4 روش قطعی برای درمان آبسه دندان

درمان آبسه دندان چیست

امروزه اهمیت درمان آبسه درمان به دلیل آشکار شدن عوارض آن کاملا مشهود است. این عارضه با درمان‌های درمان‌ها تخصصی و دارویی به راحتی قابل رفع است. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا با راه درمان آبسه دندان و نحوه لثه و دهان درمان آبسه آشنا شویم.

قبل از اینکه به سراغ ارائه روش‌های کاربردی در درمان آبسه دندان برویم. بهتر است با این عارضه کمی آشنا شویم. آبسه دندان در‌واقع به تجمع چرک ناشی از عفونت باکتریایی در قسمت‌های نزدیک به ریشه دندان گفته می‌شود که با التهاب، قرمزی و ورم لثه همراه است. به طور کلی، آبسه دندان ممکن است بر اثر عوامل مختلف چون پوسیدگی دندان، داشتن برخی از بیماری‌ها(سرطان و دیابت)، ضربه شدید به لثه و آسیب به ریشه دندان، مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی قند‌ها و … ایجاد شود.

درمان آبسه دندان چیست؟

مهم‌ترین راه درمان آبسه دندان، مراجعه به مطب دندانپزشکی و بهره‌گیری از دانش متخصص دندانپزشک است. راه‌های درمان آبسه دندان به روش تخصصی به شرح زیر است.

به طور کلی درمان آبسه دندان شامل تخلیه آبسه، ارائه حمایت آنتی بیوتیکی، کنترل درد و حذف منبع عفونی دندان است.

تجویز آنتی بیوتیک

اگر عفونت محدود به ناحیه آبسه باشد، ممکن است نیازی به آنتی بیوتیک نداشته باشید. اما اگر عفونت به دندان‌های مجاور، فک یا سایر نواحی گسترش یافته باشد، احتمالاً دندانپزشک آنتی‌بیوتیک‌ها را برای جلوگیری از گسترش بیشتر آن تجویز می‌کند. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک را توصیه کند.

در نظر داشته باشید، درمان آبسه لثه (درمان آبسه دهان) با آنتی بیوتیک در صورتی توسط دندانپزشک پیشنهاد می‌شود که، عفونت به قسمت‌های دیگر بدن سرایت کرده باشد. در مجموع استفاده از آنتی بیوتیک یک شیوه درمانی تاثیر گذار برای درمان آبسه دندان نیست.

درمان آبسه دندان و لثه چیست

جراحی آبسه دندان

جراحی دندان (جراحی دندانپزشکی) بهترین راه درمان آبسه دندان است. در این روش دندانپزشک یک برش کوچک در آبسه ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد تا چرک خارج شود. سپس دندانپزشک محل را با آب نمک (سالین) شستشو می‌دهد. متخصص دندانپزشک با جراحی، تمام چرک و عفونت ایجاد‌کننده آبسه را، به‌طور کامل تخلیه می‌کند. سپس ریشه دندان را در صورت آسیب، خارج کرده و بعد از انجام عصب کشی کامل، دندان را پر کرده و با روش‌های درمانی متفاوت، اقدام به ترمیم‌ ظاهری دندان می‌کند.

عصب کشی دندان از آنجا که باعث حفظ دندان می‌شود، برای درمان آبسه دندان برترین شیوه می‌تواند، باشد.

عصب کشی دندان

این درمان آبسه دندان، یعنی عصب کشی دندان می‌تواند به‌خلاص شدن از شر عفونت و نجات دندان شما کمک کند. برای انجام این کار، دندانپزشک، دندان شما را سوراخ می‌کند، بافت مرکزی بیمار (پالپ) را جدا می‌کند و آبسه را تخلیه می‌کند. سپس دندانپزشک محفظه پالپ و کانال‌های ریشه دندان را پر می‌کند. ممکن است روی دندان، روکش شود تا محکم‌تر شود، مخصوصاً اگر دندان آسیاب باشد.

اگر به درستی از دندان ترمیم‌شده خود مراقبت کنید، می‌تواند تا آخر عمر باقی بماند. عوارض شامل شکستن ابزارهای جراحی در داخل کانال ریشه دندان، ترک خوردگی دندان یا تخلیه ناقص باکتری است. این عوارض ممکن است نیاز به تکرار ریشه دندان کشیدن داشته باشد.

برای درمان آبسه دندان خود نیاز به مشاوره دارید؟

کشیدن دندان آسیب دیده

اگر میزان آبسه دندان بسیار شدید بوده و پوسیدگی تمام قسمت دندان مورد نظر به خصوص بخش ریشه را گرفته باشد در این صورت کشیدن دندان، یک روش ویژه در درمان آبسه دندان خواهد بود. در نظر داشته باشید، کشیدن دندان عفونی اگر توسط متخصص مربوطه انجام نگیرد و عفونت به طور کامل تخلیه نشود، ممکن است، عوارضی چون تشدید عفونت در لثه‌ها، سرایت آبسه به سینوس‌ها، ایجاد عارضه حفره خشک و… را به دنبال داشته باشد.

اگر نتوان دندان آسیب دیده را نجات داد، دندانپزشک دندان را می کشد و آبسه را تخلیه می کند تا از شر عفونت خلاص شود.

برای درمان آبسه کودکان نیز مانند بزرگسالان با توجه به شدت آبسه دندان، درمان به روش عصب کشی و یا کشیدن دندان انجام می‌گیرد. دقت داشته باشید، دندانپزشک قبل از اعمال روش‌های درمانی، ممکن است برای عدم گسترش عفونت به مدت چند روز آنتی بیوتیک برای کودک تجویز نماید

آیا برای درمان آبسه دندان نیاز به بستری در بیمارستان است؟

اغلب آنتی بیوتیک‌های خوراکی با مراجعه به‌موقع  به دندانپزشک، برای درمان آبسه دندان کافی است. آبسه‌های دندانی ممکن است نیازی به بستری شدن در بیمارستان و تجویز آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی (IV) نداشته باشند، مگر اینکه بیمار با ویژگی‌های نگران‌کننده‌ای از جمله تب، تنگی نفس یا به خطر افتادن راه هوایی ثانویه به تورم مراجعه کند. اکثر آبسه‌های دندانی را می توان با آنتی بیوتیک های خوراکی درمان کرد.

درمان فوری آبسه دندان چیست؟

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت به دو دسته دسته کلی تقسیم می‌شود.

• مراجعه به دندانپزشک
  • درمان فوری ابسه با روش های خانگی

در نهایت باید گفت که برای درمان آبسه دندان مراجعه فوری به دندانپزشک ضروری است. در این مطلب در مورد راه‌های درمان آبسه لثه صحبت کردیم فراموش نکنید که ممکن است برای تسکین سریع درد آبسه دندان، به آنتی بیوتیک و مراقبت‌های دندانپزشکی فوری نیاز داشته باشید.

شبکه دندانپزشکی میخک، با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در زمینه درمان آبسه دندان و دهان ارائه می‌کند.

برای درمان آبسه لثه و دندان در مرحله اول مصرف انتی بیوتیک مناسب است.

داروی آبسه دندان در گام اول انتی بیوتیک است.

درمان آبسه دندان معمولا مصرف آنتی بیوتیک و جراحی آبسه و عصب کشی است.