جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین دهانشویه کدام است؟ انواع و نحوه مصرف دهانشویه

دهانشویه چیست
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

همه ما می‌دانیم که دهانشویه (Mouthwash) یک محصول مایع است که برای شستشوی دندان‎‌ها، لثه و دهان استفاده می‎‌شود. معمولا حاوی یک ضدعفونی‎‌کننده برای از بین بردن باکتری‎‌های مضر است که می‎‌توانند بین دندان‎‌ها و روی زبان زندگی کنند. برخی از افراد از دهانشویه برای مبارزه با بوی بد دهان استفاده می‎‌کنند، درحالی‎که برخی دیگر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان آن را مصرف می‎‌کنند.

آنچه که اهمیت دارد این است که دهانشویه از نظر اصول دندانپزشکی جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نیست و باید به آن به‎‌عنوان یک گزینه مکمل برای حفظ سلامت دهان و دندان نگاه کرد. در حال حاضر انواع دهانشویه با فرمولاسیون مختلف در بازار موجود هستند که هرکدام کارایی ویژه خود را دارند.

به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم به خواندن این مطلب ادامه دهید تا از همه چیزهایی که باید در مورد استفاده از انواع دهانشویه بدانید، آگاه شوید.

انواع دهانشویه ها

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) به طور کلی انواع دهانشویه را به دو دسته زیر تقسیم می‌کند:

  • دهانشویه زیبایی (Cosmetic mouthwash)
  • دهانشویه درمانی (Therapeutic mouthwash)

درحالی‎که دهانشویه‎ زیبایی فقط برای خوشبو کردن موقتی دهان طراحی شده‎ است، دهانشویه‌های درمانی می‌‎توانند خطر ابتلا به بیماری‌های دهان مانند التهاب لثه یا پوسیدگی دندان را کاهش دهند. در ادامه به ویژگی‌های هرکدام اشاره خواهیم کرد.

انواع دهانشویه

دهانشویه زیبایی

اگرچه بهترین دهانشویه برای بوی بد دهان، دهانشویه زیبایی است اما فقط به کنترل موقت بوی بد دهان کمک می‎کند و طعم دلپذیری از خود به‌جای می‌گذارد، اما هیچ کاربرد شیمیایی یا بیولوژیکی ندارد. به این معنی که با پلاک، التهاب لثه یا پوسیدگی‌های دندان مبارزه نمی‌کند.

 البته برخی از دهانشویه‌های زیبایی می‌توانند به حذف مواد زائد دهانی که ممکن است پس از مسواک زدن روی دندان‌ها باقی بمانند کمک کنند.

بسیاری از دندانپزشکان در مورد ارزش استفاده از دهانشویه زیبایی شک دارند، زیرا لزوما سلامت دهان را بهبود نمی‌‎بخشد و بیش از 10 تا 15 دقیقه نمی‌‎تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.

دهانشویه درمانی

دهانشویه‌های درمانی اغلب فواید متعددی دارند. آن‎ها دارای ترکیبات فعالی هستند که بسته به فرمولاسیون خاص خود می‌توانند به پیشگیری از بروز بیماری‌ها و مشکلات مختلف دهان و دندان از جمله موارد زیر کمک کنند:

  • پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه (تحلیل لثه)
  • خشکی دهان
  • بوی بد دهان

علاوه‌بر طراوت بخشیدن به دهان به‌عنوان بهترین دهانشویه برای بوی بد دهان، برخی از آن‎ها حتی قابلیت سفیدکنندگی نیز دارند.

از بین انواع دهانشویه، نوع درمانی آن بسیار مهم‌تر است در ادامه به بررسی ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

برای انتخاب دهانشویه نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

نحوه تهیه دهانشویه درمانی

اگرچه بسیاری از دهانشویه‌های درمانی بدون نسخه در دسترس هستند، اما برخی از آن‌ها بسته به نوع ماده فعال خود نیاز به نسخه پزشک دارند. توصیه می‌کنیم به‌دنبال یک دهانشویه حاوی فلوراید و موادی مانند کلرید ستیل پیریدینیوم، اسانس‌‎ها، کلرهگزیدین و دی اکسید کلر باشید تا با قابلیت ضدباکتریایی خود بتواند پلاک دندانی و التهاب لثه شما را کاهش دهد.

توجه به این نکته مهم است که برخی از دهانشویه‌‎ها حاوی درصد قابل توجهی الکل هستند (بین 18 تا 26 درصد). اگرچه شما اجازه بلعیدن انواع دهانشویه را ندارید، اما ممکن است هنگام شستشو با دهانشویه حاوی الکل دچار حساسیت شوید. در این شرایط، بهتر است به فکر تهیه یک دهانشویه دیگر که حاوی الکل نیست باشید

به طور کلی، از انواع دهانشویه درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دهانشویه طبیعی (Natural mouthwash)

 این محصول فاقد گلوتن، فلوراید، طعم‌‎دهنده‌های مصنوعی است و برای تهیه آن روی حیوانات آزمایش نمی‌شود. اگر به‌دلیل مشکلات پزشکی یا رعایت اصول اخلاقی، فقدان این فاکتورها برای شما اهمیت دارد، می‌توانید با خرید بهترین دهانشویه طبیعی به بهبود ظاهر لبخند خود کمک کنید.

دهانشویه درمانی

دهانشویه ضدعفونی‌کننده (Antiseptic mouthwash)

اگر از دهانشویه برای پاک‌‎کنندگی بیشتر دندان‎هایتان استفاده می‎کنید، ممکن است دهانشویه ضدعفونی‌‎کننده بهترین گزینه برای شما باشد. زیرا اصطلاح «آنتی‎سپتیک» به معنای کشتن انواع میکروب به‎خصوص باکتری‌ها است. البته اغلب دهانشویه‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل هستند تا بتوانند میکروب‌های موثر در پوسیدگی دندان، التهاب لثه و سایر مشکلات دهان و دندان را از بین ببرند. می‌توان روی دهانشویه ضدعفونی‌کننده به‌‎عنوان بهترین دهانشویه برای زخم زبان حساب باز کرد.

از استفاده بیش ازحد از این نوع دهانشویه خودداری کنید، زیرا می‌‎تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود.

دهانشویه ضدپلاک (Anti-plaque mouthwash)

 برای جلوگیری از تشکیل بیوفیلم یا پلاک دندانی که در بروز پوسیدگی دندان و عفونت لثه بسیار موثر است، انواع دیگری از آن مانند دهانشویه کلرهگزیدین برای استفاده روزانه طراحی شده‎اند. در واقع دهانشویه ضدپلاک بهترین دهانشویه برای جرم دندان است. اگر با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان، به دلایل ژنتیکی مدام درگیر تشکیل پلاک دندانی هستید، چنین محصولی گزینه بهتری از دهانشویه ضدعفونی‌کننده برای شما است. زیرا اصولا پس از تشکیل پلاک، باکتری‌ها فرصت تجمع و تکثیر را پیدا می‌کنند. از طرفی قیمت دهانشویه کلرهگزیدین خیلی بالاتر از سایر محصولات نیست.

 تجربه مرجان از سیستان:

من از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده کردم و گلو و دهانم به شدت دچار سوزش شده، آیا باید مصرف آن را قطع کنم؟

پاسخ میخک:

در صورت مواجهه با عوارض دهانشویه کلرهگزیدین مانند تحریک دهان و گلو، سوزش دهان، خشکی دهان، تغییر حس چشایی و بروز لکه‌های سفید روی دندان، مصرف آن را قطع کنید.

دهانشویه فلوراید (Fluoride mouthwash)

 آیا می‌دانید دهانشویه فلوراید چیست؟ فلوراید یک ماده معدنی قوی در مبارزه با پلاک و پوسیدگی دندان است که در تقویت ساختار مینای دندان نیز موثر است. به‌همین دلیل، استفاده روزانه از بهترین دهانشویه حاوی فلوراید می‌تواند از سلامت دندان‌های شما محافظت کند.

دهانشویه فلوراید

دهانشویه مراقبت کامل (Total Care mouthwash)

این محصول می‌تواند همه نیازهای شما را به یک‌باره برآورده کند، به‌همین‎ دلیل از آن با عنوان دهانشویه چندکاره یا همه‌کاره نیز یاد می‌شود. اگر نگران سفید کردن، رفع بوی بد دهان و از بین بردن میکروب‌هایی هستید که باعث التهاب لثه و پوسیدگی دندان می‌شوند، دهانشویه مراقبت کامل برای شما بهترین دهانشویه است. علاوه‌‎بر فلوراید و اسانس حاوی ترکیبات دیگری مانند دی اکسید کلر و کلرید ستیل پیریدینیوم نیز است.

می‌توان روی این محصول به‌عنوان بهترین دهانشویه برای التهاب لثه، بهترین دهانشویه برای آفت دهان و بهترین دهانشویه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان حساب باز کرد.

اگر به داروهای گیاهی علاقه خاصی دارید، پیشنهاد ما به شما تهیه دهانشویه پرسیکا است. این محصول حاوی مواد موثره گیاهان نعناع و بومادران است و طبق آزمایشات بالینی انجام‎ شده می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان، کاهش خونریزی لثه، بهبود زخم‌ها و امراض دهان، کاهش جرم دندان و سفید کردن ظاهر دندان‌‏ها کمک کند.

نکات قابل توجه قبل از استفاده از انواع دهانشویه

دهانشویه معمولا حاوی حجم بالایی از الکل و فلوراید است. هر دوی این مواد نباید در مقادیر زیاد مصرف شوند (مخصوصا توسط کودکان). به‌همین ‎دلیل، انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از دهانشویه را برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی‌‎کند. بزرگسالان نیز نباید عادت به قورت دادن آن پیدا کنند.

نحوه استفاده از دهانشویه چگونه است؟

اگرچه ممکن است دستورالعمل استفاده از هر برند دهانشویه متفاوت باشد، اما اغلب محصولات به‎صورت زیر مصرف می‌شوند:

  • ابتدا با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شروع کنید. اگر همیشه از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده می‌‎کنید، بهتر است قبل از استفاده از دهانشویه کمی صبر کنید. زیرا دهانشویه می‌تواند فلوراید غلیظ خمیردندان را بشوید.
  • حال دهانشویه مورد نظر خود را در فنجان ارائه شده به همراه محصول یا یک لیوان اندازه‌‎گیری پلاستیکی بریزید. فقط به اندازه‎ای که به شما دستور داده است از محصول استفاده کنید. معمولا این اندازه بین 3 تا 5 قاشق چای‎خوری است.
  • فنجان را در دهان خود خالی کنید و محلول را در اطراف دهان بچرخانید. هرگز دهانشویه را قورت ندهید. در نهایت به مدت 30 ثانیه دهانشویه را غرغره و تخلیه کنید.

هر چند وقت یکبار باید از دهانشویه استفاده کرد؟

بهتر است از دهانشویه طبق دستورالعمل ارائه‌شده روی برچسب محصول یا توصیه دندانپزشک استفاده کنید. اگرچه برخی از افراد از دهانشویه به‌عنوان بخشی از برنامه روزانه خود برای تمیز کردن دندان‌ها و پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان استفاده می‎کنند، اما می‏‌توانید روی آن برای رفع بوی بد دهان نیز حساب باز کنید.

بنابراین دهانشویه برای جلوگیری یا رفع بوی بد دهان، پیشگیری از تجمع پلاک دندانی و مبارزه با بیماری لثه گزینه عالی است. ازآنجایی‌که انواع دهانشویه در بازار موجود است، پیشنهاد می‎کنیم پیش از تهیه محصول مناسب خود با دندانپزشک مشورت کنید. پیش از استفاده نیز به نکات ارائه‌شده روی برچسب محصول توجه کنید.

شبکه تخصصی دندانپزشکی با استفاده از بهترین دندانپزشکان زمینه مناسب برای مشاوره دندانپزشکی و درمان را برای مراجعین فراهم کرده است از طرفی با طرح دندانپزشکی اقساطی فرآیند رسیدگی به سلامت دهان و دندان را تسهیل کرده است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

به طورکلی انواع دهانشویه دندانپزشکی به دو دسته زیبایی و درمانی تقسیم می‌شوند. برای مطالعه انواع هرکدام پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید.

بسته به نوع هر دهانشویه، خواص و فواید متفاوتی وجود دارد اما به طور کلی مهم‌ترین فایده دهانشویه جلوگیری از بیماری‌های لثه، دهان و دندان است.

در واقع نحوه استفاده از دهانشویه و مقدار آن توسط دندانپزشک به شما گفته می‌شود. از طرفی روی جعبه دهانشویه راهنمای مصرف نیز وجود دارد.

با توجه به اینکه شما به چه دلیلی از دهانشویه استفاده می‌کنید، بهترین نوع دهانشویه نیز می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین به تجویز دندانپزشک خود اعتماد کنید.

قیمت دهانشویه بسته به نوع، شرکت سازنده و برند آن متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به داروخانه‌ها مراجعه کنید.

در مواردی مشاهده شده است که باعث تحریک دهان و گلو، سوزش دهان، خشکی دهان، تغییر حس چشایی و بروز لکه‌‎های سفید روی دندان می‌شود که در صورت بروز این علائم، مصرف آن را قطع کنید.

دهانشویه فلوراید به دلیل داشتن فلوراید مانع از پوسیدگی دندان می‌شود و مصرف روزانه آن منعی ندارد اما به‌طور کلی بهتر است که قبل از مصرف با دندانپزشک خود مشورت کنید.

انواع دهانشویه
  • دهانشویه با اثر زیبایی
  • دهان شویه با اثر درمانی

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
reza
reza
1 سال قبل

آیا میشه برای انتخاب دهانشویه مناسب هم از مشاوره آنلاین دندانپزشکی استفاده کرد؟

میخک
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  reza

بله شما می‌تونید از مشاوره آنلاین میخک استفاده کنید. دندانپزشکان میخک شما رو راهنمایی می‌کنن

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.