جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت کدام است؟

خمیردندان مخصوص کامپوزیت کدام است؟
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

استفاده مرتب از خمیردندان مخصوص کامپوزیت یکی از موارد مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان است. اما اینکه بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت کدام است، را ما در این مطلب برای شما توضیح می‌دهیم.

کامپوزیت دندان یک روش زیبایی بسیار محبوب در دندانپزشکی است. برخلاف باور عموم افراد، کامپوزیت دندان نیاز به نگهداری در برابر ساییدگی و تغییر رنگ دارد.

به‌همین‌دلیل، علاوه‌بر توجه به بهداشت دهان و دندان، لازم است از مصرف مواد غذایی سفت و رنگی پرهیز شود. همچنین دندانپزشکان توصیه می‌کنند که نوع خمیردندان مورد استفاده تغییر داده شود. توجه به این نکات کمک زیادی به افزایش طول عمر کامپوزیت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌کند. در ادامه به ویژگی‌های خمیردندان مخصوص کامپوزیت اشاره خواهیم کرد.

اهمیت استفاده از خمیردندان مخصوص کامپوزیت

مطمئنا بعد از استفاده از خمیردندان مخصوص کامپوزیت، متوجه ساییدگی، ظهور خراش روی روکش‌ها و تغییر رنگ آن‌ها در یک مدت زمان کوتاه نخواهید شد. این مسئله به افزایش ماندگاری و پیشگیری از مراجعه مداوم به دندانپزشکی برای ترمیم روکش‌های کامپوزیت کمک می‌کند.

فراموش نکنید که زیبایی لبخند شما تاثیر زیادی در جلب نظر اطرافیان دارد. پس با کامپوزیت دندان خود ملایم باشید و آن را سالم نگه دارید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از آن ببرید.

برای کامپوزیت ‌دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

ویژگی‌های بهترین خمیردندان برای کامپوزیت

اگرچه رزین کامپوزیت ماندگاری طولانی دارد (بین 5 تا 10 سال)، اما به سختی روکش پرسلن یا همان لمینت دندان نیست. به‌همین‌دلیل، باید از تماس مواد ساینده و خشن با روکش‌ کامپوزیت اجتناب کرد.

شما می‌توانید دندان‌های طبیعی خود را با انواع خمیردندان سفیدکننده تمیز و براق کنید. اما پس از کامپوزیت دندان، اجازه استفاده از این نوع خمیردندان‌ها را ندارید. زیرا حاوی عوامل ساینده (مانند جوش شیرین) یا مواد شیمیایی (مانند پراکسید هیدروژن) هستند و می‌توانند به روکش کامپوزیت آسیب برسانند و حتی منجر به ایجاد لکه‌های بیشتری روی آن شوند.

خمیردندان مخصوص کامپوزیت

طبق تجربه، استفاده از خمیردندان زغالی (خمیردندان حاوی زغال چوب فعال) و حتی مسواک زدن دندان‌ها با پودر بی‌کربوهیدرات نیز می‌تواند سطح روکش کامپوزیت را خراش داده و و ظاهر براق آن را از بین ببرد. از سایر مواد غیرمجاز در خمیردندان مخصوص کامپوزیت، می‌توان به ترکیبات سیلیکات و کربنات سدیم اشاره کرد. حتما هنگام خرید، به مواد تشکیل‌دهنده محصول مورد نظر خود توجه کنید.

از نظر دندانپزشکان، بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت، یک خمیردندان ژله‌ای غیرساینده است که حاوی مواد سفیدکننده نباشد. البته اگر برای دندان‌های حساس فرموله شده باشد، واقعا گزینه عالی است. زیرا برای نصب روکش‌های کامپوزیت، لازم است اندکی مینا دندان تراشیده شود. به‌همین‌دلیل بعد از کامپوزیت، دندان‌های طبیعی کمی نسبت به عوامل محیطی حساس‌تر می‌شوند.

 در مورد استفاده از خمیردندان پولیش‌دار برای کامپوزیت، لازم است بدانید که اغلب این محصولات حاوی مواد سفیدکننده هستند و به‌راحتی بعد از چند بار استفاده به روکش آسیب می‌رسانند.

اگر بعد از گذشت مدتی، متوجه تغییر رنگ یا ظهور لکه روی کامپوزیت دندان شدید، بهترین راهکار مراجعه به دندانپزشک است.

بهترین برند‌های خمیر دندان مخصوص کامپوزیت

در حال حاضر برندهای بسیاری مانند سنسوداین (Sensodyne)، کلگیت (Colgate) و مریدنت (Merident)، اقدام به تولید خمیردندان مخصوص کامپوزیت کرده‌اند. دندانپزشک می‌تواند طبق نوع کامپوزیت و وضعیت دندان‌های طبیعی شما، بهترین محصول را پیشنهاد کند.

سایر نکات قابل توجه برای نگهداری از کامپوزیت دندان

توصیه می‌کنیمعلاوه بر استفاده از خمیر دندان مخصوص کامپوزیت، برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان خود، به نکات زیر توجه کنید:

  • دو بار در روز، به‌خصوص بعد از هر وعده غذایی اصلی، دندان‌های خود را با مسواک نرم و خمیردندان مخصوص کامپوزیت تمیز کنید.
  • برای از بین بردن پلاک و جرم بین دندان‌ها، روزی یک تا دو بار از نخ‌دندان استفاده کنید.
  • از جویدن مواد غذایی سفت مانند یخ، ته‌دیگ، آب‌نبات و حتی ناخن و خودکار پرهیز کنید. زیرا می‌توانند باعث ترک‌خوردگی یا شکستگی روکش‌ها شوند.
  • از سیگار کشیدن، نوشیدن مداوم قهوه، چای و نوشابه و خوردن مواد غذایی رنگدانه‌دار مانند توت پرهیز کنید. زیرا باعث تغییر رنگ و لکه‌دار شدن روکش‌ها می‌شوند.

در این مطلب در مورد خمیردندان مخصوص کامپوزیت صحبت کردیم و ویژگی‌های بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت را معرفی کردیم. و دانستیم که استفاده از خمیردندان‌هایی که حاوی مواد ساینده و سفیدکننده نیستند، تاثیر زیادی در افزایش طول عمر کامپوزیت دارد. مطمئنا مشورت با یک دندانپزشک حرفه‌ای، کمک زیادی به شما برای تهیه بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت می‌کند.

 

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

از بهترین مارک خمیر دندان برای کامپوزیت می‌توان به سنسوداین و کلگیت و مریدنت اشاره کرد.

بله، به دلیل اینکه عمر مواد کامپوزیتی زیاد نیست باید از خمیر دندان مخصوص کامپوزیت استفاده کرد تا سطح کامپوزیت دچار سایش نشود.

بهترین خمیردندان مخصوص کامپوزیت باید ژله‌ای، غیر ساینده و و فاقد سفیدکننده باشد.

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.