفیف شده‌اید، ممکن است برخی از درمان‌های غیرجراحی مانند آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا باندینگ دندان را امتحان کند.

⇐ اگر تحلیل لثه متوسط تا شدید داشته باشید، احتمالا برای مشاوره پیوند لثه به متخصص پریودنتیست یا جراح دهان ارجاع داده می‌شوید.

بنابراین تحلیل لثه یک عارضه خطرناک است که می‌تواند حتی باعث افتادن زودرس دندان‌های دائمی شود. ممکن است بتوانید التهاب لثه را قبل از اینکه لثه به عقب برود درمان کنید. پس، از مراجعه منظم به دندانپزشکی برای پیشگیری و تشخیص به‎موقع غافل نشوید!

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان و متخصصان جراحی لثه، بالاترین کیفیت را در زمینه درمان تحلیل لثه ارائه می‌دهد.

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد رای: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

برای تحلیل لثه باید شرایط لثه و دندان‌های بیمار بررسی شود و متناسب با آن نوع درمان مشخص می‌شود.

تحلیل لثه علائم متفاوتی دارد برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

بله برای درمان بیماری لثه، درمان خانگی نیز وجود دارد که در این مقاله به 3 روش متفاوت اشاره شده است. اما توصیه دندانپزشکان میخک به شما این است که در ابتدا حتما به متخصص و دندانپزشک حاذق مراجعه کنید و از خوددرمانی در این زمینه بپرهیزید.

از جمله خطرات تحلیل لثه می‌توان به از بین رفتن بافت لثه، درد شدید دندان‌ها و عفونت دندان اشاره کرد.

درمان تحلیل لثه
  • درمان تحلیل لثه شدید

جراحی

  • درمان تحلیل لثه جزئی

دهانشویه و آنتی بیوتیک و…

 

درمان خانگی تحلیل لثه
  • استفاده از روغن چای
  • استفاده از نمک دریا
  • استفاده از روغن کنجد
درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی
  • تجویز آنتی بیوتیک
  • بندینگ کردن دندان
  • درمان ارتودنسی

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد رای: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسام الوند
حسام الوند
1 سال قبل

من بیماری دیابت دارم، بنظرم لثه هام داره تحلیل می ره، میشه بدون دندانپزشکی کاری کرد؟

میخک
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  حسام الوند

شرایط شما باید بررسی بشه. می تونید از مشاوره دندانپزشکی رایگان میخک استفاده کنید.

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.